Wednesday, February 15, 2012

Gadai Akidah:Anwar Lagi Teruk - Gambar Di Dalam


Lima hari yang lepas Mufti Perak telah menegur PM kerana menghadiri sambutan hari Thaipusam di Batu Caves.

Jika kita lihat dengan mata kasar nampak ianya tidak ada sebarang kesalahan kerana Datuk Najib bukannya masuk ke dalam kuil atau melakukan upacara-upacara keagamaan hindu. Beliau hanya hadir di persekitaran kuil untuk mengambil kesempatan bertemu dengan orang-orang india yang berkumpul di sana pada hari itu.

Oleh kerana orang yang pakar dalam hal ehwal agama islam seperti Mufti Perak kata tak boleh , maka kita kena hormat nasihat beliau. Beliau lebih tahu dari kita, sebab itu beliau dilantik sebagai Mufti.

Telah lima hari Tan Sri Mufti Perak menegur PM, sehingga ke hari ini tidak ada seorang pun pemimpin atau ahli-ahli Umno yang bangkit melawan atau mempertikaikan nasihat Mufti. Inilah kelebihan Umno, mereka terbuka menerima teguran atau kritikan. Sebab itu Umno boleh bertahan lama walaupun telah menghadapi pelbagai ujian, cabaran dan dugaan.

Kalaulah yang ditegur tempohari Anwar Ibrahim atau pemimpin-pemimpin Pas, entah berapa banyak fatwa yang telah dikeluarkan oleh ulaRmak-ulaRmak Pas mempertikaikan Mufti Perak.

Kalaulah yang ditegur tempohari Anwar Ibrahim atau pemimpin-pemimpin Pas, entah berapa bakul sumpah seranah, makian dan cacian yang diterima oleh Tan Sri Harussani. Haramsani, haram jadah, ulama duit dan macam-macam perkataan lagi semuanya akan keluar . Sejarah telah membuktikan perkara itu pernah berlaku.

Tetapi apabila Mufti Perak menegur PM, gelagat mereka seperti burung merpati ditabur beras. Zurrrrppppppp.......sepantas kilat , sahut menyahut mereka memuji Mufti yang puak-puak mereka gelarkan haraMsani dan haram jadah.

Ketua Penerangan Pemuda Pas - Sumber berita : harakahdaily
Dewan Pemuda PAS Pusat mahu lebih ramai para ulama, mufti dan golongan agamawan tampil menyatakan pandangan terhadap tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang hadir ke upacara agama di Batu Caves sempena perayaan Thaipusam minggu lalu.

Ketua Penerangannya, Riduan Mohamad Nor berkata, golongan itu perlu berani untuk menyatakan kebenaran seperti yang ditunjukkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang membantah tindakan Najib itu dan menyifatkannya sebagai ‘menggadai akidah’.

"Pemuda PAS melihat keberanian inilah yang perlu ditunjukkan oleh para Mufti di negara ini apabil melihat kemungkaran berlaku di depan mata tanpa mengira siapa pun pelakunya.

Ketua Pemuda Pas - Sumber berita : harakahdaily
"Kita minta fatwa yang betul-betul jelas, berani dan telus daripada pihak agama dan jangan jual agama demi kepentingan sendiri," tegas Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan.

Beliau menyatakan ketika diminta mengulas mengenai tindakan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang menegur Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak merayakan Hari Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini.

Beliau menyokong tindakan itu dan berharap lebih ramai agamawan tampil menyatakan pendirian.
Naib Presiden Pas - Sumber berita : harakahdaily
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menuntut Datuk Seri Jamil Khir Baharom selaku menteri agama agar segera menyatakan pendirian berhubung kehadiran Perdana Menteri ke perayaan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini.

Ini kerana, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria telah menyifatkan Datuk Seri Najib Razak "menggadai akidah" kerana hadir dalam upacara keagamaan yang haram di sisi Islam.

Beliau berkata, adalah pelik jika menteri yang sepatutnya menasihati Najib berdiam diri sehingga teguran dan tegahan terpaksa datang dari Mufti Perak pula.

Haramsani atau haram jadah  atau ulama makan duit semuanya sudah hilang. Semuanya dah bertukar menjadi Tan Sri Harussani, seorang Mufti yang tegas dan berani menyatakan kebenaran.

Mengulas tindakan Datuk Najib itu Mahfuz Omar juga berkata,
“Ini perbuatan syirik, saya tidak tahu mengapa jadi macam ini... sedangkan perayaan kaum lain kita tidak boleh sambut ini pula hadir di rumah ibadat mereka.

