Friday, September 16, 2011

ISA: Jangan Terlalu Beremosi Dengan Pemansuhannya...

Dengan pengumuman yang dilakukan PM malam tadi, maka bersorak-sarai kegembiraanlah Mat Sabu dan Pas serta penyokong-penyokong komunisnya.

Pelbagai usaha yang mereka lakukan sebelum ini untuk menutup cerita komunis yang ditimbulkan beberapa minggu lepas, tetapi ianya gagal. Sudah pastilah bermula hari ini cerita komunis akan bertukar menjadi cerita ISA.

Sejak malam tadi ramai penyokong-penyokong kerajaan yang resah gelisah dengan pengumuman penghapusan ISA. Bermacam-macam reaksi yang diterima. Ada yang sedih, ada yang marah dan bermacam-macam reaksi lagi yang diterima.

Rileks....bawa bertenang. Pepatah ada menyebut, untuk maju 10 langkah ke depan perlu undur selangkah ke belakang. Pegang saja kata pepatah tersebut dan Insyallah emosi anda akan terkawal.

Dengan pengumuman yang dilakukan PM malam tadi, ramai yang beranggapan akta tersebut akan mansuh bermula hari ini.

Tidak ! akta tersebut tidak akan dimansuhkan sehingga dua akta baru digubal dan diluluskan di parlimen kelak.

Ada pula yang kata bagaimana nak diluluskan di parlimen kerana BN tidak ada majoriti 2/3 ?

Boleh ! untuk meminda atau meluluskan sesuatu akta ianya tidak memerlukan sokongan 2/3. Cukup dengan suara majoriti. Untuk meminda Perlembagaan Persekutuan sahaja ianya memerlukan sokongan 2/3.

BN ada majoriti ahli di Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Kenapa ISA akan dimansuhkan ?

Ianya terpaksa dimansuhkan setelah kajian yang dilakukan didapati ianya sudah tidak sesuai dengan peredaran zaman. Akta yang sedia ada diwujudkan pada 1960.

Contoh, mana mungkin polis masih boleh guna senjata Brengun lagi di zaman sekarang di saat penjenayah menggunakan pelbagai jenis senjata canggih. Maka sudah tentulah Brengun perlu digantikan dengan Mesingun ,Sniper atau senjata-senjata lain yang lebih canggih.

Masih sesuaikah kereta peronda polis jenis Alfa Romeo pada tahun 70 dan 80 an digunakan di zaman sekarang di saat penjenayah, penjahat atau mereka yang melakukan kesalahan jalan raya menggunakan kereta-kereta yang jauh lebih hebat ?

Sudah tentu ianya sesuai digunakan di zaman itu untuk mengejar kereta Volkswagen (kereta kura-kura) Nissan Sunny atau Datsun 120Y, bukannya di zaman sekarang. Cuba anda bayangkan apa akan jadi sekiranya polis hari ini masih guna kereta Alfa Romeo yang dulu ? Jangan kata nak kejar kereta Evo, Vellfire, Camry, atau pun Waja, nak kejar Iswara pun tak boleh !

Melihat kepada keadaan itu apa yang akan anda kata ?

Sudah pasti anda akan kata "bodoh punya polis, tukarlah kereta baru yang lebih hebat". Itu pasal polis pun dah pakai Evo sekarang.

Begitu juga dengan ISA. Ianya dirangka untuk kegunaan di zaman itu. Sekarang sudah lebih 50 tahun , maka sudah tentulah satu pembaharuan diperlukan. Apa guna ditahan dibawah ISA dengan dengan akta yang sedia ada jika seorang lepas dengan habeas corpus, dua orang lepas dengan habeas corpus, tiga orang lepas dengan herbas corpus. Undang-undang tahun 60an sesuai dengan peguam-peguam dan situasi tahun 60, 70 atau 80an. Tidak sesuai dengan situasi serta peguam-peguam di zaman sekarang yang semuanya hebat-hebat.

Kita tidak boleh terlalu bernostalgia sangat dengan perkara-perkara lama semata-mata kerana kenangan. Zaman sudah jauh berubah. Sekarang zaman orang pakai blender , bukannya zaman batu giling lagi. Jika nak pertahankan kenangan atau nostalgia, maka tak berubahlah kita dan tidak mustahil satu hari nanti kita akan hancur. Baca apa yang ditulis di sini.

