Sunday, October 24, 2010

Mohon Pembaca Tolong Jawab Komen Ini

Komen di bawah ini dikirim oleh seorang pembaca kepada saya.

Saya serahkan kepada rakan-rakan pembaca untuk menjawab komen ini.

Saudara RBF, bagi saya saudara seorang yang hebat dalam memberi teguran dan pandangan tetapi kaum dasar karat biru, apa yang buruk dalam UMNO nampak baik saja.Ini bukan satu pegangan yang baik. Ok saya nak tanya saudara kalau diberi pilihan untuk sembahyang jenazah anda suatu hari nanti- antara nik aziz dan najib sapa boleh imamkan sembahyang mayat anda. Maaf cakap saya nampak anda memberi kredit yang sangat tinggi kepada najib seumpama malaikat tiada cacat cela.

Saya nak jawab soalan yang ditanyakan yang bertulisan merah.

Saya dah mati, bagaimana saya nak pilih siapa yang nak menjadi imam kepada solat jenazah saya. Itu tanggungjawab orang yang hidup, kalau Nik Aziz imamkan sekali pun saya redha. Najib imamkan pun tiada masalah, hatta jika orang yang bertanyakan soalan itu sekali pun imamkan pun saya tiada masalah.

Lain kali jangan tanya soalan yang tak cerdik. Inilah padahnya apabila agama dipolitikkan.

72 comments:

Anonymous said...

saudara rbf,org yg mengajukan soalan ni tak cerdik sangat akalnya

Ujang Ranggi said...

Pada saya, baiklah anda deletekan saja soalan bodoh ini.Orang tak sekolah pun tau jawapannya. Orang yang menanyakan soalan begini adalah orang yang taksub terlampau dengan Nik Ajis yang disangkanya akan membawanya masuk terus ke dalam syurga bila dia mati.Kesian dia..

Anonymous said...

haha....memang dia ni bodo piang

bulletinsite said...

Saudara RBF..

ini lah masaalah dengan orang-orang mereka, bagi mereka cukuplah seorang itu boleh menjadi imam atau memberi ceramah untuk menjadi pemimpin. tapi dalam masa yang sama, mereka ini melaungkan kesejahteraan rakyat, penindasan pada kos sara hidup, mudah kata, mereka tetap mengharapkan pemimpin untuk hal duniawi, sedangkan mereka memcari pemimpin yang semata mata boleh menjadi imam.
inilah idelogi sempit politik jahanam bangsa dan negara.

untuk menjadi imam, mungkin mereka lupa bahawa kita sendiri pun tiada masaalah untuk mengimamkan sembahyang, tidak perlu title tok guru, perdana menteri atau ulamak semata untuk mengimamkan makmum di dalam sembahyang.

kalau di lihat dari konteks lain.. peluru sudah habis nak menembak mungkin.. :D

dari sini aku rasakan untuk hijacked atau menguasai PAS adalah terlalu mudah, mereka sudah pun membuka ruang yang besar, seludup beberapa orang, yang berserban, yang mempunyai ilmu agama yang bagus, yang palng penting penampilan lagak ularmak tersohor, gerenti mudah untuk hijacked parti so called islam ni.

sebagai contoh seperti Anwar ibrahim, lagak pak sheikh.. mati-mati derang ni pertahankan tanpa perlu selidik sedalam dalamnya tentang peribadi seseorang tu.

Anonymous said...

bravo RBF bravo caya la jawapan tu

Anonymous said...

Masalah utama pada pertanyaan bodoh ni "Apa masalah yang dihadapi oleh orang yang membuat pertanyaan ini" yang aku tahu amat ni ada masalah 'mental block'...

MMR said...

haha....memang dia ni bodo piang

halim said...

rbf

orang bodoh selalu bagi soalan bodoh

Pak Tam said...

Itulah taraf pemikiran puak pembangkang dalam hujah politik mereka. DAP tersenyum tanda gembira jika beginilah pemikiran politik kawan sepakatan mereka. Boleh dibuatnya lauk dan sambal belacan. Dimakan sedap oleh DAP. Lihatlah pa yg telah berlaku di Pulau Pinang dan Selangor. Apa peranan PAS dan PKR dalam kerajaan negeri PP yg diterajui oleh DAP? Orang Melayu semakin tertekan dan terhimpit. Apakah ada tokoh2 PAS dan PKR yang berani bangun tunjuk tentangan? Hampeh adalah...
Tolong linkkan blog saya, http://suara1umno.blogspot.com

Anonymous said...

apalah punya bingai yang empunya soalan ni????

