Thursday, August 26, 2010

Masuk Surau : Komen 'menarik' Dari Pembaca

Komen ini dikirim oleh seorang pembaca hantu (anon) berhubung artikel yang saya tulis sebelum ini iaitu mengenai MP Serdang memasuki Surau.

assalamualaikum saudara penulis....
saya buka pengikut mana2 parti politik... sebelum tuan nak bercakap mengenai hukum agama... belajar dan tanyalah mereka2 yang arif.. selalu2 lah sertai majlis2 ilmu agama... orang kafir boleh masuk dalam surau cuma perlu berpakaian sopan dan bersih... wallahua`lam
August 26, 2010 2:52 PM

Komen yang dihantarnya menunjukkan saya ini seorang yang jahil dan tak tahu apa pasal hukum-hakam.

Wahai saudara/ri hantu penghantar komen berkenaan,

Apa yang saya belajar dan apa yang saya dengar di majlis-majlis ilmu menyatakan seseorang perempuan ISLAM dalam keadaan haid atau telah kering darah haidnya, selagi dia tidak mandi wajib maka hukumnya haram bagi mereka (perempuan haid) memasuki surau atau masjid. Saya rasa semua orang yang pernah belajar agama di sekolah dulu pun tahu hukum ini.

Soalan saya untuk awak,

*adakah cina yang masuk surau tersebut mandi hadas setiap kali darah haidnya kering ?

Dari satu sudut pula awak kata orang kafir boleh masuk surau cuma berpakaian sopan dan bersih.

Soalan saya untuk awak,

*adakah awak tahu dia dalam keadaan bersih semasa dia memasuki surau tempohari ? awak tahukah jika dia didatangi haid pada masa itu ?

Jika awak berpegang pada alasan awak yang itu, maka saya berpegang pada alasan saya yang diatas.

Orang Islam sendiri dalam keadaan tidak suci tidak boleh masuk surau, tetapi orang bukan islam yang sudah tentu tidak suci boleh pula masuk surau. Adakah ada dua versi islam ala pas sebagaimana Pas memomokkan Islam Hadhari satu masa dulu.

Pengalaman untuk dikongsi, peristiwa ini masih baru lagi.

Baru-baru ini saya menghadiri majlis akad nikah seorang saudara lelaki saya. Majlis berlangsung di masjid. Akad nikah dilakukan dalam dewan sembahyang. Kebetulan pada masa itu pengantin perempuan datang bulan. Pengantin perempuan tersebut tidak dibenarkan masuk dalam masjid, hanya sekadar di anjung sahaja. Sampai begitu orang-orang Islam jaga hukum-hakam Islam.

Saya harap penghantar komen hantu tersebut pakai otak sikit, orang yang nak mendirikan masjid (rumahtangga) pun tidak dibenarkan masuk dalam masjid kerana tidak suci.

Setakat ahli parlimen DAP kafir harbi itu datang nak bagi sumbangan apalah sangat berbanding dengan orang nak bernikah.

Saya berharap si penghantar komen ini sudi menjawab soalan yang saya tanyakan kepadanya diatas.

Saya juga berharap awak tidak kembali dengan jawapan 'perempuan belum mandi hadas boleh masuk surau asalkan bersih,wangi dan berpakaian sopan'.



33 comments:

Anonymous said...

ALJUBURI
anak sapa la bodoh tapi berlagak pandai tuu??
Pepatah cina mengatakan" pandai takper jgn buat-buat pandai"
Nak sangat menegakan benang basah sampai terserlah kebodohan sendiri..da semestinya pengikot wali trompah..kuii.kuii..kuii..

Anonymous said...

bagus RBF ..bagi lagi setepek kat pelacor agama ni..sah2 la u all mangkuk hayun tu totok PAS..

Anonymous said...

Bro, gua rasa dia dah raba celah kangkang minah DAP tu tak ade roti john..sebab to di confirm bersih keh keh keh

Anonymous said...

itu bukan dimasjid kot atau pun dia tak beza mana masjid mana gereja. bodoh punya orang pas. itu selalu dengar ceramah mat sabu dah jadi bodoh. Soalan rukun solat ada berapa? mesti dia jawab 5 punya.

Anonymous said...

Yang di haramkan Islam dalam Mesjid:

1. Wanita atau lelaki ISLAM yang sedang berhadas besar.
2. Yang tidak menutup aurat.
3. Yang meninggikan suara supaya kedengaran oleh lelaki.