Tidak timbul soal DS Najib tunduk kepada pembangkang atau sebagainya. Hari pertama beliau diangkat menjadi PM beliau telah nyatakan akan melakukan pembaharuan terhadap ISA. Dan yang paling penting ISA bukannya dihapuskan terus. Ianya akan digantikan dengan dua undang-undang baru. Ibarat anda menukar kereta Toyota Corolla KE 30 kepada Corolla Altis. Apa salahnya ? Toyota juga kan ?

Tak perlulah kita hendak merasa resah gelisah atau gundah gelana dengan penghapusan akta ISA 1960, kerana kehilangannya pasti akan berganti dengan yang lebih baik dan sesuai dengan peredaran zaman.

43 comments:

Anak Lenggong said...

Pada pandangan saya ini langkah yang bijak ..yang paling marah adalah puak seperti mat sabu, guan eng dan geng2nya sebab mereka akan mati akal nak spin kerajaan. pengubalan akta yang menggantikan ISA mestilah mengambil kira semua perkara dan situasi mengikut peredaran zaman lagipun akta tu bermula 1960 lagi.

Anonymous said...

t.kasih atas penjelasan,contoh&perumpamaan yang begitu baik.

Anonymous said...

butoh lah lu rbf!

gua dok ingat lu nak bantai tapi lu sokong pula!

Anonymous said...

satu kupasan yg baik RBF.. sy baca komen2 di blog GAP; alahaiii mcm dunia dah nak kiamat esok gaya komen diorg ni.he!he!. apa yg perlu kita lihat dulu 2 akta yg akan digubal..

Matahari said...

anony 3:52..haha..padan muka ko..rbf,u the best.hehe

Anonymous said...

Tp lu tgk malaysiakini.. azmin ali bengap tu dgn angkuhnya kata najib dah tunduk kepada tekanan pembangkang. Sakit btul hati aku membacanya.

ruang bicara faisal said...

anon 4.30,

rilek bro...

mereka dah tercekik tulang ikan. mereka pun tak sangka PM akan buat keputusan seberani itu.

sekarang mereka dah terperangkap dgn game yang mereka cipta.

mereka dah tiada modal nak dendang, maka cara seperti azmin itulah yang digunakan untuk cover kemaluan mereka

ruang bicara faisal said...

anon 3.52

terima kasih...

yang benar tetap benar, tak betul saya balun. betul kita pertahankan.

Anonymous said...

camnilah..skrg ni kita ckp bab yg realistik dna praktikal.. kerajaan lembik Najib skrg ni buat apa terhadap NAMIWEE BABI laknat tu?
babi sekor tu buat laknat, tiada tindakan keras di ambil.. seluruh rakyat yang cintakan negara gelisah dan hairan.. bagaimana NAJIB yg seorang yg takut bini turut takut pada sekor babi NAMEWEE ini!!

so itu contoh besar betapa NAJIB pondan biarkan rakyat buat justifikasi sendiri, biarkan negara mengosmosiskan situasi tanpa ada halatuju.. maka lahir lebih ramai yg akan kurang ajar lebih dr Namewee

so moralnya undang2 yg ada skrg pun NAJIB dh lembik..lembik weiii..tolonglah faham NAjib lembik nak mampos dlm undang2..
pala hotak dia buat slow n steady dgn hal2 subversif dan sensitif.. pala hotak lah menteri sepupu dia lembik tu..

smpai bila rakyat nak dibodohkan dan disabarkan dengan perkara2 berat begini? betapa ramai yg menghina Islam, Negara, menyanjung pengganas komunis.. tp NAJIB terus lembik dan MABUK dgn strategi makyah!!!

masa nk tawan Perak dulu boleh pulak dia rakus.. NAjib sedang ajar rakyat kurang ajar dan tk takut undang2..
jangan sampai ada yg bertindak sendiri, berlaku rusuhan kaum dan agama..barulah terhegeh2 nk kuat kuasakan undang..

