Thursday, September 8, 2011

Tak Habis-Habis Masalah Air Kelantan

Setiap kali menjelang hari raya adalah perkara biasa kepulangan anak-anak Kelantan akan disambut dengan ratusan banner-banner yang mengucapkan selamat hari raya dan selamat kembali kepada anak Kelantan di perantauan.

Masuk sahaja sempadan negeri Kelantan tidak kira dari Perak, Pahang dan Trengganu maka dapat dilihat berserabut banner yang digantung.

Kebiasaannya banner dari parti Pas yang terpampang gambar Nik Aziz , wakil-wakil rakyat Pas atau pimpinan Pas tidak kira yang hingus sudah kering atau yang masih berhingus lagi mendahului suasana.

Banner tersebut bukan sahaja digantung di kawasan sempadan Kelantan , malah boleh dikatakan di setiap pelusuk negeri Kelantan, termasuklah di bandar Kota Bharu.

Apabila melihat kepada sambutan sedemikian , maka sudah pastilah timbul perasaan bangga di kalangan anak-anak Kelantan yang berada di rantau kerana kepulangan mereka diraikan.

Apa guna gantung ratusan dan ribuan banner untuk ucapkan selamat kembali, jika tiada air untuk basuh kencing. Ibarat kita bertandang ke rumah orang, tuan rumah dan seluruh keluarga tak putus-putus ucapkan selamat datang kepada kita, tetapi air secawan pun tidak dihidangkan.

Setiap kali balik hari raya masalah air adalah masalah besar yang menghantui mereka-mereka yang pulang ke kampung. Makin tahun bukannya makin elok, tapi makin teruk.

Gambar di bawah ini saya rakam di Stesen Shell Kuala Krai pada 28 Ogos yang lepas. Masuk sahaja ke sempadan Kelantan dari Kuala Lipis kami disambut oleh banner yang mengucapkan selamat pulang yang memaparkan wajah Nik Aziz Al-Haji Rasuahi.

Dari sana sehinggalah ke Kuala Krai boleh dikatakan ratusan banner-banner Pas yang digantung dengan ucapan yang sama.

Sampai sahaja Stesen Shell Kuala Krai, kami berhenti seketika untuk mengisi minyak dan untuk ke tandas.

Sampai di tandas, tu dia........

AKSB= AIR KELANTAN SENDIRIAN BERHAD.

Negeri Islam kepala otak apa jika keperluan asas untuk umat islam pun tak dapat disediakan.

Nak kata tidak ada wang, kerajaan pusat dah bagi RM 600 juta.

Mana pergi wang tersebut ?

Mengikut seorang lelaki yang berada di situ, masalah tersebut bukan sahaja berlaku pada hari itu, ianya sering berlaku. Hingga memaksa pengusaha stesen minyak berkenaan telah mengambil insiatif sendiri dengan menyediakan dua tangki besar di belakang stesen tersebut untuk meyimpan bekalan air. Tapi kalau penyedia bekalan air gagal bekal air, ada 10 tangki besar pun tak guna.

28 comments:

orang bachok said...

saya mengesahkan apa yg dikatakan rbf adalah benar.saya juga mengamali situasi yg serupa di stesen shell itu.tq rbf kerana mengenengahkan masalah itu.

Anonymous said...

JIKA UMNO KELANTAN PANDAI GORENG-ISU AIR DI KELANTAN BOLEH RUNTUHKAN PAS

Anonymous said...

Tok Pa kasi RM 19 juta pada beberapa bulan lepas utk pembaikan air penduduk kelantan.

Anonymous said...

eh? tak settle2 lagi masalah air ke?

aku pegi kelantan 10tahun lalu, smp skrg ni tak selesai lagi?

itu keperluan asas tu. takkan sampai bertahun tak selesai?

Anonymous said...

hahaha..duit juta2 tu dh nk abs agknya..buat belanja kawen 4 utk tiap seorg exco klate..nk tau sbb pe klate slalu jam time ry or cti pnjang..mn xnya..negeri sndri xde keje..berpuluh2 ribu kuar dr klate dlm satu ms..mn xjemnye..tuka la kerajaan negeri tu wahai org2 klate..

