Monday, April 26, 2010

ANGKA-ANGKA REALITI HULU SELANGOR


Salam PASrael dari blogger APCO

Sebelum saya pergi lebih lanjut tentang pandangan saya berhubung PRK HS, izinkan saya 'menyundalkan' terlebih dahulu exco bohsia Selangor.

Pada 4.jan. 2010 saya ada mencatitkan disini tentang kenyataan 'lucah' dia yang hendak menghalau BN dari Selangor.

Akhirnya betina sundal hanyir tersebut terpaksa menjilat kembali lendir-lendirnya yang hanyir malam kelmarin.

Berbalik kepada kisah PRK HS, saya merasa puas hati kerana apa yang saya catatkan disini hampir sebulan yang lalu menjadi kenyataan. Tetapi saya merasa kurang puas hati dengan majoriti yang diraih BN dan seterusnya undi yang diraih Zaid Ibrahim.

Kalau kalah kita akan kata "mengapalah kalah pula, kalau menang 10 undi pun tak mengapa, janji menang". Kalau menang pula " mengapa menang 1725 undi saja, patutnya 10 ribu undi".

Biasalah manusia, sentiasa tak puas hati dengan apa yang mereka dapat. Sebab itu wujudnya pepatah beri betis nak paha. Tetapi pepatah tersebut ada masanya boleh menjadi pembakar semangat kepada kita untuk berusaha dengan lebih gigih agar mendapat apa yang kita kehendaki.

Sebaik sahaja nama Zaid Ibrahim diumumkan sebagai calon, saya sudah menjangkakan yang BN akan menang dalam PRK tersebut asalkan bukan G.Palanivel yang dicalonkan dan saya telah mencatitkannya disini.

Sebaik sahaja keputusan diumumkan ,memang saya gembira dengan kemenangan tersebut. Tetapi dalam masa yang sama saya juga bersedih. Sedih melihatkan jumlah majoriti yang diperolehi BN.

Dalam PRU 2008 , BN menang di tiga Dun dalam Parlimen berkenaan dan kalah bagi kerusi Parlimen. Bagi tiga DUN BN menang dengan majoriti 6176 undi dan undi yang diperolehi oleh tiga calon BN ialah 26264. Parlimen pula kalah dengan 198 undi dan undi yang diperolehi 22979.

Pada masa itu, sebab utama kekalahan BN bagi Parlimen berkenaan adalah faktor undi protes terhadap calon. Tetapi dalam PRK ini calon telah ditukar dan tiada masalah , BN masih gagal mendapat kembali undi yang diberi oleh pengundi-pengundi BN dalam tiga Dun berkenaan dalam pru 2008.


PRU 2008

3 DUN UNDI BN : 26264
3 DUN UNDI PKR/PASrael/DAPig : 20088
3 DUN UNDI ROSAK : 1271

PARLIMEN UNDI BN : 22979
PARLIMEN UNDI PKR : 23177
UNDI ROSAK : 1466 (lebih 195 undi dari 3 dun diatas)
Jumlah Pengundi : 63593
Peratus Pengundian : 75.24 %


PRK 2010 (PARLIMEN)

UNDI BN : 24997
UNDI PKR : 23272
UNDI ROSAK :731 (kurang separuh dari pru 2008)
Jumlah Pengundi : 63701 (bertambah 108 orang dari 2008)
Peratus Pengundian : 75.87 % (bertambah 0.63 % dari 2008)

Untuk Parlimen Undi BN bertambah sebanyak 2018 undi. Manakala bagi PKR juga ianya bertambah sebanyak 95 undi. Ingat ! BERTAMBAH ! bukannya berkurangan.

Bagi undi mengikut pecahan DUN (prk 2010) saya tidak ada angkanya. Tetapi jika kita bandingkan dengan keputusan 2008 , jelas dan nyata undi PKR bertambah banyak dan undi BN berkurangan.

UNDI BN 3 DUN 2008 : 26264
UNDI BN PRK 2010 : 24997
Undi Hilang : 1267

UNDI PKR/PASrael/DAPig 3 DUN 2008 : 20088
UNDI PKR PRK 2010 : 23272
Undi BERTAMBAH : 3184

Jangan lupa satu perkara, dalam PRU 2008 BN telah menang di kerusi DUN Kuala Kubu Baru dengan undi nyawa-nyawa ikan 448 undi. Walaupun 448 undi ianya tetap menang. Tetapi dalam PRK 2010 , BN tewas di kerusi berkenaan. Ini juga perlu diberi perhatian serius oleh BN.

Yang menjadikan kepala saya pening ialah, kemana hilangnya undi-undi BN untuk tiga Dun dalam PRU 2008 ? Kenapa mereka tidak undi BN ? Adakah kerana faktor calon atau mereka sudah merasa syok dengan exco bohsia Selangor ? Bab ini, BN Selangor kena cari jawapannya. Siapalah saya untuk mencari jawapannya. Kita tidak boleh salahkan pengundi cina 100 %, walaupun mereka penyumbang utama. Undi melayu pun kita kena tengok juga.

