Saturday, March 26, 2011

Isu Servis Kenderaan RM 6juta Dapat Perhatian Utusan Malaysia

Isu yang dibangkitkan oleh SelangorDaily.Com dua hari lepas dan rbf online semalam berhubung kos penyelenggaraan kenderaan milik Yayasan Selangor yang tidak masuk akal telah mendapat perhatian Utusan Malaysia hari ini.

Dipetik dari Utusan Online
KUALA LUMPUR 25 Mac - Selepas dilaporkan mengalami defisit RM7.41 juta, tindakan Yayasan Selangor membelanjakan RM6 juta hanya untuk menyelenggara sembilan buah bas dan enam kereta miliknya bagi tempoh 11 bulan menimbulkan tanda tanya.

Menurut blog Selangor Daily.Com, perbelanjaan itu bagi tujuan menukar alat ganti, menyelenggara dan membaiki kenderaan milik organisasi itu bermula Januari hingga November tahun lalu.

Kata blog itu, melalui laporan audit dalaman yang dilakukan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini dan disiarkan oleh sebuah akhbar tempatan, didapati pada November sahaja, sebanyak RM1.5 juta dibelanjakan oleh yayasan itu untuk tujuan tersebut.

"Adalah sangat-sangat tidak logik RM6 juta dibelanja untuk tujuan itu. Lebih baik jual semua kenderaan lama dan kemudian beli kenderaan baru jika sebanyak itu perlu dibelanja untuk membaiki kenderaan sedia ada," kata blog tersebut.

Sementara itu, penulis blog Ruangbicarafaisal pula mendedahkan, Yayasan Selangor secara puratanya membelanjakan sekurang-kurang RM36,000 sebulan bagi menyelenggara sebuah kenderaan miliknya.

Justeru dia menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melihat perkara itu dengan serius dan mengambil tindakan terhadap penyelewengan yang berlaku di dalam Yayasan Selangor.
Perkara ini perlu dihebahkan kepada setiap rakyat Selangor.Biar rakyat tahu wajah sebenar pemimpin yang dikatakan menjalankan pentadbiran yang lebih cekap dari pemimpin-pemimpin BN.

Siang malam, pagi petang, 24 jam sehari, 365 hari setahun mereka pergi jaja keliling kampung, desa dan kota mengatakan mereka lebih baik dan lebih hebat dari BN. Nah ! sekarang lihatlah.

Dalam dunia ini hanya mereka sahaja yang baik dan mereka sahaja yang suci. Orang lain semuanya jahat dan korup.

Apabila SPRM nak siasat mulalah menjerit itu semua fitnah, tekanan , mainan politik BN dan pelbagai lagi. Lalu SPRM pun mulalah kecut telur dan siasat ala kadar sahaja. Kerana apa ? kerana takut !

Manakala apabila tiba saat orang-orang Umno dan BN kena siasat SPRM bukan main gedebe lagi. Sebab apa ? sebab orang-orang umno dan BN tak pernah nak tekan SPRM seperti mana juak-juak Pas, PKR dan DAP tekan mereka.

Satu perkara lagi, daripada cerita-cerita yang kedengaran mengatakan hampir separuh orang-orang SPRM adalah orang-orang Pas dan PKR. Saya pernah mendengar cerita mengatakan di pejabat SPRM Perak, artikel dari blog Lim Kit Siang ditampalkan di papan tanda dalam pejabat mereka.

Ada yang berpangkat pengarah pun sokong Pas. Lihat sahaja apa yang terjadi di Kelantan. Kes rasuah melibatkan pemimpin Pas berlambak di Kelantan, mana pernah mereka dakwa. Contoh terbaik kes Ariffahmi, sampai hari ini pun sunyi sepi sahaja.

Sekarang mari kita sama-sama tunggu dan lihat sejauh mana SPRM berani menyiasat kos penyelenggaraan kenderaan Yayasan Selangor.

8 comments:

Anonymous said...

saya da suarakan benda yg sama di blog dr khir, dan dr khir menjawabnya

http://www.drkhir.com/2011/03/memahami-kewangan-yayasan-selangor.html

mylasia

Anonymous said...

alah berani pun takat lihat kulit fail saja.
dah orang2 sprm tu terdiri dari puak mereka...tak kan mereka nak siasat.
kes kat kelantan tu..diam tanpa berita...
mereka dah pakat duduk semeja makan makan nasi ulam petai cicah budu..
sama2 kenyang..diam2 je lah.
bau hancing yang tinggal.
piraaaaaaaaaahhh

Anonymous said...

apalah punya pentadbiran.
makan rasuah.
nak kata umeno rasuah, pkr lagi bapak rasuah..

Anonymous said...

pi mampuih tak untung nsatu sen pun kat aku ..... sama jer sapa-sapa perintah pun ni yang kata dunia DUIT DAN BURIT DAN KUASA MASUK NERAKA ....

Anonymous said...

baguslah gitu ,,,, itu semua kehendak rakyat selangor ape boleh buat rakyat selangor itu lah pilihan yang bijak biarlah dapt ke pkr daripada dapat ke rakyat biar kenyang kuncu kuncu dan kroni kroni pkr ia itu PUNGOQ KENA ROBEK mereka robekhabis lah pungkoq orang lagi mereka berani robek terang terangan apa nya rm 6 juta ape lah sangat dan mereka akan kikis dan cukur habis nanti dan duit negeri selangor nanti habis licin dan yang tinggal nanti bulu mereka yang dah beruban padan muka rakyat selangor

Anonymous said...

celaka punya SPRM, dasar yahudi tak kenang budi

Anonymous said...

orang yang dok di pkatan robek buntoot dan robek pantat dan puki tu semua nya kebulor duit pantang lepa je memang habis disapu nya ini keje mereka tu lah sebab nya mereka nak sangat jadi menteri besar selangor tu mereka semua nya ular besar belaka padan muka rakyatselangor nanti jubor rakyat selangor pun habis dikupas nya hingga bulu pun tak ada sebab itu kehendak rakyat selangor apakita nak susah biar lah tinggal bulu saja nanti

Anonymous said...

SPRM ... Kepala But** lah , mereka ni pun manusia , yang punya nafsu dan keinginan .... aku banyak dengar ramai kakitangan SPRM ni penyokong Parti Pembangkang ... bukan sahaja di Kelantan dan Perak, malah di Putra Jaya pun kedengarannya macam lubuk pembangkang ...

Tapi aku letak kesalahan ni kepada pihak yang punya kuasa ... APA LU ORANG BUAT WAHAI PEMIMPIN PEMIMPIN BN .. ADA KUASA TAPI TAK ADA OTAK .. ADA TELOQ TAPI DAH MANDUL ... HISHAMUDIN !!!!!!!!?????????? K*P*L* *U**H LU LAH, LU MEMANG SIAL, CUMA NASIB LU BAIK SEBAB BAPAK LU HUSIN ONN, DATOK LU DATO ONN,,, SELEBIHNYA,,, LU MEMANG HAPRAK .....