Monday, May 17, 2010

SIBU: FAKTOR KEKALAHAN dan ADAKAH KITA BAKAL KEHILANGAN KUASA ?


Sebelum saya pergi lebih jauh, marilah kita sama-sama lihat keputusan pru 2008 dan keputusan prk semalam bagi Parlimen Sibu.

PRU 2008

BN : 19138 undi
DAP : 15903 undi
Majoriti : 3345 undi
Peratus Pengundian : 67.77 %

PRK 2010

BN : 18447 undi (undi BN berkurangan 691 berbanding 2008)
DAP : 18845 undi (undi DAP bertambah 2942 berbanding 2008)
Majoriti : 398 undi
Peratus Pengundian : 59.86 % (kurang 7.91 % berbanding 2008)

Seperti yang saya katakan semalam salah satu faktor kekalahan BN ialah kerana peratusan pengundian yang rendah. Ini kerana mungkin ramai dikalangan pengundi yang tinggal di luar terutama di semenanjung dan Singapura.

Antara faktor yang menyebabkan mereka tidak pulang untuk mengundi kerana mereka akan pulang untuk menyambut perayaan gawai pada 1 Jun akan datang. Kos penerbangan yang tinggi dan kesukaran untuk mendapatkan penerbangan ke Sibu menjelang 2-3 hari sebelum prk juga adalah satu masalah.

Sikap bodoh sombong parti yang bertanding mewakili BN iaitu SUPP juga salah satu faktor. Mereka berlagak mereka tahu semua dan tidak perlukan bantuan rakan-rakan dari semenanjung. Pemimpin DAP semenanjung dari A sampai Z semuanya berkampung di Sibu dari awal kempen hingga akhir kempen. Yang boleh berlawan dengan mereka bukannya SUPP, lawan mereka ialah pemimpin-pemimpin BN semenanjung. Lainlah jika mereka semua tidak datang dan hanya BN Sarawak berentap dengan DAP Sarawak.

Alasan budaya politik Sarawak tidak sama seperti di semenanjung tidak boleh dipakai lagi. Selagi Sarawak berada dalam Malaysia ianya tetap budaya politik Malaysia. SUPP harus ingat,situasi politik sekarang sudah berubah, tidak sama seperti dulu lagi. Jika dulu setiap kali kita lihat keputusan p/raya dari Sarawak pasti kemenangan BN berbelas ribu undi majoriti hingga kadangkala calon lawan hilang deposit. Tetapi sekarang tidak lagi. Oleh itu jangan terus dibuai mimpi.

Dalam bab jentera p/raya semuanya tidak boleh lawan wanita Umno. Oleh yang demikian tindakan SUPP tidak meminta pertolongan wanita UMNO adalah satu tindakan yang silap dan ternyata mereka telah menerima padahnya sekarang. Bagi DAP pula tindakan mereka membawa jentera semenanjung untuk berkempen ternyata membuahkan hasil. Akhirnya kerusi yang dipegang berpuluh tahun oleh BN lebur sekelip mata kerana sikap bodoh sombong SUPP.
Baiklah, apa yang saya nyatakan diatas ialah antara faktor yang turut menyumbang kepada kekalahan BN. Itu adalah faktor-faktor kecil. Tetapi yang kecil-kecil bila dicampur ianya boleh menjadi besar. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Faktor utamanya ialah sikap orang-orang cina. Di zaman sekarang orang cina tidak perlukan BN. BN sudah banyak membantu mereka selama ini dari segenap aspek. Bermula daripada mereka sebagai pendatang hinggalah kepada apa yang mereka ada sekarang. Sikap manusia tidak kira apa bangsa sekali pun mereka tidak pernah cukup dengan apa yang mereka ada.

Warganegara, lesen, permit, pendidikan , perniagaan , kekayaan , itu ini semuanya mereka telah ada. Yang mereka masih tiada ialah kuasa politik mutlak. Dan itulah yang mereka kejar sekarang. Mereka hendak menguasai negara ini sebagaimana mereka menguasai Singapura.

