Saturday, December 26, 2009

MALAYSIAKINI CELAKA ! CERITA SEBENAR PENAHANAN WARGA CHINA

Malaysiakini memang celaka dan jahat. Daripada dulu hingga sekarang mereka sering mencari jalan untuk memburuk-burukkan polis.

Polis disalahkan dan diaibkan cukup-cukup dalam kes penahanan seorang wanita warga China selama lapan hari. (rujuk di sini)

Daripada kes Kugan, kes perompak ditembak mati di Klang dan lain-lain kes yang melibatkan polis ,Malaysiakini sentiasa menghasut rakyat kes sehingga masyarakat menjadi benci kepada polis. Belum lagi dikira artikel-artikel yang lain yang sering menghasut.

Sudah sampai masanya kerajaan mengkaji balik kedudukan Malaysiakini. Termasuk menarik balik pas-pas media yang diberi kepada mereka dan juga mengharamkan mereka menghadiri sesuatu sidang media atau liputan yang melibatkan kerajaan.

Izinkan saya menceritakan kisah sebenar disebalik apa yang terjadi terhadap wanita warga China berkenaan.

Li Jun Jie ditangkap bersama 27 wanita warga China yang lain di sebuah pusat hiburan di awal pagi. Polis tahan mereka kerana percaya mereka menyalahguna pas lawatan dan pas pelajar untuk bekerja di pusat hiburan tersebut.

Pusat hiburan tersebut pula memang terkenal dengan menyediakan wanita warga China sebagai 'penyedap' untuk melariskan perniagaan mereka.

Setelah ditangkap dan kesemua mereka dibawa ke Balai Polis untuk siasatan. Pada masa tersebut Li Jun Jie memaklumkan bahawa beliau seorang pelajar di Malaysia dan bukannya bekerja di pusat hiburan terbabit. Polis tak boleh percaya cakap dia buta-buta tanpa bukti yang kukuh. Selama ini kita juga sering mendengar ramai pelajar yang menyalahguna pas pelajar mereka atau menggunakan pas palsu untuk bekerja sebagai gro dan pelacur.

Yang boleh mengesahkan bahawa Li Jun Jie memegang pas pelajar yang sah adalah Jabatan Imigresen dan Kedutaan China di Malaysia. Sementara menunggu pengesahan dari dua pihak terbabit, polis tiada pilihan selain dari menahan beliau di lokap.

Tak mungkin polis nak bebas beliau atau letak beliau di hotel lima bintang sementara menunggu pengesahan. Yang membuatkan beliau ditahan lapan hari kerana polis menunggu pengesahan daripada dari Imigresen dan Kedutaan China. Jangan lupa campur sekali sabtu dan ahad. Itu sudah dua hari.

Masuk hari kelapan,selepas polis menerima pengesahan daripada kedua-dua pihak terbabit dan terbukti pas pelajar berkenaan bukan palsu, maka polis boleh membebaskan beliau dengan segera. Semua kerja yang dilakukan oleh polis adalah mengikut prosedur. Tiada satu pun yang melanggar prosedur.

Jadi Malaysiakini janganlah jadi bingai dan jahat nak mensensasikan isu jika anda tak tahu hujung pangkal. Sebab itu saya kata kata Malaysiakini memang sentiasa berniat jahat untuk merosakkan imej polis.

Malaysiakini tidak akan mensensasikan kes ini jika pelajar yang ditahan tersebut adalah pelajar dari Afrika atau Timur Tengah. Tetapi oleh kerana dia pelajar negara China, maka kesempatan itu diambil sebaik mungkin demi untuk keuntungan politik DAP dan PKR, agar orang-orang cina Malaysia terus menerus membenci polis dan seterusnya kerajaan BN. Inilah sebenarnya agenda jahat Malaysiakini.

Tetapi dia lupa, tidak semua orang-orang cina di Malaysia semudah itu dibodohkan oleh Malaysiakini. Masih ingatkah anda semua dalam kes Kugan dulu ? Disaat Malaysiakini,DAP,PKR dan PAS memburuk-burukkan polis, dalam diam-diam orang cina di kawasan Puchong, persatuan penduduk, peniaga-peniaga cina dan Ngo-ngo cina , mengumpul tandatangan menyokong polis dan menyerahkannya kepada pihak polis.

Satu pepatah baru saya nak beritahu kepada kawan-kawan saya.

Jika jumpa ular dan wartawan Malaysiakini, 'pukul' wartawan Malaysiakini dulu.

19 comments:

Anonymous said...

memang sial dan jahat Malaysiakini,patut diubah jadi malingsianghari macam amno/bn..!!!!

Anonymous said...

fantastik pepatah.hehehehehe

Malaysian @ Malaysian Justice93 said...

"Sudah sampai masanya kerajaan mengkaji balik kedudukan Malaysiakini. Termasuk menarik balik pas-pas media yang diberi kepada mereka dan juga mengharamkan mereka menghadiri sesuatu sidang media atau liputan yang melibatkan kerajaan."
Inilah kerja-kerja UMNO. Bila ada media buat liputan yg tidak menyelebah UMNO/BN, mereka nak tarik balik pas-pas media ataupun haramkan mereka. UMNO/BN apa pun nak control. Mana kebebasan?!
"Malaysiakini sentiasa menghasut rakyat"
Jika RBF rasa Malaysiakini sentiasa menghasut, maka saya cadangkan RBF untuk membuat laporan polis dan mendakwa Malaysiakini menggunakan Akta Hasutan. Jangan menyalak di sini!