Yang dihalalkan Islam dalam Mesjid:-
1. Kaum kafir, samada lelaki atau perempuan, yang TIDAK PERNAH menyucikan diri dari hadas besar setelah berada dalam keadaan jenabah berpuluh-puluh tahun
2. Seorang kafir yang tubuh badannya, darah dagingnya dinalurikan oleh makanan seperti khinzir dan benda-benda yang najis yang lain, dan yang mana minum-minumannya terdiri dari khamar dan arak.
3. Seorang kafir yang TIDAK mempercayai ke-esaan Allah SWT, yang mempercayai Isa itu anak Tuhan atau mempercayai bahawa nenek moyang mereka adalah salah satu dari zat ketuhanan.

Marilah kita semua menyokong Pakatan Rakyat dan membenci kerajaan melayu Islam, supaya proses kehancuran dan kedayusan umat dapat dipersegerakan!

TheGulliblyGallivantingAlwiEndot
(keluarga LemanPulut)

Jeffry said...

KEHKEHKEH AMOI TU NIAT MANDI JUNUB PON X TAU!. TAH2 LEBAI2 SESAT TU TLG BACEKAN KOT! KEHKEHKEH LAWAK2!!! >|D

Anonymous said...

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=4569245362713738648&postID=6458603787026960757

Anonymous said...

Saya rasa yg bertanya itu mengkin peminat setia ataupun sepupu sepepet Nizar bintang tiga kott, ataupun species2 yg kuat makan babi dan berak tak chaybok, komunis BiaDAP teman sekatil Wali terompah jamban dan ahlul2 Parti Ajran Sesat. Kita semua tahu apa yg haram dalam Islam, tetapi halal dalam agama Isle Wali terompah. Lagipun Wali terompah jamban sudah jamin ahlul2 bahlul ini syurga mak bapaj dia yg punya, jadi tak mengheranakn kita. Lihat saja gelagat dan perangai pemimpin2 dan Ustaz2 ganster Jim yg terencat akal, yg suka baring tengah jalan, yg suka solat hajat berkiblat bangunan Komunis BiaDAP, yg mempergadaikan isteri2 masing untk buat Bai'ah, sudah terang takya bersuloh sesat dan songsang. Insaf dan sedarlah ahlul2 sebelum ajal di depan mata.

Anonymous said...

Salam saudara RBF,

Seingat saya sepanjang menuntut ilmu, adalah haram wanita yang tidak berada dalam keadaan yang suci dan juga orang kafir unt berada di kawasan menunaikan solat. Mereka boleh berada di mana-mana 'kawasan' surau@masjid tetapi BUKAN di kawasan kita menunaikan solat.

Dalam gambar tersebut jelas menunjukkan bahawa wanita tersebut berdiri di tengah2 kawasan menunaikan solat dengan hanya beberapa cm daripada tempat imam.

Saya menyokong pandangan dan pendapat saudara.

ISAC said...

Tak tutup aurat pakai sopan, masuk rumah Allah pun ok ke?

Hantam sajalah labu....

bulu ketiak said...

Org yg memberi komen itu tak sekolah gamaknye. Dan tak pernah keluar dari kepompong kampungnya yg terletak di bawah rejim pemerintahan PIS.

Di Masjid Putrajaya, pelawat bukan Islam dibenarkan masuk hanya di PERKARANGAN MASJID shj. Itu pun setelah diwajibkan memakai JUBAH KHAS yg diberikan pihak masjid untuk menutup aurat, yakni kulit DAN susuk tubuh pelawat. Kalau tak mau pakai jubah tu, tak boleh masuk. Ruang sembahyang para jemaah pula adalah strictly off-limits untuk pelawat2 ini.

Saya juga teringat pengalaman seorang ustaz yg diceritakan pada saya, mengenai singgahannya ke sebuah masjid di Negara China. Sebelum dibenarkan masuk, penjaga masjid berkenaan telah menyuruh kesemua ahli rombongan si ustaz untuk mencuci anu mereka dahulu, baru boleh masuk masjid. Ini kerana mereka menyangkakan kita juga seperti mereka, hanya main lap2 sahaja. Nah, tak malukah puak2 PIS, cina Muslim pun tahu jaga kesucian masjid mereka.

Yuseri said...

