Wednesday, July 27, 2011

Update: Jawapan Kepada Komen Penyokong Pas Yang Bernama Warga Shah Alam

Update@6.16pm: Warga Shah Alam telah bersumpah dengan nama Allah bahawa dia bukannya ahli Pas dan hanya rakyat biasa.

Baguslah kalau dia bersumpah, itu menunjukkan sumpah adalah sesuatu yang relevan dalam islam, bukannya seperti yang didakwa oleh Anwar Ibrahim dan Wan Azizah kononnya tiada sumpah dalam islam melainkan antara suami isteri sahaja.

Warga Shah Alam kata dia ada pengalaman dengan Umno Shah Alam dan kecewa dengan mereka kerana banyak yang tidak betul dalam Umno.

Saya setuju dengan dia, saya tak kata Umno sempurna 100 %. Kalau Umno sempurna sepenuhnya taklah saya serta kawan-kawan membalun Umno dalam blog kami. Umno tidak pernah menghalang kebebasan bersuara di kalangan ahli-ahlinya. Saya dapat rasakan kemungkinan Warga Shah Alam kecewa dengan Umno kerana kalah dalam pertandingan merebut jawatan. Sudahlah kalah kemudian ketua cawangan atau ketua bahagian tidak melantiknya sebarang jawatan lantikan hatta jawatan pemeriksa kira-kira sekali pun. Itulah kemungkinan-kemungkinan yang membuatkan dia kecewa.

Mengenai lesen rumah urut, katanya exco yang berkenaan (Exco PBT, Ronnie Liu) menjelaskan tiada satu pun lesen baru yang dikeluarkan.

Memang tiada lesen baru yang dikeluarkan untuk nak tunjuk baik. Tetapi bilangan rumah urut jauh berbeza dengan lesen yang ada. Itu menunjukkan rumah-rumah urut itu tidak berlesen. Ianya dibuka sesuka hati kerana mendapat perlindungan dari DAP dan MB Selangor.

Beginilah Warga Shah Alam, boleh atau tidak anda pergi jumpa Khalid Ibrahim, Ronnie Liu dan Hasan Ali dan minta mereka bertiga turun serentak bersama-sama dengan Penguatkuasa PBT dan JAIS menyerbu rumah-rumah urut tidak berlesen dan kegiatan-kegiatan sundal di rumah urut sebagaimana yang selalu dilakukan oleh Khir Toyo dan Rahman Palil di zaman BN. Agak-agak anda berani mereka lakukan ? Percayalah cakap saya , mati hidup balik pun mereka tak akan berani lakukan.

Warga Shah Alam, saya tidak mempertikaikan kredibiliti Hasan Ali atau mencemuhnya. Saya puji kalau dia dapat kumpul 2-3 ribu orang untuk ceramah agama walaupun yang hadir itu adalah orang-orang Pas yang dikerah hadir dari setiap daerah di Selangor.

Yang saya pertikaikan adalah sikap DAP yang mengganggu Hasan Ali melakukan tugasnya kepada orang-orang melayu dan islam sehingga Pas Pusat pun terpaksa gugurkan jawatan Hasan Ali di Selangor kerana menurut kehendak DAP.

Apa guna jadi Exco yang menjaga Adat Melayu dan Agama Islam kalau kerjanya hanya setakat menganjur dan menarik orang datang dengar ceramah agama ? Kerja itu tidak perlu sampai tahap level exco yang lakukan. Tugas itu perlu diserahkan kepada tok siak, tok bilal dan tok imam. Paling kuat pun kalau exco nak campurtangan sangat, berilah kepada pegawai khasnya yang uruskan. Exco ada tugas lain yang lebih besar lagi.

Tapi apakan daya di Selangor exco yang menjaga hal ehwal islam telah dinafikan pergerakannya untuk tugas-tugas lain oleh DAP. Tugasnya hanya mengatur ceramah agama. Program Kerajaan Negeri pun dia diletakkan di tempat duduk biasa bawah pentas.
Tulisan asal sebelum kemaskini


Berhubung dengan tulisan saya sebelum ini tentang penghinaan kepada Hasan Ali telah mengundang beberapa komen dari seorang pembaca warga pembangkang yang menggunakan nick name Warga Shah Alam. Saya rasa individu tersebut adalah penyokong Pas.

Beliau bukannya orang baru di blog ini. Telah lama beliau mengikuti blog ini dan sentiasa menghantar komen-komennya. Saya tidak menyekat komen-komen dari beliau dan sentiasa berfikiran terbuka menerima kritikan darinya. Saya menghargai kehadiran beliau sepertimana saya menghargai rakan-rakan pembaca yang lain.

Saya tertarik dengan satu komennya yang dihantar hari ini berhubung penghinaan yang diterima Hasan Ali.

Dibawah ini adalah komen yang dihantarnya...
RBF..

saya tidak melihat apa2 yg salah tentang gamba yg anda siarkan..

biar dimana Dato Hassan Ali diletakkan,itu bukan penghinaan untuk beliau...
yg penting,hanya Allah yg dapat menilai sumbangan Dato Hassan Ali pada rakyat di negeri selangor ini...

beliau telah menjaga portfolio agama islam di selangor dengan baik sekali..

lebih efektif jika dibandingkan dgn Dato Rahman Palil dulu..

ingat,kerusi di dunia ini xdelah sebsar mana jika dibandingkan dengan 'kerusi' di Atas Sana wahai saudara RBF...

Jika UMNO ditakdirkan mengambil alih semula selangor,tolong la teruskan legasi Dato Hassan Ali...

demi masyarkat Islam...

-Warga Shah Alam-
Brother, bagaimana anda boleh kata itu bukan penghinaan sedangkan terang-terangan Hasan Ali sebagai exco senior dari parti Pas dalam barisan pentadbiran Kerajaan Selangor diletakkan di tempat duduk biasa di bawah pentas. Manakala exco yang mempunyai nama buruk seperti Ronnie Liu dari DAP dan exco dari PKR diletakkan di tempat duduk VIP di atas pentas.

Hasan Ali sepatutnya diletakkan sebaris dengan mereka sebagai mewakili Pas dalam pentadbiran Selangor. Jika anda kata itu bukan satu penghinaan, adakah itu namanya satu penghargaan ?

Jika anda kata tidak kisah atau bukan satu penghinaan dan hanya Allah yang menilai , sekarang anda minta Hasan Ali pindahkan pejabatnya dari Tingkat 2 Bangunan SSAAS ke tempat letak kereta bangunan tersebut . Boleh ?

Tidak salah dan tidak hilang maruah kita jika kita mengakui kebenaran walaupun ianya disuarakan oleh musuh kita. Demi mempertahankan ego anda dan hendak menafikan kebenaran yang saya katakan anda boleh kata itu bukan penghinaan sedang ianya terang-terang satu penghinaan.

Anda kata Hasan Ali telah menjaga Portfolio Agama Islam dengan baik dan lebih efektif jika dibandingkan dengan exco dari BN dahulu.

Anda silap, Hasan Ali bukan jaga dengan baik. Dia cuba jaga dengan baik apa yang ditinggalkan BN dan cuba tingkatkan lagi , tetapi dia gagal kerana halangan dari DAP dan PKR.

Dulu tiada penjualan arak di Shah Alam, tiada bar, tiada rumah urut dan pusat hiburan. Sekarang semuanya telah ada. Arak yang dirampas dipulangkan balik. Kilang arak pun ditawarkan tanah baru yang lebih besar oleh Ahli Parlimen Pas yang pro DAP.

Dulu lesen-lesen rumah urut dikeluarkan dengan kawalan ketat dan mengikut keperluan golongan bukan islam sahaja. Mana-mana rumah urut yang tidak berlesen akan diserbu. Sekarang siapa nak buka rumah urut, esok boleh buka tanpa perlu dapatkan lesen atau kebenaran PBT. Mereka tidak perlu bimbang dengan Penguatkuasa PBT kerana semuanya dalam kawalan DAP dan mereka tidak perlu bimbang dengan JAIS kerana Hasan Ali telah dikunci pergerakannya.

Dulu kita semua sentiasa melihat dalam laporan-laporan media bagaimana Khir Toyo dan Rahman Palil turun padang bersama-sama dengan JAIS dan PBT buat operasi ke atas rumah-rumah urut untuk memastikan mereka mematuhi syarat lesen dan tidak menjalankan aktiviti persundalan. Mana-mana rumah urut yang langgar syarat lesen akan diambil tindakan serta-merta termasuklah merobohkan bilik-bilik yang dibina serta memotong bekalan eletrik dan air.

Sekarang saya minta Warga Shah Alam jawab soalan saya yang dibawah....

Semenjak Khalid Ibrahim menjadi MB Selangor dan Hasan Ali exco agama dari Mac 2008 sehingga sekarang berapa kali mereka semua pernah turun lakukan operasi ke rumah-rumah urut ?

Jawapannya , SEKALI PUN TIDAK PERNAH !

Kenapa tidak pernah ? Kerana takutkan DAP !

Wahai Warga Shah Alam, Islam bukan setakat tarik 2-3 ribu orang datang dengar ceramah agama. Ruang lingkup islam lebih besar daripada itu. Jangan hanya kerana 2-3 ribu datang dengar ceramah maka anda boleh istiharkan islam kuat.

