Thursday, July 29, 2010

Duit Tanah Untuk Masjid Pun PMBK Nak Pow.

Cerita dibawah ini saya petik dari blog cucu tok selampit.

Sungguh mengejutkan,lihatlah betapa hodoh dan busuknya perangai PAS. PAS bukan lagi Parti Islam Semalaysia, tetapi sudah menjadi Parti Anak Setan.

Mereka memang tergolong dalam golongan orang-orang yang sial. Ulang sekali lagi, sial. Agama dilacurkan cukup-cukup oleh mereka demi politik.

Masjid Al Hussain, itulah nama sebuah masjid yang ingin dibina oleh Tan Sri Rashid Hussain untuk diwakafkan di Kota Bharu, Kelantan. Lebih tepat lagi ianya terletak di pelan pembangunan Bandar Baru Tunjong yang telah kami ceritakan di dalam Bahagian I. Tapak yang dicadangkan ini seluas 9.40 ekar di mana terletak berhampiran persimpangan Jalan Kuala Krai-Kota Bharu dan Jalan Kota Bharu -Rantau Panjang.

Siapa yang tidak kenal TS Rashid Hussain. Jutawan terkenal yang pernah memegang saham RHB Bank yang mengambil nama bersempena nama Rashid Hussain Berhad. Beliau juga merupakan menantu kepada jutawan terkenal Robert Kuok, pemilik ladang tebu Perlis Plantation Berhad. TS Rashid telah lama menyimpan hasrat untuk membina dan mewakafkan sebuah masjid di Kota Bharu dengan menamakan masjid berkenaan Masjid Al Hussain, bersempena nama arwah Ayahanda beliau. TS Rashid telah mengemukakan cadangan kepada Kerajaan Negeri dan Kerajaan Negeri telah bersetuju dengan cadangan tapak masjid berkenaan. TS Rashid telah memaklumkan bahawa beliau akan membina sendiri masjid berkenaan dan apabila telah siap sepenuhnya, masjid tersebut akan diserahkan kepada Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) dan Kerajaan Negeri untuk diuruskan.

Pihak TS Rashid telah melantik arkitek, kontraktor dan pemaju yang dipercayainya untuk menyiapkan masjid berkenaan. TS juga telah memberi akujanji akan menanggung sepenuhnya kos pembinaan masjid berkenaan. Arkitek, kontraktor dan pemaju yang dibawa oleh TS Rashid bukan calang-calang syarikat. Kalau kami sebut di sini, satu Malaysia pasti kenal. Syarikat berkenaan antara arkitek / pemaju tunggal 100% bumiputera. Syarikat berkenaan pernah terlibat di dalam pembinaan KLIA, Hospital Sungai Buloh dan banyak lagi.

Niat baik TS Rashid ingin membina sebuah masjid di Kota Bharu mendapat tentangan daripada Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri mengarahkan agar masjid berkenaan diserahkan kepada Kerajaan Negeri melalui PMBK. TS Rashid bersetuju dengan syarat kontraktor yang menyiapkan projek berkenaan adalah pilihannya. Selesai satu perkara. Sekarang timbul pula masalah baru. TS Rashid ingin membayar terus wang hasil daripada pembelian dan jualan tanah kepada pemilik tanah yang sah. PMBK membantah dan mengarahkan pembayaran dilakukan melalui PMBK, sedangkan tanah-tanah yang ingin dibina masjid berkenaan adalah tanah-tanah persendirian yang tidak ada kena mengena dengan PMBK. Pelik kan?

PMBK meminta tanah berkenaan ditukarkan nama kepada PMBK tetapi pihak TS Rashid enggan. TS Rashid ingin membina masjid berkenaan dari tahun lepas tetapi tertangguh dek kerana kerenah birokrasi dan kamitakkasi PMBK. Tup ... tup ... pada 14 September 2009, PMBK menerusi pengurus projek, Tunjong Development Corporation Sdn Bhd telah menganjurkan satu majlis pelancaran derma Masjid Al Hussain yang telah dirasmikan oleh Menteri Besar Kelantan, Dato'Nik Aziz Nik Mat. Turut hadir menantu hantu kesayangannnya, Ariffahmi selaku Ketua Pegawai Operasi Kumpulan PMBK. Berita berkenaan majlis berkenaan boleh dibaca di laman web rasmi PMBK, di sini.