Orang-orang cina tahu melalui BN mereka tidak boleh pergi lebih jauh lagi, hanya setakat apa yang mereka ada sekarang. Setakat itu sahaja. Sedangkan mereka masih tidak cukup dengan itu. Mereka nampak yang boleh 'deliver' kepada mereka hanya DAP,PAS dan PKR. Itulah sebab mereka 'all out' menyokong tiga parti ini.

Dahulu mereka menyokong BN kerana ingin mendapat apa yang mereka nak. Sekarang bila mereka sudah dapat apa yang mereka nak, maka mereka maju selangkah lagi untuk mencapai yang diatas sekali. Yang boleh menolong mereka mencapai apa yang diatas sekali ialah PAS dan PKR, maka mereka kena sokong PAS dan PKR habis-habisan sekarang demi untuk mencapai matlamat mereka.

Apa lagi yang boleh kita buat ? Nak harapkan tertubuhnya kerajaan perpaduan antara PAS dan UMNO, ianya tetap tidak akan menjadi kenyataan. Lupakan yang itu.

Kalau nak ikutkan apa yang terjadi sekarang saya boleh ibaratkan kita sekarang ini sedang 'berperang'. 'Perang' zaman moden, tanpa perlu mengangkat senjata dan tembak sana sini. 'Perang' antara kaum bumiputra yang hendak mempertahankan kuasa di tanahair sendiri dengan kaum pendatang yang cuba hendak merampas kuasa bumiputera.

Oleh yang demikan, cukup-cukuplah kerajaan memberi lagi kepada kaum cina. Sekarang bukan masanya lagi. Sekarang masa untuk menarik balik apa yang diberikan kepada mereka. Jika sebelum ini mereka dapat sepuluh, kurangkan supaya jadi lima. Jika mereka mendapat lima , kurang supaya jadi dua. Itu sahaja cara nak mengajar mereka.

Sebagai rakyat, kami serahkan kepada pimpinan peringkat atasan untuk membuat yang terbaik dalam mempertahankan kuasa dan tanahair kita. Jangan sampai satu hari nanti kerana kegagalan kita semua maka anak-anak kita kencing diatas kubur kita kelak.

Masa semakin mencemburui kita, oleh yang demikian bertindaklah dengan cepat. Jangan tangguh-tangguh atau nak tunggu lagi. Setiap detik amat berharga kepada kita. Kelewatan walaupun seminit boleh membawa padah.






25 comments:

Melayu Perihatin said...

Saya dah lihat perkara ini lama dah 20 - 30 tahun dulu, itu sebab di kaw bandar DAP selalu menang, Di bandar semua kemudahan telah kerajaan sediakan dan orang cina minta lagi kerajaan bagi lagi konon nak tunjuk murah hati nak tambat hati mereka, tapi silap, hati mereka kominis perkauman tetap akan undi pembangkang DAP. mca and gerakan hanya boleh menang dikerusi ada pengundi melayu & india tapi itu dulu, skrg parti ini bengkrap hanya pandai meminta-minta untuk kaum cina sahaja peruntukan berjuta-juta, undi tetap kpd bangsanya sahaja.

Wahai pemimpin Melayu bangkitlah dari mimpi mu, jangan satu hari nanti bangsa mu sendiri akan menolak kamu keselurahannya. Jagalah hati mereka dan berilah apa saja kemudahan kepada anak pribumi, yg ini tanah air mereka turun temurun. Bagi orang cina kalau mereka tak suka boleh bermastautin di negara lain sebab mereka banyak duit, ramai yg kaya raya termasuk pemimpin politik mereka hasil dari bumi Malaysia yg tercinta ini

Anonymous said...

