Monday, September 28, 2009

NIK AZIZ KATA BANYAK PERUBAHAN DI KELANTAN

Mursyidul Am PAS itu berkata rakyat boleh menilai sendiri apa yang telah dilakukannya sepanjang mentadbir Kelantan selepas memenangi pilihan raya umum 1990.

Banyak perubahan dari segi pembangunan telah dilaksanakan di Kelantan, termasuk di daerah-daerah terpencil seperti Gua Musang, Tanah Merah dan Jeli, katanya kepada pemberita di majlis Aidilfitri PAS di perkarangan Stadium Sultan Mohamed Ke-1V, di Kota Bharu hari ini, lapor Bernama.

Terguling-guling keseorangan saya bila terbaca apa yang Nik Aziz kata diatas. Artikel asal sila rujuk disini

Nik Ajiz oh Nik Ajiz, saya tak nafikan PAS bawa banyak perubahan di Kelantan, tapi bukan perubahan pembangunan dan cara hidup rakyat, tapi banyak bawa perubahan slogan dan moto. Itu saja yang PAS mampu lakukan.

Setakat Nik Ajiz nak menipu orang-orang PAS yang otak tersumbat boleh lah. Nak tipu aku,maaflah.

Gambar dibawah adalah disekitar Medan Selera Buluh Kubu atau dulu dikenali sebagai Padang Bas. Dulu di semasa ianya beropersi di depan Stesen Bas Kota Bharu,tempat tersebut nampak kemas dan tersusun serta menjadi tumpuan pelancong untuk menikmati makanan tradisi Kelantan. Harus diingat, ianya peninggalan Kerajaan BN pada tahun 1990.

Tetapi setelah hampir 20 tahun PAS perintah Kelantan,tempat tersebut bukan dinaik taraf ,tetapi menjadi semakin teruk. Jika anda berkunjung anda sendiri pun akan muntah melihat tempatnya. Dengan bau busuknya,kotor dan tunggang langgang,ianya tidak layak dipanggil Medan Selera.

Jangan kata pelancong, rakyat Kelantan pun dah tak lalu nak kesana lagi. Hanya wakil-wakil rakyat PAS dan Exco-Exco Kelantan sahaja yang sering menjamu selera disana sambil berbincang pasal konsesi balak.

Kalau benda ini pun hang tak boleh nak jaga wahai Nik Ajiz, hang jangan temberanglah lebih lah.
Bab cipta Slogan,PAS memang nombor satu,tetapi bab perlaksanaan macam barua

Jam 4 atau 5 petang,peniaga akan mulakan perniagaan mereka disini.
Layakkah ini dipanggil Medan Selera ???
Bandaraya Islam kepala otak apa macam ini ???



Banyak lagi berita-berita kesundalan PAS di Kelantan akan saya bawa nanti. Pada saya Kelantan memang sudah berada dalam keadaan teruk sekarang. Ianya harus diselamatkan daripada terus dijahanamkan oleh penipu-penipu Islam di Kelantan.

36 comments:

Anonymous said...

"Banyak perubahan dari segi pembangunan telah dilaksanakan di Kelantan, termasuk di daerah-daerah terpencil seperti Gua Musang, Tanah Merah dan Jeli, katanya kepada pemberita di majlis Aidilfitri PAS di perkarangan Stadium Sultan Mohamed Ke-1V, di Kota Bharu hari ini, lapor Bernama." -- tua kutuk nik ajis ni memang bodoh...yang dia cakap semua tu kawasan UMNO, bukan pas pis pus ler bodoh...dah ler nyanyuk cakap merapu...ini laa masalahnya kalau golongan agama masuk politik...

Anonymous said...

Tak dinafikan bro..aku baru balik dari raya dari KB.

memang banyak perubahan..perubahan taik kuba..

adakah perubahan memperbanyakkan shopping kompleks di katakan pembangunan?

apakah dgn membuka laluan pedestrian (pedestrian ni PAS buat masa perintah tahun 1990 kononnya nak bagi laluan pada pejalan kaki tapi menyusahkan semua umat) di depan TNB di katakan perubahan?

sampah tetap ada di merata-rata..

pada aku kelantan tetap kotor..dan pengotor..