Salah satu contoh, orang-orang Pas sering menuduh Tun Dr M tidak islamik kerana tidak pakai serban, tidak berjubah, tidak berjanggut dan ucapan-ucapannya tidak disulami dengan ayat-ayat Quran serta Hadis.

Tetapi sumbangan Tun terhadap islam jauh lebih besar dari apa yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Pas sehingga mendapat pengiktirafan negara-negara Islam yang lain.

Daripada merdeka hingga ke tahun 80 an bilangan doktor-doktor islam amat kurang di negara kita, sedangkan orang islam adalah majoriti penduduk negara ini. Masa itu wanita-wanita islam nak bersalin pun susah kerana terpaksa kangkang kepada doktor-doktor lelaki bangsa lain. Selain itu pelbagai lagi masalah lain.

Selepas Tun dilantik sebagai PM misi utamanya menambah bilangan doktor-doktor orang melayu. Hasilnya kita boleh lihat pada hari ini. Hari ini bilangan doktor wanita Islam mendahului doktor-doktor lelaki dan doktor bangsa lain. Sekarang kalau orang islam yang nak mati dan tiada ahli keluarga di sisi pun doktor boleh ajar mengucap. Wanita-wanita islam tiada masalah lagi untuk bersalin atau mendapat rawatan bagi yang menghadapi masalah sakit puan. Dalam masa yang sama misi Tun itu berjaya meningkatkan maruah serta martabat orang melayu serta islam serta menambahkan bilangan profesional melayu.

Banyak lagi kalau saya nak ceritakan sumbangan Tun terhadap islam. Sebab itu saya kata islam bukan setakat dengar ceramah agama, janggut, serban, jubah dan baca ayat-ayat Quran serta hadis. Buka minda dan buang mitos yang tertanam dalam kepala anda sejak lama kononnya islam hanya seperti yang saya nyatakan di atas. Menyediakan negara yang aman, menyediakan ekonomi baik supaya rakyat dapat kerja dan menyediakan tempat menuntut ilmu adalah antara tuntutan islam. Semua itu dilakukan dengan baik di Malaysia oleh kerajaan yang memerintah.

Tentang pesanan Warga Shah Alam yang meminta Umno meneruskan legasi Hasan Ali sekiranya merampas kembali Selangor.

Aik....lain macam bunyi, belum perang lagi dah rasa nak kalah ke ?

Teruskan legasi Hasan Ali maknanya kena teruskan apa yang ada sekarang. Apa yang baik yang dilakukan Hasan Ali sekarang ? Hanya kumpul orang untuk dengar ceramah agama 2-3 ribu orang. Yang lain semua tak boleh buat kerana kekangan dari DAP. Nak meneruskan legasi yang ditinggalkan Umno pun Hasan Ali tak mampu,apatah lagi nak tambah baik apa yang ditinggalkan.

Saya tak kata Hasan Ali tak bagus, dia cuba memberi yang terbaik tetapi dia tak mampu kerana halangan dari DAP dan lebih pedih lagi orang-orang dari partinya sendiri juga terikut-ikut dengan rentak DAP dan merasakan beliau adalah beban besar kepada Pas sehingga jawatannya pun digugurkan dan diberikan kepada orang yang condong kepada DAP. Apa dosa Hasan Ali ? Dosanya kerana lebih-lebih mempertahankan Islam dan melayu.

Cukup setakat ini, saya minta maaf jika ada ayat-ayat yang digunakan yang membuatkan Warga Shah Alam tersinggung. Harapan saya juga semoga Warga Shah Alam dapat buang ego dan penyakit sindrom penafian yang tertanam dalam diri anda. Terimalah kebenaran dengan seada-adanya. Terimalah hakikat bahawa Pas hanya sampah di mata DAP dan PKR. Tak usahlah anda hendak menegakkan benang yang basah.

100 comments:

Anonymous said...

Mantap bro...terbaekkkk

Anonymous said...

kebenaran yang terserlah namun PAS masih membutakan mata & hati mereka...sungguh menyedihkan!

Anonymous said...

HEBAT....
MANTAP...

aq nak guna...idea ni!!!

bravo....teruskan dgn IDEA2 yg SOLID lagi KONKRIT....hentam sama itu PAS dan DAP.....

Apa Yang Tersirat said...

Hebat,mantap, tahniah.

Anonymous said...

Hujah yang cukup lantang dan best yang mampu melepaskan tension sbb tiket bola dah abis...hahahaha

anwaribrahimmmgpembohong

Anonymous said...

salam bro,
baik punya tulisan... syabas

Anonymous said...

hehehe...
biasalah bro, asal kena kat org dia..semua leh toleransi,
kena kat kumpulan dia dikatanya sebagai sepakat,

tapi,

bila dengan org2 kerajaan..tindak tanduk kerajaan atau keputusan kerajaan..maunya di canang sampai ke kampung2 pedalaman ( Kecuali Srwk n Sabah )

Anonymous said...

Wow!! hebat..hebat. Jika juak-juak yang terlalu taksub pada PAS, sila lapangkan dada dan fikiran dari terus menyokong DAP dan PKR jika inginkan Islam terus berkembang di bumi tercinta ini.
Walaupun pahit untuk diterima tetapi demi maruah Islam kita mesti menerimanya.
Bangsa Melayu Islam Selangor..BANGKIT!! BANGKIT!! BANGKIT..LAH!!! menentang kekufuran di Selangor. Pemimpin Kerajaan Selangor sekarang lebih mementingkan kedudukan politik mereka dari Islam sebenarnya.

Anonymous said...

MMG DI HARAPKAN DATO' HASSAN ALI KLUAR DARI BAYANG2 PAS YANG TERLALU MENGIKUT TELUNJUK DAP

BEBASKANLAH PEMIKIRAN DR DIJAJAH
MANTAPKANLAH IMAN ANAK2 SELANGOR
TERUTAMA SHAH ALAM....

Anonymous said...

bagus bro,setengah ngok pas
macam kata bawah tempurung...
tak biasa jalan jalan tempat org ,
tak bolih bandingkan mana baik dan
mana yang tidak baik.. sebab duduk
dibawah tempurung dunia gelap gelita, tiada dunia luar ,dunia
bulat sekakang kera tu lah yg dia tahu.. buka mata ,buka minda,banyak
kan membaca,baru bolih cerita..

ANTI DAP said...

JAWAPAN YG MANTAP.
KEPADA PUAK2 PAS DI LUAR SANA. BILA LAGI NAK SEDAR?

mami said...

Assalam...

mantap...terbaek...pembaca2 yang tinggal di s. alam sila buka mata anda...sila undi BN yg terang2an boleh membela bangsa kita ya...

Anonymous said...

saudara RBF,

buat apa buang masa layan budak setengah masak macam ini. orang2 macam ni tidak akan menerima apa juga yang kita katakan hatta sejelas mana sekalipun bukti yang kita tunjukkan. kenapa? sebab allah dah tutup pintu hati nurani mereka untuk menerima kebenaran. kenapa? ... kene bukak kitap pulak beb. andapun tahu kan?

puak ni, apapun dia tak faham! tak faham bahasa hatta bahasa isyarat sekalipun.

"biarlah siluncai terjun dengan labunya"

Anonymous said...

sebenaqnya,bukan kat Selangor ja...law Malaysia jatuh kat tgn pembangkang,mcm ni lah juga skripnya...Pas,Pkr..jgn ingt anda dpt memerintah dgn senang nanti..sorry to say.....semua pergerakan anda akan di kawal oleh DAP...nak wat apa pon xboleh nanti...takut nanti law tgkp org xposa pon DAP xbg nanti...naya kita law mcm tu...

Anonymous said...

Sayuti Omar meyamakan Anwar seperti daging babi dan tahi anjing, ini komennya :
Demikian dengan keberadaan Anwar kepada Pas dan DAP itu. Anwar umpama daging babi tadi atau macam tahi. Ia haram dari segi teori orang-orang seperti Chandra tetapi ia satu keperluan kepada Pas dan PKR dan seuatu yang perlu digunakan kerana ia menguntungkan kedua parti berkenaan. Jadi liabiliti sebenarnya dengan wujud dan hidupnya Anwar bukan kepada Pas dan DAP tetapi parti asal Anwar Ibrahim Umno dan juga kepada Chandra sendiri.

Anonymous said...

Sayuti Omar meyamakan Anwar seperti daging babi dan tahi anjing, ini komennya :
Demikian dengan keberadaan Anwar kepada Pas dan DAP itu. Anwar umpama daging babi tadi atau macam tahi. Ia haram dari segi teori orang-orang seperti Chandra tetapi ia satu keperluan kepada Pas dan PKR dan seuatu yang perlu digunakan kerana ia menguntungkan kedua parti berkenaan. Jadi liabiliti sebenarnya dengan wujud dan hidupnya Anwar bukan kepada Pas dan DAP tetapi parti asal Anwar Ibrahim Umno dan juga kepada Chandra sendiri.

Anonymous said...

saudara RBF..

saya pernah bersama UMNO Shah Alam...perlu ingat :)

saya pun ada sedikit pengalaman untuk diceritakan...

tapi bukan pada masa terdekat..
tapi percayalah,bukan sebab nak bukak pekung siapa2...

tapi sebagai renungan utk semua...
saya pasti,ada yg terkejut..dan mungkin ada yg anggap perkara yg akan saya ceritakan satu hari nanti biasa2 sahaja...

terpulang la..cuma menunggu waktu yg sesuai...cuma rasanya saya tidak akan dedahkan di blog ini..

berbalik pada lesen rumah urut,mengikut penjelasan EXCO yg berkenaan..tiada satu lesen baru pun yang dikeluarkn...harap RBF dpt la attach kan copy mana2 lesen baru yg telah dikeluarkan...

saya dah agak RBF akan 'panas' dengan komen saya...
berbelas tahun di shah alam,saya melihat 2 cabang melayu yg berbeza...

