Thursday, January 19, 2012

Adakah Ini Lambang Salib atau Huruf T atau Ejaan Bahasa Kelantan ?

Gambar dari sel13.com
Boleh tak sesiapa tolong terangkan apa yang ditunjukkan oleh anak panah itu, lambang salib atau ejaan dalam bahasa Kelantan.

Jika ada mana-mana pembaca yang pakar dalam soal eja-mengeja bahasa Kelantan minta tolong terangkan.

Setahu saya perkataan TEMU dalam bahasa Kelantan dieja sama seperti bahasa 'kolumpo'. 

Jika hendak dihentikan antara TE dan MU, ianya sepatut dieja TE'MU. 

Tak logik kalau nak TEMU boleh jadi TtEMU.

Jika tersalah cetak, kenapa penganjur tetap menggantung kain rentang tersebut. Tidakkah itu memalukan pemimpin suci seperti Nik Aziz ? 

Mungkin esok lusa ada yang kata ianya disabotaj oleh Umno. 

Wa....kah....kah....kah...kah....kah.....

Selanjutnya sila klik di sini

56 comments:

Anonymous said...

bukan huruf t
bukan ejaan bahasa kelantan
bukan silap cetak

yg sebenarnya

ITU TANDA KEBERKATAN PERJUANGAN PAS BERSAMA DAP


sekian

-aku hensem-

Anonymous said...

blogger rbf ni makin bodoh plak aku tengok. ini la die bile semua entry bermodalkan fitnah. bile fitnah da kantoi, jadi xde isu. tue yang entry macam sampah ni pon keluar. bodoh macam lembu blogger ni.

Anonymous said...

rbf tanya je tu..apa maksud t ata tanda salib kat banner tu.

yang hang meroyan apehal? kalu tak tahu, lebih baik ko tanya gak...atau sebaik2nya hang diam!

kalu tahu, jelaskna pada kitorang yang bertanya nih..salah ke???

bingai punya anon 4:25pm!

ruang bicara faisal said...

anon 4.25

tidak ada masalah awak nak kata saya bodoh atau apa sekali pun. saya terima seadanya.

cuba terangkan kpd saya dimana fitnahnya ?

apa yang saya tuduh ?

awak sudah tidak mampu nak jawab kerana telah terkena atas batang hidung, maka lepaskan geram kpd saya.

sekarang siapa yang bodoh ?

blogger2 pas semua baik2.langsung tidak pernah memfitnah.asyik menulis pasal Quran dan Hadis ja.

ruang bicara faisal said...

anon 4.25,

dalam komen kamu 2 kali kamu sebut perkataan bodoh yang ditujukan kpd saya.

tapi kamu tak pula tunjuk cerdik kamu untuk menjawab soalan yang ditanya.

cuba tunjuk cerdik kamu sikit.terangkan kepada saya apa perkara yang sebenar.

salib, T atau ejaan kelantan ?

Anonymous said...

Hahaha.. Anon 425 kena dah.. Hahaha.. Bro rbf tanye sebab keliru dowww.. Puak2 cai semua pandai2.. Takde yg bodowww.. Sebab tu layak jaga stor SUKAN ngn stor MuZIum.. Hahaha..

Anonymous said...

RBF

salib, t atau ejaan kelantan ..

untuk menunjukkan terang terang saya ni bodoh saya pilih "atau"

kah kah kah kah kah

maaf atas kebodohan saya yang tak mampu menjawab soalan yang mudah ini

saya menjawab atas kapasiti orang peribadi bukan atas kapasiti ahli jawatan kuasa PAS pusat

harap RBF terima jawapan dari saya..

yang bodoh
- ahli pas

Sha said...

Kalo temu dieja sebagai te'mu akan jadi bunyi sebagai tekmu. Ya, ada sstgh org kelantan mengeja sprti biasa iaitu temu. Namun kalo berbicara melalui tulisan dgn org kelantan double letter adalah menandakan penegasan pada tulisan tersebut. Ttemu, ma-kkoh (pangkah), nnapa (tampar) dan byk lg. Sprti negeri lain, di kelantan lain daerah ada yg lain sebutannya. Mungkin ada yg x terangkan sebutan tu, jadi ejaannya tanpa dua huruf. :)
Maafkan sy, komen sy bkn berunsur politik tp ya, pertanyaan anda berunsur fitnah kpd rakyat kelantan. Ianya seolah2 anda merujuk kpd semua rakyat kelantan bersekongkol dgn dakyah yg tdk betul. Anda tdk nyatakan secara nyata, tp ianya seolah2 begitu bg mereka yg suka membuat kesimpulan sendiri. :)

Anonymous said...

edit tu.............