Anonymous said...

Poknik gomo juga !!

Anonymous said...

Kadang-kadang kita bercakap tak pakai otak. Buat statement berlandaskan emosi, bertindak mengikut nafsu.

Pemikiran macam nie yang meracuni pengikut-pengikut PAS.

Kenduri kahwin kalau orang UMNO sembelih dia tak datang, Imam kalu di cop imam UMNO dia cari jemaah lain sampai jadi 2 masjid, UMNO dikatakan kafir...Masalah ini masih berlaku disekeliling kita

Masalah nya smpai bila? Dulu, fatwa PAS kata haram kerana UMNO berpakat dengan kafir. Tapi sekarang PAS buat tu mcm mana hukum?

Cukuplah, bg aku tindakan PAS mmg punca perpecahan. Baru terbaca artikel Nizar masuk kenduri kawin bg ceramah politik. Cukup2 lah...Biar adik-beradik kita, biar sedara Islam kita hidup ngan harmoni.

Anonymous said...

Orang ni terlupa satu asas keimanan yang penting iaitu qadha' dan qadar Allah.

Anonymous said...

Bodonya la Malaun PAS ni.
Jamil Khir Baharom pun boleh imamka

Anonymous said...

jangan dok berbangga ulamak yang mereka ada..yang aku tahu orang pas ni kalau dengar orang yang tak sepati meninggal dia tak datang punya..tapi kalau penyokong dia walaupun dia bukan islam dia akan datang...itu maknanya apa..tapi selama ni orang umno yang mati tiada masalah..diuruskan seperti biasa..dalam umno lagi banyak ulamak..tapi tak bongkak dan riak macam ulamak pas..

Anonymous said...

yang penting kedua2 nya mengucap syahadah yang sama..

sri mersing said...

Salam RBF,

Jika saudara membaca sejarah tamadun Islam,nama Hajaj ibn Yusuf, seorang gabenor Baghdad pada masa dulu takkan terlepas dari pandangan.Beliau terkenal dgn pemerintahan kuku besinya,membunuh ramai org pada zaman pemerintahannya.Namun begitu,sahabat Rasulullah saw yg terkenal,Abu Hurairah ra tetap solat berimamkan Hajjaj.Kepada tukang tanya soalan tersebut,tepuk dada,tanya selera.

Anonymous said...

Ha... Ha... Ha...

Soalan camtu yang dia fikir. Soalan bodoh, jawapan nya bangang la.

SYABAS UNTUK RBF...
Semalam Dato Zahid kata ABU HURAIRA' adalah blogger penyokong UMNO bukan penyokong ahli-ahli UMNO so RBF pun kira ABU HURAIRA' la.. berhujah maya dengan FAKTA..

BETUL kata BETUL, SALAH kita Kritik.. supaya ABU JAHAL & ABU LAHAB pupus dalam UMNO..

dinzi.

Anonymous said...

sebagai seorang Islam Ahlul Sunnah Wal Jamaah saya tak rela jenazah saya disolatkan oleh Wahhabi totok

Untuk maklumna semua Nik Aziz sah bergelar Wahhab oleh 3 guru pondok di Kelantan-Geting, Najmiah dan Addiniah-sila lihat deklarasi dalam blog Lee Kubor yg terbaharu dan artikel dalam scribd-Ustaz Zid Kedai Lalat

Oleh itu lebih baik disolahkan oleh Islam ASWJ

Nik Aziz juga tak dibenarkan mengimamkan solat jemaah di Pondok Ugama Paser Tumbuh. Wassalam

Anonymous said...

bila setiap hukum agama ikut kesesuaian (saper2 pun boleh bagi komen ttg hukum...saper2 pun boleh bagi sebab musabab ttg hukum ~maklumlah ikut logik akal semata~..saper2 pun boleh ubah hukum..~istighfar larrr~)...apatah lagi lah pada kaedah perlaksanaannye (matlamat menghalalkan cara)...walhal hukum agama tu prinsipnya tetap sama sampai bila2...tak berubah dan tidak juga boleh diubah...sebab yang jelasnyer depa ni suker buat kenyataan ikut selera depa...jadi sudah tentu lah...cakap ikut sesuka ati...bantah ikut sesedap rasa...

tapi yang beza...memang berbeza ni...dalam bab2 'hukum' manusia ni plak yang peliknye...sama tetap sama...tiada yang berbeza dan tiada yang boleh membezakan...apa dia?

