Thursday, January 26, 2012

Polis Tak Bodoh, Yang Bodoh Adalah Pesuruhjaya Suhakam


Semalam ketua sebuah pertubuhan tidak berdaftar yang dikenali sebagai ABU yang mana ianya diketuai oleh orang yang kalah dalam perebutan jawatan Ketua AMK Pusat di tangan Shamsul Iskandar telah pergi membuat laporan di Suhakam berhubung insiden di Kampung Jalan Kebun Sabtu lepas.

Saya tidak mahu pertikai hak dia untuk membuat laporan kepada Suhakam. Tetapi apa yang mengejutkan adalah kenyataan daripada Pesuruhjaya Suhakam , Muhd Sha'ani Abdullah, selepas beliau menerima laporan berkenaan.

Beliau terus naik angin dan berkata polis bodoh serta tidak matang dalam menangani kejadian tersebut. 

Sungguh mengejutkan !


Dengan laporan dari sebelah pihak yang mewakili pertubuhan tidak berdaftar dan entah apa yang dikelentong mereka, tanpa memanggil polis memberi penjelasan terlebih dahulu, Pesuruhjaya Suhakam terus cop polis bodoh.

Bukan polis yang bodoh, yang bodoh adalah Muhd Sha'ani Abdullah.

Sebagai Pesuruhjaya Suhakam, Sha'ani mempunyai standard yang jauh lebih tinggi dari pemimpin pertubuhan yang tidak berdaftar dan beliau mesti tahu fakta serta tahu tanggungjawab beliau.

Suhakam sebagai sebuah badan bebas yang berfungsi seperti sebuah mahkamah dan Sha'ani sendiri sebagai seorang pesuruhjaya yang berfungsi seperti seorang hakim sepatutnya perlu dengar penjelasan dari kedua-dua pihak sebelum membuat kesimpulan dan mengeluarkan sebarang kenyataan. 

Kerajaan menubuhkan Suhakam dan menyalurkan bantuan berpuluh juta setahun kepada Suhakam adalah untuk tujuan hak asasi rakyat. Bukannya untuk pertahankan kerajaan, bukan untuk berlawan dengan kerajaan dan bukan untuk pesuruhjayanya bermain politik. 

Muhd Sha'ani tidak patut lagi berada dalam Suhakam kerana beliau sendiri sudah tidak ada ciri-ciri hak asasi. Beliau tidak beri peluang kepada polis untuk mempertahankan hak asasi mereka, sebaliknya beliau terus mengcop polis bodoh.

Ciri-ciri hak asasi sudah tidak ada dalam dirinya dan mana mungkin orang-orang yang tiada ciri-ciri hak asasi terus berada dalam sebuah badan yang memperjuangkan hak asasi. Dia harus berundur dari jawatannya itu secara sukarela. Kalau dia tak berundur juga maknanya dia bodoh.

27 comments:

Anonymous said...

suhakam ni dah lama bodoh broooooo.

hashim peon said...

letak jawatan di suhakam & masuk politik kalau nak main politik.

Anonymous said...

Suhakam = suka hati kami .... pasal tu bodoh semacam je statement dia ....

Anonymous said...

setuju! suhakam perlu dengar 2 pihak sebelum buat rumusan.jgn pula iktiraf kumpulan haram dan sepak terajang polis sbg jabatan yang diiktiraf dlm undang2 negara.

Anonymous said...

kadang2 polis kita ni nampak lemah dan bodoh, takut yang bukan2, kalau orang bahlol buat salah ambil la tindakan apa nak takut ini tak asyik bagi muka kat pesalah, orang kata polis terlibat pun diam cuba tangkap masuk lokap belasah cukup2 kalau mati campak kat laut jauh2, kalau hidup lepas tu saman sampai bengkrap barula mereka takut kat polis, janga berani dengan orang pandu laju ajeeeeeee.

Anonymous said...

SUHAKAM mana ada kredibiliti lagi...

SUHAKAM HANYA MEMPERJUANGKAN HAK ASASI SESETENGAH MANUSIA SAHAJA...

SUHAKAM MELETAKKAN DIRINYA SEBARIS DGN PARTI POLITIK DAN MENERJAH SEMUA KERAJAAN TANPA USUL PERIKSA...

CONTOH NYATA-
1)DEMO BERSIH...MANA HAK ASASI PENIAGA2 YANG TERJEJAS?
2)DEMO BERSIH..MANA HAK ASASI ORG AWAM YG LAIN UTK KETENTERAMAN???
3)MANA TINDAKABN TERHADAP PENGANIAYAAN KANAK-KANAK YANG DIGUNAKAN DALAM DEMO BERSIH DAN 901??

MANA???? MANA???

KANAK-KANAK DIGUNAKAN OLEH IBU BAPA YG SAKAI PERGI KE DEMO YG BOLEH JADI HURU HARA DAN MENCEDRAKAN WALHAL UMUR MEREKA MASIH BUDAK2 LAGI...

MANA HAK ASASI KANAK-KANAK IAITU PERLINDUNGAN SEPERTI DI DALAM CHILDREN PROTECTION ACT 2000???

MANA SUHAKAM??

SILA JAWAB!

