Friday, November 25, 2011

Musuh Islam Akan Pastikan Umat Islam Kekal Sebagai Pengguna, Bukan Penjual


Apabila isu fidlot menjadi heboh, saya hanya memerhatikan perkembangan tersebut dengan teliti. Ada beberapa perkara yang dapat saya kesan berdasarkan pemerhatian saya sebagai orang awam dan orang Islam.

Bagi saya, NFC yang baru hendak masuk tahun ketiga beroperasi mungkin mempunyai kelemahan di sana sini. Apatah lagi wujud perjanjian yang masih belum dan lambat ditandatangani dengan pihak kerajaan menyaksikan, operasi tersebut tidak dapat dijalankan secara menyeluruh. Lagipun NFC mengambilalih kerja-kerja yang ditinggalkan oleh sebuah syarikat dari luar negara yang sepatutnya menjadi kontraktor utama, membuatkan seluruh operasi terpaksa dimulakan dari awal.

Namun berdasarkan bukti-bukti serta selarinya dengan laporan Ketua Audit Negara yang menyatakan sasaran 8,000 lembu bagi tahun 2010 telah dapat dicapai, saya melihat syarikat tersebut sedang berada di atas landasan yang kukuh dan tepat.

Saya tidak bermaksud hendak membela NFC kerana saya hanyalah seorang pembaca laporan yang disediakan oleh Ketua Audit Negara dan lawatan yang dibuat ke ladang tersebut baru-baru ini, hanyalah lawatan singkat. Beribu-ribu lembu yang saya lihat di ladang itu, mungkin baru sahaja dimasukkan ke kandang fidlot untuk mengelabui mata saya.

Jangan kata tidak mustahil, memandangkan Malaysiakini sebelum itu, melaporkan hanya seekor lembu yang kelihatan. Manakala Rafizi Ramli dan Saifuddin Nasution pula menyatakan, ladang tersebut memiliki kurang dari 100 ekor lembu walaupun penyembelihan yang dijalankan adalah 30 seekor sehari dengan menggunakan rumah penyembelihan kecil.

Saya melihat perkembangan masakini menyaksikan umat Islam yang sudah sekian lama ditindas dari segi ekonomi, mulai bangkit. Kalaupun tidak di seluruh dunia, saya melihat perkembangan itu di Malaysia.

Bantuan dan kesungguhan daripada kerajaan yang berteraskan Melayu UMNO berjaya menghasilkan sejumlah ahli-ahli perniagaan Melayu-Bumiputera dan Pribumi yang berjaya. Pasaran daging negara selama ini dikuasai oleh kartel-kartel yang dimiliki oleh bukan Islam. Walaupun halalan-toyyiban menjadi ungkapan yang menyegarkan telinga, sebenarnya penghasilan daging lembu untuk dimakan oleh umat Islam di negara ini amat meragukan.

Hanya kerana umat Islam di negara ini mempunyai sikap 'tidak apa', maka umat Islam terus ditindas dan dizalimi. Sebarang usaha untuk memastikan sektor perniagaan, turut dikuasai oleh firma-firma Islam dan Bumiputera akan dicantas habis-habisan. Paling tidak pun, akan dipalitkan dengan label KRONISME dan RASUAH bagi menjatuhkan moral dan menyebabkan putus asa.

Sekitar tahun 1985 dahulu, apabila Malaysia berjaya menghasilkan Proton Saga, kaum yang sama menyatakan bahawa Proton Saga bukanlah sebuah kereta sebaliknya, TIN MILO YANG BERGERAK. Permintaan tinggi kerana harganya yang jauh lebih rendah berbanding kereta-kereta biasa, malangnya ia tidak boleh dipasarkan kerana pemasar-pemasar sedia ada mempunyai 'mutual understanding' dengan pihak-pihak taikun besar pemasar kereta.

Entiti baru diwujudkan untuk pemasaran. Proton Saga terus dikondem dan diboikot. Namun usaha tersebut gagal. Permintaan tetap besar dan akhirnya mereka mengalihkan taktik. Tidak lagi mengondem Proton Saga, sebaliknya mahukan hak untuk sama-sama menjual kereta tersebut.

Mereka berjaya memperolehinya dan mereka pun tutup mulut.

Perkara yang sama juga berlaku kepada FELDA, Kedai Rakyat 1Malaysia, Kedai Runcit TUKAR, Bazar MARA dan sebagainya. Pemboikotan dan usaha mencantas dijalankan dengan sebarang cara, termasuklah dengan menggunakan orang politik dari golongan Melayu-Islam. Golongan yang sebenarnya lebih layak digelarkan sebagai BARUA ini, merupakan parasit yang bergergaji dua mata. Mereka mengambil upah yang kecil, tetapi pada masa yang sama, akan memastikan tuan-tuan mereka tidak terjejas dek penguasaan umat Islam dalam bidang perniagaan di negara ini.