apa yang saudara tulis itu 100% betul. Janganlah DS terlalu sangat memanjakan sesuatu kaum kerana ingin mendapat sokongan undi dari mereka. Golongan kaum ini macam orang kelantan juga yang tak tahu bersyukur. Orang bagi dia akan ambil, tetapi bila mengundi mereka tetap menyokong parti pembangkang. Sifat perkauman mereka terlalu tebal. Mereka mudah dihasut apabila melibatkan orang melayu dan UMNO. Sudah-sudahlah DS janganlah manjakan sangat kaum ini yang tidak menerima slogan semangat 1Malaysia. Nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong pulak berciciran. Kalau nak hulurkan bantuan janganlah untuk kaum tertentu sahaja faedahnya, biarlah bantuan itu dinikmati oleh semua kaum setempat. DS kenalah tukar strategik lain kali, janganlah nampak sangat DS seperti hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Sepatutnya parti MCA dan Gerakanlah yang patut berusaha keras membantu jentera BN di Sibu kerana ramai kaum mereka di sana bukan orang UMNO. Sama ada ramai ke atau kurang ke jumlah peratus mengundi bukan isunya, kerana majoriti tidak menyokong calun BN.

PISANG said...

Bangsa Cina nie mmg bangsat sgt. Dorg x akan undi BN ibarat tarik sehelai rambut dalam tepung. Rambut x putus, tepung x berterabur. Harap PM kena study betul2 undi cina skrg nie baik di Sabah/Sarawak mahupun di Semenanjung. Trend dorg skrg nie bermuka2. Sebenarnya dorg nie nk kuasai Malaysia mcm mana dorg kuasai Singapore dulu. Jgn kata sy nie ckp isu perkauman, sbnrnya bangsa cina nie jenis x tau bersyukur hidup aman di Malaysia. Cuba kita lihat kembali zaman TUN TAN SIEW SIN & TUN TAN CHENG LOCK, mana ada dorg berani minta mcm2 kat kita. Sbb dorg nie ada semangat bangsa malaysia bukannya bangsa cina pendatang.

dagey@bungkill said...

memang ye
BN bakal kehilangan kuasa
x lama lagi BN bakal di talkinkan

naDim'IQ said...

setuju sangat ngan komen kawan-kawan as above..
kawasan BANDAR yg dah diMAJUkan ramai diwakili DAPigs.. apa lagi yg CINA nak??
EKONOMI dah dikuasai hampir 77%..
kerakyatan, kemudahan & SRJKC..
bila time UNDI, senang je swing..
pada CINA ia tetap sama, janji pemimpin itu datang dari bangsa CINA..
yg ANTI-MELAYU lagi ar dapat sambutan..
MELAYU yg ANTI-UMNO jadik KUDA..
apa lagi yg CINA nak??

KUASA PM & TPM!!!
MELAYU dari MERDEKA till NOW asyik dengan EMOSI & berMUSUHan..
padahal ISLAM & seBANGSA..
susah sangat ke DUDUK SEMEJA cakap BAHASA yg SAMA???

ohh.. aku lupa coz KERUSI & MEJA cina yg punya, MELAYU hanya MAMPU BERSILA ATAS LANTAI!

antudurex said...

Bolehkah Orang Melayu berterusan merasa rela untuk mempunyai pemimpin yang bersikap apologetik ketahap terlampau?

Sudahlah yang memberikannya undi diketepikan, yang mengencingkannya berkali-kali diberikan gula-gula.

Bolehkan Najib diam dan berfikir sejenak?

bigben said...

Sekarang depa dah berani bersuara sebab PDRM masih teragak-agak. KDN pulak dok tido lagi. Bila dah terlambat macam Thailand, baru la nak kalut. Orang macam Nuar, Nizar, LKS, LGE, Tian Chua, Ronnie Liu, TGNA patut dah lama kena angkut. ISA kan ada, buat apa simpan saja.

Anonymous said...

dah tiba masanya jawatan CM SARAWAK diberi kpd golongan majoriti IBAN...

life is not a fairy tale dude said...