UMNO mengatakan PAS menggunakan agama...ya,memang PAS menggunakan Agama...sebab itu bila ada program besar agama di masjid,penuh kapasitinya...

pihak UMNO di mana??anda x malukah gagal menganjurkan program agama yg besar,yg dpat mendidik rohani sepanjang 50tahun anda memerintah selangor?

atau anda hanya berbangga dengan bekas menteri besar yg mampu membina banglo bernilai jutaan ringgit hanya selepas beberapa penggal menjadi MB???


Dengan Nama Allah saya tidak pernah mendaftar menjadi ahli PAS...saya hanya rakyat biasa yg melihat dan berfikir..

-Warga Shah Alam-

Anonymous said...

tapi bagi orang orang bebal pengikut taksub PAs yg rela Hindu Ambiga yg terang2 benci Islam mengetuai ke"Bersih"an mereka, yg tak mahu mambaca dan menilai..dah taksub..video pun dikatakan besi..tulisan dan teguran sebaik mana pun sibebal PAS Melayu yg berjaya kerana Tun Mahathir dan UMNO tak akan mereka percaya..

Anonymous said...

saudara RBF, benar apa yang saudara hujahkan ..Kepada Penyokong Pas Warga Shah Alam..ini soalan saya ..Adakah anda memang tinggal di Shah Alam?? Jika benar tidak nampakkah apa yang berlaku ataupun anda membutakan mata dan hati anda semata - mata untuk menyedapkan hati anda..kebenaran yang Allah tunjukkan pada kita semua ( di Shah Alam shj) cukup jelas...Fikirlah

Anonymous said...

sambungan:

RBF,

saya terlebih awal membuang ego saya..

anda menilai komen saya...seringkali saya mengharapkan UMNO tampil lebih baik,lebih islamik kerana Shah Alam adalah kawasan milik melayu..

sbb itu jgn sia2kan masyarakat melayu kita...

-Warga Shah Alam-

Anonymous said...

Kadang-kadang puak PAS ni tak sedar yg TDM telah banyak memulakan perkara yg perlu berlandaskan FARDU KIFAYAH.

Adakah PAS melakukan ia..

Apakah yang dilakukan oleh BIRO Ekonomi PAS;
1. membekalkan AYAM YANG HALAL kepada Umat Islam Malaysia secara besar-besaran??
2. membekal keperluan asas lain secara besar-besaran.

Anonymous said...

mami:

ada sebab mengapa saya merasakan UMNO shah alam gagal...

akan saya jelaskan satu hari nanti..

bagi saya,disebabkan kuasa,UMNO shah alam jadik lalai...

contoh paling mudah semasa PRU12..detik terakhir sebelum pengundian..jentera PR masih bekerja kuat..

jentera umno shah alam??menikmati jamuan dan berkaraoke di tengah malam....

pengalaman yg tidak akan saya lupakan :)

-Warga Shah Alam-

-eWe- said...

"Dulu lesen-lesen rumah urut dikeluarkan dengan kawalan ketat dan mengikut keperluan golongan bukan islam sahaja. Mana-mana rumah urut yang tidak berlesen akan diserbu. Sekarang siapa nak buka rumah urut, esok boleh buka tanpa perlu dapatkan lesen atau kebenaran PBT."

Wahai Warga Shah Alam, Islam bukan setakat tarik 2-3 ribu orang datang dengar ceramah agama. Ruang lingkup islam lebih besar daripada itu. Jangan hanya kerana 2-3 ribu datang dengar ceramah maka anda boleh istiharkan islam kuat.

Salah satu contoh, orang-orang Pas sering menuduh Tun Dr M tidak islamik kerana tidak pakai serban, tidak berjubah, tidak berjanggut dan ucapan-ucapannya tidak disulami dengan ayat-ayat Quran serta Hadis.

"Tetapi sumbangan Tun terhadap islam jauh lebih besar dari apa yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Pas sehingga mendapat pengiktirafan negara-negara Islam yang lain."

baca dan fahami.. jgn terikut sakit ati bersama UMNO s alam tuh..

-eWe- said...

"...seringkali saya mengharapkan UMNO tampil lebih baik,lebih islamik kerana Shah Alam adalah kawasan milik melayu..

sbb itu jgn sia2kan masyarakat melayu kita..."

yg ni aku SETUJU sgt....

Anonymous said...

RBF,

aku suka ayat ini. Posting ni mmg terbaik utk ahli PAS yg taksub dengan PKR dan DAPig

" islam bukan setakat dengar ceramah agama, janggut, serban, jubah dan baca ayat-ayat Quran serta hadis."

"Wahai Warga Shah Alam, Islam bukan setakat tarik 2-3 ribu orang datang dengar ceramah agama. Ruang lingkup islam lebih besar daripada itu. Jangan hanya kerana 2-3 ribu datang dengar ceramah maka anda boleh istiharkan islam kuat."

ruang bicara faisal said...

warga shah alam,

saya nak tidur kejap,hari ni saya kerja mlm.nanti bgn tidur saya jwb komen anda. Nak taip komen pjg2 pakai phone sambil baring atas katil tak syok.kena pi dpn kompter juga. Tunggu ya, saya ada jwpn

Anonymous said...

sudah la tu..dh sampai masanya selangor kembali kepada bn..pkr,pas dan dap bagi sya adalah suatu kegagalan..kegagalan yg cuba ditutup dengan jari ke arah org tu dan ke arah ni..dh la,selangor harus kembali..

Anonymous said...

Sudah la "Warga Shah Alam"...ko nie ibarat topeng KURAP..cakap tak serupa bikin...ada bukit ka selama 50thn UMNO memerintah Malaysia tak ada program AGAMA ISLAM?? betul sgt ke statement ko tu?? sebab tu aku cakap ko nie TOPENG KURAP...anak ko ada pegi sekolah agama kan?? tolong jawap siapa yg sedia kan??? kalau anak ko x masuk sekolah agama pun...ada kan ahli keluarga ko yg masuk sekolah agama kan??? siapa yg sediakan?? siapa yg sediakan duit untuk bina masjid besar2 kt MALAYSIA nie??? sila jawap??? ko pernah pergi haji tak bro?? kalau ko tak pernah...mungkin mak bapak ko pernah sampai tanah mekah...ko jawap siapa yg tubuhkan tabung HAJI untuk umat ISLAM kt MALAYSIA nie??? sila jawap?? lain la kalau ko kaya sgt pegi dgn travel company kan?? tapi ko jawab...siapa yg sediakan kebajikan kesihatan utk rakyat MALAYSIA kt MEKAH sana??? sila jawab bro?? jangan cakap tak pakai KEPALA HOTAK..?? AKAL ko etak kat mana?? ke tak ada KEPALA HOTAK???
sebab tu la aku cakap ko nie TOPENG KURAP bro?? elok ko TAUBAT NASUHAH la..dh la tuduh kerajaan x buat kebajikan...JANGAN KO TANYA APA KEBAJIKAN KERAJAAN KPD KO, TANYA APA KEBAJIKAN KO KEPADA KERAJAAN DULU??
TOPENG KURAP...TEPONG KURAP...
MUNAFIK la KO nie...

Anonymous said...

RBF:

bagi saya,jawapan mmg trletak di tgn sesiapa pun...
yg menghitung anda pada akhirnya Allah S.W.T...

komen saya tentang Dato Hassan Ali,beliau melakukan kerja sebagai Exco Agama Islam lebih baik dari exco2 dari BN sebelum ini membuatkan anda marah??

maafkan saya RBF...

bagi saya,saya rasa ramai lagi masyarakat melayu islam yg tenang dengan suasana shah alam ketika ini..

dah saya katakan,jika ada yg tidak senang dgn sambutan 2-3ribu org yg menghadiri kuliah2 di masjid,ada sesuatu yg tidak kena pada individu tersebut...

terima kasih atas perhatian anda pada komen saya RBD...

Illalliqaq...Maassalamah

-Warga Shah Alam-

tokgaru said...

PM Malaysia Selepas PRU 13

Mai kita pakat teka. Tapi bukan teka bodoh2, kalau nak teka pun biar lah berfakta supaya orang lain pun boleh fikir " boleh ke tak boleh ".

Kalau pi tanya depa2 yang dah jadi PM ker atau yang mengidam nak jadi PM, memang lah depa akan jawab " Ooooh, itu jawatan PM memang sangat layak untuk saya ".

Tapi kata penentu ada dalam tangan kita sebagai pemilih (pengundi). Depa boleh pasang angan2, depa boleh sembayang hajat disemua stadium dan padang yang terdapat dalam negara, tapi kalau kita tak undi .. sure tak merasa jadi PM.

Dan kita pula sebelum nak undi kena lah, buka mata, buka telinga dan buka kepala, tapi jangan lah pulak pi buka seluar takut nanti dia jadi kes lain pulak.