NAJIB sbnrya takut kepada CINA dan DAP Laknat!! ptuihhhhhhh org Melayu dpt bala skrg ni kedua2 belah p[embangkang dan krjn pemimpin Melayu tgh MABUK dan GILA!!

Anonymous said...

Saya Nor Azizuddin...tengah malam tadi, saya minta pandangan RBF ttg isu ini, ternyata pendapat RBF betul, ISA cuma satu istilah yang direbrandingkan semula (Penjenamaan) mengikut keperluan dan situasi semasa. So, memang peringkat awal, saya pun tidak bersetuju ttp selepas berbincang dan mendapatkan beberapa maklumat nyatanya, ISA dimansuhkan pada "namanya" tetapi "isi dalamnya" masih dikekalkan demi survival keselamatan negara. Walaupun ISA dijenamakan semula dengan 2 akta baru, ia adalah pelengkap kepada jaminan keselamatan dan mengekang aktiviti2 yg boleh mengancam keselamatan negara. So, dalam situasi sekarang, pengumuman "mengejut" DS Najib sebenarnya memberikan tamparan kepada Pakatan Rakyat yg selama ini terpekik terlolong minta kerajaan mansuhkan ISA, so, bila dah dimansuhkan, mereka jadi semakin tak keruan, pelikkan ?. Biarlah. Namun yang pasti jika sesiapa yg berada di tempat DS Najib sudah semestinya mmikirkan baik buruk dalam membuat sesuatu keputusan penting, ibarat menarik sehelai rambut daripada tepung, tepung tidak berselerakkan. Jelasnya, keberanian DS Najib wajar dipuji, demi kewibawaan M'sia dimata dunia dalam soal hak asasi manusia, maka keputusan ini diambil. Tahniah Dato' Seri Najib.

Anonymous said...

aku skrgni tktau nk benchmark dgn ap utk aku yakinkan hati untuk mengundi Najib Rosmah ini dgn perangai slow staedy lembiknya..

aku amat anti Pakatan Haram..tp aku jd lemah dn sedih bila hari demi hari Najib mabok dgn teori transformasi mat jeninnya..

Najib tidak buka mata hatinya baca denyut nadi rakyat.. kalau turun ke pasar malam hari2 jumpa rakyat tp sekadar lakonan dan berbohong..jd sama munafik mana PAS jugakla..

sepatutnya sejak zaman Pak Lah meruntuhkan negara, rakyat amat dahaga ketegasan, rakyat ingin melihat yg bersalah tetap dihukum.. skrg ni NAJIB sgt2 takut dgn Pakatan Haram kenapa?

Tun dulu tegas, rileks dan tetap pendirian wpun reformasi 1998 cukup hebat.. knapa Najib ikut stail lembik begini untuk bermain politik bodoh dgn pembangkang..

Najib Rosmahbelum tunjuk sebarang track record menegaskan undang2 seperti hasutan yg melampau2 skrg ni.. si babi Namiwee itu..sudahlah kurnag ajar, syaitan tidak pula di ambil sbrg tindakan.malah berbaik2 nak mampos dgn Cina Babi sekor ini.. ini teori apa?

teori politik menatang haram jadah apa yg Najib guna?
Pembangkang hina Islam, Melayu, Perlembagaan, Raja2.. tp MANA TINDAKAN???? MANAA NAJIB ROSMAAHH oii...

ROSMAH bg apa kat hang ni smpai jd bodo lembik mcm ni ha????

Anonymous said...

pembangkang dah tak ada modai lagi lepas ni woiiiiiiiiiiiiiiii.... sauk laaaa bai..

Anonymous said...

Sesuatu yg positif di lakukan oleh DS Najib untuk kesejahteraan dan ketenteraman negara sejajar dgn keperluan dunia masakini. Tak perlu risau. 2 akta baru dan beberapa akta yg len akan menjamin keselamatan warganegara dari elemen subversif, keganasan, talibarut dan fitnah memfitnah samaada secara fizikal, siber mahupun berbentuk hasutan. Penggubalan akta baru lebih praktikal sesuai dgn era tekonologi dan sekurang2nya boleh digunapakai untuk 50 tahun akan datang. Pembangkang terperangkap dgn perjuangan untuk memansuhkan ISA tetapi DS Najib tidak mudah terjebak dgn idea pembangkang bahkan berada selangkah dihadapan dari mereka. Tahniah Dato' Seri.