Parti komponen BN jangan bodoh sombong. Kerjasama dalam BN adalah penting.

Umno must change

Anonymous said...

wahai RBF yang bengong...byk kali aku dh ckp ko nie tak berapa betul...nak wat ulasan konon gempaq la padahal KOSONG...sekali lagik aku ingat kan, peratusan kuar mengundi bukan 59%, TETAPI adalah 70%...ko nie ikut perkembangan zaman atau masih duk dalam mimpi??

wakakakakakaka

p/s: tak kuar la kot komen aku nie...ehehe

Cencaluk said...

Saya amat berharap agar kerajaan dapat melakukan perubahan dalam pentadbiran mereka. Kerajaan harus tegas dan kurangkan gula-gula untuk kaum cina kalau boleh mulakan dengan sistem persekolahan dengan menukar kepada satu sekolah iaitu sekolah kebangsaan sahaja dan tidak ada sekolah jenis kebangsaan lagi kita harus lakukan semua ini untuk mengajar kaum cina agar lebih menghormati dan memandang tinggi kaum Melayu dan ingat diri mereka iaitu kaum pendatang.

Kerajaan harus menyuntik modal dan lebihkan usahawan dari golongan Melayu dengan memastikan peruncit melayu diutamakan dan peruncit cina dikurangkan.

Pemborong besar dari kalangan Melayu harus ditambah bagi mengelakkan kebergantungan kepada kaum cina.

Kerajaan harus bertindah dengan lebih tegas kalau boleh bertindak seperti zaman Tun Mathadir dan pedulikan dengan kata-kata kuku besi kerana LIM KIT SIAL sudah lama mengamalkan pemerintahan kuku besi dan ternyata dia berjaya membawa DAP ke arah yang lebih baik so apa salahnya BN juga bertindak seperti sama.

Mohd said...

Najib harus memberi perhatian yg serius dgn yg berikut:
1. BN tidak lagi diterima oleh kaum Cina. Mereka telah nampak bhw MCA dan Gerakan tidak mampu utk memenuhi cita2 kaum Cina iaitu utk memerintah Malaysia spt Singapura. Kaum Cina tidak berpuas hati dgn hanya memegang 70% ekonomi Malaysia. Mereka kalau boleh mahu bolot semua.

2. Kaum Cina sedar bhw DAP yg berkiblatkan Singapore akan menjadikan negara Malaysia sebuah republik utk mereka berkuasa politik seterusnya. Jika ini berlaku, tak usah haraplah orang Melayu boleh bangkit semula. Pembangkang Melayu akan disenyapkan dgn tindakan memufliskan mereka spt yg berlaku di Singapore.

3. Inilah masa yg sangat sesuai utk Cina merebut Puterajaya melalui PKR dan PAS. Sebab kaum Melayu berpecah kpd UMNO dan PAS. PAS pula hanya mahu dapat peluang memerintah sahaja. PAS tak kira kalau kuasa politik yg sebenarnya akan berada di tangan DAP. Tengok sahaja di Selangor dan di Penang, bagaimana PAS bagaikan patung bisu yg tidak langsung membela kaum Melayu.

4. Perhatikan bagaimana Anwar dari PKR digunakan oleh DAP utk menekan Nik Aziz dari kumpulan Erdogan PAS supaya jangan sekali2 berkerjasama dgn UMNO spt yg diura2kan oleh Hadi dan Nasha. DAP tahu jika UMNO dan PAS boleh berkerjasama, orang Melayu akan jadi sangat kuat dan berupaya menghalang cita2 jahat kaum Cina. Melayu boleh meminda perlembagaan dan melenyapkan terus kuasa ekonomi dan politik kaum Cina dgn cara yg dilakukan oleh Kerajaan PAP Singapore. Niat jahat mesti dihalang dgn tegas dan berani.