Anonymous said...

muka dua ekor tu macam lahir dari lubang najis bung nuar aja

Anonymous said...

SUHAKAM,SUHARAM,BAR COUNCIL INI SATU GENGLAH..NGO PRO PEMBANGKANG....

Salfian Nawawi said...

semenjak dua menjak ni semakin lebih2 plak pelbagai pihak mengkritik institusi kepolisian kiter..Commissioner SUHAKAM ni belajar sampai tingkatan maner? ko sibok2 nak bela persatuan HARAM yang menyokong ketua melakukan perbuatan HARAM laknat tu naper? KO nak bersekongkol gak dgn mrk juga ker? Pesanan kpd KPN & PDRM, anda telah menjalankan tugas & tanggungjawab anda dgn bgitu baik skali selama ini, jgn bagi peluang kpd pencetus masaalah negara kiter, sapa buat salah balun jer!!

Anonymous said...

Patut kerajaan stop je bantuan yg disalurkan ke Suhakam tu.

GotYou said...

Dah sah sah SUHAKAM ni balaci pembangkang! Lamaaaaa dah!

el halim said...

Completely bloody stupid..badrul, anwar & pkr adalah binatang yg sama jenis..sorokkan setengah cerita dan keluarkan cerita yang memihak kepada mereka sahaja..dan suhakam pun diperbodohkan..

Anonymous said...

SUHAKAM dan BAR COUNCIL sama-sama bastard! ikut suka hati diaorg je.
~Stranger

hanizam said...

SUHAKAM & BAR COUNCIL sama je...dua-dua bodoh piang...

belajar tinggi-tinggi, taraf macam sampah...

Anonymous said...

Polis memang bodoh sebab tak ambil tindakan terhadap Suhakam & Bar council?

manjung said...

muka pun sama macam hindraf adik beradik saudara mara hindraf itu pasai bodoh...cam lembuuuuuuuuuu

Belia2020 said...
This comment has been removed by the author.
Belia2020 said...

bila susah cari polis..bile polis kena drop sume senyap.. panas je aku ngn orag atas2 nie.

Anonymous said...

caption pix: si bodoh serah aduan kepada si tolol, di pejabat SUHABODOH, semalam.

baguih la tu....

Anonymous said...

parasit & pengacau keamanan negara ni la muka-muka anak haram keturunan lanun .... aku dok tengok si bard anak haram nie selalu sangat dok bikin kacau kat negara ni pasai apa polis dok baiq orang macam nie menghasut kebai sangat ker orang-orang pkr ni atau kerajaan yang dok ada terlalu penakut dengan pembangkang ............

Anonymous said...

suhakam..kiblat pakatan...itu ajaaa.

Anonymous said...

nak kelihatan adil dan tidak berat mana - mana pihak, maka polisi SUHAKAM ialah tidak berpihak kepada kerajaan. hak asasi didefinisikan dengan amalan menentang kerajaan adalah bebas walaupun terdapat tindakan tersebut salah dalam undang-undang atau peraturan. sebarang tindakan untuk menentang pihak yang menentang kerajaan menunjukkan kerajaan zalim dan melanggar hak asasi manusia. sebarang laporan yang palsu boleh diterima untuk membuktikan kerajaan dan wakilnya telah melakukan kezaliman dan wajib dibodohkan. kerajaan tiada hak asasi dan begitu juga dengan semua rakyat yang menyokong kerajaan.

Anonymous said...

suhakam ini kan kerajaan yang tubuhkan....siap akta lagi..lain kali jangan suka2 nak tubuhkan apa2 tanpa kaji apa akan jadi tahun2 berikutnya....berpotensi jadi kelompok pembangkang...sepatutnya tidak memihak....baik bubarkan saja ....rasa macam nak kasi kahak je pesuruhjaya yang bangang tu...malu lah sikit.

Anonymous said...

SUHAKAM SUDAH TIDAK RELEVEN LAGI UNTUK RAKYAT DAN NEGARA.....SUHAKAM SEPATUTNYA LEBIH MATANG DAN CERDIK DALAM MENANGANI ISU TERSEBUT DAN BUKANNYA MENGELUARKAN KENYATAAN YANG KEBUDAK-BUDAKAN,SUHAKAM SEPATUTNYA LEBIH MATANG DAN BERWIBAWA. KEPADA SELURUH WARGA SUHAKAM TOLONGLAH INGAT SUHAKAM BUKANYA TEMPAT MEREKA YANG INGINKAN GLAMOUR DAN MENGEJAR NAMA APATAH LAGI TERPALIT DENGAN BAU-BAU POLITIK YANG HANYIR....SESUNGGUHNYA TINDAKAN POLIS ITU BENAR DEMI MENJAGA KEAMANAN.....USAH KAMU TERPERANGKAP DAN DIPERANGKAP OLEH POLITK BUDAK-BUDAK..JADILAH MANUSIA YANG MATANG DAN BOLEH DIHARAP........

Anonymous said...

kalau suhakam bodoh baik dibubarkan sahaja..

poyo said...

suhakam mesti pro umno baru boleh boleh hidup.kan..kan..kan..

poyo said...

hang semua jgnlah jeles..rileklah..masing2 ada pendapat