Thursday, November 19, 2009

NIZAR TOLOL ! KENAPA RASUAH MENINGKAT DI MALAYSIA


Sebagaimana yang diketahui, bahawa negara kita kini berada di tangga ke 56 dalam senarai rasuah tertinggi di dunia.

Pada tahun 2008 kita berada di tangga ke 47. Tahun 2007 tangga ke 43. Daripada 2007 ke 2008 kita jatuh 4 tangga. Manakala dari 2008 ke 2009 kita jatuh amat tinggi sekali, iaitu 9 anak tangga.

Kenapa ianya amat luar biasa sekali ? Tak lain ,tak bukan , kerana sejak 2008 hingga sekarang ada 5 kemudian 4 negeri yang diperintah oleh PAS,PKR dan DAP.

Sebelum tahun 2008 mereka hanya perintah satu negeri sahaja. Kemudian jadi 5 dan sekarang sudah tinggal 4.

Negeri-negeri yang diperintah oleh mereka lah yang menjadi penyumbang utama naiknya rasuah di Malaysia dengan ketara sekali antara 2008 ke 2009. Jika kita lihat kepada angka-angka ditahun sebelumnya tidak ketara sangat kenaikannya. Antara 2-5 anak tangga sahaja.

Jika SPRM tidak mengambil langkah pencegahan yang tegas, tidak mustahil kedudukan kita akan lebih teruk di tahun hadapan hinggalah BN merampas kembali negeri-negeri yang diperintah oleh mereka pada tahun 2013 kelak.

Rasuah amat berleluasa di negeri-negeri yang diperintah oleh mereka. Di Selangor,hanya tuhan saja yang tahu, di P.Pinang pun teruk juga, di Kedah mungkin kurang sikit. Di Kelantan dulu ok sikit, sekarang dah jadi teruk. Abuya pun dah pandai tibai tajaan. Menantu tak payah cakaplah, lagi teruk.

Jadi, kepada pencacai-pencacai dan penjilat-penjilat tegar PAS,PKR dan DAP , tak payah nak kondem Najib. Cermin dulu muka kamu semua terlebih dahulu samada ada cahaya rasuah atau tidak di muka kamu.

Kalau tak nampak di cermin, sila kencing dalam tempurung kelapa dan tilik muka kamu dalam air kencing. Pasti akan nampak cahaya rasuah di muka kamu dan pemimpin-pemimpin kamu yang maksum itu.

Update : Kepada pencacai-pencacai PAS,PKR dan DAP tak perlulah nak hantar komen maki hamun yang berlebihan. Saya tak akan siarkan. Saya baru cucuk sikit saja, kamu sudah melompat. 50 tahun PAS , 10 tahun PKR duduk menuduh Umno rasuah, tiada pula Umno melompat atau memaki hamun seperti kamu semua.

Dasar perasuah memang begitu, bila orang tuduh mereka , maka mula lah mereka melompat. Suh...suh... jangan cakap banyak. Pi tilik muka hangpa dalam air kencing..

22 comments:

Anonymous said...

blog anak haram ke jadah

Anonymous said...

Saya pun berpendapat begitu. Adalah sesuatu yang kelakar bila isu ini cuba dibangkitkan di dewan rakyat oleh LKS. Aper lah bengap sangat puak2 ni...

Puak2 inilah yang lebih bersandiwara bila SPRM cuba menjalankan tugas mereka...berlakon mengalahkan pelakon terkenal. Sama cam B.A.B.I.

Anonymous said...

betui tu, sampai nak gi aji pun di sponsor...mana jatuh indeks kita

dkasehcatering said...

babilahkau....................

Anonymous said...

dasar puak pencacai pas ni memang suka makan taik..sbb tu laa ketua mereka suka main dengan taik..cakap pon serupa taik...tak boleh pakai langsung..cuba laa berfikir dengan elok...kata ahli pas semua ada degree/master/phd - ini hassan ali yang cakap -- tapi bila beri komen mcam hantu... tukang sapu sampah dbkl pun lebih mulia dari depa..

tata said...

Artikel yang sangat bodoh

Anonymous said...

saya setuju depa penyumbang kenaikan indek rasduah Malaysia

jiwakita said...

salam....

antara persepsi dan realiti indeks
rasuah jatuh ketangga 56 kerana
SPRM telah lebih giat bertindak
terhadap pelaku rasuah...bayangkanlah
jika SPRM buat tak reti pasti negara
ditangga no.1 dan pelaku semakin ligat
beraksi...tahun depan pasti jatuh lagi..
syabas SPRM..awas perasuah!

Subki said...

DULANG PAKU SERPIH.PUCUK PAKU BUAT DIBUAT KERABU.JIKA KATA ORANG KATA LEBIH LEBIH.SAKIT HATI KU MENDENGAR CACIAN MU.