24 jam duduk kedai kopi kutuk UMNO..kutuk BN..yg cari rezeki kaum hawa..apakah ini perubahan??

24 jam ceramah..yang aku heran..hari raya pun nak buat ceramah!!..penuh dgn makian..

buat bangunan tepi jalan tak ikut perancangan..main hentam je..abis semua jalan jem..kalau tak percaya apa aku cakap kauorang yg sokong totok PAS tu pegi la sendiri..

yg buat bangunan parkson/giant aku rasa arkitek yg paling bangang dlm abad ni..kau cuba naik parking kat atas tu..mcm naik genting highland..

aku tengok yg banyak buat development adalah kerajaan persekutuan..

sana sini naik..semua di bawah kerajaan persekutuan..

kalau org PAS nak deny..lantak kau lah..kauorg memang dah buta hati..

Aku rasa tak lama lagi..Selangor pun akan jahanam!!

oyabun said...

Salam Bro rbf...Selamat hariraya aidilfitri. Maaf zahir dan batin..

Teruskan pembongkaran ini bro...bagi depa celik mata sikit...contoh negeri serambi mekah..masyaAllah..

Salam perjuangan..

Anonymous said...

Brader Anwar Bin Ibrahim dilarang kencing di Kelantan..

Tengok kt pondok tu.. Dilarang Kencing di sini B.A.B.I..

Hahaha

MAHAGURU58 said...

Assalamualaikum bro.

As they say, a picture is worth more than a thousand words!

That's why I always carry my NikonS200 Coolpix with me everytime I go out!

I was in Kota Bharu a few months back.

The McDonalds Restaurant at KB had swarming flies in it!!!

The Pasar Besar Siti Khadijah was filthy!

Slaughtered beef was dumped on to canvas sheets by the roadside before being wheelbarrowed into the market by unhygienic looking butchers.

I had refrained from publishing those photos in my blog for not wanting to be seen as being a faultfinder with the 'Kota Bharu Bandar Islam' rhetoric spewing chaps running Kelantan since 1990!

With your entry, I figure why the hell not?

Let's call a spade just that!

Anonymous said...

Kau kutuk lagi Kelantan... aku cari kau sampai lubang cacing... kau nak kutuk anwar ke pas ke takpe... kau kutuk kelantan... siap!!!...

Juwa said...

Alahmdulillah, negeri s'gor aku tak diperintah oleh umno/bn. Sekurang2nya aku bersyukur sbb k'jaan yg aku pilih tak lagi membazir dan boros. Alhamdulillah, selama 20 tahun PAS perintah K'tan, tiada lagi rasuah dan pembaziran yg berlaku. Takat kotor2 tu, kat mana2 ada. Yg tu boleh diubah adalah dgn mengubah perangai manusia. Nak ubah perangai manusia yg telah dikotorkan oleh umno sgt susah. Tuan Guru sdg berusaha utk mengubah manusia umno yg totok tu. Org2 yg totok tu yg buat K'tan tercemar sebenarnya.

Anonymous said...

yang marah kalu kutuk kelantan 2 dengar cni...ORG KELANTAN MMG PENGOTOR!!! PEMALAS!!!!

Wong Pencen said...

Tak tahu setakat mana orang akan percaya akan apa jua yang Faisal ceritakan dan gambarkan.

Mungkin betul mungkin tidak, namun yang pasti Ruang Bicara Faisal ini memang meriah dengan FITNAH. Maka apabila yang benar sudah bercampur dengan yang FITNAH, orang nak kena pilih sendiri yang mana nak dipercaya.

Pada saya, lebih mudah untuk menepis semuanya dan menganggap apa yang dipaparkan sekadar untuk menegakkan dan memenangkan perjuangan yang sempit, tampa menghiraukan kebenaran.