PAS itu 'benar belaka'....org2 kuat PAS itu 'mulia belaka'...~ala2 gitu lerrr sampai bila2 gamaknyer fahaman...dan prinsip depa~

Wallahu'alam...

Anonymous said...

Bodoh tak boleh diajar.
Pandai tak boleh diikut.

Ada mata Buta.
Ada hati Mati.
Ada akal dangkal



"blogenstarz"

Mohd Ridzuan said...

ketaksuban mereka mengangkat ulama PAS amat menghairankan sampai nak mati pun nak pertikaikan nik aziz atau Najib.... Alahai kesiannye depa......

sabo je la ye RBF.

:p

Mohd Ridzuan said...

ketaksuban mereka mengangkat ulama PAS amat menghairankan sampai nak mati pun nak pertikaikan nik aziz atau Najib.... Alahai kesiannye depa......

sabo je la ye RBF.

:p

Mohd Ridzuan said...

Alahai jangan le sampai begitu sekali... Sampai nak matipun nak tanya sapa yang layak?

Kesian pulak saya dengor....

bzz said...

Hahahahahaaha....

Adoiiii.... lawak la dia org nih. Punya la nak kenakan org, last2 kene balik. Gudjob RBF!

Tamingsari said...

Pernah dengar syaitan menulis komen?

Inilah dia orangnya...

Mohd Naser said...

bagi aku saudara yang komen macam tu orang yang cetek ilmu agama. Belajar agama hanya melalui buku kat sekolah pondok, lepas tu dengar ceramah dari ulama2 yang tidak arif didalam bidangnya. Kalau macam tu aku kenalah turun mentaliti aku ketahap haprak untuk bertanya balik soalan kepada orang yang kurang ilmu seperti ini. Soalannya, Kalau ada Sultan Kelantan, Dato Najib, Anuar Ibrahim, Nik Ajis dan Dato Harusani mufti perak dan dirimu dalam satu masjid, agak2 siapa yang kamu pilih untuk jadi menjadi Imam.

john said...

hahaha..salah tarbiah mamat ni agaknye...

kontolan said...

Bagus RBF..itulah sebijak2 jawapan untuk sebodoh2 soalan dari sibodoh yg merasakan dirinya saja lebih baik dan lebih islam dari orang lain....

Anonymous said...

Rasanya yg lebih penting ialah amalan yg dibawa simati bukan siapa yg mengimamkan jenazah. Sesiapa yg tahu rukun dan sah solat sudah memadai menjadi imam. Yg lebih afdal ialah anak atau saudara terdekat. Maalaikat hanya tanya amalan kita bukan siapa yg mengimamkan jenazah kita.

Anonymous said...

SALAM...TUAN SEBENARNYA MAMAT TU MAU TUAN MENILAI...DARI SEGI KEAGAMAAN...MANA YANG LEBIH MULIA...ANTARA KEDUANYA...PADA SAYA SAMA JA...POLITICAN...MANUSIA BIASA BUKAN MAKSUM MACAM NABI...ORANG2 PAS KENA SEDAR...PERJUANGAN ISLAM MEREKA...LEBIH CENDERUNG POLITIK DARI AGAMA...KADANGKALA...BOLEH MEROSAK AGAMA...TAK PAYAHLAH...NAK SURUH NILAI NIK AJIS KE NAJIB YANG BAIK...LEBAIH BAIK MAMAT YANGB TANYA TU...TUNAIKAN RUKUN IMAN DAN RUKUN ISLAM...DULU...PERTAMA DI HISAB SEMBAHYANG BUKAN KEAHLIAN PARTI....WALLAHHUALAM....SALAM

Mustaqim Abdul Rahman said...

saya juga nak jawab soalan merah tue...

apakah perbezaan antara najib dan najis imamkan...apakah jika najib imammkan jenazah masuk neraka walaupun sepanjng hidup menjalankan suruhan ALLAH...dan apakah jika najis imamkan jenazah masuk syurga walaupun hidup dalam zina, maksiat dan kufur????