Dari mulut BARUA-BARUA inilah ungkapan RASUAH, KRONI, PENYELEWENGAN dan sebagainya dapat didengar dengan mudah. Manakala taukeh-taukeh di belakang mereka, sekadar menyucuk dan menjanjikan pulangan besar kepada mereka sekiranya rancangan yang diatur berjaya.

Perhatikan sahaja bagaimana Amerika Syarikat menguasai pasaran minyak dunia, bahkan menentukan harga komoditi tersebut. Sedangkan hakikatnya pengeluar utama komoditi itu adalah dari negara-negara Islam. Taktik yang sama turut digunakan di negara ini, terutama dalam pemasaran barangan makanan dan barangan lain. Umat Islam hanya mengeluarkan, tetapi yang menjual serta mengaut keuntungan besar dairpada hasil yang mereka keluarkan adalah orang lain.

Seharusnya dalam hal ini, umat Islam yang berbangga dengan al Quran dan al Hadis, mampu membuka mata dan berfikiran secara matang. Jangan disebabkan mudah termakan hasutan, umat Islam kehilangan peluang yang Allah Taala anugerahkan kepada kita. Kalau Nabi s.a.w sendiri memberi jaminan bahawa 9/10 punca rezeki adalah daripada perniagaan, mengapa pula kita mencari-cari ruang untuk mematikan perniagaan saudara seagama kita dan membiarkan sekutu bukan Islam kita yang menjadi taukeh besarnya?

Cuba anda fikirkan dan renung-renungkan...

15 comments:

Anonymous said...

bagus, aku suka bab ni...hebahkan perkara ni, ni yg utama...perlunya dididik dengan ke2 sebegini yg melibatkan melayu Islam di malaysia ni....muak aku tgk cina kuasai malaysia dlm hal2 ekonomi ni, biar kita yg bermaharajalela..celaka kaum dapigs ni, xkenang budi duduk malaysia...celaka!!!

Jgn jadi banjingan said...

Masalahnya dlm kes NFC ni, ada statement dr dalaman UMNO yg tembak jugak mcm Azmi Khalid & Bung Mokhtar...

Rasa2nya si Rafizi, Mak Lampir & Saifudin x serajin itu utk dptkan maklumat pasal NFC.. Ni mesti dr dalaman punya keje ni....

Kalau ikut Sun Zhu Art of War, pengkhianat dalaman punya impact lagi kuat berbanding serangan dr luar..Tu pasal banjingan2 or Barua2 diemploy utk rosakkan perpaduan, ukhuwah dr dalam.

Anonymous said...

sila jawab mengapa kerajaan beri 1. lesen halal kpd bukan islam? dan 2)lesen perbankan islam kpd bukan islam dan kakitangan (pengurus2 kanan)ada yg bukan islam? nilai perniagaan ini jauh lebih besar dari rm250 juta. penganut2 islam adalah mereka yg percaya Allah, Rasulullah & quran manakala buka islam? perniagaan yg disebut ialah cabang2 ibadah umat islam

Anonymous said...

bila dendam dan hasad denaki menguasai benak otak mereka maka segala petunjuk dan cahaya islam tidak terkesan oleh mereka...

Islam hanya untuk puak mereka saja dan bukan untuk kesejatheraan sekelian umat

Anonymous said...

BUNG MOKHTAR TAK MASUK PUN DALAM MESYUARAT KABINET YG MELULUSKAN KONTRAK KEPADA NFC JADI ULASAN BELIAU CUMA BERDASARKAN LAPORAN AUDIT NEGARA SAHAJA..BUNG SENDIRI TIDAK MENGEMUKAKAN SEBARANG BUKTI UNTUK MENYOKONG TUNTUTAN BELIAU...NFC ADALAH PROJEK BERSKALA BESAR DAN MEMERLUKAN MASA UNTUK MENAMPAKAN HASIL..NFC ADALAH PROJEK BUMIPUTERA PASTINYA CABARAN LEBIH GETIR HARUS DIHADAPI OLEH MEREKA TERUTAMA DARI PERSAING2 MEREKA YG BUKAN BUMIPUTERA.BIARLAH PIHAK POLIS DAN SPRM SIASAT KES INI..PER2 PUN SAYA GEMBIRA KERANA KERAJAAN SEDANG BERUSAHA MENGHAPUSKAN MANOPOLI DARI KAUM CINA TERHADAP PASARAN BARANG RUNCIT,IKAN DAN DAGING MALAH DIHARAPKAN AYAM JUGA HARUS DI 1 MALAYSIAKAN :)

Anonymous said...

tengah dok pikiaq nie ... taun depan aku bagi jawapan hahahahahhahahah

JoN said...

anon November 25, 2011 5:01 PM.

soalan2 ko cukup mudah nk dijawab..

