Tuesday, August 31, 2010

Cadangan RBF Kepada 'Gomen' Sempena Hari Kemerdekaan

Kita seharusnya mengucapkan terima kasih kepada orang-orang lama di tahun 1957 yang telah menolak memberikan hak sama rata kepada semua kaum. Bermula dari situ yang membawanya kekal hingga ke hari ini. Jika ditakdirlah orang-orang lama kita tidak berfikir panjang pada masa itu dan bersetuju dengan perkara tersebut , saya rasa sudah lama kita jadi lempeng.
Satu suruhanjaya telah dibentuk pada bulan Mac 1956 yang dinamakan Suruhanjaya Reid dan Lord Reid, iaitu seorang Hakim British di Tanah Melayu bertindak sebagai pengerusi. Manakala ahli-ahli Suruhanjaya Reid yang lain terdiri daripada,
* Sir Ivor Jennings (England)
* Sir William McKell (bekas Gabenor Jeneral Australia)
* Tuan B.Malik Hakim(Mahkamah Tinggi India)
* Tuan Abdul Hamid (Pakistan)

Tugas suruhanjaya itu adalah merangka sebuah perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu yang akan merdeka.

Untuk merangka perlembagaan tersebut, beberapa isu telah diambil kira supaya ianya tidak menganiaya hak penduduk tempatan.

Antara isu yang dibincangkan ialah

* Pembentukan sebuah kerajaan peresekutuan yang kuat dan pemberian kuasa autonomi kepada negeri dalam bidang tertentu.

* Mengambil kira kedudukan Raja-Raja Melayu agar martabat mereka terpelihara.

* Hak Istimewa orang melayu terpelihara

Lihat yang diboldkan. Dua perkara itu tidak dibincangkan oleh orang-orang melayu (lihat senarai nama ahli-ahli suruhanjaya diatas). Tiada satu pun melayu dalam itu.

Ini menunjukan British di zaman dulu telah mengiktiraf negara ini milik melayu. Bukannya milik kaum pendatang yang miskin dan terpaksa makan tikus di negara sendiri yang kemudiannya merantau ke tanah melayu.
Kaum pendatang
Gambar sekadar hiasan

Salah satu perkara hangat yang turut dibincangkan pada masa itu ialah kerakyatan jus soli. Kerakyatan jus soli yang menjadi tuntutan kaum pendatang pada waktu itu tidak dapat diterima oleh orang melayu kerana jika diberi kerakyatan jus soli bermakna memberikan hak sama rata kepada mereka. Apa kita dapat mereka wajib dapat. Mana boleh begitu....

Walaubagaimanapun, biasalah melayukan baik, melayukan berbudi bahasa, melayukan bersopan santun hingga nak meliwat pun kena tanya dulu "can i fu*k you today". Akhirnya melayu setuju kerakyatan jus soli diberi tetapi dengan syarat orang-orang bukan melayu mengiktiraf kedudukan istimewa orang melayu.

Orang-orang cina di zaman dulu tiada bezanya dengan orang-orang Bangladesh, Nepal, Vietnam dan lain-lain negara yang pekerja asing mereka ada di Malaysia sekarang. Taraf mereka sama sahaja. Mereka ini semua orang susah di negara masing-masing dan terpaksa merantau ke sini bagi mencari rezeki.

Orang-orang cina zaman dulu kala merempat hidup negara china, sampai terpaksa makan tikus. British bawa masuk dan bagi kerja di lombong-lombong bijih. Samalah seperti mat-mat bangla yang masuk sekarang dan bekerja di kilang-kilang.

Saya ada baca dalam buku tulisan mendiang Lim Goh Tong yang bertajuk my story, beliau menceritakan bagaimana susahnya hidup di negara china dulu dan terpaksa merantau ke sini.

Aku yakin keturunan lim kit siang juga begitu. Kalau keturunan dia kaya, sudah pasti dia tak merantau ke Tanah Melayu. Sekarang bila diberi betis nak paha pula.

Oleh yang demikian, mengambil berkat Hari Kemerdekaaan ke 53, saya (rbf) ingin mengemukakan beberapa cadangan kepada kerajaan untuk dipertimbangkan dengan segera.

1) Hanya kaum bumiputra sahaja dibenarkan memilih (mengundi) pemimpin di negara ini. Kelayakan mengundi untuk kaum-kaum lain hendaklah ditarik dengan serta -merta.

2) Mewujudkan kad pengenalan berlainan untuk kaum bumiputra dan bukan bumiputra.

3) Istilah rasmi untuk kaum bukan bumiputra ialah 'kaum dagang' dan hendaklah dicatitkan dalam kad pengenalan mereka.

4) Kaum dagang hendaklah membayar cukai pendapatan lebih tinggi dari kaum bumiputra, sesuai dengan kedudukan mereka yang menumpang di negara ini.

5) Sekolah Jenis Kebangssan China yang juga bertindak pusat pengembangan fahaman cauvinis dan komunis hendaklah ditutup dengan segera.