mungkin si penanyna boleh membaca kisah bilal yg suaranya tak sedap langsung tapi didengari oleh malaikat di langit...berbanding suara yang sedap...

kalau si penyanya membuka akal....sedangkan NABI ALLAH MUSA boleh tertipu dengan ketrampilan NABI ALLAH HIDIR...ini kan pula saudara dan saya manusia biasa....

ps:jika NABI ALLAH HIDIR x perjelaskan perbuatannya pada NABI ALLAH MUSA atas arahan ALLAH....apa pendapat saudara...mahukah NABI ALLAH MUSA bila mati jenazahnya diimamkan NABI ALLAH HIDIR....???

MORAL untuk kita semua...jangan dinilai manusia dari luaran dan akal....kan ALLAH dah tunjukkan kejadian, hadis, quran sendiri malah solat istikarah pun ada...

HARAPAN untuk umat islam..cuba solat istikarah minta ALLAH tunjukkan wajah sebenar sapa najis...mahafirauan dan najib hindu(orang pas gelar) dan akhir sekali diri sendiri....kalau wajah sendiri yg ALLAH tunjukkan baguslah...kalau ALLAH tunjukkan bukan wajah sendiri...bertaubatlah...

SALAM PERSAUDARAAN SEISLAM, SE ALLAH, SE RASUL.....SE SYURGA...SE QURAN...SE NERAKA....

Anonymous said...

hehehe...dia kan tanye sapa yg bole imamkan....jawabnyer dua2 la bole....rasenyer syarat nk jadi imam solat jenazah same je dgn syarat jadi imam solat lima waktu...xnampak pulak kenapa tetiba antara 2 org ini xbole jadi imam....yg penting bilangan jemaah itu cukup....fardhu kifayah :))

ahmed sekejap said...

Ada beza ker klu diamam oleh orang selain nik aziz..apakah keistimewaan klu di imamkan oleh nik aziz,apa plak keistimewaan diimamkan oleh najib plak.Sejak bler allah meletak kelebihan kepada kedua2 orang ini.Dah jadi mcm pakej pulak boleh bawak sesat mcm nie.

ahmed sekejap said...

Ada beza ker klu diimam oleh orang selain nik aziz..apakah keistimewaan klu di imamkan oleh nik aziz,apa plak keistimewaan diimamkan oleh najib plak.Sejak bler allah meletak kelebihan kepada kedua2 orang ini.Dah jadi mcm pakej pulak boleh bawak sesat mcm nie.

Anonymous said...

Mentadbir negara bukan hanya setakat pandai jadi imam sembahyang jenazah. Awak kena faham, manusia dilahirkan dengan pelbagai kemahiran. Tidak semua pengarang novel pandai matematik. Bukan semua bijaksana matematik pandai pula dalam biologi. Najib mungkin tak boleh jadi imam, tapi Nik Aziz tak boleh mentadbir dengan baik.
Yang penting ialah keikhlasan hati, kejujuran dalam pentadbiran, menggalas niat suci demi agama dan bangsa. Jila awak nampak bagaimana tidak bersatunya Melayu, terancamnya agama Islam kerana mainan politik kotor, awak cari dimana silapnya? Adakah seorang peliwat seperti Anwar itu boleh pula Nik Aziz buat kawan. Seorang anti Islam, boleh pula Nik Aziz kawan baik? Orang yang nak palihara penyatuan Melayu danM Islam dianggap kafir, dianggap jahat, difitnah?
Awak lihat bagaimana hidupnya agama suci ini di negara luar. Awak pergi lihat penindasan terhadap orang Islam di luar negara. Adakah Islam terabai di Malaysia?

Anonymous said...

hai RBF, sepatutnya pemberi komen tu kena fikir kalau dia yang mati dulu, adakah jika nik aziz yang sembahyangkan dia, confirm sembahyang tersebut sah dan dia boleh masuk syurga? cakap macam takde kepala otak...

Anonymous said...

bodoh mana bie bro .... sekolah sampai darjah 6 ke hahahahaah ...

Jemy said...

good one bro..