Anonymous said...

semalam aku bertekak dengan sorang bahlul PAS orang sg.petani kedah umur dah 48 tahun belajar lepasan oversea bantuan JPA tak habis-habis dok kutuk kerajaan ... bila ISA dah mansuh dok puji LGE kononnya apek tu lebih baguih dari TUN M ... heran aku kesian tengok melayu lembu kaldai cam ni... kalo korang semua nak tengok muak dia sila datang ke RESTORAN Anjung Corner Flat PKNS Kg. Kerinci dia tokey restoran tu ... tu pun dok tak sedar lagi boleh dikatakan 85% yang dok lepak kedai dia makan Orang UMNo tapi kutuk BN .... sialll ....

madah bercili..
wa tak takut mati tapi wak tak nak mati .... sauk la bai ...

Anonymous said...

sokong rbf
terima kasih atas penerangan

Anonymous said...

tabiat buruk org2 kita sejak azali,suka melatah tanpa memahami terlbh dulu satu2 perkara.najib pm,dia pun ada fikiran.kalau dia tiada fikiran dah lama negara ini hancur.lihat contoh di felda,perubahan ketara selepas najib jaga.dulu peneroka nak beli baju sehelai pun payah.sekarang peneroka pergi beli baju di butik.

Anonymous said...

Kepada brader brader yang heboh sgt suruh amik tindakan kat namewee tu, coba bagi cadangan sikit, akta apa nak pakai? undang-undang apa nak dakwa.. Jangan la nak melalak je. Bagi la isi bukan nya kulit.

Anonymous said...

saya penyokong BN sejak dulu. tapi terus-terang saya memang tak berapa suka dengan ISA. sebab ISA nilah sentiasa dimomokkan pembangkang sebagai senjata kerajaan BN. syabas PM kerana berani mengambil tindakan sebesar ini. keganasan zaman dahulu mana sama dengan keganasan cyber zaman ini. Akta baru perlu ada dalam menangani keganasan 'unseen' masa kini. Tahniah rbf kerana memperincikan lagi apa yang saya sendiri fikirkan sekian lama.

headbomb said...

setuju... yiha.. rbf penjelasan yg semua komferm faham...

Anonymous said...

Aku pun mulanya rasa keliru jugak..macam2 perasaan timbul..tapi bila dah baca RBF punya artikel ni ,rasa lega sikit.
Jangan bertindak melulu..pasti ada lagi penjelasan tentang perkara ini nanti.harap2 la...

Anonymous said...

Anon 6.29
Tambah sikit lagi....lantaklah budak cina tu nak cakap pe pun. Sehelai bulu roma kita pun tak gugur. Sensitif tak bertempatlah diaorang tu.

Sokong mansuh ISA....rupanya 3 tahun lebih kerajaan kaji perkara ni. Nuar makin bengkok lah nampaknya.

zahari1950 said...

Ntahlah..susah juga kita sebagai rakyat nak terjemahkannya. Dulu kata sesuai digunakan hingga sekarang kerana akta darurat belum mansuh lagi di Malaysia. Tetiba akta darurat dimansuhkan dan ISA pun turut dimansuhkan. Nampaknya Malaysia kita ni suka main tukar2. Masa zaman dulu mak bapak dan tok nenek takut nak hantar anak ke sekolah Inggeris takut jadi kafir. kemudian kerajaan yang baru merdeka masa tu bertungkus lumus buat kempen pri mustahaknya bahasa Inggeris. Maka budaya takut bahasa Inggeris hilang dan ibubapa mula berlumba-lumba menghantar anak ke sekolah Inggeris. Kemudian Sekolah Inggeris dikebangsaankan. Tiada lagi sekolah pengantar berbahasa Inggeris. Kemudian digalakkan pula pembelajaran matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Kemudian kini mula berura-uran nak mansuhkan semula pelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris. Bila tukar sahaja PM, menteri, pengarah jabatan atau sebagainya, benda-benda yang tidak berapa perlu pun di tukar. Contohnya bomba.. apa perlunya unifom bomba berceloreng. Apakah pihak logistik atau bahagian R&D tahu apa guna unifom loreng itu. Jika tentera atau polis hutan (PGA) adalah justifikasinya. Untuk sesuaikan dengan samaran latar belakang (camouflage)hutan,padang pasir,salji bagi negeri sejuk dan sebagainya. Ini baju loreng merah seakan-akan dengan api menyala. Silap haribulan mangsa kebakaran kerana panik tak nampak anggota bomba penyelamat kerana unifomnya sama seperti api sedang menyala. Kita sebagai rakyat yang setia bermati-matian mempertahankan ISA yang dianggap perlu bagi mengelakkan pergaduhan antara kaum,ideologi komunis serta ancaman keselamatan negara dan agama Islam tetapi tiba-tiba dimansuhkan pula. Kita percaya bahawa ada kebaikan disebalik pemansuhan tersebut tetapi kita juga jangan lupa bahawa baik lawannya jahat. Kita juga tidak mahu satu tradisi "mudah tukar polisi" menjadi satu kelaziman kerana nanti akan dianggap kita tidak cekap. Sekejap boleh sekejap tak boleh.