Bab buka seluar nih kita ada sorang champion yang tersohor, satu dunia tahu .. tapi sayang sebab video tu adalah besi yang tak boleh bercakap kata Hadi Awang.

Anonymous said...

TOPENG KURAP...senyap la ko..tak boleh menang klu ko nk hujah pun...FAKTA KO sgt lemah...sebab ko cakap tak pakai KEPALA HOTAK..
MUNAFIK punya cakap..
cakap sikit pakai ayat lebih...MUNAFIK la ko nie !!

Anonymous said...

Saya tak nak ckp bnyk lah,,,
Warga Shah Alam mengatakan program agama Pas mendapat sambutan hangat,

Ya Pas sering menggunakan masjid, surau, dewan,stadium dan bermcm pentas ceramah lagi atas nama tiket agama tapi yg kedengaran hanya kritikan,cemuhan,menanam sifat membenci kerajaan.Diselang selih dgn keratan hadis utk menghalalkan luahan tohmahan terhadap kerajaan,,Ini kah yg dikatakan ceramah keagamaan? Tak lain tak bukan hanya utk kepentingan politik saja

Anonymous said...

Melayu yang memecah belahkan melayu. Bila dah pecah, Islam jadi lemah. Bangsa lain pun menindas. Cuba kaji bangsa cina, walaupun berlainan fahaman politik, demi bangsa, mereka bersatu. Tapi melayu tak, dlm keluarga sendiri pun boleh bergaduh sbb lain2 parti, dek taksubnya. Melayu dah tade apa dah kat tanah melayu sendiri. Tanah pun dh byk jual kt bangsa lain. Yang ada pun kuasa je, tu pun dah tenat. Tak mustahil satu hari nanti melayu hilang di bumi melayu. So, pikirkanlah masa depan utk melayu, utk anak cucu kita, utk generasi kita akan dtg. Jgn esok2 mereka menyumpah seranah kat kita plak, masa tu tak dan dah, dah dok dlm tanah...

~Z~

13KFC said...

nak layan hujah ilmiah kat sini???..baik x payah sbb puak-puak ni hidup dgn fitnah dan maki hamun jerr..beza nyerr puak-puak lembu ni dgn org2 PAS macam beza ugama Islam dan Nasrani..tulis panjang2..isi hampehhhh..

tokgaru said...

Kita sambung cerita pasal PM Selepas PRU 13.

Dalam tenung makrifat aku, aku nampak, ada yang jelas dan ada yang berbayang2 saja, maklumlah tengok dalam air, kalau tengok dalam cermin tu lain lah, kalau tengok dalam tv lagi clear lah.

First : Datok Najib - dah jadi PM pun. Ayaq muka dan gaya memang layak lah .. ada style kata omputih, kata orang melayu ada tokoh. Rakyat khasnya melayu atas pagar kui makin serasi dengan dia.

Second : Anwar - dia ni memang mengidam sangat nak jadi PM. Dia calon diri dia sendiri sebagai bakal PM sebab depa PR mana pernah buat meeting nak tentukan sapa yang jadi PM jika depa menang. Tapi orang Sg Buluh pula duk seru nama dia tak berenti2 .. rindu sangaaaaat kata depa.

Third : Hadi Awang - kawan ni pun teringin habis tu lah nak rasa jadi PM. Tapi dia malu nak mengaku, sebab tu dia kata dia berjuang bukan kerana nak kan jawatan PM. Nak tau betul ke tidak cuba Anwar try offer tengok. Aku ingat Anwar tak sempat habis cakap lagi dia dah jawab " terima kasih, thank you, xie xie, manakam, khap khoon khap, syukran ". Tertenggek saja serban di atas kepala kita dah boleh baca nafsu serakah (ni free bahasa Tokgaru daa..)

Forth : Lim Kit Siang - kawan ni dia keep low prifile. Tersengeh saja bila Anwar kata " aku jadi PM, hang Lim jadi TPM ". Nak kata terima pun tidak, nak kata tolak pun tidak. Yang Hadi Awang disebelah duk harap lah kuta dia nak jawab " Tak aper la Bro Anwar, saya belum sesuai lagi kut mau jadi TPM, Pak Aji Hadi saja lah yang jadi assistant Bro. ". Tapi dia punya hati dalam .. TPM tak main lah Bro .. Nak tahu kenapa, sana depan aku lagi cerita lah.

Anonymous said...

rbf,

warga shah alam tu mesti penyokong PASpispus seksyen 4 atau seksyen 7/8 yang taksub memenangkan kalid gereja jadi MP shah alam. ingat x insiden masjid seksyen 8 ditutup gara2 menyebar politik dlm masjid ketika di bulan puasa? tu semua angkara lahanat2 PASpispus yang suka tgk kami penduduk shah alam berpecah belah. itu tak termasuk dgn penyalahgunaan masjid negeri kubah biru kami sebagai alat menyebar peropaganda dgn menghentam sesuka hati kerajaan pusat. nasihat aku, kita gempur kubu2 barua kalid gereja ni habis2an pada PRU akan dtg! kembalikam keamanan & perpaduan penduduk shah alam.

warga seksyen 3 shah alam

tokgaru said...

Haa sikalang gua sambung celita lah.

Tadi kan aku sebut depa dalam PR mana ada meeting nak tentukan siapa jadi PM. Sebab semua depa tu mengidam nak jadi PM belaka.

Anwar memang nak, Hadi nak tapi malu nak cakap, Lim Kit Siang nak tapi takut nak bagi tahu awal2 bimbang pengundi melayu buat U Turn mengejut.

Makna kata, depa sama depa pun tak tahu lagi siapa yang akan jadi PM jika depa menang PRU 13 nanti. Depa duk tunggu nak tengok sapa diantara depa yang paling ramai. Kalau PKR paling ramai, Anwar mesti jadi PM. Kalau Pas paling ramai, Hadi tuntut jawatan PM. Kalau DAP paling ramai, tak kan depa nak kata " Anwar sama Hadi,lu 2 orang baik2 punya bincang siapa mau jadi PM dan siapa mau jadi TPM, kita orang ikut saja "

Haa .. sikalang apa macam .. lu olang malayu Pas sama malayu PKR ada ingat ka .. kalu itu macam jadi haa lu olang apa mau bikin.

Jangan malah la .. gua saja2 mau kasi tau sajer aper ..

Anonymous said...

Nasib baik PAS dan PKR mnang di Selangor PRU12. Kalau tidak kalu, surau dan masjid dilihat jumud. Org nak bagi kuliah pun tak boleh. Ceramah agama pun kena permit, org bukan Islam tak bagi hampir terus, so bila kita nak jadi cerdik, bila org asing nak tahu banyak tentang islam.

Anonymous said...

DENGAN FAKTA yang betul binasalah akhirnya segala pembohongan, fitnah,hasad dengki........sedarlah wahai mereka-mereka yang masih di buai mimpi BERSIH......

Anonymous said...

Tahniah Bro,

Hassan Ali antara pemimpin PAS yang ada otak dan prinsip...bukan macam pemimpin PAS lain yg jadi balaci dan kaki cium buntut DAP Laknatuallah...Kalau ramai pemimpin PAS macam hasan Ali rasanya ANwar Munafik tak boleh peralatkan PAS dan DAP laknatuallah tak boleh perkudakan PAS...sayangnya pemimpin Macam MAT SABU yg dilantik dan disanjung oleh pengikut PAS...tetapi pemimpin yg berkelibar dan berperinsip seperti Hasan Ali..org PAS letak tepi...sebab Hasan ALi penghalang cinta antara DAP dan PAS..
Orang macam ni mana PAS nak sokong...PAS suka orang yg kuat fitnah,kuat bohong,munafik..ini semua adalah ciri-ciri nak jadi pemimpin PAS...dulu kafir kalau bersekongkol dengan bukan islam kini dah halal pulak peluk cium dengan kafir...lebih 50 tahun baru PAS sedar..dalah al quran tak sebut pasal negara islam...uh...uh..orang PAS baru habis belajar AL-quran ke..atau memutar belit demi nafsu serakah hendak berzina dengan DAP Laknatuallah....

Jika mengikut Amanat Haji Hadi..Pemimpin Agung PAS..Maka semua pengikut PAS sekarang adalah Kafir....Sapa kata..Haji Hadi kata...Haji Hadi mau tipu...lihat video ucapan amanat Haji Hadi..Lihat poster amanat haji hadi..oppsss...Hanya tok Guru Karpal Singh and Lebai Lim Kit Siang boleh batalkan fatwa Haji Hadi....seperti mana Karpal dan Lim Kit Siang and kroni...tekan supaya MB Azizan tarik balik larangan tutup pusat hiburan...Bila LIm Kit Siang berucap maka pemimpin PAS terkencing-kencing berlari menjunjung titah.

Anonymous said...

warga shah alam ni musti merajuk ngan UBSA sbb kalah kat mane2 jwtn kot...

Anonymous said...

TERBAIK lah RBF !!!

ayat ko memang makan dalam lah kalay Juak2 Paspospis baca... tapi "Warga Shah Alam" Masih nak menegakkan benang yg basar gak... dia mungkin tak paham atau masih kuat ego dia...... Dia hanya nampak keburukan umno yg kecil, terus dia cop UMNO tak bagus tak islam. Bro WSA saya pon orang shah alam gak... dah 25 tahun gak kat sini. Cuma kawasan saya tinggal ni (TAMAN SRI MUDA) dulu zaman umno tak da la pusat urut dan hotel2 murah. skang nie PEHHHHH hotel2 murah tak silap saya ada dalam 3. itu je kat TAMAN SRI MUDA BRO WSA....

