Sunday, August 29, 2010

Masuk Masjid: Pas Putar Belit Keputusan Majlis Fatwa

Selama ini tidak pernah puak-puak Pas mengiktiraf sebarang keputusan Majlis Fatwa dan mereka sering mengaitkan Majlis Fatwa dengan Umno.

Tetapi semalam bila mereka rasa keputusan Majlis Fatwa boleh memberi keuntungan kepada mereka, maka mulalah mereka guna keputusan itu.

Tetapi kita semua kena ingat, perangai iblis dalam diri pemimpin dan ahli-ahli Pas tidak pernah hilang dari dulu lagi. Mereka suka ambil ayat-ayat Quran , hadis atau hukum setengah-setengah sahaja, iaitu mengikut kepentingan politik mereka.

Begitu juga dengan keputusan Majlis Fatwa, mereka hanya ambil bahagian yang menyatakan pelancong bukan islam boleh masuk masjid. Mereka tidak ambil dan hurai semua, kenapa ? Jika ambil dan hurai semua maka mereka akan terkangkang.

Ikuti huraian sahabat kita di sini

7 comments:

Anonymous said...

to mahfuz omar! you are damned bloody fucking asshole!
Don't show your stupidity!

Anonymous said...

Saudara Faisal,

Kalau saudara perasan, Fatwa ini di khaskan kepada "PELANCONG" sahaja....

azmir

Jeffry said...

PAS DH PATEN KAN ISLAM HANYA MILIK MEREKA AJE. SELAIN PAS ADALAH KAFIR...HARKK PTUIHHH!!

Anonymous said...

Saudara pemblog, para mukmin,

Yang dipertikaikan umat bukannya kebenaran masuk rumah ibadat. Yang dipertikaikan umat bukannya kesediaan 'bukan umat' untuk mendengar tazkirah di rumah ibadat ummah. Itu adalah satu yang baik dan semua umat faham mengenainya yakni tak perlukan sesiapa termasuk 'mursyidul am' untuk mengesahkan kebaikannya.

Lagipun kalaulah kunjungan bukan ummah di mana-mana rumah ibadat sudah layak dianggap satu bentuk dakwah maka tak perlulah 'fatwa baru' dari mana-mana pihak termasuklah parti agama tentang perkara itu kerana ia telah lama berlansung.

Begitu juga kalaulah kunjungan bukan ummah di mana-mana rumah ibadat sudah layak dianggap satu bentuk dakwah maka tak perlulah mana-mana pihak (termasuk parti agama) yang meminta mereka saja diberikan 'kredit' atau mereka saja yang harus mendabik dada seolah-olah mereka saja golongan yang telah melakukan perkara itu walhal ia (bukan ummah masuk rumah ibadat) bukanlah baru seminggu dua berlangsung sebaliknya telah sekian lama diamalkan.

Cumanya, apabila mursyidul am buka mulut ia seolah-olah menampakkan bahawa kalau perkara itu (bukan umah masuk rumah ibadat) berlangsung di rumah ibadat yang dikuasai oleh parti agama maka dengan itu ia otomatik dianggap satu bentuk dakwah tetapi untuk rumah ibadat yang tidak dikuasai oleh parti agama maka ia dianggap bukan dakwah? Apakah itu yang cuba disampaikan oleh lidah rasmi parti agama

Dan seterusnya, yang dipertikaikan bukan sumbangan yang dibuat oleh rumah ibadat kepada bukan ummah. Sumbangan terhadap bukan ummah adalah pasti dikira sebagai usaha yang positif dan satu bentuk dakwah. Tetapi sebaliknya, apabila bukan ummah yang menyampaikan bantuan kepada rumah ibadat dan dalam masa sama menyampaikan 'dakyah/tazkirah' mereka, apakah itu satu yang dianggap positif dalam konteks dakwah ummah kepada bukan ummah?

Jadinya, isu yang sebenarnya ialah siapa yang tazkirah siapa? Siapa yang bantu siapa? Dan isu sebeginu tentulah menjadi lebih signifikan kerana dalam konteks politik, realitinya, 'permainan tarik tali' antara parti agama dan parti sekular menampakkan tali itu lebih banyak bergerak ke arah parti sekular. Dan kalau realiti itu mahu dinafikan (oleh parti agama) disebabkan keinginan untuk meletakkan imej 'sendiri dan rakan' sebagai mengatasi imej agama maka bolehlah dikatakan parti berkenaan sedang dilanda sindrom 'gila kuasa' gitu.

UMMAH ATAS PAGAR

Anonymous said...

Walaupun pas beri macam2 alasan pun, sebagai orang islam, kita tetap rasa dihina apabila rumah Allah diperlakukan begitu kerana kafir DAP tu bukan nak belajar tentang islam atau nak masuk islam.

Setelah wang sumbangan diberi maka terloponglah jemaah masjid mendengar ucapan kafir DAP tersebut lalu mengangguk2 kepala tanda setuju.

agbr47 said...

Dah, jangan di pertikaikan. Dah itu kerja Islam PAS, nak buat macam mana. YB Zul kata, ada parti politik yang di jadikan sebagai agama.

agbr47: Membazirkan air liur je.

Rafie said...

itu le keadaan apabila kuasa politik dah diserahkan oleh org selangor kpd pakatan rakyat yg didominasi oleh DAP di Selangor, termasuk la dana2 kerajaan negeri mereka yg kawal. jadi nak dana kena la hormat kat mereka dulu ingat tukar pemerintah.keadaan akan lebih baik tapi makin kusut.
tapi sedihnya melayu dlm PAS/PKR masih perasan yg mereka yg berkuasa dan memerintah di Selangor. Sedangkan hakikatnya adalah sebaliknya.