Anonymous said...

ADAKAH KITA BOLEH PASTIKAN AKTA BARU ITU SEHEBAT DAN CUKUP BERKESAN SPT ISA? ITU YG RAKYAT YG CINTAKAN KEAMANAN NAK TAHU.
SEDANGKAN ADA ISA PUN,
ANWAR BERANI KUTUK HAKIM DLM MAHKAMAH,
PEMBANGKANG BERANI BUAT FITNAH SINI SANA DALAM CERAMAH,
BERANI BUAT DEMONSTRASI SINI SANA, BERANI BARING ATAS JALANRAYA, BERANI HINA AGAMA ISLAM IAITU AGAMA RASMI NEGARA..
BLA BLA BLA...BANYAK LAGI YG TAK TERDAYA AKU NAK TULIS KAT SINI..
SO, APA YG RAKYAT CINTAKAN KEAMANAN SPT AKU NAK HARAPKAN LAGI?

Abu Garcia said...

Mansuh dulu ISA ... "rancang" gubal undang-undang baru? Boleh ka? Sedangkan kat parlimen ... MP berkelakuan mcm beruk .... nak duduk diam-diam lulus undang-undang baru?

Kenapa tak mansuh terus semua undang-undang? ... undang-undang hadlaju "speedtrap" pun kejam jugak ... undang-undang BAFIA pun kejam jugak ... ada ka penjamin bertanggung jawab sepenuhnya kalau peminjam tak bayar hutang .... mansuhkan semua lagi baik ...

Kenapa aku cakap macam ni? Yelah ...kalau nak harapkan peguam negara, mahkamah, KDN .... semuanya tak boleh diharap .....

Perbicaraan boleh ditangguh dgn pelbagai alasan .... sakit kote la ..sakit pantat la .... kucing sakit la .... jiran sakit la ....

Lepas tu, mintak tukar pendakwaraya ...tukar hakim ... tukar seluar dalam bini .... tukar mahkamah ... tukar pertuduhan .... tukar pintu mahkamah ...tukar wig hakim ... semuanya boleh mintak tukar ....

Lepas tu mintak tunda .... tunda ..tunda ....

Keadilan apa macam ni?

Agak-agak BN dapat tambahan undi atau hilang undi lebih banyak ....

P/s ... kepada brader yang komen pasal orang pertikai namewee@cibai ... enakmen negeri-negeri berkaitan perbuatan menghina Islam dan mencemar kesucian Islam boleh dikenakan.... tapi tak guna jugak .... sebab si bacul tak berani fail pertuduhan.

Samalah mcm ISA sebelum ni .... ada tapi tak mau guna .....

Sorry ... Pisau ...kali ni aku betoi-betoi "blow"

Mohd said...

