Tuesday, August 9, 2011

Peguam Upahan DAP Halang 12 Individu Beri Keterangan Kepada JAIS ?


Wow...sepantas kilat 12 orang yang ditahan JAIS dalam gereja minggu lepas telah memasang peguam.

Kata miskin dan hidup susah sampai terpaksa minta bantuan di gereja , tapi mampu pula bayar peguam.

Maklumat yang diterima mengatakan 12 individu yang ditahan oleh JAIS tempohari tiba-tiba enggan beri kerjasama kepada JAIS sekarang. JAIS panggil untuk ambil keterangan pun mereka tak mahu datang kerana katanya peguam tak bagi datang.

Peringkat awal mereka dikatakan memberi kerjasama yang baik kepada JAIS. Tetapi selepas itu difahamkan apabila ada pihak dari DAP yang masuk daun dan mencucuk serta memberi peguam, tiba-tiba 12 individu tersebut mula buat onar.

Difahamkan JAIS akan memohon waran untuk membolehkan 12 individu tersebut hadir memberi keterangan.

JAIS silap sebenarnya. Setatutnya dalam kes yang berprofail tinggi seperti ini JAIS tidak lepaskan 12 individu tersebut bebas. Kerana itu boleh membuat puak-puak gereja menghampiri mereka semula dan ditawarkan tawaran lumayan untuk pusing balik cerita supaya memihak kepada mereka.

Patutnya tempohari JAIS dapatkan kebenaran Mahkamah dan tahan 12 individu tersebut dimana-mana pusat tahanan atau rumah perlindungan. Kasi siasat habis-habis terlebih dahulu. Sekarang , lihat apa yang jadi? Mereka berjaya menguasai balik orang-orang Islam yang JAIS selamatkan.

27 comments:

tokgaru said...

Sudara Faisal

Betul kata awak. Jais tersilap melepas kan 12 orang fakir miskin nih.

Mereka fakir kerana - nak makan pun harapkan bantuan gereja, mujur gereja bagi makan kalau tidak entah dah tinggal nama jer (dah padam).

Mereka fakir yang luar biasa - mampu enggage peguam untuk bela mereka.

Sedangkan kita kalau kena bawah 39B Akta Dadah Merbahaya pun tak mampu nak engage lawyer, tapi heran rupanya mereka ni tergolong dalam kumpulan Fakir Berduit.

Anonymous said...

Dakwa dulu dengan apa bukti yang ada bagi menggambarkan kesungguhan pihak berwajib dalam mengekang kegiatan tidak beretika ini.

Dalam masa sama bagi memberi kesedaran kepada pihak tertentu bahawasanya tindakan yang sama akan diteruskan di masa akan datang kalau perlanggaran etika beragama seumpama itu berulangan.

Lagipun, bukankah ada peribahasa berbunyi: sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Kalau sekarang tak dapat tak semestinya selamanya tak dapat. Kan? Kan?

Anonymous said...

peguam tu nak tutup lobang je takut rahsia pecah nanti jadi lombong, tapi loyer buruk takde sijil Syariah mana layak masuk kes ni. kes ni rasa akan jadi sampai masuk mahkamah sivil, tunggu je lah kerana DAP dah masuk kacau daun.

Megat Alam Gempita said...

Biarpun si kafir harbi buat pelbagai helah, namun kuasa Allah dan kebenaran pasti akan muncul jua.

Sepandai-pandai kapir harbi ni buat helah, sebengap-bengap PAS bermadah, sekeras-kerasnya PKR menghalang hebat lagi kuasa Allah taala yang akan mengagalkan rancangan jahat para munafiq, harbi dan khawarij tersebut. Insya Allah

Anonymous said...

Peguam ada tugas profesional. Kalau buat lebih dari yang dibenarkan maka itu adalah berlanggaran etika dan kalau terbukti boleh dikeluarkan dari senarai profesional.

Anonymous said...

Peguam DUMC ni sengaja nak cabar enakmen and undang-undang yg ade ... kalau peguam ni silap pun tiada sebarang tindakan akan diambil terhadap peguam ni.

Anonymous said...

Di Guantanamo tu sebanyak mana bukti yang diberikan oleh individu tahanan kepada puak-puak ni namun, bukti berkenaan tetap ditolak sebaliknya mereka (tahanan) terus ditahan.

Di Iraq meskipun ada bukti palsu tetapi ia cukup untuk puak-puak ini ambil keputusan unilateral dengan menghantar bala tentera pemusnah besar-besaran.

Justeru, nampakkan makna bukti dan hipokrasi bukti bagi puak-puak ni - ia masih boleh dimanipulasi, Beb!

Hik-Hik-Hik

Anonymous said...

ramai ahli kerja di jabatan agama (semua negeri termasuk pusat) tak pandai buat kerja. bab bercakap mengatur hukum, huh bijak sekali!