DUKU LANGSAT BOLEH PETIK.
MAKAN KOPEK KULITNYA.
ISI PUTIH BERSIH.
KALAU NAK KATA BERKIRA KIRA.BILA ORANG YANG BACA HATI TAK PEDIH TAPI NYILU.

hamPAS dulu, kini dan selamanya.. said...

logik.. relevan dgn topik.. mmg xtersasar jauh.. tepat jatuh kt muka puak2 tu.. kalau tak jatuh kt muka, sipi2 je.. kna bahu.. haha.. kepada geng2 pakatan, terutamanya bg pas n pkr yg penuh melayu xsedar diri tu, korang ludah ke langit, jatuh ke muka sendiri beb.. xpun sekarang ni korang dah mula terpaksa menjilat ludah sndiri atas apa yg korag katakn pd umno dulu.. pendek kata pakatan ni semuanya berkait dgn ludah la.. jijik..

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

tahniah - observation yg menarik - ha ha ha. betul jugak tu... mungkin teoh beng hock dan nik aziz nya psl semakin ramai nampak rasuah semakin meningkat.. kah kah kah

klu nak tgk perspektif lain, sila layari http://tunfaisal.blogspot.com

apapun report ni memang bagus, asli dan segar... ha ha ha

Anonymous said...

Ia fakta yang lengkap... Tahniah..
bukalah mata anda semua terutama yg berada di keempat-empat negeri..

from boyesen.

Anonymous said...

Good Artikel... Bro, kami sentiasa bersama... ko kuarkan jer komen2 tue.. nak gak tgk celaka2 nie bersuara...

Anonymous said...

sebab apa naik bro... sebab SPRM boleh duty waktu pejabat jer.... alahai lemah nya kehakiman malaysia ni.....

Local Fighter said...

Salam Bro,
Macamana CPI kita tak merudum. Ada SPRM badan yang nak banteras rasuah di perlekehkan.

Apa yang SPRM buat dipertikaikan. Sampai SPRM merajuk tak nak siasat kes ahli politik.

Pihak mana tuduh SPRM pembunuh tapi bukti tak ada? Siapa tuduh SPRM talibarut kerajaan, bila ada dakwaan kepada ahli politik BN, menikus pulak!

Siapa yang halang SPRM buat kerja. Soal siasat waktu pejabat sahaja? Mahkamah dieksplotasi.

Indeks ini bukan bergantung kepada pembenterasan rasuah semata - mata tetapi jika badan yang mengawalnya dikotak katik oleh Anwar dan geng, bagaimana kita nak baiki prestasi?

Anonymous said...

Ye lah,semenjak banyak negeri diperintah oleh depa,sebelum ni hanya 1 negeri saja,tak lah tinggi sangat indeks tu.

Anonymous said...

pencacai pas dan PR termasukla pemimpin mereka adalah penyumbang utama kejatuhan ranking malaysia..mereka sibuk menfitnah kerajaan..walhal mereka la bapak segala rasuah..muke pencacai rasuah...ak txkn sekali2 menyokong parti reput (PR) yg begitu korup dan jijik...bro RBF,teruskan serangan..kami sentiasa menyokong perjuangan RBF....Rakyat sudah celik drpd penipuan Pakatan Reput/Rasuah(PR)....

Anonymous said...

Teringat masa zaman Al-Arqam dulu, pengikut Abuya bukan calang2, Lawyer, majistret. dr & mcm2 bijak pandai lagi. Akhirnya mereka baru sedar yg telah tertipu. Puak ni bila nak sddar tah la

Jeffry said...

SLM BRO...HEHEHEH MELALAK MCM ANJING GAK DIORANG BRO!. PANAS HATI X KENE TEMPAT DAAAA. PENULIS DH BG AMARAN KAT PENCACAI PUN MASIH X PHM BAHSE. MMG DASAR TOLOL BAHLOL BADIGOL KADIWOL KEHKEHKEH

Anonymous said...

Aku tak fahamlah kenapa kita sama-sama melayu mesti berbalah kerana berlainan fahaman.

Cuba chontohi PM kita siap boleh minum teh tarik lagi dengan Anuar berahim dan borak-borak lagi tu.

Relex la brader, banyak agenda lain yang patut kita tengok dan pantau untuk agama bangsa dan tanahair

Kalau keadaanya macam ni kita semua yang akan rugi

Anonymous said...

blog macam celaka!!!!!!!!!!!!! moga kamu dilaknat Allah atas perbuatan kamu

Anonymous said...

itu menujukkan sprm buat kerja lah...kalau tak ada lapran rasuah yang disiarkan....maka tiada rasuah di negara ini lah...