Hotel murah yg saya maksudkan nie bukan macam hotel 1 star atau 2 star, ini hotel macam pusat pelacuran. signboard tulis la HOTEL tapi yg dok lepak kat lobby tu aku nampak Pompuan seksi dan laki2 yg nampak macam Bapak ayam.... ADOIiiii,

Ini benar bro WSA. kalau tak percaya meh datang srimuda di kawasan Public bank. (Ada satu je PB kat situ) Rumah urut plak ada 2-3. 1 betul2 dekat ngan umah saya. he he he atas bengkel keta plak tu.

kalau kat area pekan sri muda plak. mlm aku dengar ramai bangla2 dan nepal2 berjual beli ngan pondan.. mak aiii (kalau tak caya cuba try langgan kol 12-2 pg) aku tinggal sana dan aku tau la aper terjadi.... cuma Shah Alam seksyen lain memang aku nampak lebih baik la dari Taman sri muda. Kalau WSA kata Hassan Ali bagus buat keja... apasal takde apa2 tindakkan yg dia buat khususnya di kawasan Taman Sri Muda....... ?

Warga Shah Alam Ori

Anonymous said...

Bro.. doktor2 kaum lagi banyak sampai nak bersalin pun kena kangkang depan bukan islam. Tak percaya cuba pergi bersalinn tengokk..

Anonymous said...

Warga Shah Alam nie asyik sungguh dgn statement2 memuji Hasan Ali sedangkan RBF tak kutuk pun mantan pesuruhjaya PAS Selangor nie. Riuh pulak dgn ceramah 2-3ribu orang.

Kalau tak sibuk sangat lah, masa dok pi dengo ceramah tu.. rakamkan sikit untuk kami nie yg tak dok Shah Alam. Nak juga tau apa isi kandungannya. Kemudian mintak RBF posting satu artikal, apa ada disebalik ceramah yg berilmiah tu. Klu posting dlm milosuam mesti best aje bunyinya. Pastu kita sama2 senaraikan kandungannya mengikut perspektif masing2..

Sudir said...

TokGaru.. baik ko buat satu posting kat blog ko.. Semua komen ko kalau dikumpul boleh jadi beberapa posting.. kehkehkeh..

zihan said...

Bravo RBF... penulisan dan corak pemikiran yg paling mantop, tiptop, meletopp sekali. Agak2 nya warga shah alam tu paham tak apa yg anda perkatakan ataupun dh mmg semulajadi bebal tahap gaban. Saya nasihatkan tak payah guna nama warga shah alam lah, memang mengaibkan kpd semua warga shah alam spt saya nih.. perhh...

Anonymous said...

aku tak duduk shah alam tapi aku biasa datang sana.

kes rampas arak hari tu aku dengar kat seksyen 8. kes surau tu pun dalam kawasan yang sama, tak jauh pun dari tempat arak yang kena rampas tu.

kalau area melayu islam, tak payah la nak jual arak ni semua. siapa nak beli?

ada juga cerita daripada penduduk shah alam sendiri, katanya khalid gereja time bagi khutbah jumaat pun tak betul. Tak boleh kalau tak betul. Mesti kena betul.

Kilang arak, by right sebelum ayam berkokok dah ghaib, sekarang masih lagi ada kat situ.

Orang umno pun ada jugak slacknya. Kalau dah PAS dapat kuasa mentadbir negeri, buatlah apa yang telah diperkatakan. Halangan tu biasalah. Buktikan PAS parti yang boleh dipercayai serta punya maruah.

Janganlah dijadikan sebab BN bergabung dengan parti bukan melayu lain bawah satu bumbung dan kesalahan lampau yang mereka telah buat dijadikan perbandingan dengan kerajaan PAS di selangor sekarang.

Kalau PAS boleh buat kerja dengan lebih baik, buktikan.

Aku rasa, pembangkang kat Malaysia ni rendah kualiti. Kalau pembangkang di Malaysia ni high quality, secara automatik kerajaan sedia ada iaitu BN akan lebih baik.

tokgaru said...

Akibat Jumut Akal

Pas ni apa saja yang DAP buat semua dia sokong .. maaf bukan parti Pas tapi orang2 Pas lah.

Diorang puji kata Penang bawah DAP lagi bagus daripada masa Penang di perintah oleh BN dulu.

Konon nya peruntukan untuk MAIPP meningkat, kononnya orang melayu dan islam di Penang dapat pembelaan yang lebih baik daripada masa BN dulu. Puji DAP bagus, Umno jahat, Umno zalim, Umno menindas islam.

Nape ler bengap sangat. Kalau betul pun DAP buat macam tu, itu semua umpan saja cik ooi, umpan supaya DAP dapat ikan yang lebih besar lagi.

Aku berkias2 bukan nya orang Pas reti.

Maksud aku DAP nak umpan bagi orang melayu nampak DAP ni bagus kepada melayu dan bagus juga kepada islam. Supaya hangpa tak rasa rugi kalau pun hangpa undi DAP daripada hangpa sokong Umno.

DAP nak kan undi hangpa saja, kerana dengan undi hangpa barulah mereka boleh singkirkan melayu daripada kuasa politik di negara ini.

Awal2 ni dia tunjuk bagus lah, dah boleh dekat dia macam Singapura tu, baru lah hangpa nak meratus menyesal.

Dah tak berguna lagi cek ooi.

Anonymous said...

semua silap....sistem demokrasi dimalaysia akan jatuh setandang...baik kerajaan mahupun pembangkang....lupakah kita semua tentang satu jadual besar TUHAN diakhir zaman ini...pemimpinnya nnti bukan naik dgn pilihan jari tapi dia adalah lantikan terus dari TUHAN...Nak percaya sila..tak nak percaya pun tak apa..tapi janji TUHAN itu pasti berlaku...tiada siapa pun akan rugi bila mendapat pemimpin yg super soleh...hanya yahudi yg kepanasan kini...cuba disekat tapi pasti gagal sebab backupnya adalah ALLAH YG MAHA AGONG...

Anonymous said...

soal kerusi tak jadi hal. kelaus emua nak jadi vip duduk kat atas pentas, siapa pulak yang nak duduk kat bawah dengan rakyat?

mungkin jadi amalan BN je semua nak dok atas jadi vip. sebab tu kalah pilihan raya sebab tak mesra dengan rakyat.

Benda remeh mcm ni pun ko nak highlight, letih la. dah la dibayar mahal setiap bulan, tapi mcm ni je standard ko......!!!!

Anak Lenggong said...

Dahulu Shah Alam merupakan bandaraya yang bebas daripada hiburan,tiada panggung wayang, bebas daripada sebarang bentuk hiburan...dan kerajaan terdahulu yang dikutuk yang tidak islamik..buruk..jahat..tetapi kerajaan ini lah yang tidak membenarkan nite club..rumah urut dan tiada pun panggung wayang...waktu nite club beroperasi di s'gor diarahkan beroperasi sehingga 12.00am sahaja oleh kerajaan yang dikata tidak islamik ini.

Tetapi sekarang pabila kerajaan dibawah pemerintahan parti yang mengatakan mereka terlebih mulia dan islamik daripada orang lain..kilang2 bir yang dulu dikutuk sekarang tak boleh diusik lagi..waktu operasi nite club dilanjutkan sehingga 3.00am dan pusat hiburan dibenarkan beroperasi seperti biasa..so mana pegi nya. Kalau dahulu bandar I-City hanya lah sebuah pusat untuk teknologi dan maklumat tapi sekarang ni sudah dibenarkan konsert hiburan MTV..

So.. mana pergi nya suara2 jantan2 dan betina PAS yang kononnya terlebih islam dengan ngo dan persatuan mahasiswa yang dahulunya hebat sangat menjadi samseng jalanan dengan berteriak dan bertakbir..mana..?????..Ini lah hakikat sebenar Melayu PAS yang cuma berjuang dan berselindung disebalik perwatakan yang menipu rakyat sedangkan mereka lah munafik ang sebenarnya..

M.HAMDI said...

Saudara RBF,
Saya akui apa yang dikatakan oleh Warga Shah Alam. Sememangnya banyak program2 BESAR yang telah dan sedang dijalankan oleh PAS di masjid2 dan surau. Apakah ukuran yang diguna pakai oleh Warga Shah Alam bahawa ISLAM sebenarnya telah berkembang dengan lebih baik dari masa zaman UMNO.
Saya tinggal di sebuah kampung majoriti melayu yang agak maju. Malah masjid yang ada dikampung ini adalah masjid terbaik diselangor sewaktu UMNO memerintah dan sehingga kini saya rasa ia masih mengekalkan kecemerlangan tersebut. Memang banyak program2 yang dijalankan dan sudah semestinya mendapat sambutan BESAR seperti yang dikatakan oleh Warga Shah Alam.
Malangnya program BESAR ini tidak dapat menghalang banyak gejala sosial yang berlaku disini walaupun pihak masjid berbangga dengan Squad Nahi Mungkarnya dan wakil rakyatnya saban minggu memberi tazkirah jumaat yang berbaur politik demi menunjukkan bahawa sekarang adalah lebih baik daripada zaman UMNO dahulu. Sekali lagi malangnya program BESAR ini hanya berlaku dimasjid.
Program BESAR ini tidak mampu menghalang sebuah kedai runcit cina yang dengan berani menjual tin2 dan botol2 arak kepada sesiapa sahaja dengan peti ais yang besar terletak dipintu masuk kedai, walhal dahulu di zaman UMNO kedai ini menjual arak secara menyorok2 dan mereka takut menjual secara terang2an walupun tanpa program BESAR. Ini adalah hakikat, bukan sahaja berlaku di tempat ini malah ditempat2 lain.
Saya tidak mahu menyentuh perkara2 lain seperti kebersihan kerana sudah pasti an-nas seperti Warga Shah Alam akan mendabik dada dengan program2 BESAR yang memang tidak langsung mampu dijalankan oleh UMNO dahulu.
Wallahualam.