Anonymous said...

kalo aku jadi bro aku akan jawab AKU TULIS BUKAN KERANA NAMA ... pasai akulah nak support sapa pun ... bukannya aku minta duit kat keturunan hang pun bayar bil internet aku ... hohohohoho

Anonymous said...

Pas selalu membandingkan politik sekarang dengan pentadbiran zaman Rasullullah. Memang Junjungan kita buat semua perkara pentadbiran dan dakwah.
masalahnya Nabi kita itu maksum. Suci sesucinya manusia.
Adakah insan kerdil macam kita ini nak disamakan dengan kebolehan Rasullullah?
Boleh ambil contoh zaman baginda tetapi jangan perasan kita boleh buat atau berdaya macam Baginda.

Anonymous said...

rbf izinkan saya komen... soalan apa yg sibahlul ini tanya. Sembahyang jenazah itu kan fardu kifayah... jadi tak ada pilihan yg harus dibuat. Siapa pun boleh jadi imam jika ia mengetahuinya.... agak-agak yg bertanya itu pun tak tahu.. tolonglah kalau nak tanya soalan biarlah yg menunjukkan kepandaian jg buka yg kita ni bodoh sangat... kalau nik aziz jadi imam pun tapi kerana politik bukan fardu untuk apa... buat dosa aje.... silap-silap solat itu tak sah...

Anonymous said...

Kalau Nik Aziz jadi imam bleh dapat pahala lebih ker?

Kalau Naji jadi imam tak sah ker semayang tu?

aper punya soalan laaaaa

Anonymous said...

karat biru ker,karat hijau ker,kesudahan kita nanti bukan wolly karat biru,atau tok ketua karat hijau yang tentukan.

bukan bermakna kalau karat biru,mesti neraka masuk.kalau karat hijau,surga menanti.bukan begitu ...kawan.

cetek dan dangkal sangatlah pemikiran kita kalau berfikir lagu tu.

Salahkah RBF nak sanjung Tokjib tinggi??itu hak RBF...sama jugak dengan kalau sikarat2 hijau nak sanjung wolly selipor dia samapi tahap dewa...sapa nak marah..atau penggemar setor kunyit diagungkan oleh penyokong2 kuatnya...biaqpila..

just my two cent

ruang bicara faisal said...

terima kasih kpd rakan-rakan pembaca yg turut sama menjawab soalan drp org yang telah dirancuni pemikirannya oleh pas

azrin said...

salam,

urusan menguruskan jenazah adalah fardu kifayah buat yang hidup dan bukan lagi urusan si mati.

apa jaminan yang ada jika solat jenazah yang diimamkan oleh poknik boleh meringankan seksa kubur?

memang najib bukan malaikat tapi poknik juga bukan wali Allah.

poknik juga banyak melakukan dosa dan itu juga merupakan urusan dia dengan tuhan.

lupakah kita akan cerita di mahsyar bahawa tiada seorang pun yang akan memberikan syafaat kecuali imam kita nabi s.a.w.? orang2 yang lain termasuk rasul2 selain nabi s.a.w. akan berkata nafsu-nafsi (termasuk juga poknik dan najib nanti)

soal dosa pahala adalah urusan Allah

kesimpulannya inilah yang terjadi bila orang2 islam terlalu banyak membaca harakah dan dengar cd2 carut mencarut ulamak2 pas. (yang herannya najib tak pernah lak maki hamun puak2 ni)

so janganlah terlalu taksub dan tertipu dengan serban, jubah dan janggut poknik. semua itu adalah pakaian politik beliau semata-mata.

wallahua'lam

Eljay said...

Salam.

yang membuat komen tu kata rbf memberi kredit terlalu tinggi kepada DS Najib. Memang kenalah tu kalau nak dibandingkan dengan nik aziz. Soal solat jenazah tu, yang bertanya dah buat wasiat ke siapa yang dia nak solatkan mayat dia. tulisan dia sudah melambang tahap IQ dia.......

Anonymous said...