Persoalannya:
  • Kenapakah majlis kutipan derma pembinaan Masjid Al Hussain hendak dilakukan sedangkan TS Rashid telah bersetuju untuk menanggung sepenuhnya 100% kos pembinaan masjid berkenaan?
  • Kenapa tiada langsung disebut di dalam berita mana-mana Kerajaan Negeri maupun PMBK bahawa masjid tersebut diilhamkan, bakal dibina, ditanggung sepenuhnya serta diwakafkan oleh TS Rashid Hussain? Kenapa lembu punya susu, sapi yang mahu nama?
  • Kenapakah majlis penganjuran kutipan derma itu dilakukan? Adakah untuk tabung pembinaan masjid atau tabung pengurusan Kerajaan Negeri kalau tidakpun masuk poket sendiri. Yalah, Kerajaan Kelantan hendak bayar bloggerpun RM4 juta. Mana hendak cekau duit.
  • Kenapakah pembayaran duit hasil penjualan tanah persendirian wajib melalui PMBK dan bukannya terus kepada tuan tanah? PMBK hendak songlap separuh ke?
Sepatutnya perkara ini mudah sahaja. Beli tanah, buat masjid, apabila siap serah kepada Kerajaan Negeri / MAIK. Semuanya telah disediakan. Kami difahamkan oleh arkitek / pemaju yang kebetulan rakan karib kami, duit sudah ada, pelan sudah ada, pekerja cukup, peralatan tersedia, hanya menunggu kelulusan Kerajaan Negeri. Sehingga posting ini ditulis, PMBK dan Kerajaan Negeri masih bermain tarik tali. Hai susahnya hendak membina Masjid Wakaf di Kelantan ye. Kalau berhala okaylah pulak. Siap ada berdiri, duduk, tidur dan terlentang. Hendak bina Masjid banyak halangannya. Sabarlah Tan Sri. Mungkin dugaan Allah apabila kita hendak buat kebajikan.

Moral cerita, sesiapa yang berniat hendak membina Masjid, janganlah dicadang untuk dibina di negeri Pakatan Haram. Banyak sangat songehnya!!!

RBF : Sebab apa PMBK minta Tan Sri Rashid bayar kepadanya ? Sebab sebahagian duit untuk tuan tanah akan disapu olehnya.

Macam ini punya perangai pun orang PAS masih nak puja ke Nik Aziz sebagai tok guru ?

Duit tanah untuk masjid pun dia nak mainkan, lagi kamu semua nak percaya ke yang ini ?

Yang 3 juta di sini dan di sini pun masih senyap hingga kini, lagi nak kaut 20 juta pula.

7 comments:

Mohd said...

Kita rakyat semua tahu tetapi ahli2 PAS yg tegar buat2 tak tahu dan tak mahu tahu!
Kes dana Memali yg telah dikutip oleh PAS dari seluruh Malaysia. Balu2 dan anak2 yatim dr peristiwa Memali tak dapat satu sen pun. Habis diremabt oleh lebai2 PAS. Bila balu2 dan anak2 yatim itu telah memohon dpd Ustaz Fadhil Noor, mereka telah dimaki hamun oleh beliau!
Itu belum lagi kes Kohilal.
Lu fikirlah sendiri

Kalam Timur said...

Pas bukan islam pun. pas hanya parti politik. Mgkin malu kot, pasal orang lain yg nak wat masjid. Duit bro... penting tu, nak byr blogger, nak wat umah berhala, nak wat beli kek black forest, mcm2 lagi.. Sambil2 tu, bila duit tu dibayar melalui PMBK, bolehlah diorang mendabik dada bahawa masjid tu diorang buat... hamPas!!!

hangkedee said...

celako...celako...celako.Kalau lah betul apo mo cakak...meme dia tak ingat nak mati

Anonymous said...

ALJUBURI
Apa barang nak kecoh2 ni bhaii, da tentu orang kalntan sker kena tipu ngn wali trompah, dunia sementara jer, mati wali trompah da janji syurga..apa ada hal, kena kencing sampai bau hancing pon rela, macam ni punya pentabiran da mansuhkan cukai 5 tahun kalo dapat federal??huh..gua ingat dapat kat PAS merintah M'sia nie, harus kena jual , orang PAS tipu duit baru apa , kalo da agama pon dia orang sanggup lacurkan.

Anonymous said...

Bro...one of your best post..!!
Bongkar habis2..! kalau dapatlah, sebarkan ketengah masyarakat. Kalau lagi cantikk pergi bawa pemberita siap ngan kamera, terjah si wali trompah and co. Mahu ikut gagap mcm si khalid. My salute to you! Tetapkan niat, demi kerana Allah...barulah dinamakan amal makruf nahi mungkar.
Seruling Senja

cafemlm.com said...

Salam bro RBF,

Aku harap fakta dalam posting ini benar sebenar benarnya.

Apa ke jadahnya begitu teruk sekali perangai pemimpin2 PAS ni?

Minta izin untuk aku linkkan ke website aku.

Syabas bro..ini posting gempar.

cafemlm

Patek said...

Salam..
Sekiranya PMBK atau Pejabat PAS membaca artikel ini, dengan segala hormatnya, sila jelaskan.
SILA JELASKAN!!!!!!!