Assalamulaiakum RBF,

Dalam mazhab Syafie orang kafir haram dan di tegah sama sekali memasuki masjidil haram sebagaimana firman Allah dalam surah At-Taubah ayat :28.

Namun di dalam kitab I`lam as sajid bi ahkam al-masajid karangan Muhammad Abdullah az-zarkashi ada di bahaskan hukum orang musyrik masuk ke masjid selain masjidil haram.

Menurut kitab tersebut orang kafir dibolehkan masuk ke dalam masjid dan diam di dalamnya sekalipun dia dalam keadaan junub.

Ini berdasarkan Hadis Baginda SAW yang menjelaskan pada zaman baginda orang-orang kafir yang masuk ke dalam Masjid baginda tidak diragukan lagi mereka dalam keadaan junub.

Sebab keharusan ini kerana mereka beriktiqad bahawa tidak haram hukumnya ke atas mereka yang masuk ke dalam masjid dalam keadaan berhadas besar. Berlainan pula halnya dengan orang Islam, mereka ditegah memasuki atau berada di dalam masjid dalam keadaan berhadas besar atau dalam keadaan junub sebagaimana mengikut kententuan syarak.

Keharusan orang bukan Islam memasuki masjid selain masjidil haram berdasarkan hadis Baginda SAW.

"Rasullah S.A.W mengutuskan pasukan berkuda ke Najd, kemudian mereka kembali dengan membawa seorang tawanan bernama Bani Hanifah bernama Tsauban Bin Utsal lalu mereka mengikatnya di salah satu tiang masjid" (HADITH RIWAYAT AL-BUKHARI).

Imam Ar-Rafie dan Imam An-Nawawi Rahimahumallah berpendapat secara mutlak membolehkan orang kafir memasuki masjid selain Masjidil Haram tetapi dengan mendapat keizinan orang Islam. Sementara itu orang Islam yang memberi keizinan hendaklah seorang yang baligh dan berakal.

Dari perjelasan di para ulama Syafiyyah di atas, maka jelaslah orang kafir adalah dibolehkan memasuki masjid selain Masjidil Haram apabila telah memenuhi syarat-syarat yang di jelaskan. Tapi orang bukan Islam hendaklah berpakaian sopan, yakni menutup aurat, tidak meninggikan suara serta membuat bising serta menentukan masa-masa yang sesuai dan lain-lain peraturan yang munasabah.

Saya beri maklum balas untuk RBF supaya tidak menimbulkan kekeliruan kepada kalangan pembaca RBF. Yang baik dari Allah yang buruk adalah dari saya sendiri.

Yuseri said...

Salam RBF,

Susulan dari komen saya itu, saya berharap agar RBF siarkan untuk bacaan semua, sempena mengambil tagline blog tuan "berkata benar walaupun pahit".

Cuma dalam kes Ahli Parlimen DAP ini saya tidak mendapat kepastian adakah beliau telah membuat bising semasa menyampaikan ucapannya.

Cuma kita sebagai umat Islam tidak seharusnya cepat menjatuhkan hukum tanpa mengambil kira pandangan para ulama dan juga hadis-hadis tinggalan Baginda S.A.W

Tapi ingin saya tegaskan komentar yang RBF siarkan dalam entri dengan menggunakan nama "anon(hantu)". Bukan diri saya. Saya cuma cuba perjelaskan sahaja.

Akhir sekali saya minta maaf sekiranya komen saya tidak menyenangkan RBF.

Kulaan Niring said...

baru padan muka, lain kali jangan kerana kita sokong PAS semuanya betul dan dibolehkan. Ratu bugil PR nak jumpa Nicky Aziz pun terpaksa berspan dengan pakai tudung dan jumpa fatjer Nicky Aziz di pejabat. Ni siap bagi takzirah di barisan depan saf lagi. Kalau diluar dewan sembahyang masih boleh saya terima.. islam hanyalah alat bagi PAS untuk meraih kuasa. Umat Islam akan diperlekehkan bila PAS menerajui kerajaan.

Kama At-Tarawis said...

kira terer jugaklah masjid al-huda kendalian pas ni. di masjid negara, masjid biru shah alam dan masjid putrajaya (among others), non-muslim women tourists dikehendaki menutup aurat. malah disediakan jubah dan scarf khas untuk tujuan ini. tapi di al-huda non-muslim women buleh bagi tazkirah ramadan lagi, hanya dengan berkebaya kain belah dan bare-headed. fooooyoh..cayalah!