Mana-mana kaum dagang yang menentang perkara ini hendaklah diusir keluar dari negara ini. Jika nak tinggal di sini kena patuh kepada peraturan yang dikenakan. Jangan percaya kepada kepercayaan karut iaitu, tanpa orang cina , Malaysia akan mundur. Itu semua karut, semua itu dimainkan oleh orang-orang cina sendiri supaya kaum bumiputra takut.

Tanpa cina , kaum bumiputra akan lebih kaya. Apa nak hairan, negara kita ada minyak, negara cantik , ada sawit, ada getah, tiada bencana alam dan sebagainya. Bila orang-orang cina keluar dari negara ini, rakyat makin kurang. Jadi kita semua boleh dapat lebih lagi.

Bila cina tiada, tanah kosong makin banyak dan macam-macam lagi. Jangan risaulah, negara ini tidak akan mundur tanpa cina. Buang mitos itu yang sudah lama tertanam dalam fikiran anda.

Apa macam kawan-kawan sekalian, setuju ke ?







25 comments:

Anonymous said...

tp bg la ruang sikit pd amoi dr china datang jd gro..sape nak suruh ketuk ketampi nanti..Relaks la bro..suruh org cina start perang dulu..barulah tercapai cita2 bro..pasal cina ni pengecut..gempak je lebih..

Tanpa org cina..org PAS makin bingai
Nik Ajis makin bingai dan nyanyuk..
Mana nak maju klu org PAS makin bingai..

syazanial said...

stuju sgt2 pendapat rbf
dah muak ngan kaum pendatang yg macam sial tu

myMan said...

setuju RBF.. mintak PERKASA press hard cadangan ni kepada Raja2 melayu. Cina dah berani langgar perlembagaan negara kenapa orang melayu tak boleh langgar?

Anonymous said...

correct
correct
correct
correct
correct
correct

Anonymous said...

aku stuju. utk memastikan kelansungan kuasa pemerintahan di tangan org melayu. sepatutnya kuasa mengundi ditarik balik dari bangsa2 lain. mereka hanya di beri kerusi senator di dewan negara secara lantikan oleh kjaan untuk menyalurkan apa2 kepentingan dan pendapat bagi kaum mereka.

mereka boleh diberi hak utk membuat election tetapi p/raya sesama kaum mereka saja utk melantik ketua mereka.

seterusnya PM berkuasa penuh untuk mengesorkan nama mereka kepada yang di pertuan agong utk lantikan.

kuasa politik di m'sia, seratus peratus ditentukan oleh org2 melayu. jadi kedudukan dan kedaulatan raja2 melayu terjamin dan hak2 org2 melayu akan terus terjamin.

ajak.

Kenn said...

perjuangkan juga kemerdekaan sistem pendidikan negara ini dari ciri-ciri anti-nasional

side note:

wee meng dung!

Anonymous said...

Begitu juga dengan mitos: jangan percaya kepada kepercayaan karut ,”hanya pas sahaja yang islam dan tanpa pas islam akan hancur di Malaysia”. Itu semua karut, semua itu dimainkan oleh orang-orang pas sendiri supaya orang-orang melayu takut. Sedangkan pas tidak pernah ikhlas memperjuangkan islam dan islam hanya digunakan sebagai alat untuk mereka dapat kuasa dan duit.

C++ said...

Bhai RBF....

Agak-agak lu la.... kalu MCA, MIC, Gerakan, PPP dan lain-lain tue takder dalam BN... ader peluang ker BN nak memerintah.....

Hahahahaha.... budus la lu nih... hahaha

Anonymous said...

i like.... waktu untuk bertindak... aku pun dah naik fed-up n confused, pinjam kata-kata omputih.

//ra@tanjongpiandang

Anonymous said...

Aku setuju cadangan ko nie bro.... bagus2.. ia utk kelangsungan org MELAYU... HIDUP MELAYU....

from Boyesen...

Aku said...

Setuju!!!!

Anonymous said...

teruskan berkarya saudara rbf..aku kagum ngan semangat kau..semangat!!

anakbangsa said...

setuju bebenor teman

anakbangsa said...

c++ kalau melayu bersatu boleh BN memerintah.org mcm kamu yg buatkan segalanya mustahil bg org melayu...cish!!!!!

Anonymous said...

saya suka cara permikiran bro rbf. kita melayu pun boleh berjaya tanpa kaum cina. saya sokong cadangan@ yang dikemukakan. Hidup Melayu....tanah ini adalah tanah melayu.

ReentryCapsule said...

█ ►Aku pun setuju dengan kau RBF.Cuba pergi Singapore berapa kerat Melayu yang pegang kuasa.Kalau ada pun cuma jadi Kaldai Mandul je.Kita perlu mencontohi Singapore yang mengamalkan RACIST yang melampau terhadap kaum minoriti Melayu disana.

█ ► Tak payah la nak jaga hati diorang lebih-lebih sampai kita dan negara pun tergadai.

█ ► Hak Keistimewaan Melayu sepatutnya kekal sampai bila-bila sebab ini asalnya Tanah Kita.

█ ► Kalau bising-bising macam setan lucutkan je Taraf Kewarganegaraan.

Anonymous said...

setuju bro

Anonymous said...