Anonymous said...

mengarut tul nik ajis ni..pembangunan ape ke jadah..kalau tikus pun dah sebesar kucing kat pasar siti khadijah tu..aku dh pergi terlalu byk negeri dan negara kat bumi ni..smua tak bleh lawan negeri kelantan dari aspek kekotoran dan kemunduran nya..sebagai ank kelantan aku amat malu dan menyesal negeri aku dipimpin oleh seorang pemimpin yg rabun kronik sehingga sampah disangka bunga..mundur dikata maju..kotor dikata bersih..tikus dikata arnab..nik ajis telah memalukan ank2 kelantan diseluruh dunia...

Anonymous said...

oooooooo...kotor tu kat memana pun ada.jadinya Pas dan penyokongnya suka kepada kekotoran rupanya.selama lebih 20 tahun,masih lagi kotor.ist...lamanya.

Nabi cakap,kebersihan itu adalah separuh dari iman

geng Pas ni,betui ke ikut Islam ni sebab sukakan kekotoran?

hendon said...

Pengotor giler.. eeee...

Anonymous said...

ISLAM MENGUTAMAKAN KEBERSIHAN DIRI DAN ALAM SEKTAR.

Hanya hati yang kotor, suka melakukan perkara yang jijik, jenis ini mempunyai sifat pengotor.

Membangun bersama Islam di kelantan.....

Tak caya lah....
hanya slogan saja yang sedap didengar, tapi mata yang memandang dah naik pinau.

Pengotor adalah amalan Jin dan Syaitan.

---ADAM AMIN---
Kg Jerlun,
Kedah

abdul said...

Kalau aku melawat pantai timur,aku akan singgah di Kota Bahru Kelantan dan kemudian terus ke K.Trengganu. Jelas kelihatan perbezaan diantara Kelantan dengan Trengganu.

Aku akan tidur di KT kerana nampak bersih dan tersusun. Pembangunannya pesat.

Anonymous said...

Adam Amin, anda kg jerlun kat bhg mana?

Anonymous said...

Adam Amin, anda kg jerlun kat bhg mana?

Hang Lekuk said...

Negeri Kelantan tidak layak menjadi contoh sebagai negeri Islam.

Gambar yang dipaparkan adalah bukti kepada kegagalan MB Kelantan yang tamak kuasa sama macam Datuk Seri Samy Vellu.

Mungkin gelaran yang sesuai untuk diberi kepada bandaraya Kota Bharu adalah 'Kota Sampah'...

Ingat sesungguhnya Islam mengjar kita bahawa kebersihan itu adalah sebahagian daripada Iman. Jika tidak bersih maka kuranglah Iman kita.

Adakah Iman Nik Aziz juga kurang? Fikirlah sendiri...

Anonymous said...

segala apa yang kotor tu ada pada nik ajis ,tengok lah perangai dan sikap n.ajis, tengoklah muka nik ajis, tengoklah lidah nik ajis, tengoklah gigi nik ajis,tengoklah memek mukanya,tengoklah gambar india yang sembah dia ,tengok kuku kaki nik ajis,tengok lubang telinga dan hidung nik ajis, yang pasti cuba tanya nuar apakatanya bila dia tengok lubang juboq nik ajis .... meremang bulu juboq yop

kita anak melayu said...

PEMBETULAN: KOTA BHARU BANDARAYA TIKUS

ntahla said...

ntahla..

pas mendidik ahli2nya bukan dgn ajaran islam yang sebenar, sbb itu lah segalanya lingkup, tunggang terbalik, cakap agama lebih2. dia perjuangkan parti untuk menjatuhkan parti lain. bukan perjuangkan agama untuk kesejahteraan rakyat. pas hanya perjuangkan parti untuk jatuhkan parti..

decoy said...

tak payah la nak kutuk pas pasal kelantan kotor. memang kelantan tu kotor tapi bukan pasal pas. kelantan tu kotor disebabkan mentaliti rakyat kelantan. tipu la kalau semua orang umno kat kelantan tu pembersih. cuba la makan kat kedai orang kelantan kat KL atau mana2 yg diluar kelantan, cuba masuk dapur & toilet dia mesti kotor giler. biasanya rating dari segi kebersihan kedai orang kelantan dapat C. nak dapat A tu memang takde la. kotor mcm mana pun kedai orang kelantan tetap laku sebab orang kelantan support. maklumla org kelantan kan ramai giler kat malaysia ni (suka beranak banyak samapi berbelas orang pun biasa kat kelantan tu....bini pun banyak). kesimpulan dia orang kelantan kena berubah dan terima hakikat yang mereka ni memang pengotor kalau nak dibandingkan dgn rakyat negeri lain sebagai contoh orang perak yg terkenal dgn sifat pembersih.