Anonymous said...

tahniah rbf! saya selaku anak kelantan di rantau dah muak dgn masalah air setiap kali balik raya.

mohon rbf dapat tingkatkan lg masalah2 di negeri kelantan utk disiarkan di blog saudara.ramai kawan2 serta saudara mara saya yg menjadikan pembaca setia blog rbf.

Anonymous said...

memang pon! air kt kelantan.. slalu tputus. tpaksa gali telaga.. !!

Anonymous said...

terima kasih bro....

kawe pun kena masalah serupo demo juga

mampuslah cepat sikit pas di kelantan woiiiiii

orang tumpat

YB Raz said...

inilah masalah kelantan..tapi nak itulah rakyat kelantan ni dah terlalu taksub dengan ajaran pas..dorang percaya undi pas tu boleh masukkan dorang ke syurga.padahal nik aziz sendiri tak tahu kemana tempat dia lepas mati nanti.

Anonymous said...

aritu ank sedare aku kawen dgn org bachok..dhla msk2 kg tu kiteorg sume disambut dgn berhala tinggi menjulang warna putih..pastu dlm umah family pengantin ni plak siap ade gmba nik aziz..dh mcm tahap mendewa2kn pemimpin..letakla tulisn Allah muhamad ke..at least ingt jgk kt Allah..ni letk gmba pok nik..pelik2 org klate ni.

Anonymous said...

dah lebih 10 taun kawin ngan org kelantan, kisah air ni sama je. xde improvement langsung, mengalahkan teh tarik kaler air...

Anonymous said...

rbf ,tumpang tanya.

saya juga berada di tempat tersebut pada malam tarikh itu

adakah lelaki yg pakai jaket hitam&kasut adidas putih,kemudian meminta anaknya ambil kamera dlm kereta dan rakam gambar tersebut adalah anda ?

jika ya saya ucapkan terima kasih dan tahniah ,kerana melalui tulisan ini anda telah membantu saya&isteri lepaskan geram kerana masalah tersebut.

Anonymous said...

rbf ! betul ! saya sokong anda 110%.saya dah naik muak lihat kain rentang yang tunjuk gambar pemimpin2 pas ucap selamat kembali kpd perantau.tapi balik2 air takde.cabai betul !

Anonymous said...

tak perlu ckp pasal kelantan masalah air......ada yg marah nanti..wlau pun meka balik raya n merungut..ckp apa pun meka tetap sokong pas..wpun meka pegawai kerajaan makan gaji dgn BN/Umno...haram pada mulut bab gaji cukup bulan tak pernah missed...tak payah lah bantu apa-apa pun..umno sama umno pun gila kuasa...mana nak menang...

Anonymous said...

saya bukan anak kelantan...tp saya jga tidak menafikan artiken yang RBF siarkan memang benar2 dan betul2 terjadi...jgn kate petrol pam..keadaan tandas masjid dan surau pun sangat2 meloyakan..

Anonymous said...

Nati kawe bubuh gambar dalam blog kawe, cara ore kelate terpaksa guna enjin air untuk sedut air dari dalam paip air kelantan.

Ore lain guna enjin sedut dari perut bumi..

Kitaore terdesak bro.. air booring busuk sebab bawah sana ada selut, kalu rumah tengah kampung ok la sebab tanah pasir.. air telaga ok.

Ore yg duduk dekat bandar ok la..ore yg duduk dekat tangki ok la..tapi ore dok jauh dari tangki air xda.. jadi kena sedut pakai enjin.

ada tu sedut angin saja..tapi meter tetap berpusing. ada tu kepala paip 'bersin' sebab air + angin.

tokgaru said...

Sekadar Untuk Renungan ...

Saya terjumpa posting oleh sorang ultra kiasu yang kata "Melayu Bodoh" dalam satu blog lain.

Mulanya nak marah juga. Tapi bila fikir balik, rasanya betul juga melayu nih memang bodoh.

Tak bodoh hapah nya kalau ....

