Sunday, May 16, 2010

BEBERAPA FAKTOR KEKALAHAN BN

1) Jumlah pengundi yang rendah keluar mengundi. Paling rendah dalam rekod prk penggal ini (59 %) . Antara faktornya ialah mereka bekerja di luar. Mungkin mereka merancang untuk balik pada perayaan Hari Gawai yang akan disambut dua minggu lagi. Tak mungkin jika minggu ini mereka sudah pulang mengundi dan dua minggu lagi pulang pula untuk perayaan gawai. Kos untuk pulang yang tinggi adalah faktor utama.

2) Parti SUPP yang bodoh sombong. Mereka berlagak pandai dan boleh uruskan sendiri. Mereka kata tidak perlukan bantuan rakan dari semenanjung. Situasi politik sekarang sudah berubah. Tetapi mereka masih nak mengekalkan cara lapuk mereka dalam soal berkempen.

3) Taktik DAP menyerang peribadi dan menyemai kebencian kepada Ketua Menteri Sarawak berjaya mempengaruhi pengundi.

Dalam bab jentera kempen semuanya tidak boleh lawan wanita Umno. Mereka bekerja bersungguh-sungguh dan tersusun. Semuanya lengkap. Daripada culaan, bancian, bantuan, hinggalah kepada mengesan dan membawa balik pengundi luar, semuanya mereka lakukan dengan baik.

Pada hari mengundi, setiap jam mereka akan pantau peratusan keluar mengundi. Jika nampak rendah mereka berusaha mencari pengundi dan membawa pengundi keluar mengundi.

Kepada BN Sarawak, sedarlah oleh mu bahawa situasi politik sekarang tidak sama lagi seperti politik dulu. Berubahlah sebelum diubah...

12 comments:

Mohd said...

Orang Melayu harus melihat trend ini.
Kaum Cina akan mengundi DAP. Sebab mereka sudah sedar bahawa tidak bermakna menguasai 70% dpd ekonomi Malaysia sahaja. Kaum Cina mahu memerintah Malaysia spt yg berlaku di Singapura. Kaum Cina tidak boleh 100% memerintah Malaysia melalui parti2 MCA dan Gerakan dlm BN. Kaum Cina hanya boleh melalui DAP. Sebab DAP ada kaldai PAS utk mendapatkan undi orang2 Melayu. PAS akan hanya menganggukkan kepala dgn apa2 sahaja tindakan DAP. Tengoklah apa yg sedang berlaku di Penang dan Selangor sekarang.
Pakatan Rakyat dgn hanya DAP dan PAS akan menang besar di PRU13 nanti! Pada masa itu, Malaysia akan jadi sebuah republik spt Singapura. Kaum Bumiputera akan mengemis di negara sendiri spt apa yg berlaku di Singapura sekarang. DAP akan mengubah perlembagaan utk mencapai cita2 kaum Cina. Pada masa itu nanti orang Melayu akan menangis! Sudah terlambat. Nasi sudah jadi bubur!
Tahniahlah UMNO dan PAS yg bodoh.

life is not a fairy tale dude said...

Syabas Wanita UMNO. Kalau Pemuda UMNO dah tak pandai buat kerja, belajarlah dari Wanita UMNO.

Ini pemuda sudah jadi macam pemudi.

Puteri pun sama juga.

whose next

Esperalzi said...

Aku penyokong UMNO/BN. Aku sikit pun tak sedih dan tak kisah Cina Malaysia tak undi BN. Bagi aku Cina Malaysia boleh GO TO HELL! Aku tak akan undi mana2 calon BN yg berbangsa Cina. Kedai dan bisnes mereka pun aku dah mula boikot!

Oleh itu, di kawsan aku, aku akan ROSAKKAN undi aku di PRU13 nanti kerana di situ seekor calon IBLIS (Cina DAP) dan seekor calon lagi setan (Cina MCA).

Yang penting sekarang Orang Melayu dan India balik ke BN..

Please, don't waste your tears crying for Chinese votes!!!

Annuar said...