BN sebenarnya boleh dapat 5-6 ribu majoriti jika mereka ??? dan apa yang Kerajaan perlu buat kepada orang-orang cina. Bersambung nanti....



10 comments:

mae said...

Biarlah saja Cina-Cina tu terjun dengan labu-labunya.

Lintau Perak said...

Salam Bro.

Zaid PKR kalah di Hulu Sngor.
Tapi DAP menang besar!

DAP berjaya mengekang kepercayaan pengundi china bahawa DAP adalah pejuang mereka. Kaum China secara total menolak BN dan komponen MCA, Gerakan.

Percaturan DAP amat mudah kerana pemimpin PAS bermain politik sempit yg disokong oleh pengikut taksub.

Kejayaan DAP sangat ketara apabila berjaya menyusupkan ideologi racistnya ke dalam pemikiran pengikut PAS dan PKR.

Kini bendera DAP berkibar megah dibawa oleh PAS dan PKR walaupun tiada bahagian atau cawangan DAP di kampung Melayu dan di Felda.

haikal said...

Balik2 cina ...

Anonymous said...

lepas nih PM kita jgn bagi muka lagi kat MCA, GERAKAN. jgn lagi bagi mereka bertanding di kerusi-kerusi majoriti melayu. minta diorang lawan dengan DAP di kota-kota dan bandar-bandar besar. kerja kuat sikit la...dah diorang menang mengharapkan undi melayu... betullah kata pepatah bapa aku... melayu sentiasa rugi. (kecuali bersatu)

pakngah santan said...

memanglah balik-balik cina pasal ada melayu yang sanggup gadai segalanya padahal melayu-melayu ini juga yang telah membaham segalanya masa mereka di dalam umno. jadi cina seronoklah pasal ada melayu bodoh, naik kepala jawapnya.

Anonymous said...

kita jangan terlalu leka..terlalu ramai generasi muda melayu yang buta sejarah dan berlagak pandai yang sedang mempertikaikan hak orang melayu...jangan sampai hak kita tergadai...fikirkanlah dengan bijak wahai orang muda di luar sana...

Grand Marquis said...

Pada pendapat saya, calon MIC adalah strategi Najib yang sangat tepat dan membawa kesan kemenangan kepada BN.

Kenapa saya kata demikian. Selepas PRU 2008, cina memang semakin tak mau undi BN. Ini kerana mereka merasakan kuasa politik mereka ini semakin kuat, terutama dengan tsunami politik 2008. Ini ditambah pula dengan kempen sama rata (sama rasa?) oleh PR, dengan itu harapan mereka supaya DEB bakal dihapuskan dan Malaysian Malaysia akan terkabul. Oleh itu, buatlah apa pun mereka tetap tidak akan mengundi BN.

Manakala, pengundi melayu pula, ramai yang dah berubah angin. Dari protest kepada tak protest dan dari sokong PR kepada tak sokong. Ini lantara isu-isu politik dan agama terhadap orang Melayu yang kita sedia ketahui.

Sekarang ni tinggal pengundi india. Mereka ni masih 50-50, walaupun ramai cenderung ke arah PR, tapi beberapa kes yang melibatkan pr menyebabkan keyakinan mereka terhadap PR luntuh.

Oleh itu, yang bakal jadi penentu di HS ialah pengundi india. Dengan memilih calon MIC, BN telah berjaya menarik sebilangan pengundi atas pagar India untuk menyokong BN. Mungkin inilah strategi BN yang membawa kemenangan.

Wallahualam.

My Longest Yard said...

Majoriti mungkin lebih jika calonnya adalah Umno.

Anonymous said...

Ini baru betul-betul undi hantu.

parangpanjang said...

Angka yang ko bagi tu membuatkan aku berkerut dahi. Kalau hari ahad aku senyum sampai ke telinga, tapi hari ini kepala aku ligat berfikir, KENAPA SAMPAI JADI BEGINI!!!.

Pemimpin BN dan Jentera BN PRK Hulu Selangor, ko bukak balik semua keputusan dari setiap DUN, yang keluar dari peti undi di pusat penjumlahan undi. Sebarkan dan tebarkan kepada sekalian rakyat, terutamanya kepada bloggers pro BN. Kita sama-sama mengkaji dan mengaji kenapa angkanya agak pelik.

Memang menang tetap menang. Tetapi tumpuan kita adalah PRU ke 13. PRK ini adalah bonus dan sebagai sesi pemanas badan sebelum ke ujian sebenar. Kalau ujian percubaan (PRK) sekadar cukup makan, macamana dengan ujian akhir semester???

Tolong jawab...