Anonymous said...

tak dinafikan mmg itu lah keadaan di klate. this is reality.

Anonymous said...

Salam, aparaaa mmat baju biru, sihat molek pakai baju melayu biru duduk bersila mintak sedekah.............ini orang x malu ke????

Anonymous said...

Salam, aparaaa mmat baju biru, sihat molek pakai baju melayu biru duduk bersila mintak sedekah.............ini orang x malu ke????

Anonymous said...

Kalau camtu kotornya, PAS kelantan perlu perjuangkan kebersihan kafirkan sapa2 yg pengotor tu macam pas kafirkan penyokong2 umno dan jangan bagi tiket2 syurga pas pada mereka2 yg pengotor tu. 'HIDUP PAS UNTUK MENGOTORKAN SEGALA YANG BERSIH'

Anonymous said...

Semua penyokong tegar PAS dan Nik Najis harus buka mata, hati dan otak, pikiq2 kan lah, jangan banyak makan buduk, itu sebab jadi bengap dan ngok. Nik Najis tidak amanah menjalankan tugas sebagai MB, wang gaji yg dia terima itu kira haram, kerana tiadak amanah menjalankan tugas, kalau wang haram kejadah dia makan, jadi amal ibadah beliau? Jawab sendiri orang2 Bengap PAS. Di bawah perintah PAS dan Nik najis, Kelantan memang tak layak langsung di gelar Kota serambi Mekah, bergelar kota pun dah tak layak, sungguh memalukan seluruh umat Islam satu dunia, elok aja Kelantan di gelar Kota Nik Najis ataupun Kota Serambi Tikus, itu yg lebih tepat. Apap kata pengikut2 tegar PAS dan Nik Najis.? Setuju 100%

Anonymous said...

salam rbf,
walau apapun saya salute dengan keberanian saudara untuk mendedahkan mentaliti orang Kelantan sebenarnya yang masih ditakuk Pas.

ISAC said...

Salam orang Selangor yang X mahu Umno....

Padan muka engkau...Sikit2 lagi...Selangor pun bangkrap!!!

Gaji pegawai kerajaan (negeri) pun X leh nak bayar....Sokong lah lagi Khalid Ibrahim tu...


Dap papa kan negeri Selangor nak songlap duit zakat pulak....

Bagus....Nanti jual lah lagi tanah2 kat Selangor tu....kat orang luar...

Macam Kelantan, nama Serambi Mekah, Balak semua dapat kat Cina Singapore....Habis botak lojing...

Kalau dapat kat Cina Malaysia tu OK lah jugak...Boleh lah mintak jadi driver ke ? Tukang kebun ke ? Ini haram....

Anonymous said...

aku orang kelantan.. korang jgn ktuk kelantan! aku bangga dgn kelantan! orangnya terkenal dgn sikap yg 'baik' iaitu pengotor dan pemalas..kota bharu pun banyak sampah yg 'mengindahkan' pemandangan..kitorang jugak suka cakap besar dgn orang luar..

AIZAT BARON said...

salam...
tabik spring bro...
lakukan pendedahan lagi ni bro...
biar diorag buka mata luas2...
nk tegakkan negara islam adalah bagus...tp lenkali terapkan ceramah kesedaran kebersihan dan disiplin kpd rakyat....jangan keje nk bagi ceramah tau kutuk2 org je..contohi sikap rasullullah tu wahai pemimpin pas...ceh...haramjadah btoi la

Anonymous said...

haram jadah.....