1. bila ada calon melayu, masih juga mengundi calon bukan melayu.
2. bila ada kedai atau mini market melayu, masih juga berbelanja di kedai bukan melayu.
3. bila sudah ada bengkel membaiki kenderaan yang diusahakan oleh orang melayu, masih juga menghantar kenderaan ke bengkel bukan melayu.
4. bila ada kedai makan melayu, masih juga makan di kedai bukan melayu yang status halal nya di ragui.
5. bila sudah ada produk makanan keluaran orang melayu sendiri, masih juga menggunakan produk makanan keluaran bukan melayu.
6. bila diajak bersatu untuk masa depan politik melayu tak mahu, tapi sanggup bersatu dengan pihak yang memang hendak menjatuh kerajaan yang di pimpin oleh orang melayu sendiri.
7. bila sanggup berpakat dengan dengan parti yang tak pernah bersetuju dengan negara islam dan hukum Hudud untuk menang plihanraya yang kononnya akan melaksanakan islam di negara ini jika berpeluang membentuk kerajaan.
8. bila sanggup mengiktiraf komunis sebagai pejuang kemerdekaan, manakala polis dan tentera yang menentang komunis di katakan pengganas.
9. bila bukan melayu yang mencapai umur 21 tahun berebut2 mendaftar sebagai pengundi, tapi orang melayu yang mencapai umur 21 tahun buat tak kisah sahaja.
10. bila tindakan pihak berkuasa agama hendak menyelamatkan umat islam daripada di murtadkan, tapi ada parti melayu yang mempertikaikan.

Tapi saya bernasib baik kerana nampak "kebodohan melayu" itu lebih awal daripada orang melayu yang lain.

Saya pasti akan marah jika ultra kiasu itu kata saya "melayu bodoh" kerana saya sudah keluar daripada kebodohan itu sejak lama dulu.

Anonymous said...

Bro2 sekalian!!!

ISU AIR INI SUDAH LAMA. RAKYAT KELANTAN TAK TERMAKAN PUNYA KALU ISU AIR DITENGAHKAN. TAHU MENGAPA????

NANTI NIK AZIZ TANYA: MU ORE KELATE, NOK KO ISLE KO AIR? ACU JAWAB?

KAKAKAKAKAKAK....

Anonymous said...

mujur ore kelate buleh gali telago..kalu dok mapuh lama doh air takdok

joehan said...

ore2 klate ni sumenye tktkn poknik sbb tkt x dipilih msk syurga nnti oleh poknik..diekn pemegang knci syurga..heheheh

wénkt said...

Air kelantan mmg pelik
Dalam bandar pun guna air telaga tapis sendiri
Sbb tu jual simen telaga tu fames lg kt kelantan
China bukak kedai penapis air besar giler kt jalan long yunus tu..

awie958 said...

Kesian rakyat kelantan....agaknya rata-rata kalau takda air kena tayamum la agaknyer yer

Anonymous said...

Pada orang kelantan, terputus air bukan isu penting. Sejak azali sudah ada masalah air.

Apa yang penting, cari duit dan sokong parti tok gugu

Air, tak mustahak.

Anonymous said...

POK NIK DAN KERAJAAN MULIA PAS TAK PAYAH SAMBUT KEPULANGAN KAMI DARI PERANTAUAN UNTUK APA JUA PERAYAAN KERANA PEMERGIAN KAMI BERHIJRAH KELUAR DARI NEGERI CIK SITI WAN KEMBANG SEMATA-MATA UNTUK KAMI MENGUBAH NASIB KAMI DAN KELUARGA....SETELAH DI KELANTAN TIDAK MENJANJIKAN SEBARANG SYURGA BUAT KAMI.....KAMI TERPAKSDA MENINGGAKLKAN IBU DAN AYAH YANG UZUR....TIADA SIAPA LAGI YANG DATANG MENJENGGUK SAKIT DAN DEMAN ORANG TUA KAMI SETELAH SEPENINGGALAN KAMI ITU....SEGALANYA KAMI SERAHKAN PADA TAKDIR....KAMI TERPAKSA MENINGGALKAN MEREKA DEMI MENCARI SESUAP NASI DI NEGERI ORANG YANG TERNYATA LEBIH MAKMURDI KELANTAN SEGALANYA SUKAR DAN KAMI TAK MAMPU UNTUK TERUS BERMUKIM DI NEGERI YANG SUSAH.....SEANDAINYA KAMI TERUS BERADA DI SINI (KELATE)NESCAYA NASIB KAMI TIDAK AKAN BERUBAH..KAMI TENTU MASIH DITAKUK LAMA..KAIS PAGI MAKAN PAGI DAN KAIS PETANG MAKAN PETANG.....BIARPUN BEGITU BERAT UNTUK KAMI MENINGGALKAN KAMPUNG HALAMAN DAN IBU BAPA YANG LANJUT USIA...TETAPI APA KAN DAYA KAMI TERPAKSA.....DEMI SURVIVAL HIDUP....KAMI TERPAKSA MENAGIH REZEKI DI NEGERI YANG DIDAKWA BUKAN ISLAM OLEH POK NIK DAN PENGANUT AGAMA PAS.....SEANDAINYA POK NIK DAN PAS BENER-BENAR MENGAMALKAN ISLAM DALAM PENTADBIRAN MENGAPA HARUS MEMBIARKAN RAKYAT JELATA MELATA DEMI MENCARI SESUAP NASI....DAN MENGAPA HARUS MEMBIARKAN RAKYAT TERUS KEHAUSAN......UNTUK TAHUN TAHUN YANG MENDATANG SAYA MERAYU POK NIK DAN PAS KELATE USAH LAGI MENYAMBUT KAMI SEDEMIKIAN RUPA...KERANA SETIAP KALI KAMI PULANG KAMI SERING MERINTIH KEHAUSAN DAN KAMI SERING TERPERANGKAP DALAM KESESAKAN YANG MELAMPAU DISEBABKANN TIADANYA USAHA YANG DIAMBIL OLEH POK NIK UNTUK MENYELESAIKANNYA......OLEH ITU KAMI TIDAK MENGHARAPKAN APA-APA DARI POK NIK...USAH DISAMBUT KEPULANGAN KAMI.....DAN USAH JADIKAN KAMI ALAT DEMI KELANGSUNGAN POLITIK PAS.......KAMI TIDAK RELA..KAMI TIDAK RELA.....KAMI TIDAK RELA....