Anonymous said...

malingsialkini, ularmamak, naga amno,rbf, kalau jumpa pukul semuanya!!!! tak guna satu sen biar mereka mampos asal kita hidup aman......

Anonymous said...

Malaysiakini memang CELAKA!! Semuga Malaysiakini terutama penulis penulis Malaysiakini diLAKNAT Allah.

Tak malu, mengaku sahaja MALAYSIA, tapi niat jahat nak kacau bilaukan Malaysia!!

Cina DAP BABI said...

Malaysiakini didalangi Cina DAP RACIST.

Pegi balik China la babi.

ruang bicara faisal said...

wahai MALAYSIAN JUSTICE93 yg otak tersumbat.

harakah dah bertahun2 hentam bn dan umno ,tak pernah pun pas mereka ditarik balik.

yg celaka dan sial kerajaan p.pinang dan slgr yg menghalang utusan malaysia buat liputan mereka.

nak hentam politik hentam lah,umno atau bn tak pernah halang. tapi jgn menghasut rakyat dgn perkara yg takde asas supaya membenci polis.

tlg pandai beza sikit yg mana politik dan yg mana tugas

hitman said...

pendapat aku la, bukan "Jika jumpa ular dan wartawan Malaysiakini, 'pukul' wartawan Malaysiakini dulu",

tapi

"Jika jumpa ular dan wartawan Malaysiakini, 'pukul' Anwar Ibrahim dulu... sebab dialah punca segalanya"

he he he

dap babi sial said...

kerajaan mmg terkenal "tak berani" (bahasa yg lebih bersantun, maka itu sbb lar kadok2 skg dh naik junjung. zaman madir dulu, cuba ckp siapa ada berani? kita erlukan pemimpin yg bijak dan berani spt madir, bukan pemimpin yg hanya mencari jalan selamat dan sukakan populariti.

YANG GAMBI said...

Bro, wajar sangatlah malaysiakini ditutup sahaja..... banyak sangat dah celakak ini buat onar hasut rakyat..... nama je malaysiakini, tapi sebenarnya DAPkini rasis....

Dollah said...

Utusan Meloya tak nak syor tutup sekali ker pasal hina kaum india dalam artikelnya. Racist betul pemikiran UMNO

Anonymous said...

malaysiakini adalah akhbar racist yang ketara..walaupun kita tk nafikan utusan statusnya akhbar melayu, tapi pembaca utusan tak pernah memberi kenyataan racist dan mengadu domba isu2 perkauman....malaysiakini cuba berlagak profesional dan bebas, tapi pemikiran mereka amat sempit, sesempit pemikiranidola mereka dari DAP yang diketahui cukup tebal kecinaannya dan tak boleh tolak ansur...kalau dah pendatang tetap pendatang...mana boleh diubah2...itu fakta sejarah...sapa yang nafikan memang bodoh..hahaha..

Anonymous said...

si Bodoh sekalian kat blog ni, yang paling racist dan patut kena ban ialah utusan malaysia la.

diorang yang hasut orang bukan melayu, bodoh. jilat bontot UMNO je all the time.

Anonymous said...

salam

amik jer contoh kerajaan China , mana2 penghasut dan pencetus huru hara seprti kes di urumgi, di kenakan hukuman mati dan penjara seumur hidup.....

Malaysian @ Malaysian Justice93 said...

Pas Harakah tidak ditarik balik kerana BN takut. Takut akan kuasa rakyat. Jangan RBF cakap tak takut!
Dan apa yang dicakap oleh Malaysiakini...cuma pandangan mereka. Semua orang mempunyai pandangan yg tidak sama dan semua orang mempunyai hak untuk menyuarakan pandangan sendiri...ini dipanggil kebebasan bersuara.
Seperi apa yg saya katakan...jika RBF dan rakan-rakan yg lain merasakan Malaysiakini sedang menghasut, saman sajalah mereka!

Anonymous said...

sokong saranan RBF...malaysiakini mmg portal berita plg rasist skali...acuan berita semata2 nk memburukkan pihak2 yg tidak disukai mereka dan sentiasa memainkan sentimen perkauman..portal ni ade hubungan dgn parti politik plg racist= DAP...kerajaan harus bertindak tegas....

-Anti-DAP dan Pakatan Reput

Jacob Black said...

Down with Malaysiakini! Mereka setaraf Edward Cullen!

Anonymous said...

ya.. pendatang macam dari tanah sumatra atau jawa yang datang dulu lepas tu mengaku jadi melayu tu pun patut dilabel pendatang. ini tidak, terus dapat title bumiputra.

itu belum kira orang india yang masuk islam, ngaku melayu, lepas tu join umno pasal nak dapat kelebihan dalam parti.

macamana kita melayu yang 'original' ni nak maju?? kalau sesenang begitu lain dapat jadi 'melayu'??

Adnan said...

Cayalah bro RBF... melompat hah Justice93, baru bg idea dah melompat. Apa yg dikatakan faisal betul, beza tugas dengan politik tidak boleh disatukan... polis ade keje dan procedure yang perlu dilaksanakan. Ingat, benteng terakhir kita adalah polis!!! Fikir-fikirkan lah.