Saya pilih Najib. Dia memang bukan ulama besar. Tapi dia tak mencarut,tak maki hamun, tak menjanjikan syurga kepada pengikutnya, tak sanggup berkawan dengan syaitan, dan yang paling besar dia membangunkan negara yang diterajuinya. Rakyat dapat cari rezeki, hidup senang walau tak berapa mewah, aman, makmur dan dapat AIR BERSIH untuk mandikan jenazah kau pulak wahai penanya yang bingai. Apa sumbangan NIK AZIZ Tok JanGOAT ko plak. sesatkan umat, fatwa memesong, suka memfitnah, mulut celupar bau longkang, jadi tokey tiket KA SYORGA, mencarut, sanggup berkawan dengan setan ( memang dah setan pun kan... ), negeri tak membangun dan... dan... dan... air pun berkeladak..kah..kah..kah.. hamik ko!!!!

Anonymous said...

ni orang yang paling bodoh n piang nak jawab lak.. (xnak tinggal punya janji jawab red kaler tu).. macam ne lak kalau nik ajis mati dulu.. agak2 kalau red kaler tu mati nnt mata dia tercelik kot sebab xdpt nik ajis imankan dia. kalau nik ajis mati/xde suh jerk org kampong tanam tanpa sembahyang jenazah sebab pilih2 lak org nak sembahyangkan dia.. pilih kubur kat penempatan dap... hahaha (pasni ada soalan pilih kubur mana lak antara kubur umno ngan pas...)

Anonymous said...

Utk faham lebih lanjut pasal agama hendaklah kita belajar kalau tak jgnlah kita dok merapu guna akal kita yg cetek ini. Majoriti kita bersusah payah belajar utk dptkan diploma,ijazah dll tp utk agama amat menyedihkan, masjid begitu gah tp yg mengimarahnya beberapa kerat je. Klu tuan2/puan2 mendalami agama barulah faham masalah politik & agama. Klu sibuk sgt dgn hal2 dunia layarilah web2/blog2 agama contohnya zahiruddin.net, Dr Maza dll yg mana penulisnya bukanlah org politik kepartian.
Allahu a'lam.

Anonymous said...

salam,
alipas dalam kapla mereka, kalau n.ajis solat kat depa macam syaitan pun join sembahyang sekali. syaitan kan kawan n.ajis. so bersatu dan terus masuk sorga pas sebab dah konpem masa pru, mereka pangkah bulan. so boleh la n.ajis doa terus masuk sorga pas.
masalah besar nanti akan timbul kalau pr buat satu simbol macam BN. dulu fatwa pangkah bulan masuk sorga, la ni kena kata pangkah syaitan terus ke sorga pas dan dap.

Anonymous said...

Bila penanya soalan ni matipun bukannya diktator tuani yg imankan?

Tebuan^Tanah said...

kita tanya dia balik. ANTARA .firman Allah Taala " jika kamu ingin berjumpa dengan tuhanMu maka buatlah baik sebanyak mungkin dan janganlah kamu mensyirikan Allah"..dengan Kata Nik Aziz ' UNDI PAS MASUK SYURGA" yang mana dia nak ikut.....

Anonymous said...

mmm rasanya bukan dua dua (najib dan n.ajis).....

rasanya solat jenazah berimamkan kalipah lim guan eng lagi apdal & berkat

Anonymous said...

persoalan diatas membuatkan aku teringat suatu ceramah pas yg dilakukan di masjid bukit gantang yg aku hadiri kira2 4 tahun dahulu..

penceramah itu mengatakan kalu boleh sebelum kita mati elok lah di wasiatkan supaya kuburkan kita jgn bersebelahan dgn org2 umno ini krn dosa2 org2 umno ni akan terkena tempias pd kita krn kita menjadi jirannya..

aku terkedu bila mendengarnya.. tetapi ramai pulak org2 kita yg tepuk tangan.. aku tgk diorg ni kebanyakannya pak2 lebai yg konon nya ilmu islam nya tinggi sgt.. semasa perjalanan balik aku terpikir sama ada pemceramah ni manusia ke setan..

korang nilai lah sendiri.. apabila mengaku """terlebih islam"" maka mudah dipesongkan akidahnya.. allahualam...

Anonymous said...

bodohnya soalan.

Anonymous said...