Setuju...hambat semua cina, keling dan banggali barua ini keluar dari m'sia tercinta ini..termasuk cina soh lek tu...mereka ini semuanya adalh pendatang yg korup kat negeri mereka dulu...tak sedar diuntung...sorang lagi aljuburi pun hantar balik ke indon..hahah

Anonymous said...

org cina igt malaysia kaya kerana ekonomi yang mereka pegang... kalau tidak kerana pemerintah yang bijak n adil.... pasti org cina tidak akan kaya...

from boyesen...

Anonymous said...

kalau aku pm msia, aku buat, tapi pm msia dan pm akan datang tak akan berani, ada telur buat macam mana yang dicadangkan oleh saudara tuan punya blog...maka sebenarnya cabaran amat tinggi sebenarnya untuk orang orang melayu untuk mengambil semula apa yang hilang, apa yg terlepas, apa yg tercicir, apa yang tertinggal dan ditinggalkan..orang orang cina khasnya telah jauh mengatasi orang orang melayu, dibantu oleh pemimpin pemimpin melayu dan suku sakat mereka yang tamak haloba, maka jadilah masia dgn apa yang ada kini, aku nak bagitahu..nasi lemak katakan harga $1,beras siapa pengedarnya? ikan bilis siapa pengedarnya?timun siapa pengedarnya? cili, telur siapa pengedarnya? tong gas siapa pengedarnya? pembalut kertas dan plastik serta sudu plastik nasi lemak siapa pengedarnya? tong nasi siapa pengedarnya? bekas tempat letak lauk siapa pengedarnya?aku nak bagitahu orang orang cina telah jauh mengatasi dan menopoli pusingan dan sistem kewangan di msia..apa apa sahaja budget yg dibentangkan kjaan msia, semua nya hampir 90% pusingan kembali kpd orang orang cina, orang orang melayu hanya berkuasa dari segi politik sahaja, aku nak tanya, andai pas menang 100% kerusi parlimen, adakah pas akan jamin orang orang islam akan kembali mengatasi org org cina dari segi ekonomi? baru perintah sgor, kedah, dah kecut telur dgn dap,..dan kpd umno yang telah lama memerintah, hinggakan pernah sampai tahap pas menang tak sampai 7 kerusi sahaja, apa yang berlaku kini ialah kesilapan kepimpinan anda terdahulu yang nyata tidak berpandangan jauh, la ni kita tak boleh nak setkan org cina sbg pendatang lagi sebab mereka telah mendapat kerakyatan sepertimana org org melayu,apa yang kjaan buat pun, sebenarnya tidak akan memuaskan hati org cina, sebab mereka memangnya jenis tak berterimakasih, hanya jika melayu tiada lagi di msia ni, barulah mereka akan berpuashati..bagilah apa sahaja kpd mereka, tetap mereka@org cina tidak berpuashati, walhal apa yg foo ket keong, lee chong wei dapat sebagai ahli sukan adalah sama dgn apa yg ahli sukan lain dapat, sebab bangsa ni memang tidak berterimakasih, ini adalah disebabkan pemimpin mereka di kalangan mca, gerakan, dap tidak bercerita pekara yang sebenarnya kpd bangsa mereka mengenai asas pembentukan msia, dan perjanjian yg telah termeteri puluhan 50 tahun lampau.

Anonymous said...

yaa setuju RBF!!!! PAS dah kecut perut laa ni tengok UMNO makin bersatu...silap2 kelantan tu jatuh ke tangan BN next election

Anonymous said...

memeng setuju abis.......

Anonymous said...

Lu ni bodoh lah RBF. Dalam keadaan sekarang, tak ada pilihan lain. Negara Cina dan India telah menjadi kuasa ekonomi di rantau ini. Bayangkan apa yang akan berlaku kepada Malaysia jikalau kaum lain di usir atau di ketepikan? Malaysia juga akan diketepikan - dahlah sekarang GDP negara dah turun dengan mendadak - perbuatan yang RBF cadangkan akan menjadikan ekonomi negara lebih tenat. Keadddn kita sekarang teruk - tidak ada sokongan yang padu even daripada rakan serantau dan serumpun indonesia. Gunakan otak untuk pikir dan bukan emosi.

Anonymous said...

aku pun rasa ko ni bodoh.. dah 53 tahun merdeka, negara ni bukan melayu je tolong bangunkan.. semua pun terlibat baik india ke cina ke.. yang ko nak racist2 sgt knp? salah orang melayu sendiri jgk yang berpecah.. mak ayah xpandai nak jaga anak, tu yang banyak jadi mat2 rempit. hantar pegi sekolah diorang pegi melacur. tinggal berape kerat je orang melayu yang betul2 nak berjaya.. pastu nak salahkan bangsa lain.. kte dah ada banyak peluang dah. dasar ekonomi baru la ape la. janganla buat statement bodoh macam tu.. orang2 mcm kaulah yang rosakkan kestabilan negara.. politik2 jugak, tp ingatla ramai lagi kat malaysia ni yang nak hidup aman.. cukup2la tu dengan ideologi politik racist ko tu..

Anonymous said...

thanks for this tips