1) peniaga dan pembuat berasaskan makanan sama ada kering atau basah yang beragama islam di malaysia memang banyak tapi yang malangnya cuma segelintir sahaja yang memohon dan pihak jab.agama islam terpaksa mengeluarkan kepada bukan islam kerana ada permohonan dari mereka.

2) mengenai lesen perbankan islam nampaknya ko ni salah faham kot, cuba ko selak balik rujukan2 mengenai syarat2 perbankan islam dalam pasaran global bukan setakat malaysia shaja dan satu lagi berapa ramai orang islam di malaysia ni mempunyai institusi kewangan islam dalam bentuk perbankan yang wujud di malaysia, sebenarnya institusi2 kewangan yang bukan islam ni dah punyai sistem perbankan secara islam di luar malaysia sebelum ini.

Anonymous said...

to Jon...anon November 25, 2011 5:01 PM. u did not understand my questions...''mengapa ekonomi umat islam mesti dikongsi dgn bukan islam.yg hang bagi tu bukan jawapan, cuma alasan. fahami tajuk diatas ....musuh islam akan pastikan umat islam kekal sebagai pengguna, bukan penjual...

JoN said...

woo itu mcm ka soalan, em camni la kita kena tngok dr segi sejarah balik. kebanyakan orang2 melayu masih lg di takuk yg sama, kita x buley la nk persalahkan kerajaan 100% sebab kita sendiri yang ketinggalan dgn bangsa len terutamanya bangsa cina, tapi sekarang ni kita dah tau apa kelemahan kita sendiri jadi apa salahnya kita perbaiki secara tersusun. sapa xnk berjaya dlm hidup terutamanya dlm perniagaan tapi yang menjadi kelemahan bangsa kita ni ialah dengki, khianat dan dendam itu la yang dok jadi punca pesaipa kita kena kongsi ekonomi dgn bkn islam, sebab kita sendiri masih lemah dlm ekonomi sendiri... soalan hang tu baguih gak.....

DAP cuma nk kita tikam sesama sendiri, mmg knai sngat la ngan DAP ni.. dulu time launching model proton saga aku ingat lagi bngsa cecina DAP nih kondem kaw2 pnya smpai tahap buka bonet dpan keta saga kat atas jambatan time tu(wayang cina depa la)lpas tuh pnggil reporter depa mai amik gambaq, arwah abah aku cukup hangin time tu...

Anonymous said...

to JON.....did i ever blame the government? the question is WHY MUST BE SHARED WITH NON-MUSLIMS yg tidak beriman kpd ALLAH SWT, ALQURAN & MUHAMMAD RUSULULLAH SAW. politik2 tak main...fyi, soalan2 ni dah aku tanya lebih dari 10 tahun dan jawapan2 yg diberi masih UNSATISFACTORY to me. "Ikutilah mereka yg tidak meminta upah dari kamu utk diri mereka, dan mereka lah yg mendapat petunjuk" YAASIN ayat 21

anakmelayu said...

bagus..bagus..nmpaknye da ramai org kite yg sedar pasal perkara ni..mane2 yg belum sedar tu kite kejutkan mrk. kpd jutawan2 bumiputera/melayu jgnla senyap aje..buat la plan tuk tingkatkn ekonomi org melayu islam.apa salahnye kongsi2 kuarkan modal tuk jana ekonomi org melayu islam....cthnye barangan IT..takla kite asyik mengadap bangsa lain je kalau nk beli stok...

syarizat said...

ubah topik plakdepa ni.......dari isu NFC yg dikatakan berlaku penyelewengan depa apin kpd isuekonomi islam plak.itu yg depa rancang dlmmesyuarat bloggerdgn KDN ka? apapun irg bercakap secara negatf dan bawa keburukan pada UMNo....yehahahahhahahha padan muka

Anonymous said...

Dahulu…

Sebelum belajar agama (berguru) dengan ulamak Pas : pemimpin DAP tak pandai dan tak berani nak maki hamun pemimpin melayu islam di hadapan orang melayu islam sendiri.

Sekarang….

Selepas belajar agama (berguru) dengan ulamak Pas : cina2 kafir DAP dah pandai dan tak takut lagi nak memaki hamun pemimpin melayu islam di hadapan beribu “ekor” tok2 lebai dan pak2 lebai Pas dalam majlis ceramah Pas. Ada yang laung “takbir” semasa MB Zambri di maki “Haram Jadah” dan “Metalik Hitam” oleh cina DAP itu. (Sumber : berita jam 8 di tv 3 @ 30.11.2011)

Itu lah bukti keberhasilan Dakwah Islamiah yang di jalankan oleh Pas.

Anonymous said...

tulisan bias sgt2 la bai.... camni ke keje cyber troper umno?? langsung tak terjejas pemikiran aku....

Anonymous said...

kelakarnya rbf mengaku orang awam dan orang islam.