“Bagaimana boleh terlajak macam ini, sepatutnya perdana menteri wakilkan menteri beragama Hindu untuk menggantikan dirinya... sebab umat Islam tidak boleh terlibat dalam sambutan perayaan agama lain,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau menambah menteri hal ehwal agama Islam atau penasihat agama sepatutnya menasihatkan Najib agar tidak hadir dalam perayaan itu .
Sekarang saya nak tunjukkan kepada rakan-rakan semua beberapa gambar yang saya janjikan sebelum ini. Gambar-gambar tersebut dikirimkan oleh seorang pembaca kepada saya.

Adakah Tan Sri Harussani akan kembali dipanggil haraMsani atau haram jadah sekiranya beliau mengulas atau menasihati orang yang dalam gambar seperti dibawah.

Kita juga sama-sama tunggu apakah Mahfuz Omar akan komen seperti dibawah ?
Ini perbuatan syirik, saya tidak tahu mengapa jadi macam ini... sedangkan perayaan kaum lain kita tidak boleh sambut ini pula hadir di rumah ibadat mereka.

“Bagaimana boleh terlajak macam ini, sepatutnya Anwar wakilkan pemimpin beragama Hindu untuk menggantikan dirinya... sebab umat Islam tidak boleh terlibat dalam sambutan perayaan agama lain,”
Tuan Guru Nik Aziz atau ulama-ulama Pas sepatutnya menasihatkan Anwar agar tidak hadir dalam perayaan itu .

Dulang Api
CALIT DAHI

 Apakah apa yang dilakukan oleh Anwar diatas tidak menggadai akidah ?

Gambar ditas dirakam di Kuil Sri Maha Marriamman, Kinta Valley, Batu Gajah, Perak semasa sambutan perayaan Ponggal pada 29.01.2012.

Sekarang mari kita tunggu komen dari Mahfuz Omar dan pemuda-pemuda Pas. 

105 comments:

Anonymous said...

Gambar Pok Nik gi sambut Thaipusam kat Kelantan tak nak tunjuk ke?

Anonymous said...

RBF,

seperti saya katakan,pemimpin2 melayu islam kita ramai yang dah mengetepikan perkara asas..

demi kejar undi....

sibuk mengipas sana sini..

sangat sedih dengan situasi hari ini...

anda muslim??berdoa lah...
bukan demi PKR,PAS,UMNO...

tapi demi menjaga kesucian agama kita...


-Warga Shah Alam-

Anonymous said...

hebat lagi ado tanda di dahi...

Jiwa Paradox said...

ALAMAK....BETUL PUNYA PADAYAPPA...
INI MUNGKIN ANAK TUNGGAL AYAH PIN YANG SAMA-SAMA CIPTA AGAMA HINDU...HAHAHAHA

Anonymous said...

fuh! ini lagi dasyat beb.urut dada saya lihat.anwar dah kena mengucap balik.api yng depannya adalah api yang orang hindu pakai buat sembahyang depan dewa mereka.

Anonymous said...

cali dahi tanda selesai sembahyang & dewa telah masuk dlm badan

Anonymous said...

ANUGRAH TUHAN. BERKAT SEMBAHAYAN HAJAT PUAK2 MEROYANG...KEBENARAN TELAH TERSERLAH SEDIKIT DEMI SEDIKIT.... ESOK LUSA INSALLAH AKAN ADA BANYAK LAGI RAHMAT DARI SEMBAHAYAN HAJAT UNTUK SAJIAN KITA SEMUA.. SAMA-SAMA LAH KITA MENGAMBIL IKTBAR...TU BARU SATU CALIT DI DAHI...

Anonymous said...

cehhhhhh
rbf buat pencacai-pencacai pakatan kuciwa.mereka tunggu ingatkan gambar najib -rosmah.sekali keluar gambar pemimpin anugerah tuhan

ruang bicara faisal said...

warga shah alam,

Amin.....

Anonymous said...

TAK TERKOMEN AKU SEBAB SAKIT PERUT DOK GELAK...

AYAT PADAYAPPA JIWA PARADOX TU AKU NAK TAMBAH SKIT

PADAYAPPARIA...

PEJUANG HAMAS...

Anonymous said...

Kak Wan tak ikut ke? Apa kata Kak Wan?

Anonymous said...

Gmbar YB NIZAR bekas MB Perak drpd PAS kat kuil pun ada. Cuba tanya blogger PK House jika ada simpan.

manjung said...

wow wow wow papa hebat anuwar the sivaji. ayoyo siap ada calit lagi. aku tak tau nak cakap apa lagi dah. ALLAH dah tunjuk kebenarannya tapi puak2 haram ni dok buat2 buta lagi...