Aliffnajmi said...

1 je nak tambah... Shah Alam akan mendpt PANGGUNG WAYANGnya yg PERTAMA dan KEDUA tak lama lagi. Terima kasih DAP.

Anonymous said...

kena check sape masuk rumah urut tu. bukan Pemuda UMNO ke kehkehkeh.... terima kasih la pada DAP sebab sediakan tempat berhibur untuk geng2 yang cakap tak serupa bikin ni. islamik konon. pergi jakarta carik tempat memburit! belah la woiiiiiii

Anonymous said...

"Anonymous July 27, 2011 6:36 PM"

hang cakap tak pakai OTAK ler..apa bukit ko rumah urut DAP tu org UMNO yg masuk?? org cakap pasal rumah urut kt tempat UMAT ISLAM ramai iaitu SHAH ALAM...hang melalut apa nie? mmg sah la org PAS nie x pandai guna OTAK..bebal nak mampus..TAUBAT ler Saudara !! org mcm ko la yg JAHANAM

Anonymous said...

"WARGA SHAH ALAM" DAH CABUT DAH..DIA INGAT DIA SORANG JER WARGA SHAH ALAM KAT BLOG NIE..SEKALI WARGA2 SHAH ALAM YANG BUKAK MATA DAN PINTU HATI DAH MARI DIA PUN CABUT LARI HAH..

MelayuSelangor said...

PAS Dulu Kini dan Selama2nya banggang.

Anonymous said...

anon 6.36.pemuda umno pergi memburit kat jakarta.hishamudin rais pergi memburit di thailand.adun pas memburit dlm gerabak keretapi.pemimpin agung pkr pergi menjubur di kondo sri damansara. pergi memburit di jln ampang bersama eskay

Anonymous said...

Nizar Jamaluddin memang sial......anak haram, barua dap, muka sebijik macam babi tercekik tulang. Memang keturunan haram jadah.

Anonymous said...

berbanding ibu2 negeri lain, mmg shah alam dr dulu dah byk program2 agama. x payah PR tadbir pun bandar ni dah diplankan utk jd mesra melayu islam. ini atas jasa almarhum sultan selangor yg dulu spy shah alam bebas dr sbrg premis berbentuk hiburan. tp skrg sejak PR merentah, benda2 tu suma makin terhakis. jd x payah la warga shah alam nak tunjuk pandai kata program2 agama > byk dr dulu. sbnrnya perkara tu tetap berjalan cuma bezanya rumah urut dan pusat hiburan mmg masih bercambah. aku duduk seksyen 19 pun tau dan sedar perkara ni.

jentayu

Anonymous said...

semua pergi memburit tapi bila balik malaysia tunjuk alim. Piirraaaahhhh. korang pun sama je. cakap pasal islam, korang dah sembahyang maghrib ke belum? ada ke aktiviti agama yang korang anjurkan? cakap boleh la...

Anonymous said...

penyokong UMNO boleh belah. masuk rumah urut tak nak mengaku. yang sedap dia ambek, yang buruk tuduh kat orang lain

Anonymous said...

PASsed Away

AKU JANGAN DILIWAT
Sila masuk

Anonymous said...

anon 8:05 PM

sedap mulut ko bercakap fitnah... depan mata ko anwar menutuh ko tak tuduh ape pun. siap ko sanjung lagi jadi ketua ko.

Anonymous said...

Semasa zaman TDM dulu semua projek Mega nya akan ada satu masjid didirikan. Ini menandakan TDM memang seorang pejuang islam sejati.

mohamed said...

Warga Shah Alam-July 27, 2011 3:51 PM menulis
"mengikut penjelasan EXCO yg berkenaan..tiada satu lesen baru pun yang dikeluarkn."

Bro RBF telah jelas dengang baiknya; di selangor lesen berkenaan tak perlu kerna operatornya dilindungi oleh pihak DAP. Tak ada serbuan tak ada potong air atau letrik.

Lagi pun tak ada lesen baru bukan berma'ana rumah maksiat tak berkembang...di selangor..bukatlah mata...

Anonymous said...

Sdr rbf! Tabik Hormat untuk sdr. Teruskan memberikan hujah hujah yang bernas seperti ini supaya penyokong penyokong PR sedar dan buka minda mereka betapa besarnya kesilapan yang mereka lakukan selama ini. Blogger seperti sdr dan rakan-rakan blogger yang lain amat di perlukan dalam usaha memberi penjelasan yang mantap dan lojik agar ada perasaan kesedaran didalam diri mereka ini.

Saya amat bersetuju terhadap apa yang sdr perkatakan bahawa Islam itu bukanlah hanya pada serban jubah dan janggut panjang tapi skop ilmunya amat luas cuma umatnya saja yang perlu berfikiran yang waras - bukan jumud. Pendekatan sebiginilah yang perlu kita pilih agar mereka ini kembali sedar dan bangun dari mimpi jumud mereka.

Teruskan usaha anda dan saya amat percaya anda tidak akan kesunyian dari mendapat sokongan rakan rakan pembaca.

Syabas diucapkan.

Zek said...

PANDANGAN YANG MANTAP DAN HEBAT. HANYA ORANG YANG TERTUTUP MINDANYA SAHAJA YANG TIDAK DAPAT MENERIMA PANDANGAN SAUDARA.

TERIMA KASIH KERANA MEMBERI KESEDARAN KEPADA PENGUNJUNG YANG MINDANYA TERBUKA.

Abangpi said...

menarik betul perbincangan saudara semua ini. saya tunggu komen lanjut dari warga shah alam tu.
terima kasih

paktua said...

Hujah anda sugguh kukoh.... Syabas!

ruang bicara faisal said...

kpd abang pi

warga shah alam tidak memberi komen waktu2 begini. Saya perhatikan dia hanya aktif di waktu pejabat shj. Mungkin slps waktu pejabat dia sibuk dgn urusan keluarga atau tugas2 lain.

ruang bicara faisal said...

kpd rakan2 pembaca sekalian. Harapan saya semoga anda semua tidak meninggalkan komen yg tidak enak kpd warga shah alam. Dia org baik sebenarnya cuma mungkin dia ada kekecewaan dgn umno. Saya selalu perhatikan komen2 yg dia tinggalkan. Dia tidak pernah menggunakan bahasa2 yg tidak elok atau kasar.

Cuma kdg2 ada komennya yg sinis yg membuatkan kita rasa terbakar atau kena atas btg hidung kita. Takpelah, yg salah kita kena akui kita salah dan teima pandangannya. Kekuatan diri seseorg atau sesebuah parti politik ialah apabila mereka bersedia menerima kritikan serta teguran dan membaikinya.

Itulah rahsia kekuatan umno. Sebab itu tsunami politik dtg mcm mana sekali pun umno msih blh bertahan.

Bukan seperti parti2 pembangkang yg sentiasa merasakan hanya mereka shj yg betul dan sukar menerima kritikan. Kena kritik sikit terus bakar dan boikot surat khabar. Kalah p.raya terus tuduh spr menipu dan lawannya main kotor.

Umno hilang kelantan dah 20 tahun dan hilang beberapa negeri dlm pru lepas, mereka cool ja.

Takdelah sampai nak berguling2 atas jln raya atau nak melalak2 membantah keputusan. Itulah contoh org2 yg sabar dan terima kehendak qada & qadar.

Org2 yg sabar kebiasaannya akan terima balasan yg lumayan berbanding dgn org2 yg gopoh yg selalunya akan berdepan dgn kerugian

tokgaru said...

Sudara2 ku sekalian

Ini firasat aku lah.

Kekawan kita yang jadi penyokong Pas ni hati depa sebenarnya duduk lebih rapat kepada Umno. Depa sedar orang melayu banyak bergantung kepada Umno untuk pembelaan. Depa sedar Pas tak boleh bagi apa pun kepada depa.

Depa malu nak mengaku tentang jasa2 Umno kepada orang melayu amnya dan kepada diri depa sendiri.

Betul kan kekawan ku yang konon nya menyokong Pas ? Aku tahu bila waktu untuk ngundi, korang akan undi Umno. Buktinya Umno dah menang banyak PRK selepas 2008, betul tak ?

Jadi kekawan yang pro Umno, berentilah daripada membelasah mereka2 yang pro Pas. Mereka sebenarnya nak test kita saja, nak test sama ada kita ni betul2 pro Umno atau acah2 saja.

Anonymous said...

RBF, sy ckup tertarik dgn ulasan saudara..inilah kehebatan yg ad pd blog saudara..behujah dgn bernas,pnyampaian yg jelas...Semoga saudara teruskan perjuangan...