Assalammualaikum saudara Faisal. Tahniah atas kekalahan BN di Sibu. Ternyata semua telahan/cakap-cakap yang di'post' dalam blog hanya khabar-khabar kosong yang tiada langsung faktanya. Saudara hanya bercakap atas andaian saudara sahaja. Dalam 'posting' bertajuk "TERKINI: PAS TUMBANG, BN BENTUK KERAJAAN DI KEDAH", saudara mengatakan Datuk Seri Shafie Afdal akan pulang untuk mengadakan mesyuarat tergempar ternyata PEMBOHONGAN yang ketara sedangkan Datuk Shafie ada di Sibu malam ini. Untuk pengetahuan saudara, Datuk Shafie hampir di 'pukul' oleh seseorang yang tidak berpuas hati dengan orang BN di Sibu. Itu yang diceritakan sendiri oleh orang kampung tersebut.
Faktor keluar undi yang sedikit tidak akan mempengaruhi kekalahan BN. Jika 100% pengundi keluar mengundi pun kemungkinan/kebarangkalian (bukan andaian) BN akan tetap KALAH!!! Teman wanita saya yang berasal dari Sibu tidak dapat pulang untuk mengundi disebabkan faktor Hari Gawai yang saudara telah nyatakan, namun andaian bahawa jika mereka yang menetap di Semenanjung pulang untuk mengundi akan mempengaruhi/membolehkan BN menang, saudara silap sama sekali. Teman wanita saya mempunyai 4-5 orang saudara dan beberapa kenalan yang tinggal di Semenanjung tetapi dukacita keSEMUA mereka menyatakan akan mengundi untuk parti selain BN jika mereka pulang untuk mengundi.
Saudara Faisal, saya adalah antara pemerhati politik yang tidak memihak kepada mana-mana parti secara khusus walaupun saya adalah pembaca tetap blog RBF sebelum ini untuk mengetahui isu-isu politik Malaysia.
Selepas ini mungkin ada perlunya untuk saudara hanya menceritakan isu-isu yang bersifat fakta bukan andaian daripada saudara sendiri.
Lagi satu teguran, kurangkanlah/janganlah saudara menggunakan perkataan-perkataan yang melampau. Tidak elok rasanya kita memaki hamun orang lain. Sebagai contoh kes Umie Aida. Saya turut bersetuju dengan pandangan saudara dalam hal ini namun tidak perlulah kita menggunakan kata-kata kesat.
Akhir kata, tidak perlulah kita terlalu taksub kepada mana-mana parti politik. Cukup hanya bersederhana. Yang penting kita mempertahankan agama Islam kita yang tercinta.
Sekian, W'salam.

life is not a fairy tale dude said...

Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

Utamakan bangsa sendiri lebih dari bangsa lain.

Prioritise our own race

KHAIRUL NAZRI said...

Salam,

1. Cina semenjak dari zaman tok kaduk lagi sebenarnya tidak pernah menyokong sesesiapa melainkan bangsa dan puak-puak mereka sahaja. Kalau adapun sekadar unutk kepentingan mereka sendiri.

2. Maka kita hari ini seharusnya melihat perkara ini dengan lebih serius dan mengambil pendekatan yang sama.

3. Namun pada hakiktanya kita tidak akan berjaya seperti mana cina-cini ini lakukan kerana kita orang Melayu khususnya masih tidak bersatu.

4. kita lebih condong untuk menjatuhkan bangsa sendiri dengan bersengkongkol dengan musuh yang nyata di depan mata.

5. Kita orang Melayu adalah perfect defector, pengkhianat semulajadi dan selagi kita tidak sedar maka selagi itulah kita akan kalah dan tersungkur di atas mukabumi sendiri.

"tell me wrong"

Anonymous said...

entah apa lg yg org cina nak... ekonomi sudah mereka kuasai... mgkn mereka nak kuasai politik pulak skrg ni... nmpk gayanya pilihan raya negeri nnt kami kaum bumiputera perlu berjuang sendiri utk memenangkan BN di sarawak...
tp kepada BN iboh lupa beri pembangunan di peti undi nok menang lebih gik peti undi Bumiputera...

naDim'IQ said...

aku SETUJU sangat ngan KOMEN kawan-kawan as above..

manjakan sangat CINA, DAPigs MAINkan ISU KAUM je CINA CELAKA ni dah SWING UNDI.. mereka dah X boleh TERIMA konsep KETUANAN MELAYU, DAPigs akan senantiasa mainkan ISU kaum sama seperti yg CELAKA ni lakukan hingga terCETUSnya 13 Mei'69!
baik DSN pambik HATI MELAYU & INDIA lagi BAGUS!

tanpa UNDI CINA, MELAYU tetap mampu berKUASA.. insaflah UMNO & PAS..