Ore Slising said...

Aku adalah generasi anak Kelantan yang dibesarkan di luar negeri Kelantan kerana bapak aku adalah perantau yang berkhidmat di dalam perkhidmatan ATM menentang - pengganas yang telah dinobatkan sebagai pejuang kemerdekaan oleh segelintir individu takde otak..

Tetapi ibu aku yang kini telah kembali menetap di sana (2007) kerana mewarisi rumah pusaka dari aruah Tok We ku bernasib baik kerana kami sekeluarga tidak perlu bergantung kepada bekalan air KERAJAAN NEGERI yang cam celaka kerana kami mempunyai alternatif lain iaitu AIR PERIGI yang tidak pernah mengecewakan kami sekeluarga.. free lagi tu.. Alhamdulilah..

Tok sah cerita pasal kebajikan la kalau keperluan asas kepada rakyat pun gagal untuk disediakan..

Mengada-ngada je tu..

Anonymous said...

Isu Air tu satu hal, isu jem setiap kali hari perayaan tu lagi la tensionnya..

Bila la nak selesai isu ni.. kat negeri lain pun rakyatnya pulang ke kampung halaman, tetapi tahap kronik kesesakkan di Kelantan terutamanya di Kota Baharu dan pekan2 di sekitarnya serta jalan2 masuk ke Kelantan melalui Grik dan Kuala Lipis adalah satu perkara yang amat luar biasa..

Setiap kali nak balik beraya ke kampung halaman.. tension semacam je gua..

nonbal said...

Jangan kata kelantan, di Kedah pun serupa. Wajah Ostad Zizan berada di merata simpang di pekan as. Gamaknya puak-2 PAS ni rasa, kalau memerintah tu mesti kena pamer muka depa kat simpang barulah namanya pemerintahan yang adil dan bijaksana. Meluat kalo banyak sgt gambar, tapi takdak apa pembahruan didlm pemerintahan. Yang ada sume peninggalan BN dulu yang mereka tumpang senang dan bangga, dey piiiiiirah.

Anonymous said...

aku blik johor time raya, ssh gler nk tgk banner pemimpin BN johor smbut kpulangan kami yg kerja di negeri org, ape nk buat, kerja gomen..
cube lah buat sekali sekala kat exit PLUS 2, hepi gak r..
kdg2 aku terpikir, rmai ke org jhr yg keja di negeri org ????
psl mslh air kelantan, ape nk buat, pemimpin lbih pntgkan politik dpd pembangunan.. aku rasa anak2 kelantan msti hepi giler lau kat kelantan bnyk pluang pkerjaan, dpt kerja berdekatan gan kuarga n plg pntg, dpt berkhidmat di negeri sndiri.. selamat hari raya.