Soalan yang di soal bukan soalan tak cerdik...cuma soalan tu bunyi macam kanak2 baru nak belajar bertatih. Sebelum kita nak tanya soalan tersebut pada orang lain, kita tanya diri kita sendiri dahulu. Cukup ke amal kita nie. Nik Aziz bukan nya Nabi. DS Najib pula pun sama apatah lagi Ulama tapi dia cuba beri yang terbaik untuk rakyat. Saya perhatikan, PAS lebih pentingkan diri mereka dari agama. Kalau benar mereka pentingkan agama, maka mereka harus berkeras dalam menegakkan Hudud di negeri di bawah pemerintahan mereka bukannya tidak mengadakannya apabila di tolak oleh DAP. Maknanya, PAS menjunjung politik tapi agama asasnya di buat sebagai permainan yang cukup bahaya bagi ummah.

Hafezul said...

Saya fikir, orang y tnya soalan niberumur lingkungan 20 -29 tahun la. Y otak n pemikirannya dijajah oleh kepercayaan karut bahawa Nik Aziz boleh beri syafaat.. Kepercayaan sebegini boleh menjurus kepada syirik n amat bbahaya. Nik Aziz pun belum tentu boleh slamatkan diri sndiri daripada diazab didlam kubur jika ada kesalahan y dia lakukan. Rosak sebenarnya generasi kita bila wujud anak2 muda y ditanamkan dengan sifat benci kepada pemimpin negara sendiri y sama2 mengucap 2 kalimah syahadah. Semoga hidayah Allah bersama mereka selalu..

Anonymous said...

Soalan:
Antara Najib dan Nik Aziz siapa lebih layak jadi PM?
A Najib
B dan
C Nik Aziz
D Bukan Nik Aziz
E PM kepada Nik Aziz iaitu Najib

Hehehehehe

Anonymous said...

Ada gak soalan macam ni ek...ponnning kepalo nak jawab...

Anonymous said...

adoyaiiii...kesian lak aku tengok puak2 ni yg berfahaman sempit , berfikiran dangkal dan berkepala otakkan nik ajis...

Anonymous said...

hang mati pun nak pikir sapa yg nak imamkan ka?

sudah lupa ka dipadang masyar kelak ketentuan syurga neraka bukan kerana solat mayat hangpa, tapi perbuatan hangpa buruk baik di dunia..

itu pun hang da lupa asik makan taik nicky ajis, peliwat jubor nuar tu yg jd bodoh piang macm ni..

Paritbuntarmali said...

Soalan tu soalan bodo. Tapi jawapan yang saudara RBF berikan adalah yang terbaik.

Anonymous said...

OTAK PENUH TAIK PUAK2 PEMBANGKANG NIH.

Anonymous said...

Pas taksub sngt ngan pakatan pembangkang mereka bleh kerja sama...kpd yg mengajukan soalan tu suruh anwar aljuburi yg solat jenazah tuk dia..pastu mnta wali selipar cop sign surat masuk syurga.

Anonymous said...

kalau nik ajis imamkan confirm masuk syurga ke?

Anonymous said...

Dia ingat dah bagus sgtla soalannya tu...itulah dia...mereka ingat nak jadi Pemimpin cukup boleh jadi imam saje ke...padahal menjadi imam adalah semua org boleh buat....

Anonymous said...

stiap org yg blum mninggal disuruh oleh nabi berwasiat..wasiat amat penting. ttg harta pd keturunan, dimana akan dsemadikan dan sbagainya.

selalunya sblum mati dia akan berawaiat mcm2.. dan siapa yg akn solat jenazah dia.. ikut dialah siapa siapa yg dwasiatkan...

soalan dia bkn soalan bodoh.. ttp org yg xberfikiran jauh dan x ada ilmu je xblh nk fikirkan benda ni..

panglima hitam said...

Org puteh kata dia ni 'nincompoop'.. Org bodoh pun tak tanya soalan mcm tu..INI ORG TOLOL..

afterdark.anwargate said...

Jawapan kepada soalan itu ialah NAJIB kerana seteruk-teruk Najib pun masih mahu mengimamkan atau menjadi makmum sembahyang jenazah walaupun kalau yang meninggal tu orang PAS. Tapi kalau orang UMNO meninggal maka confirm Nik Aziz tak nak sembahyangkan jenazah tu sebab kalau ikut amanat Haji Hadi semua orang UMNO tu kafir. Jadi au tak mau terpaksalah pilih NAJIB kan?

komenje said...

tah tah rbf reka reka cerita korang pon sama sama yes yes, orang lain terjun lombong yang lain mengikut je aparaa..

ahmed sekejap said...

tak kot pasal memang rmi yang totok skang nie.