- ANOK MUDO KELATE

Anonymous said...

terbaiik....teruskan.

Anonymous said...

rbf,
sy berharap ulasan d blog saudara dpt membuka mata anak2 muda khususnya d negeri kelantan...sy sayangkan UMNO..Sy sayangkan negeri kelantan..sy ckup berharap umno dpt merampas negeri kelantan PAS...

-ANOK MUDO KELATE

Al Syarqiyu said...

Assalamu'alaikum!. Kita berharap anak-anak Kelantan yang mencari rezeki halal di luar sana membuat perbandingan yang berteraskan politik Melayu dan Islam.

Sekarang kedengaran orang bukan Islam, mencabar kewibawaan Melayu dan Islam di bumi Malaysia ini. Jagalah politik Melayu hari ini, supaya Melayu Islam terus berkembang maju.

Pemerintah Kelantan bercakap sahaja untuk Islam, tetapi yang sebenarnya. Buat kerja ikut arus syaitan yang dilaknat Allah.

Perhatikan gerakkerja Pas Kelantan. Simbol " bertani satu ibadah". Apakah bertani sahaja ditakrif sebagai satu ibadah ?. Kenapa tidak serapkan "KERJA SATU IBADAH ?".

Masalahnya, pemimpin Pas tidak ikhlas dalam perjuangan yang dibawa Dr Burhanuddin, Ustaz Zulkifli Mohamad, Dato' Ishak, Dato' Asri, malah pemimpin sekarang mencari keuntungan pribadi secara mudah. Ya !. Minta kawasan balak, jual kepada taukeh, dapat untung segera. Bini muda, bini luar nikah ?. Tak pedulikan nasib rakyat di kampung yang serba kekurangan. Fatwa Pas undi pas, untuk syurga.

Syurga. neraka bukan ditangan pas yang menentukannya. Sesiapa yang membuat kerja baik akan dapat lihat dan sesiapa yang buat kerja jahat juga dapat lihat. Tak payahlah pas menentukan syurga neraka seseorang.

Saya minta anak Kelantan yang berada di luar, UMNO pilihan terbaik masa kini. Pilih pas lagi alamat Melayu Kelantan akan ketinggalan zaman. Bumi, tanah Kelantan kini sudah banyak terlepas ke tangan orang. Inilah kuasa exco. Wallahu'alam.

tokgaru said...

Tengok mereka2 yang berarak masa Bersih 2.0 tu 90% adalah anak2 muda.

Timbul pertanyaan dalam benak aku.

Ya ker bebudak tu semua celik politik ?

Dah daftar sebagai pemilih ker bebudak tu ?

Aku rasa depa tu cuma nak berseronok saja, perhimpunan Bersih tu macam pesta saja bagi depa, depa turun mungkin sebab mereka diupah. Budaya orang melayu lah kata kan.

Anonymous said...

as-salam...

terima kasih atas pandangan anda semua...

saya masih berpegang dengan pendirian saya yg Dato Hasan Ali berperanan lebih baik berbanding Dato Rahman Palil..

saya juga langsung tidak menyentuh peribadi Dato Rahman Palil..kes2 yg pernah beliau hadapi...

so,sesiapa di sini tolong la pahamkan kenyataan saya..

selangor kini telah pun berada di dua pemerintahan berbeza...hampir 50 tahun di bawah BN,dan kini sudah hampir 4 tahun brsama PR...

dalam konteks di shah alam,senario skarang amat berbeza..saya pernah berada di kem UMNO,dan tidak pernah langsung berada di kem PAS...

bersama UMNO,saya melalui beberapa pengalaman berbeza..ada yg baik dan ada yg buruk...

dan berpandukan pengalaman itu,saya merasa sedih dengan beberapa perkara (tunggu sehingga saya dedahkan beberapa perkara yg boleh membuat anda semua terpikir dengan pemimpin UMNO ini)...

dan saya terus menerus mengingatkan UMNO terutamanya di shah alam..anda berpeluang berkuasa semula...tetapi tolonglah memimpin masyarakat melayu islam di sini dengan baik...

-Warga Shah Alam-

Anonymous said...

kpd Warga Shah Alam..
lu kata dulu masa lu dgn umno ada yg baik & ada yg buruk..itu betul..x dpt dinafikan..ok,skrg lu citer dgn gua skrg punya situasi kat Shah Alam ni...yg mana baiknya & yg mana buruknya..gua rasa byk yg buruknya berbanding semasa dbwh BN..lu punya otak jumud la...

Anonymous said...

anon 2:06...

yg baiknya aktiviti surau dan masjid sangat2 pesat skarang ni...

alhamdulillah...

nnti la bila aku bercerita pengalaman bersama UMNO dulu...

utk renungan bersama

-Warga Shah Alam-

Anonymous said...

wahai saudara "Warga Shah Alam"..
apa yg disohorkan sgt dgn majlis agama yg diadakan di masjid2 skrg nie? 100% KULIAH Agama atau 100% Kuliah POLITIK? siapa yg datang berceramah?? 100% penceramah yg ada tauliah ka?? siapa yg tauliah kan penceramah2 tu??? sampai ke tahap isi kandungan KHUTBAH JUMAAT pun diselitkan dengan KHUTBAH POLITIK...adakan LAYAK mengaku ISLAM bila terang2 menggunakan MIMBAR Masjid untuk mempertahankan/menerangkankan tentang tuduhan SEX seorang ANUGERAH TUHAN pakatan??? sistem CCTV di COP sebagai BESI..??? tiba2 tuduhan SEX kena guna pakai hukum HUDUD untuk ANUGERAH TUHAN?? bila orang biasa kena tuduhan ZINA/ROGOL/LIWAT...tak ada yg bangkitkan HUKUM HUDUD kena bawa 4 orang saksi...BETUL KAN???
Soalan aku...kenapa terjemahan AGAMA oleh PAS ini hanya APPLICABLE utk situasi2 TERTENTU shj?? apa comment HASSAN ALI...jawap?? berani ke dia bagi comment yang tak bermotif politik kalau dia betul2 ULAMA??? tak berani beb....cakap banyak tak payah laa...AHLI ULAMA yg MUNAFIK tu lebih JAHAT dari orang KAFIR HARBI yg jahat...
Cubalah berfikir dgn AKAL yg WARAS...betul2 ka kerajaan pakatan sekarang ini BERSIH dari segala perbuatan ZALIM/KRONISMA/PENINDASAN/KETIDAKADILAN/KEMUNGKARAN...??? kalau jawapannya masih TIDAK..kenapa perlu diSOKONG berhabis-habisan sehingga sanggup bertuankan KAFIR HARBI yg TERANG2 MENENTANG ISLAM..?? TOPENG ISLAM jenis apa yg hang PAKAI nie??? ISLAM versi YAHUDI kaaaa wahai "WARGA SHAH ALAM"...????

Anonymous said...

Pada pengamatan aku la, dari segi activiti2 dan kemeriahan di surau2 dan masjid tak jauh beza pun dengan masa BN. Aku dah 6 tahun bermastautin di Shah Alam. Pada pendapat aku pulak aktiviti2 yg dijalankan disurau2 & masjid tu byk di organise oleh AJK surau/masjid tu sendiri. Kalau diorang aktif byk la aktivitinya. Warga Shah Alam ada ke statistik yg menunjukkan jumlah2 aktiviti yg diadakan ketika zaman BN dan PR. Kalau setakat ckp je semua org boleh. Harap jgn dikecilkan skop hanya pd surau & masjid cuba lihat dari semua angle. MB Selangor tak patut menyalahkan BN, sekarang dia yg berkuasa di selangor setakat nk terminate Kilang Carlsberg tu dh boleh buat. Nak dgn taknak je. Yang jelas MB selangor pun takut kat DAP

Anonymous said...

warga shah alam nak tangguh2 plak. verita lah..... ko ni macam Anu War al jub la suka tangguh2 kes porahhhh !

Anonymous said...

UMNO HILANG KELANTAN SEBAB PEMIMPIN UMNO KELANTAN X BERSATU DAN YG PALING PENTING IALAH YG MENGUNDI KAT KELANTAN TUE MAJORITI PENGUNDI YG DUDUK KAT LUAR KELANTAN..DIORG UNDI PAS TAPI BALIK DUDUK KAT NEGERI UMNO COZ TGK SENDIRI BERAPA RIBU ANAK2 KELANTAN YG CARI REZEKI KAT LUAR..YG TANGGUNG BEBAN MAK BAPAK DIORG YG DUDUK KAT KELANTAN TUE LAH....WARGA SHAH ALAM TUE NAK BERHUJAH TAPI SURUH TUNGGU JER MEMANJANG..XPERLAH DARI TUNGGU KO BAIK AKU TGK ISU2 LAIN PULAK

Anonymous said...

gua nak tau sgt2 aper yg nk diceritakan oleh Warga Shah Alam semasa beliau bsama dgn Umno dulu..menarik sgt ke??? cam sial la dia ni...x abih2 dgn aper yg nak didedahkannya masa dia dgn Umno dulu...dia ingat dgn pendedahan tu boleh buat Umno goyang kot??? alahaiii...klau berani citer la bro...gua cabar lu..