Anonymous said...

benda Bbodo Ggini pun nok tunjuk Nnate pelahap duit..... contoh ayat ore kelate

Anonymous said...

Anon 4:58.
ddo'oh llalu :D

Anonymous said...

cam orang gagap je ejaan orang kelantan ni

ttmu .. ttmu

NNNnapa ttmu eeeja ggitu mmata ttak eeejo ggggitu..

mmmmta ke mmmmato ?

ppppptutnya tttttemu MMMMMato lla kkkkkaaan?

kkkkkkah kkkah kkkah kkkkkkah

Anonymous said...

.."t"bunyi dlm bahasa kelantan..mcam "sabdu" sikit..lebih kurang tajwid la prounouns..kalau tanya orng kelantan pasal "t" "sabdu" diorang tau laa..saya orang kelantan..tq

Anonymous said...

rbf tanya papagomo laa pasal "t"..tuh

Anonymous said...

Dulu Melayu tipu Melayu
Sekarang Islam tipu Islam
Dulu negara Islam
Sekarang Negara Kebajikan
Rupa-rupa negara Islam tidak ada dalam Al-Quran.
Dah lama baru PAS tau
Dah lama kena tipu dengan PAS
Harap PAS sedarlah.

Anonymous said...

Anon 5:05
Bukan MATA kalau sebutan biasa MATE???
Ada lagi ke org sebut MATA.? Wow, baku.. Atau mungkin kamu org Sabah. :)
Ejaan itu disengajakan kerana begitula uniknya org kelantan berbicara melalui tulisan... Lagipun ianya hanya perlu 2 huruf yg sama, tak perlula kot sampai berjela2..:)

Anonymous said...

RBF .. jadi jawapan pun diberi
baru la tau kenapa ada double "t"

ia adalah untuk menunjukan "sabdu"

cam yang di tulis kat blog ni

>> http://wacanaku2009.blogspot.com/2010/12/kelas-bahasa-kelantan-ep-2-hukum-sabdu.html


yang bodoh
- ahli pas

Anonymous said...

Ttemu tu bahasa percakapan org kelantan..bukan tanda salib..apalah..semuanya nak difitnahkan..takde modal lain dah rbf ni.. teruklah youuuuu :(((

Anonymous said...

mmg unik teknik pelunisan orang kelantan .. ni

terbaiiiikkk

sama la cam budak budak zaman skang ni

tulih bodoh dah jadi "dow" jew ..

wa cakap same lu..


hehehehe

Anonymous said...

Parti Isle Se Malaysia, Membangun Bersama Kristian..

Anonymous said...

RDF

hang ingat nik aziz nih dia ambil peduli kah benda macam tu. dia tak sempat nak tengok sebab dia hari2 duk selak nak cari keburukan umno.

aku ada satu hal yang aku tak suka tentang umno ni adalah selepas 54 tahun perintah negara, bilangan mesjid dan surau terlampau banyak sampai orang tak ada peluang nak ponteng sembahyang jumaat. pi sana ada mesjid, pi sini ada mesjid. sampai nak cari excuse untuk tak mahu pi sembahyang jumaat pun susah. nak kata mesjid jauh dari rumah, terkentut kuat sikit pun tuk imam boleh dengar. leceh betul lah umno ni.

kalau pas yang perintah aku seronok lah. lepas 20 tahun baru bina sebuah mesjid saja. ada dapat lah peluang nak excuse daripada pi sembahyang jumaat.

kalau macam tu mai kita ramai2 pakat pangkah pas pada pru 13 nanti. tak lah negeri tu bersepah mesjid dan surau. hang tengok di kedah, depa buang surau ganti dengan shopping complex.

bagi aku, pas best ....

Anonymous said...

dia cetak guna tulisan century gothic..tersilap mungkin sbb double T, satu kecik, satu besar..rasanye kekhilafan sahaja tu, sbb huruf t juga mmg mirip lambang salib..

tp kejadian ini di selangor..persoalannya ade 2:

(i) mcm mana boleh silap?
jawapan aku: sbb yg tukang cetak nye adalah org cina, cuba tgk mcm mana tulisan teresa kok ngan elizabeth wong tulis surat dalam bahasa malaysia..kamu akan phm maksudnya sy..

(ii) kalu da silap, nape still pasang banner tersebut..

ape salahnya? sbb PAS ngan Kristian berkongsi "ALLAH" yg sama..lambang salib tu datang dari agama yg sama..tok saloh, bak kate nicky ajis...hahahaha

Anonymous said...