Pakcu Rantau Panjang said...

Salam persaudaraan buat tuan.

Kes serbuan JAIS ini bukan sahaja melibatkan percaturan politik malah sudah melibatkan enakmen agama.

Silap haribulan timbul masalah yang lebih parah lagi. Ni..lah jadinya bila mata sepet diberi kuasa hak mutlak Melayu pun mau disapu.Betul lah tu..dulu kata apa ada dengan "Melayu" kan dah kecoh...

Pakcu amat sedih bila dua parti Melayu yang sepatutnya menjadi pelindung orang Melayu saling bercakaran hingga kedua-dua nya hilang kewibaan.....hilang kuasa di BUMI sendiri.....sedih..terlalu sedih...

Anonymous said...

saya tak setuju kalau nak hukum 12 orang ni...patut mereka diberi kaunseling dan dibantu.

jangan bagi imaj buruk tentang islam,saya percaya kalau dihukum,mereka hanya akan lebih jauh daripada islam.

sekian~

Anonymous said...

Tak sangka pula ada gag order dalam kamus PKR/Dap?Pas dan kini peguam juga arah anak guam tutup mulut?

MK said...

sy setuju sgt bhw 12 org tersebut sepatutnya diberi perlindungan dan bukannya dilepaskan...ini adlah pengalaman bapa sy melarikan seorg paderi melayu yg ingin bertaubat dr pihak gereja kira2 5thn lepas..jika penulis berminat utk mengetahui cerita ini (gejala murtad)lebih lanjut sy dan bapa sedia memberi kerjasama...

x tax man said...

Apa motifnya peguam laknat tu mewakili 12 orang tu? Tentu nak berperanglag tu...
12 orang tu dah takut JAIS akan ambil tindakan...kenapa yang 12 orang tu saje nak didakwa?? kenapa si kafir tu tak didakwa juga?? ada berani JAIS...
Insyallah..jika perang sabil yang mereka minta ..ayuh..kita sambut mereka...PAS bolih ketepi...ada sesiapa menyebelahi saya..

Anonymous said...

dapigs tak de peguam syariah.

ni tentu liPAS yg supply peguam2 tu semua ??

Anonymous said...

Cuba kita fahami falsafah perundangan islam, yang menekankan pencegahan dan penyelesaian punca masalah. Adakah wajar kita menyalahkan pihak gereja, sedangkan institusi islam yang diamanahkan gagal menjaga kebajikan orang islam. Adakah tindakan JAIS sudah consult Exco (Dr. Hassan Ali)? atau tindakan JAIS telah memaksa Dr. Hassan terpaksa accountable terhadap tindakan JAIS. Prinsip boss ialah mempertahankan tindakan anak buah, tetapi bila boss temu anak buat (Dr. Hassan-JAIS) pendekatan akan berbeza... banyak tindakan JAIS saya nampak membelakangkan Exco.... adakah tindakan ambush rumah ibadah suatu kaedah islam???

Anonymous said...

Bro, kalau ada masa tolong baca dan ulas perkara yang dibincangkan di thread ini. http://forum.lowyat.net/topic/1944694

tokgaru said...

Sayang sekali.

Kalau dulu tak ada orang melayu yang tidak sokong Pas berani menghina para ulamak Pas. tapi hari ini keadaan sudah berubah bila para ulamak Pas dipersendakan oleh orang melayu yang tak sokong Pas.

Kenapa ?

Kerana ramai dah sedar semenjak Pas bersahabat dengan DAP, orang melayu yang non partisan merasakan ulamak Pas bukan lagi ulamak islam yang sebenar. Tindak tanduk ulamak Pas mutakhir ini menunjukkan mereka sedang menjilat balik ludah yang mereka hamburkan kepada para ulamak kerajaan satu ketika dulu.

Jangan terkejut jika ucapan salam daripada ulamak Pas tak di sambut oleh gulongan melayu non partisan.

Anonymous said...

masyaallah...nampaknya jiwa 12 org tu dah berat ke arah kristian. betul kata org, sapa yg minum holy water mmg susah nak mengucap lg dah. byk org sangkal dakwaan ni termasuk org islam sendiri. tp tgk sendiri apa dah jadi.

jais bukan setakat kena amik statement...tp kena tarbiah secukupnya supaya jiwa diorang kembali kepada islam.

Anonymous said...

anon 11:40 PM

kau masih nak pertahankan pihak gereja walaupun 12 org islam hampirrrRRrrrrrr dimurtadkan? kau lansung tak rasa tercabar?

maksud kau bila institusi islam gagal menjaga kebajikan org islam yang menyebabkan org islam dimurtadkan maka org islam patut terima dgn terbuka?

menyelamatkan org islam daripada murtad adalah satu kaedah islam. jangan nak spin dgn ambush, raid, storm yang dibawakan oleh malaysiakini.

soalan utk kau anon 11:40 PM: adakah kau sorang islam?