Anonymous said...

sokong pendapat bro RBF..pengikut hampas ni otak dungu..die igt dengan masuk parti hampas, ilmu agama dorg tahap wali..org len sume jahil agama..pigi dah...berhujah pun mcm org txde otak..hentam budak ni ckup2 bro RBF..sy sentiasa menyokong perjuangan RBF menyedarkan perjuangan songsang pengikut parti Hampas...matlamat menghalalkan cara adalah slogan Hampas dulu, kini dan selamanya..takbir....

Anonymous said...

PAS itu bingai
Orang PAS mmg bingai

memang PAS tu Bingai
Sapa2 yg bingai..itulah orang PAS

MROZI said...

bro...betullah kata org2 lama bodoh tak boleh diajar....janganlah nak menegakkan benang yang basah....inilah dasar org yang fanatik agama tanpa usul periksa...sudah jelas dan bersuluh si harbi tu tidak suci dan sentiasa dlm keadaan hadas...haram masuk surau....

pijut82 said...

Yuseri
>> agak2 kamulah dlm gambar itu menunjukkan wanita tu menutup aurat kah?
>> agak2 kamu kalau dia memegang mic, adakah dier berbahasa menggunakan bahasa isyarat kerana mereka harus diam (bak apa yg kamu katalah)

kenapalah wanita itu tidak di suruh berhujah diluar masjid/surau? kenapa perlu dlm masjid? kenapa perlu mencemarkan masjid? silalah jawab yerk..

rakyat_jelata said...

yuseri said,

"Assalamulaiakum RBF,

Dalam mazhab Syafie orang kafir haram dan di tegah sama sekali memasuki masjidil haram sebagaimana firman Allah dalam surah At-Taubah ayat :28."

erm.. dia ikut mazhab mana? setau aku majoriti muslim di malaysia ni mazhab shafie.. xtaula kot2 dia amik mazhab ni separuh mazhab lain separuh ikut kesesuaian @ keselesaan dia... @ dia dah mampu buat mazhab sendiri...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Syabas bro, spot on!

Anonymous said...

to YUSERI

ni aku nak tanya,Bani Hanifah bernama Tsauban Bin Utsal tu lelaki ke perempuan?

tiang masjid tu terletak kat penjuru masjid ke ataupun kat tengah-tengah ruang solat?

tu la jadinya apabila "ULAMA INTERNET" nak bercakap pasal hukum.

"Rasullah S.A.W mengutuskan pasukan berkuda ke Najd, kemudian mereka kembali dengan membawa seorang tawanan bernama Bani Hanifah bernama Tsauban Bin Utsal lalu mereka mengikatnya di salah satu tiang masjid" (HADITH RIWAYAT AL-BUKHARI).

Anonymous said...

Yuseri, hang memang BEBAL + BODOH!!!!!

bukan pasal dia cakap kuat tapi org kafir masuk ruang solat la BODOH!!!!

masih jugak nak menegakkan benang yg basah!!!

YUSERI BODOH!!!!

Fazreen said...

wa sokong lu RBF..anon hantu memang mangkuk..xtau hukum..tula balajr lg dgn erdogan PAS..semua nya halal..n,pak sgt ilmu agam si anon tu rendah..komen pn xreti

Wak Khairul0799 said...

Salam Ramadhan Al-Mubarak utk semua,
Hanya mereka yang tahu hukum hakam dalam Islam saja yang mengerti perkara tersebut tetapi bukan berpihak kepada adunan politik pakatan haram yang boleh menyesatkan semua Umat Islam. Renung dan fikirkan bersama.

Yuseri said...

Anon August 27, 2010 10:21 AM,

Ada ke aku menegakkan benang yang basah, baca dan faham dululah bahlul jangan jadi mcm penyokong PAS dan PKR yang terus nak membodohkan orang tanpa usul periksa. Aku taip lagi sekali bagi orang bahlul macam ko paham, kali ni aku ringkaskan utk orang BODOH mcm ko mudah paham. :

boleh dikatakan yg non-Muslim, termasuk Orang Kristians dan Yahudi, dibenarkan utk masuk ke masjid, tetapi mereka patut mentaati syarat berikut:

1- Non-Muslim dibenarkan utk masuk ke masjid – selain dari Masjidil Haram di Makkah – dgn kebenaran awal dari Muslim.