PAS la terbaek..senang aku nak gi pusat urut, jalan kaki je..

Anonymous said...

rbf bi mcm sengaja nak memperbesarkan perkara2 yg x disengajakan sehingga membawa kpd fitnah..

Anonymous said...

01:10
RBF pun org kelate gk
Saya pun org kelate
More to te'mu bukan ttemu

fiD said...

dah ada org klate yg jawab.. so dh paham?

Anonymous said...

alah hurup " t " tu macam sabit kah atau macam parang kah. jangan lah nak duk pelaga islam dengan kristian pulak. kristian dengan islam tu sebenarnya sama saja. kan tuhan depa tuhan kita juga. tuhan depa nama allah, tuhan kita pun entiti yang sama juga.

tak caya. pi tanya nik aziz macam ni, " tokguru ambo nak tanya mu, gapo nama tuhe ore karistian ". dia akan jawab " Allah ". Tanya lagi, " tokguru ambo nak tanya mu nih, gapo nama tuhe orang isle pulok ". dia jawab " Allah ".

hangpa kena tanya dia lagi. " kalu mace tu ambo boleh wat solat fardhu kat gereja la ". dia jawab, " gapo tak boleh pulak, tuhe Allah pun kade2 ada dale gereja jugak sebab tuhe Allah ni dia jago mesjid dan dia juga jaga gereja ".

hangpa ingat tak, dulu yang sokong gereja pakai nama Allah adalah nik aziz sendiri.

Servant of God said...

Anon January 19, 2012 6:08 PM

Hahahahhahahaha

Aku tabik kat lu bro!

Hahahahahahahaha

Sepat Ronggeng said...

Memang ada sesetengah perkataan kelantan & Terengganu disebut pakai "Sabdu" tapi sepanjang hayat yg saya tahu, tak pernah pulak jumpa dalam bentuk tulisan. Kalau tersilap cetak sekali pun, tu tandanya Allah dah bagi Warning ke pok Nik... muhasabah diri la pok nik...

Mesin Taip Buruk said...

orang buat banner tu yg bodoh. Banyak2 jenis font kenapa diorang pilih font yng akhirnya huruf T kecik menjadi "t" berbentuk salib.

Bukankah akhirnya menimbulkan fitnah? Kalau tanak kena fitnah, jauhi perkara2 yg boleh menimbulkan fitnah... so siapa bodoh?

Anonymous said...

{Anonymous said...
cam orang gagap je ejaan orang kelantan ni }

nnate bbabi ore UMNO kato ko sek kelate......suppoh aku dok undi pok bbabi nie.....

Anonymous said...

toksohdok kira psal salib wih.Skeliling rumah kito cuba tengok .Ada pd tingkap @ pintu@ ampaian pendek kata ada di mano-mano bahkan pada diri kita bila kita depang tangan.Tak cukup dengan itu cuba tengok menara masjid Kg Baru, KL pada waktu malam apabila lampu-lampu di menara itu terpasang!
Apakah kita ada saham mempromasi dan mempratonton?
Jika kepala otak kerja nak cari salah orang LAGU nilah jadinya!

Ingat bahasa kelate lagu bukan bermaksud lagu yang kita dok dengaq hari-hari!

Anonymous said...

AKU RASA TUAN BLOG NI MMG KAKI FITNAH.. NI LA PEROSAK UMMAT.. KO KEJE APA RFB.. ANGKAT TAIK KE? IQ MCM CILAKE

Anonymous said...

blog bodoh macam tuan punya blog gemuk bodoh macam babi tunggal

Anonymous said...

Tuuuuut.....adalah bukan ajaran Islam menghina tubuh badan anggota makhluk Allah....ceramah PAS tak ajar ker???

Anonymous said...

xdak point

Anonymous said...

{Anonymous said...
cam orang gagap je ejaan orang kelantan ni }

----

nnate bbabi ore UMNO kato ko sek kelate......suppoh aku dok undi pok bbabi nie.....

hehehe ..

ssori oore kklate .. aambo gghurau jjak

ggilo ppuak mu kecek supo oore ggilo

mmu ttok se ppangkoh uumnno x dok mmsallah..

mmu bbuleh ppangkoh bule deh

kah kah kah kah

x leh ggura la puok puok ni..

Anonymous said...

pah (pas) bbusuk bbanga..!!!

Anonymous said...

Tt....Tu qolqolah bahasa jawa. Ish ish ish.

Anonymous said...