5. Ini sekarang kaum Melayu sedang melihat bagaimana Najib sedang sangat berlembut dgn orang Cina dan membiarkan diri dipulas tangan (arm twisting) oleh MCA dan Gerakan. Kononnya nak ambil hati kaum Cina. Tak perlu lagi sebab kaum Cina sudah tak ada hati lagi dgn BN!

6. Utk kembalikan kuasa politik kpd orang Melayu di PRU13 nanti, UMNO haruslah meletakkan calon Melayu tempatan di kawasan majoriti Melayu. Calon Cina atau India hanya boleh diletakkan di kawasan majoriti Cina sahaja. Jangan beri muka kpd kaum Cina ini. Ada mereka beri muka kpd kaum Melayu?

7. Utk survival orang Melayu, PAS dan UMNO mesti berkerjasama. Tolak ke tepi segala perbezaan. Tengok bagaimana kaum Cina dari MCA, Gerakan dan DAP pun boleh bersatu utk agenda jahat mereka. Kenapa kita orang Melayu tak boleh?

8. Tengok bagaimana PR telah mainkan isu agama dan perkauman di PRK Sibu dan Najib tidak ambil sebarang tindakan yg tegas dan berkesan. Kalau zaman Tun Mahadir sudah lama petualang2 negara ini telah diISAkan. Fikirkanlah utk keselamatan rakyat. Jangan asyik berselogan shj yg rakyat akan didahulukan! Sebenarnya kaum Melayu nampak slogannya harus ditukar kpd "Cina didahulukan!"

9. Orang Melayu dan Raja2 Melayu mestilah bangun dari tidur sebelum terlambat. Jangan tunggu sehingga nasi menjadi bubur! Menyesal dahulu kedapatan menyesal kemudian tak berguna!

Allah hu Akbar.

Anonymous said...

itulah..semua terpulang atas dato najib skrang..so mcm mana nak sampaikan masej ni terus kepada dia..hope rbf boleh bagi masej ni drict kat Dato seri najib..

tamingsari said...

Melayu perlu rasis untuk terus relevan pada perjuangan bangsa. Juga,jangan banyak buat kemungkaran.
Pemimpin jangan berlagak dan sombong.

Anonymous said...

cukup-cukuplah melagakan kaum. Di sarawak ada lebih banyak kaum berbanding semenanjung. Bukan cina sahaja, ada iban ada melanau dan ada bangsa-bangsa lain.

politik sarawak bukan seperti politik semenanjung. Saudara RBF kena fikir dan saudara sendiri sudah tengok dengan mata kepala sendiri bukan? Sibu masih mundur. Sila guna lebuh raya sarawak ke sibu. Patah tulang belakang hancur bontot. Saudara sendiri terpaksa naik sampan bukan?


Apa yang rakyat sibu mahukan hanyalah perubahan. Selamat buka mata BN. Jangan banyak cakap lagi dan sudah-sudahlah jadi batu api RBF. Bertaubatlah.

anakbangsa said...

setuju dgn rbf.ds najib terlalu ingin mengambil hati pengundi cina tanpa disedari telah melukakan hati melayu.melayu x boleh bersuara mempertahankan hak di bumi sendiri kerana akan digelar racist dan ada melayu yg sanggup menikam saudaranye dari belakang bersama2 musuhnya.dan masih ada melayu yg bergelak sakan melihat saudara melayunya jatuh tersungkur.bukalah mata saudaraku,bersama2 lah kita berusaha meningkatkan taraf hidup kita supaya tidk lg dipandang hina.adakah pandangan ini juga akan dilabelkan racist????

ahqim genius said...

BN boleh menang kalau melayu tidak mengundi DAP, tapi apa sudah jadi di Sibu, Melayu pilih DAP sebab BN terlalu fokus kepada kawasan Cina, orang Melayu di Sibu merajuk, macam mana BN boleh kalah di kawasan Melayu?