2- Mereka mesti ada alasan kukuh utk masuk ke masjid.

3- Mereka mesti menghormati kemuliaan masjid dan beringat yg itu ialah tempat suci utk beribadah.

4- Lelaki dan perempuan tidak dibenar membuka aurat semasa masuk ke masjid.

Dalam kes MP DAP ni, nyata dia tk menutup aurat dengan sempurna, dan tidak duduk dengan tertib tetapi berdiri dan juga menyampaikan ucapan Tapi ko kena ingat Jika non-Muslim masuk ke masjid utk menyampaikan ucapan yg boleh membawa kpd persefahaman lebih baik, maka ia amat di alu-alukan dan digalakkan mengikut pandangan agama.

Islam ialah agama yg mengamalkan dialog yg bermanfaat dlm maksud sebenar. Sejarah Muslim ialah satu contoh yg baik berkenaan hal ini.

Tapi kita rata-rata masyarakat bermazhab Syafie, jadi kes MP DAP ni jadi haramlah sempena mazhab kita.

Sikit-sikit nak bodohkan orang. Takde beza korang dgn penyokong totok PAS, yang bodoh, bengap, tknak belajar, tknak dgr pendapat orang. Pendek kata 2 kali banggang.

Anyway takde masa aku nak bela cina sekor ni eh, aku bercakap dari segi hukum agama. Harap anon-anon yang tk tahu bagi nama boleh paham la yer.

Anonymous said...

bagi saya minah cina tak bersalah sbb dia memang tak tahu hukum islam. Tp org islam PAS ni yang punya angkara. Tak tau menjaga kesucian masjid. Nak jaga hati kroni parti kot.....

Pak Din said...

yusery.. biasala org PAS.. pihak lain semua kafir dan jumud serta jahil dlm hal-hal agama..

Dorang org PAS saja yg betul semua.. aku rasa pintu hati dorang dh terkunci rapat dh kot utk menerima realiti dan kebenaran..

Mylasia said...

saudara Yusri terima kasih dengan penjelasan anda.apa pun pandangan saya tetap berpendapat ianya haram kerana

1.sebagai orang Islam kita seharusnya menjauhi perkara2 yang boleh mendatangkan was2 atau ragu2.
2. Keizinan yang hendak diperolehi bukan dari imam atau kariah masjid tetapi daripada ketua agama islam iaitu dalam kes ni Sultan Selangor
3. Kesucian, dalam hal ni yang paling banyak mendatangkan maslah di no 1 tadi.

Banyak cara kalau setakat nak bagi sumbangan, kat tepi jalan pun boleh tak perlu la masuk dalam masjid, ruang solat plak tu..

fan said...

dia tu malu2 nak bg komen rbf..kalau totok PAS dia biasanya sembur semacam je cakap boleh..tapi sb dah tau salah n nak cuba tegakkan benag basah kat dlm blog rbf ni kena la juga keluarkan statement hehe..dasar pelacur agama betul la PAS ni...

Anonymous said...

good rbf, tp akar umbi pas still nak kata yang "Bila kaum Cina dan India menghampiri surau atau masjid, timbul satu perspektif yang tidak baik. Dalam konteks dakwah, kena ada fleksibiliti"(copy direct nih dr MKini)..tp ini bukan kes dakwah atau x kat surau,tp ini kes orang suci atau tidak memijak surau, jangan la berfikir secara dangkal untuk menutup dan menegakkan konon mereka sahaja yang benar....

Siput Sedut said...

Memang puak-puak Umno bangang dan suka dibangangkan. Cubalah ambik isu yg manasabah sikit. Mesjid Putrajaya dgn Masjid Shah Alam dah bertahun-tahun pelancung betina masuk tak bising laa pulak.
Pasal apa puak-puak UMNO tak komplen?
Masjid tu boleh dimasuki untuk tujuan pelancongan oleh puak-puak Umno. Kah...Kah...Kah...
Isu bodoh yang yg Umno buat untuk Rakyat yang semakin cerdik... Tak jalan bebbb..

Anonymous said...

APA LAH BANGANG SIPUt SEDUT NI. mesti pengikut mahfuzzzz..

pelancong bole masuk kawasan masjid tapi bukan dalam dewan solat utama.. biasa nya ada securiti lagi jaga.

pegi tengok mata kepala sendiri lar.. jangan baca asyik baca haramkah jer..