ANOM 4.25 NI PAK TOLOL DALAM PAS DAN AKU PERCAYA SITOLOL INI YANG BERGULING ATAS JALANRAYA DI BEBERAPA TEMPAT DULU.DIA NI SEBENARNYA MASIH BERMIMPI DAN DIA RASA DIA BETUL DAN CERDIK. HAKIKAT SEBENARNYA ORANG YANG BERAKAL DAN CERDIK DAH LAMA TINGGALKAN PAS CUMA YANG ADA HANYA BADUT YANG MASIH SETIA DENGAN PERJUANGAN PAS YANG TOLOL DAN SIA-SIA.AKU PUN ORANG KELATE JUGA TAPI AKU TENGOK TAK ADA SEEKOR PUN PEMIMPIN DAN UMAT PAS YANG CERDIK SEMUANYA BEROTAK LEMBU TERMASUKLAH........tak payah cakap semua dah tahu.kalau dah bodoh tu jangan PULA AJAK ORANG LAIN JADI BODOH.APA YANG PASTI PERJUANGAN PAS ADALAH PERJUANGAN UNTUK ORANG YANG TOLOL.

ikhlas MAMUD KB

Anonymous said...

IKU KAMU SEMUALAH NAK BERBAHAS KE NAK BERTEKAK KE, CUMA SATU AKU NAK KATA PUAK-PUAK PAS SEMUA TOLOL.

Anonymous said...

Ini tentu kerja khalid gagap...
ejaan pun nak kena gagap juga sebab banner nak pasang di Shah Alam kat rumah beliau...baru ngammm....

Anonymous said...

senang citer ko pegi jumpa org kelate , pastu ko suh dia sebut ayat tu .. tgk cmna nk eja .. hanya org klate je yang paham nk baca . tapi aku org klate aku tahu la nak baca . mcm sabdu .. dan mmg ejaan dia cmtu . nak eja betul2 guna bahasa kamus mmg la xblh sebab ejaan loghat mana-mana pun mana ada dlm kamus.jgn sebab ko benci sgt kat PAS habis ejaan ayat .. or semua yg berkaitan dgn klate ko nak cr silap .

-tak suka politik tapi lagi benci pada org yang buat politik jadi kotor .. -

mahani said...

harap timbangan amal kebaikan anda cukup utk menyelamatkan anda dari azab api neraka....kalau ada sisa iman, anda pasti yakin azab Allah itu benar....takut lah pada Allah kerana mati itu rahsia dan boleh datang tiba2. Tulisan2 sebegini hanya bebanan dosa pada anda...keseronokan sementara ini sedang memimpin anda kepada azab Allah yg tiada terperi sakit. Jangan beralasan di depan tuhan anda tidak mendapat peringatan...semakin hari kita semakin jauh meninggalkan dunia dan samakin menghampiri tarikh kematian kita.

Anonymous said...

"Anonymous said...
01:10
RBF pun org kelate gk
Saya pun org kelate
More to te'mu bukan ttemu
January 19, 2012 5:53 PM"


Untuk Pengetahuan "orang kelantan" yang tak tahu cara percakapan bahasa kelantan pertakaan "TEMU" dalam bahasa kelantan memberi maksud sejenis tumbuhan seperti kunyit.
kalau tak kenal ni,gambar dia--->refer gambar kat sini http://ijoks2009.blogspot.com/2012/01/blogger-umno-fitnah-lagikali-ini-isu.html
Saya fikir sebab tulah dalam barner yang sengaja dibuat dalam bahasa kelantan tu tidak ditulis TEMU atau TE'MU nanti jadi macam pelik pulak..
TQ
-Orang Kelantam duduk UK

Anonymous said...

buat ja huruf 't' camni kan senang.kenapa nak buat T cam salib.org yg buat banner tu bongok

Anonymous said...

itu masalah tulisan yang dipilih. apabila memilih jenis tulisan comic sans ms, huruf t dia memang macam tu. carilah alasan lain yang lebih cerdik.

EkELEH said...

Alaa....masalah t kecil pun kau heboh!! Memang bukan tersalah atau tidak disengajakan, memang ia sengaja ditulis begitu.

Kalau TEMU akan berbunyi seperti biasa TE + MU. Kalau Ttemu, nak menggambarkan sebuatannya seolah-olah ada 'sabdu' @ syaddah. Supaya sebutan ada jadi Tetmu!! Kalau tulis TETMU, takut-takut pembaca tak faham...

Kau cari isu lain....takkan penganjur dan Nik Aziz bodoh sangat nak jadikan ia lambang salib!!! Biar cerdik boss!!!!