Janganlah hairan ini semua!
Sikit lagi puak Pakatan Rakyat yg terdiri dpd DAP yg disokong kuat oleh orang Melayu dari PAS dan PKR yg tak sedar diri akan berkuasa memerintah Malaysia.
Mereka boleh buat apa yg mereka suka.
Mula2 mereka akan meminda Perlembagaan Malaysia utk memansuhkan sistem beraja yg telah sekian lama mempertahankan hak2 orang Melayu.
Orang2 Melayu dlm PAS dan PKR apa kesah ini semua. Yg mereka nampak ialah menumbangkan kerajaan yg berteraskan UMNO. DAP Komunis adalah sahabat dan hero mereka dunia akhirat.
Spt yg berlaku di Singapore, bila kaum Cina dapat kuasa memerintah ...............
Melayu mudah lupa??????????

BajingAlas said...

Terima kasih RBF atas penjelasan ini yg tidak dijelaskan sendiri oleh DS Najib..

Dari rasa marah resah gelisah kini baru dpt menarik nafas lega sikit..

Terima kasih

mohamed said...

Terima kasih RBF. Aku tenang dengan hujah2 kau yang bernas.

Anonymous said...

mula2 aku tak setuju dgn isa dihapuskan...kenapa najib tunduk pada kehendak pembangkang sial tuh..tetapi aku fikir balik, sbg ketua bn, takkan najib senang2 nak hapus..pasti undang baru kali ni yg akan digubal akan menyebabkan pembangkang mati kutu bila ditangkap dgn undang2 baru nnt..najib akal pajang dan pasti beliau sudah fikir plan jangka masa panjang dan bukan utk jangka masa pendek jer...

azman said...

Assalamualaikum rbf

Setuju bahawa 2 akta baru akan di gubal oleh parlimen,sebelum akta itu boleh diguna pakai, akta ISA masih berkuat kuasa.

2 akta itu akan diperhalusi mengikut kehendak rakyat malaysia, jadi kita tak usah kalang.Kerajaan tak akan terikut dengan minoriti, ape jadahnya kita yang majoriti ni? tungul ke?...kita tunggu dan lihat....

Yang mengelupur mcm ayam kene sembelih dah tentu pembangkang, mcm mane nk spin..kita jgn ikut rentak dia.

Tahniah bro rbf, anda mmg terbaik...teruskan usaha untok menyedarkan semua pehak.

Anonymous said...

rbf...saya tidak terbeli dengan cara anda rationalise issue ini...

damage dah berlaku..tidak sewajarnya diumumkan secara mengejut sehingga ramai terkeliru

next pru, baik bn atau pakatan babi, mereka tidak akan dapat undi saya

-si bibir merah-

http://mulutmelayu-realiti.blogspot.com/ said...

Sebelum DS Najib mengumumkan hendak memansuhkan (repeal) ISA, Akta Buang Negeri dsb. malam tadi, pihak pejabat Peguam Negara (Bahagian Penggubalan Undang-undang) sudah pun siap mewujudkan draf undang-undang baru untuk dibentangkan dalam Parlimen sebagai Rang Undang-undang/Bill.

Undang2 baru itu mencakupi bukan sahaja ISA, tetapi undang2 lain yang bersangkutan. Komponen dalam undang2 baru adalah integrasi antara ISA dan Akta lain yang akan dimansuhkan (repeal).

Dan lagi untuk memansuhkan undang2 ISA itu perlu diputuskan dalam persidangan Parlimen. Satu rang undang-undang yang dinamakan "Internal Security Act (Repeal)" akan dibentangkan untuk kelulusan simple majority MP.

TETAPI, sebelum rang undang2 REPEAL itu dibentangkan, sudah tentulah rang undang2 (bill) untuk undang2 yang menggantikan ISA itu dibentangkan terlebih dahulu. Jika bill undang2 baru ini diluluskan oleh parlimen, maka barulah bill untuk repeal ISA dibentangkan kemudian.

Ingat, Najib tidak bodoh seperti anggapan pembangkang. He is smart fella.

Eljay said...

Salam.
Fahamnlah apa yang tersirat yang ditulis oleh rbf tu.......

choc-mint said...

masaallah problemnyer 2 akta tu blom di gubal....gubal 2 akta baru kendian mansuh ISA marhaein idak ler binggung....

masaallah problem besonyer bila ketua tidak teguh pendirian n tegas...jd mcm la ni la....

leeetiiih.....

Anonymous said...