Anonymous said...

new CM FOR SARAWAK...

jiwakita said...

salam....

dah terlambat dah.....
merekapun rakyat Malaysia...
tak boleh keistimewaan yg diberi dan
ada sejak azali ditarik balik!!!

buat jahat ke..buat baik ke..mereka tetap maju kehadapan...

hanya fikirkan diri kita ni..bagaimana pula???

Hashim said...

”Harap Umno dan BN sedar, tidak semua manusia boleh dibeli. Taburlah berlian dari langit sekalipun, prinsip bukan barang dagangan, kami di Kelantan sudah lama kenal perangai Umno,” kata Mursyidul Am PAS di sini.

Anonymous said...

AP: Pekema tak boleh terus bergantung pada k'jaan

Kerajaan tidak dapat membantu sampai kiamat berhubung permintaan kajian semula isu penamatan Permit Import (AP) pada Disember 2015 dan caj bayaran RM10,000 bagi setiap pengeluaran AP terbuka, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Itu adalah kenyataan biadap seorang menteri Umno kepada usahawan melayu yang mohon ehsan kerajaan Umno.

Usahawan Melayu Pekema ini bukan minta hutan balak, bukan minta tanah lombong, bukan! Mereka hanya minta dasar yang digubal oleh kerajaan itu tidak menyebabkan mereka jatuh bengkrap.

Bila sikap kerajaan dipamerkan begitu rupa, apa lagi yang boleh Melayu harapkan daripada kerajaan Umno?

Jangan salahkan kaum Cina. Mereka sudah lama dinafikan hak mereka.

Sekarang ini tiba pula giliran nasib Melayu diketepikan bukan oleh menteri MCA atau MIC atau Gerakan tetapi oleh menteri dari Umno sendiri.

Anonymous said...

Aku sokong UMNO dibawah kepimpinan Tunku & Tun Abdul Razak tapi lani sorrylah aku nak pangkah UMNO. suma pemimpin sekarang korup - mkn rasuah, harta dikumpul sampai 10 generasi dia org pun tak habis mkn. tolong melayu konon- jual maruah melayu adalah hanya untuk kumpul harta, melayu kpg2 tetap miskin.dpt rm50 rasa besar sgt dah. tgk org cina tak terjual maruah dia hanya kerana dpt duit sesen dua. Buang habis pemimpin UMBO yg dah buncit kenyang kumpul harta, tak nak dahlah anak2 menteri jd pemimpin. loyalah.. wibawa sgt ke dia org. naik atas nama bapak..

Anonymous said...

UMNO akan hancur kalau ada lagi orang yang kosong macam RBF dan pemimpin yang tidak turun padang.

Dahlah racist, batu api, suka jatuhkan orang lain dan bermulut celupar dalam menulis pendapat.

Rakyat ada kuasa untuk memilih, bukannya kerajaan yang ada kuasa ingat tu!

BN bukan hanya untuk melayu! Kalau hanya untuk melayu, maaf peratus melayu di sarawak tidak membolehkan ia menang.

Kalau mahu menang di sarawak, jangan guna konspirasi melayu. Sarawak multi-etnik. Kami mahu politik pembangunan. Kami tidak mahu politik melayu.

Mana hak bumiputra lain kalau asyik melayu-melayu-melayu sahaja?

RBF, tolong jangan biadap dalam menulis. Tidak terserlah intelek tau.. Hanya nasihat.

pert boyz said...

Sikap bodoh sombong parti yang bertanding mewakili BN iaitu SUPP juga salah satu faktor.

hahahaha,mula lah nk salahkan org lain..
kata satu barisan, sorg salah,salah semua laa...
kata team,take the responsibility as a team laa...
kalau menang br ingat kemenangan barisan,klu klh mula tunding jari..
BE End,cmtu laaaaa.......

Anonymous said...

Cakap satu Malaysia.. Tapi, tak nak akui rakyat malaysia yang lain.

apa ni?