Anonymous said...

aku rasa Warga Shah Alam ni bkn anak jati shah alam laa...mgkin baru mendapat taraf penduduk tetap kot?? geli la aku dgr dia punya statement..aku rasa ms dia dgn Umno dulupun mgkin keje dia sekadar tukang kipas yg nak minta naik pgkat tp x dpt...tu yg berubah angin tu...

Anonymous said...

tu la pasal, apa yg hebat sgt pendedahan ko tu? umno shah alam tu salah satu freemason/iluminatti ke? ataupun ketua bahagian dia rupa2nya makhluk halus dan buas? keh keh. pak mertua aku imam surau kat shah alam n aktif buat program agama ok je jd s/u umno cawangan. dahla warga shah alam. kalo takat citer rasuah, projek dsbnya itu citer lama dan atas diri masing2. baik ko ty apa sumbangan kau selaku 'warga shah alam' pd penduduk setempat. tah2 x penah bercampur pun dgn org keliling. loser!

jentayu

Anonymous said...

mana pergi Warga Shah Alam???? dah mampus atau dah sedar??

Anonymous said...

ramai yg x sabar dengan pendedahan tu??

sabar la yer...

salah satunye..geng2 pemuda umno yg rajin benar berhibur di kelab2 malam sekitar subang jaya...opss,hehe..

tahniah buat anda semua yg marah dengan pusat hiburan dan pusat urut ni...

tp pada masa yang sama,nasihatkan la geng2 pemuda umno...

cukup2 la bertopeng..perjuang agama,pejuang islam...
bila dapat kuasa,anda semua jadi lupa...
kecewa bila melihat semua ini terjadi dulu...

rasanya x perlu diceritakan lagi sejarah2 UMNO yg agak mengaibkan..rakyat berhak memilih pemimpin.tp rakyat xnak pemimpin yg di kelilingi kaki enjoy..
ada sebab warga shah alam menolak umno/bn satu ketika dulu..

selagi tiada perubahan,selagi itu akan ada revolusi....

tidak kira anda BN atau PR...

BERSAMBUNG KEMUDIAN....

Salam Ramadan buat semua...Moga menjadi Ramadan kali ni menjadi yg terbaik...

-Warga Shah Alam-

M.HAMDI said...

Bagus jika Warga Shah Alam mengakui keburukan pemimpin muda UMNO.
Apakah yang dilakukan oleh Warga Shah Alam:
1. Menasihati mereka
2. Meninggalkan mereka
3. Berdiam diri
4. Bersekongkol demi menjaga jawatan

Sekarang setelah berada diluar, apa pula yang dilakukan oleh Warga Shah Alam untuk mengatasi masalah rumah urut & pusat maksiat ini:
1. Memperbanyakkan aktiviti di masjid dan surau yang sudah pasti akan dihadiri oleh mereka2 yang ingin hadir sahaja
2. Membiarkan apa sahaja berlaku diluar lingkungan masjid dan surau asal program BESAR dapat dilaksanakan
3. Membiarkan, meredhakan pemimpin2 sanjungan tuan melakukan apa sahaja asal tidak mengganggu masjid dan surau seperti mana Warga Shah Alam membiarkan pemimpin muda UMNO dengan club2 mereka
Sekiranya benar Warga Shah Alam adalah WARGA SHAH ALAM, pergi BERSIH kanlah seksyen 7, 13, 25, 26, 19 dan banyak lagi.

Anonymous said...

Warga Shah Alam..
sebagai tmpat yg bergelar bandaraya..tempat2 sperti pub dan disco mmg x dpt nak dikawal siapa pengunjungnya..itu terletak kpd diri kita sendiri menilai baik buruknya..
klau kelantan pun yg digelar negeri tadahan wahyu & serambi mekah..malah dibawah kepimpinan ulamak pun masih tidak dpt mengawal masalah2 sosial dinegeri tersebut..inikan pula dibawah Umno..aku bkn nk kutuk klantan sbb bini aku org sana..tp itu la hakikatnya..,pengangguran, dadah, seks bebas, rempit, pembuangan bayi, bunuh diri..iisshhh..malas la aku nak citer..ko tgk kat situ pun cukup la..pendedahan keparat ko tu kat mana2 parti pun ada...mana lg teruk..keluar masuk pusat hiburan ke atau keluar masuk rmh bini org ikut pintu blakang???

Anonymous said...

kpd warga shah alam,
bagi saya, dedahkan je la apa yg rahsia sgt tu supaya blogger2 pro kerajaan boleh balun sekali. kalau berahsia sgt, saudara pun kira bersubahat.
sebagai pembaca blog, saya perasan blogger2 pro kerajaan akan hentam sesiapa saja yg diyakini salah.
mereka tidak sokong membabi buta.
sekian

Anonymous said...

"Warga Shah Alam" dh give up dh..dia tak tahan kena hentam dgn geng2 pro kerajaan..nasihat sy kpd "Warga Shah Alam"...jangan cakap pasal agama kalau asas agama diri sendiri pun tak betul..mana ada dalam ajaran agama islam membenarkan rakyat menentang KERAJAAN? ini perkara paling asas dalam agama islam...DEMOKRASI tu ciptaan siapa?? dalam AL-QURAN ada sebut ke pasal DEMOKRASI? bila umat islam bertuankan DEMOKRASI untuk kepentingan sendiri dan meningalkan larangan AGAMA dengan SLOGAN DEMOKRASI ka REVOLUSI ka...berjuang menentang kerajaan yang diketuai oleh orang ISLAM...maka inilah FORMULA kejatuhan sebuah NEGARA ISLAM yg diinginkan oleh KAFIR HARBI..YAHUDI/LGE/LKS/Poosiingh/BABIGA etc..
kalau tak percaya...tengok la apa jadi dgn IRAQ, MESIR, BAHRAIN, LIBYA etc...aman ka hidup rakyat mereka sekarang ini lepas berjaya menumbangkan kerajaan (utk IRAQ & MESIR)??? satu pun TAK....apa jadi kepada EKONOMI negara mereka?? HURU HARA...apa ada pada negara mereka...HURU HARA?? bolehkah mereka hidup dengan aman??? HURU HARA...
punca asalnya APA? kononnya DEMOKRASI....berjuang demi DEMOKRASI....
guna la akal kaitkan semua KES2 diatas tu...DEMOKRASI yg disokong kuat oleh KAFIR HARBI YAHUDI tu cuma TOPENG untuk menghancurkan KERAJAAN shj...
kalau tak reti nak sedar juga...cuba2 lah pergi melawat negara2 bergolah tu..tengok la keadaan rakyat negara tu semua...dalam keadaan negara AMAN sekarang nie...cakap memang senang..bila dh HURU HARA esok...SIAPA YG NK BERTANGGUNGJAWAP?? boleh ka masa tu kalau org yg tak puas hati dgn engko p cari engko n bakar rumah n harta benda engkao..??? DEMOKRASI maaa.....TENGKORAK la bro wahai "Warga Shah Alam"...

Anonymous said...

Warga Shah Alam yg jahil lg bongokkk...fikiran mcm budak2..cam sial..pttuuiihhh..mn lg pendedahan yg ko nak bgtau tu??? klau nak dedah..dedah la skali dgn bukti..baru bestttt...

well done said...

brovo...rbf....gua tercari blog2 baru yg lebih mantap

lps lyn gap. unspinner.mim.1peluru.jefri

wa xtau pergi mana terjumpa plak rbf

ini hayun kat mat shah alam memang BERPUAKA

WA NAK CAMPAK LU PUNYA PELURU KAT TWMPAT LAIN DGN Izin..ada rwf rbf dont worry

Bersatu said...

WAHAI WARGA SHAH ALAM...
HARAP.RBF ELERT KOMEN AKU YG TELEWAT NI

KALAU KAU NAK AKU SERIBU KALI NAK...

AKU DENGAN INI MENCADANGKAN
DATO DR HASSAN ALI MENTERI BESAR SELANGOR YG BARU....TAKNAK MASUK UMNO PUN XPE MASUKLAH NGO THEN JADI MEMBER OF BN...
BUAT SATU PARTI BARU BANGSA ISLAM BERSATU SEMALAYSIA..(BERSATU)

(dari jadi mEmber PR YG KEHILANGAN TARING)

tumpangsekaki said...

Kalau dulu olang Pas kata Umno bg Singapura kat Cina, sekarang sapa pulak bagi Penang kat DAP. Fikir2 la no.......pas pis pus

Radin74 said...

Kpd warga Shah alam,pada aku kau ni lah yg sebenar-benarnya dayus "LOOSER".Kau sebenarnya tak layak pun nak bagi sebarang komen.
Maksud aku..apa guna gunanya kau luahkan kekecewaan kau dalam blog atau mana2 saja...itu bukan tempatnya.Jika kau berjiwa besar, kenapa kau keluar dari Umno,kenapa kau tak bersuara dari dalam,perbetulkan apa yg kau rasa tak betul.UMNO tak salah,yg salahnya segelintir orang yg ada di dalamnya dan aku rasa Umno bukanlah satu parti yang membela ahli2ya yg korup dan telah terbukti dengan penyingkiran ramai ahli2nya yg tak bertanggungjawab.Aku rasa tak payahlah kau heret orang lain menaggung sama rasa kekecewaan kau ni.Tak payah lah kau kata umno tu camni camtu..kau tu DAYUS...

Radin74 said...

Untuk saudara rbf....

Mak terpegun dan terharu Nyahhh...hehehe...

standind ov buat lu bro.