SAYA AMAT BERSETUJU ISA DIJENAMAKAN SEMULA DAN DISENERGIKAN AGAR BERSESUAIAN DENGAN MASA DAN KEPERLUAN NEGARA.....KITA RAKYAT BIASA SAMA SAJA YANG TERASA SANGAT DENGAN KEPUTUSAN DRASTIK INI ADALAH AHLI-AHLI POLITIK YANG TIDAK BERAPA CERDIK DAN BERTAMADUN SAPERTI MAT SABUN DAN KAWAN-KAWANNYA,,,,,,ELOK SANGATLAH PEMERKASAAN I.S.A DILAKUKAN DAN BIARLAH MAT SABUN YANG CELUPAR DAN SOMBONG BODOH INI JADI MANUSIA PERTAMA YANG DIHADAPKAN DIBAWAH JENAMA BARU INI......

Anonymous said...

salah ke kalau ada org rasa takut dgn penghapusan isa? bukan ke bermaksud org tu cintakan negara dan bimbangkan keselamatan negara. apa yg teruk sgt dgn org mcm tu berbanding dgn puak2 yang 24/7 sibuk hancurkan negara?

Anonymous said...

itu rbf yg kata,tapi rakyat terbanyak akan kata yg umno skrg makin lemah,satu demi satu tuntutan pembangkang dipenuhi.inilah hebatnya kuasa rakyat. rakyat berharap pasni spr, badan kehakiman dan akses media perdana yg adil pula.masa bn semakin sampai ke penghujung.ini yg rakyat nampak.pemansuhan ISA memberi psikologi kpd pembangkang yg mmg ckp nk hapus kan isa sejak 1998.

Anonymous said...

itu rbf yg kata,tapi rakyat terbanyak akan kata yg umno skrg makin lemah,satu demi satu tuntutan pembangkang dipenuhi.inilah hebatnya kuasa rakyat. rakyat berharap pasni spr, badan kehakiman dan akses media perdana yg adil pula.masa bn semakin sampai ke penghujung.ini yg rakyat nampak.pemansuhan ISA memberi psikologi kpd pembangkang yg mmg ckp nk hapus kan isa sejak 1998.

Anonymous said...

terima kasih atas info RBF dan para pengkomen.barulah hati aku senang sedikit.

Anonymous said...

YG KITA RISAUKAN ADALAH PENGUNDI TEGAR BN KAT KAMPUNG2 TUE...DIORG BUKAN SELALU DAPAT MAKLUMAT UPTODATE DALAM INTERNET(PENERANGAN DAN MAKLUMAT MENGENAI TRANFORMASI ISA INI)..KALAU DIORG TERMAKAN HASUTAN HABISLAH...MANSUHKAN ISA INI PROJEK PEMBANGKANG YG PERNAH KITA TENTANG HABIS HABISAN DULU.BEGITU JUGA MENGUNAKAN DAKWAT KEKAL YG DIBAWA BESIH 2.0 YG KELIHATAN HENDAK DI TURUTI SPR UNTUK DIGUNAKAN PADA PRU 13...KEMENTERIAN PENERANGAN HARUS BAGI PENERANGAN KEPADA RAKYAT

Anonymous said...

Aku ingatkan Pak Lah sorang saja yang lembik, rupanya si Najib ni juga lembik dan lembut. Patut lah Rosmah boleh control dia.

Masuh ISA. Adakah ini keputusan jemaah menteri atau keputusan PM sorang saja ? Ada buat tinjauan pendapat di kalangan rakyat yang cintakan keamanan dan kedamaian kah ?

Aku keciwa dengan Najib. PRU 13 nanti harap-harap calon PR menang di tempat Najib bertanding tak kira lah PKR atau Pas atau DAP sekali pun. Sebab kalau dia menang dia akan jadi PM lagi. Lagi cepat Mahyudin ganti Najib lagi bagus.

Setuju ?


Hero Kg Dusun.

pengembala said...

one word

"AWESOME"

terima kasih kerana merawat hati yang emo ini

Anonymous said...

Anon 4.30 PM

Tunduk bukan sebarang tunduk, Najib tunduk nak tengok kemaluan azmin ali....ada ke takda lagi....hehehe!

hanizam said...

Pakatan jangan teralu yakin menang PRU kelak...tunggu masa nak bungkus...