Anonymous said...

huruf t dalam Ttemu pun jadi isu..alahai..cari la idea lain yg bernas sikit.. sebelum tulis pape, siasat betul2 la dulu..pernah blaja jawi x? pernah dengar sabdu x? maklumlah, klu blaja english, cina, tamil dsb, sah la xpernah dgr sabdu... ttemu maksudnye bertemu dengan @ berjumpa.. memang dialek kelantan... same cam jjadi membawa maksud menjadi.. cth: jjadi sungguh mat yo male nie, gol comey.. maksudnye : menjadi betul mat yo malam ni, gol cantik.. ok, sekian kelas bahasa kelantan utk rbf!

Anonymous said...

lah .. sapa bodo sebenarnya..

kalau takut tersalah faham

tak yah pening pening ..

tulih je T+E+M+U

jadi KENAPA nak eja Ttemu ???

kan dah timbul finah..

jadi kebodohan sendiri jangan nak salahkan orang lain

kebanyakaan orang kelantan lebih lebih lagi ahli PR lebih assobiah dari orang melayu lain dan UMNO

sek sek demo jela buleh masuk surgo

kah kah kah kah

Anonymous said...

Loghat Kelantan ado sabdu ko? Apo ke jadah eh lotak sabdu kek penulisan pulak ni. Kan dah monyusahkan orang lain. Ttemu, ttetek, kkote, jjubor, lliwat. Sonang citor, tukang cetak banner bangang dan tukang design pun samo bungko. Len kali pakai bahaso baku la. Kan sonang. Dah tontu BM maso ambik SPM dulu cukup makan yo.

akuantiPAKATAN.

Anonymous said...

kalau dh tau banner ni nk digantung d luar kawasan kelantan jgn le letak perkataan tu,sb kami org luar kelantan x tau kelantan ada gunakn sabdu,hanya org kelantan je yg tau,jgn ingat semua org tau,jd jgn nk salahkn rbf menyanyakn perkara yg dia x pasti,sb t yg di tulis adalah seperti salib,mula2 sy pun ingat mcmtu,setelah baca byk penerangan baru le sy faham,penyokong pas jgnlah cepat melenting sgt,releks la

hanizam said...

tanya pun kata fitnah...tapi aku takan lupa 18hb, hari malang PAS Selangor...

elok-elok ada Portfolio Agama & Infrastruktur, dah kena rompak dengan PKR..kalau bagi kat ustaz yang tau bab agama ni takpe jugak...

ni bagi kat MB, lagi senang DAP buat kerja menjahanamkan umat isle kat selangor ni...

bukan nak cakap MB tak tau agama, tapi tak arif dalam bidang ni....maner kena tempatnya...

sebab tu NIK AJIS kata tak mau campo urusan PAS selangor...dah malu, nak kata ape...

akan kau kenang tarikh tersebut seperti 16 September, ramai juak PAKATAN kena kencing hidup-hidup...

kah..kah..kah..

Anonymous said...

hai, inilah jadinya bila blogger yang tak pandai, berlagak pandai.

tak ada isu, dijadikan isu.

in the end, diri sendiri yang nampak bodoh.

dah la nampak bodoh, nak memperbodohkan orang lain pulak. sedih sedih, apa nak jadi... sensationalist la kononnya tu...

Anonymous said...

bakpo gak dok baloh

rajin denga dok ore klate kato
"rupuk make lembu" atau ejoe klate
"ruput make llembu"

buke makno ruput tu make lembu
tapi ruput keno make di lembu

ore klate tok sebuk ruput make lem'bu

pah tu Ttemu tu tokleh nok ejo Te'mu , tok samo
jadi keno ejo Ttemu baru jadi molek makno dio

toksoh dok baloh la bendo2 kecik ni
wat tamboh doso jah

kalu isu2 besa mace murtad ko , tuhe caruk ko ..tu buleh la nok baloh sebak tu isu besar tu
buke maing2

maaf la ambo nak celah ni

buke nak cari baloh nga sapo2

Anonymous said...

anon 12:47@akuantiPAKATAN,
"Loghat Kelantan ado sabdu ko?...."
Mmg la bahaso Klate banyok guno sabdu sbb ore Klate majoritinyo terdidik dgn al-Qur'an sejok kecik lg...jd pengaruh sebutan arab dlm al-Qur'an xdapat dipisahkan dlm bahaso Klate...mu ore nogori 9 x payoh la nk nyibuk menonjolkan KEBODOHAN sdiri...bilo ore kato BODO mu maroh...tapi aku raso mu nih mmg BODO...lol!