Anonymous said...

saya ucapkan tahniah kepada RBF kerana berjaya memberi analisis yang rasional dan objektif. inilah analisis yang saya mahukan bukan sekadar nombor atau statistik yang diragui kebenarannya. kebanyakan penganalis politik pembangkang gemar menggunakan statistik agak-agak tanpa mendalami sendiri apakah yang berlaku di akar umbi. tahniah RBF. teruskan menulis dengan gaya penulisan sebegini. Saya percaya tulisan saudara mampu menjadi rujukan untuk pembaca muda seperti saya.

Anonymous said...

DAP cakap mereka akan Tawan Sarawak, betul mereka bersiap sedia tanpa PKR & PAS, mereka tidak relevan di Sarawak, Cina tetap cina nama aja sebut racist bangsa mereka atau silap sikit pun, tetap berpihak kepada mereka walaupun mereka dari parti pemerintah. PAS & PKR dah jauh ketinggalan, kerana DAP bukan direncanakan untuk bersama sama walaupun dalam keadaan susah serta bermasalah. Tumpuan serta agenda mereka cukup bijak dan PAS masih terbawa bawa dengan tarian DAP sanggup bersama sama dalam satu ceramah mendengar bangsa sendiri dicerca, dihina dan racist kononnya.

Sedar dan sedarlah. Saya pun bersyukur jugak ada dikalangan ahli-ahli PKR melayu keluar dari PKR. Bersatulah bantu lah orang melayu selagi termampu dan bertahan, jangan pula kita dijadikan mainan politik DAP yang cuma memandang orang melayu sebelah mata.

Anonymous said...

Aku setuju benar dgn Esperalzi said...
Aku penyokong UMNO/BN. Aku sikit pun tak sedih dan tak kisah Cina Malaysia tak undi BN. Bagi aku Cina Malaysia boleh GO TO HELL! Aku tak akan undi mana2 calon BN yg berbangsa Cina. Kedai dan bisnes mereka pun aku dah mula boikot!

Oleh itu, di kawsan aku, aku akan ROSAKKAN undi aku di PRU13 nanti kerana di situ seekor calon IBLIS (Cina DAP) dan seekor calon lagi setan (Cina MCA).

Yang penting sekarang Orang Melayu dan India balik ke BN..

Please, don't waste your tears crying for Chinese votes!!!

May 16, 2010 11:27 PM

Anonymous said...

Kita mengatakan kaum cina racist kerana mereka menyokong bangsa mereka...
Apa hal pulak kita melayu yang menyokong bangsa kita,,bukankah kita juga racist?
Apa istimewanya kita hingga dikecualikan dari gelaran racist?

Adakah kita melayu berfikiran sama dengan yahudi zionis yang merasa mereka istimewa boleh saja mengagungkan bangsa dan keturunan dan menindas bangsa lain kerana 'keistimewaan' mereka sebaliknya pantas menuding jari pada bangsa lain yg berperasaan sama?

Racist2 cina mereka maju..racist2 melayu habuk pun tarak...!!
Melayu ni istimewa dan juara dalam buang anak,dadah,lepak,rempit saja...
Junjunglah keris bagai nak rak mana pun takkan dapat mengubah nasib melayu...

Yang dapat mengubah melayu bila melayu yang rata2 beragama islam kembali kepada ajaran islam tulin yang melarang umatnya rasuah,berlaku tidak adil,menindas,memfitnah,menipu,membelit,berjudi,minum arak,menghalalkan yang haram dan sebagainya...
Umat yg berkualiti menghasilkan generasi yang berkualiti yang melahirkan bangsa yang berkualiti dan dihormati!!

Sebagai melayu islam kita jangan lupa pertolongan Allah...Dan sesungguhnya pertolongan Allah adalah bagi mereka yang menolong agama Allah@islam...

~umnoislam~