Anonymous said...

tengok stesen bas Kota Bharu sudahla..satu-satunya stesen bas Ibu Negeri yang takda bumbung dan berterabur... bayangkan kalau hujan..dudukla kat celah-celah bangunan.. Nik Aziz buat-buat tak nampak jer..padahal tiap-tiap minggu buat ceramah agama kat situ..

Anonymous said...

akum.buat yang kata kerajaan bn membaziaq..kepala hotak hang..itu bukan membazir namanya.itu namanya membangun bersama Islam.Islam dan pembangunan kena seiring.Cuba ko bayangkan kalau negaraku Malaysia ni macam negeri mung Kelantan tu,sapa nak pandang,apalagi nak pandang Islam.memang duk bawah bontot je la nama Islam ni.Cuba pulak ko bayangkan kalau Makkah Al-Mukarammah tu macam Kelantan,sapa nak mari,tak dapat beribadat dgn selesa,mana nak jana ekonomi,rakyat sedunia ni kira masih tabik dan hormat Islam kerana kekuatan yang mereka nampak di Makkah.Bukan nak kata nak kutuk orang Kelantan.Orang Kelantan tak salah,kesian depa ni dah dibasuh kepala hotak hari2 dgn totok pas,kat dlm masjid pulak tu.Isle apekebende mung.Lagi satu,aku nak teguq sket oghe Kelante ni.Depa ni semangat kenegerian bagai nak gile.Ingatla wei,kita Satu Malaysia.Janganlah berpuak-puak sangat.Cuba berfikiran terbuka.Jangan jadi mcam n.ajis hampas tu.perubahan di tangan anda.anda mampu mengubahnya.Jangan mempertaruhkan Isle,Isle,Isle hanya kerana kepentingan politik.Islam itu di hati dan di jiwa,bukan di meja politik.Salam.

p/s:moga Selangor diselamatkan..Amiin..

Anonymous said...

Da terbiasa hidup bergelumang sampah..nak buat macm mana..
Kepada orang kelantan yang marah2 tu sebab terasa, sapa makan cili dia terasa pedasnya..kalau da memang pemalas, pengotor nak cakap apa lagi, sakui jea la..tgak citer movie budak kelantan, mmg btul pun, yang jahat, mmg jahat betul..
Orang kelantan memeang ramai serata negara, hidup berpuak2, hidup kat luar pun cari puak2 kelantan juga, x berkembang..
X dinafikan ada yang baik, bagus, tp majoritinya mcm tu la, pengotor, gedebe, ckp besar, x bley dikritik.
bawa2 la berubah orang kelantan oiii...

Pena Agenoz BERBISIK... said...

Salam Ukhwah.

Maaf PAB berkata2;

PAB ada dengar komen member2 yg suka jln around Malaysia termasuk kelantan.

Dia org tanya PAB... naper beza sgt Kelantan dan Tganu. Sedangkan mereka hampir satu rumpun agama, pertuturan, adat dan budayanya.

PAB tanya apa bezanya. Dia org kata KELANTAN sedikit mundur bbanding Tganu. Cth yg nampak jln rayanya. Dari sg KEBERSIHAN bagai langit dgn bumi. BUKANKAH KELANTAN TUE SERAMBI MEKAH.

PAB jwb dgn selamba. Mmglah KELANTAN tue mcm MEKAH..TAPI MEKAH ZAMAN JAHILLIAH...TERENGGANU pula SERAMBI MADINAH semasa dizaman kegemilangan pimpinan Baginda Rasulluah. Cuba rujuk sejarah kalau tak peraya. Sama tak..

Member PAB terdiam tanda SETUJU 100%

Anonymous said...

Kalo dpt duit royalti minyak berbilion-bilion pun blum tentu kerajaan negeri nak beli penyapu sebatang nak sapu sampah kat KB tuh. Yelah sbb BANDARAYA ISLAM KATAKAN..

Kalo nampak sampah, tikus besar arnab, longkang tersumbat tulah SAMPAH ISLAM, TIKUS ISLAM..sbb bandar2 lain kat Malaysia nih die tak mengaku dan claim pun bandaraya Islam, so mane2 juak PAS kate bandar2 lain pun same jer kotornye korang da salah tuh perbezaan tuh...