Anonymous said...

Anon 4.15am

Saya bukan nak menyebelahi Anon 11.40. Saya juga seorang Islam yang amat marah dengan insiden ini apatah lagi ia sudah tentu melibatkan generasi Islam yang akan datang, generasi anak dan cucu saya juga nanti.

Saya berpendapat rasional utk orang orang Islam ini ke gereja adalah sebagai last resort atau jalan terakhir untuk survive selepas tiada lagi cara untuk hidup mencari sumber duit.

Justeru kita juga harus mengkaji kenapa insiden ini berlaku sebenarnya. Kita ada duit zakat, kenapa duit zakat ni tidak dapat disalurkan kepada golongan yang memerlukan? Adakah terlampau banyak sangat syarat syaratnya untuk seseorang mendapatkan duit bantuan zakat?

Perlu di ingat musuh kita senantiasa menghidu jalan untuk menewaskan kita. Bantuan kemasyarakatan ini sudah terbukti salah satu jalan yang mereka guna untuk mencapai matlamat mereka.

Saya juga harap pihak yang berwajib dapat memantau isu ini dengan serius, samada dari segi bantuan zakat dan juga dari segi bagaimana insiden dakwah mereka secara senyap ini dapat dibenteras.

Yang risau

Anonymous said...

dah ada peguam?
betul ke fakir miskin?

mungkin sebab ni kot baitulmal atau pusat zakat tak beri bantuan. sebab mereka bukan asnaf yg layak diberi zakat atau bantuan.

ataupun mungkin benar mereka miskin tapi skrg dah kena beli juta2 ringgit...putih mata beb! ni mesti jenis yg hari2 minum holy water nih!

Anonymous said...

Anda marah? yang mana satu anda lebih marah:

12 org islam yang hampirrrr dimurtadkan oleh kristian?

ATAU

jais memasuki gereja untuk menghalang 12 org islam daripada murtad?

kes ini boleh dilihat dari pelbagai sudut tapi kenapa sempitkan fikiran dgn melihat kesalahan jais memasuki gereja?

12 org islam tersebut hanya 1 langkah sj lg utk dimurtadkan. apa lhg peluang yg ada pada jais utk menghalang? adakah dgn menyalahkan pusat zakat boleh menghalang? kalau boleh tolong terangkang bagaimana caranya?

walaupun aku tak penah menyokong hasan ali tp aku amat bersyukur sbb dia & jais dpt selamatkan akidah 12 org islam. perlukah berkompromo dlm soal agama?

Anonymous said...

x mau diselamatkan...jadi kayu apilah sudahnya....[roy]

Anonymous said...

Assalamualaikum;

Saya rasa APA JAIS buat adalah BETUL. Ini adalah kerana, HASILnya telah MEMBUKTIKAN apa yg Hassan Ali cakap itu BETUL. Dia dah nampak, dan cari macam ini sahaja yg boleh bagi RAKYAT nampak. Kalau tak nampak juga, mmg hati dah busuk la tu.

Terima Kasih kepada Hassan Ali kerana sanggup bekerjasama dengan JAIS dan mengasingkan POLITIK & AGAMA demi menegakkan syiar ISLAM.

Allahuakbar !

Anonymous said...

anon 7.58,
zaman rasulullah dulu para sahabat sanggup gadai nyawa sbb pertahan akidah. tp skrg org melayu sanggup gadai akidah sbb duit. kalau tgk ic dpn diorang nampak majoriti suma muda belia dan belum masuk umur pencen samada standard swasta @ kjaan. pegilah cari keje x rasa hina ke mintak sedekah dgn gereja? keje part time kat mcd/kfc/piza hut contohnya konfem dpt makan free 3 kali sehari. bukan susah nak mintak pun pegi je mana2 cwgn fast food tu yg paling dekat konfem esok masuk keje. kalo x mau byk lg kedai makan yg carik org dan sure toke bg makan free. itula kelebihan keje line fnb. ni suma alasan bodoh je nak lepas tengkuk masing2 last2 jais dgn pusat zakat gak kena salah. Islam dah ajar umatnya melalui Rasulullah jgn meminta2 tp berusahalah dgn tenaga dan akal yg Allah dah bagi. wpun pusat zakat dan baitulmal ada share of burden tp sy tetap letakkan kesalahan pd 12 mangkuk ayun tu. pelacur yg jual badan tp mengaku keesaan Allah jauh lagi mulia kalau nak bandingkan dgn 12 ekor ni.

jentayu

Anonymous said...

mnkin ditipu peguam kononnya yg murtad tu aka kena gereja xkena...mcm lina joy

Anonymous said...

10 dari 12 org itu diwakili oleh Tetuan Lee Hishamuddin??