Anonymous said...

Masyallah

Anonymous said...

mesi pencacai pakatan berkata" itu gambar photoshop"!hehehe..anwar memang anugerah tuhan...plurasisme agama adalah akidah anwar....hebat papa hebat...

Anonymous said...

kak wan tolong2 tengokkan laki mu apa dah jadi. sah kak wan tak pandai jaga laki ni sampai boleh jadi macam tu.

kalau dah sampai macam tu sekali tak kan kak wan nak cover lagi. agak2 le...hhuhuhu

Anonymous said...

isk korang nih...ini gambar superimpose..ayat klise yer RBF..ini semua rekaan tau..

Anonymous said...

addipek..AmMaakk..!!YEnnasoley AnuWar..!

Anonymous said...

gambar xleh jadi bukti... ianya bes... hahahaha

Anonymous said...

Ini bukan Anwar, tetapi pelakon lelaki dalam wayang Datuk T.

Anonymous said...

nuar dh menyembah api .pas tak cakap apa pun

Anonymous said...

Spek mcm saya..dahi mcm saya..hidung mcm saya..tapi bukan saya..

saya tuntas mengatakan ini semua fitnah media perkakas UMNO..

hahaha

Anonymous said...

Najib bukan Perdana Menteri untuk orang-orang Islam sahaja.

Anonymous said...

ontahlah... nuar, nuar...

Anonymous said...

perut dia buncit... bukan saya..

Anonymous said...

tolonglah bgi mamfuzzz dn skelian kaum maum diorg tgk

Anonymous said...

Salam Tn Hj RBF;

Ana copy-paste kan respon ana dlm posting sblum nih:

"Ana stuju kalu Tn Hj nak siarkan gambar2 tuh kalu ianya melibatkan DS PM atau suku sakat die.

Kalu gambar2 berKENAan AnuGHAIRAH Tuhan AnuGAY atau MurSHITdoh Nabi Nikki ataupon suku tiga suku mrk, ana X stuju mengaibkan insan2 suci dalam d-bur tuh!

Lagipon, bolehkah betul2 diPAStikan yg gambar2 tuh TULIn, ASSli & X diphotochopcunt?

Adakah gambar2 yg mengaibkan insan2 suci dlm d-bur tuh benar2 mrk atau pon model2 mirip mrk? Wujudkah bukti DNA mrk dlm gambar2 tuh?

Las skali,kamera yg amik gambar2 mengaibkan insan2 suci tuh boleh jadik SUCKsee dlm mahkamahkahkahkah?

Kamera tuh ada mata, telinga & mulutkah?

Atau pon, kamera tuh cume BESIkah?"

Bak kata sdr Nabil:

"LU PIKIR LA SENDIRI"

Anak Lenggong said...

Bro dapatkan gambar daripada bloger lain (tak ingat la) gambar simusang berjanggut merasmikan gereja diKelantan..boleh laa pulak.

tapi saperti yang kita tau melayu PAS ni kekadang lupa apa yang mereka ucapkan..pabila sesuatu isu tu melibatkan puak yang tak sehaluan..semua dikeji tapi pabila perkara yang sama dilakukan oleh puak mereka semua akan bagi perbagai alasan serta fatwa yang menyetujuinya. Tengok laa kes sikapir masuk dewan solat orang islam malahan pak lobai PAS pulak yang ditarbiahnya..boleh laa pulak sedangkan selama ini tak pernah pun didalam sejarah peristiwa ini berlaku tetapi disebabkan perkara ini dilakukan oleh puak mereka..semuanya dihalalkan. Lagi satu yang melayu PAS sesama duduk bertafakur dengan memegang lilin didepan keranda mendiang TBH pun mereka halalkan..APA CITE ...

Anonymous said...

"macam saya tapi bukan saya"

Inikah Imam Mahadi yang dikatakan oleh ostat Badrul Amin (ketua PKR Sabak Bernam)?

atau inikah AnuGerah Tuhan yang dikatakan oleh presiden PKR?

hanizam said...

HA..HA..HA...memang aku agak, keluar gambo nuar masa kat ipoh...

memang kena sebijik seperti HJ. Hadi & Nasharudin bedil bontot nuar...

tu belum lagi gambo meroyan macam lepas kena TAKE BEER menari sakan atas pentas...kalau tak silap masa majlis tu jugak...

memang seronok tengok Ularmak PAS seperti Mah Af Foosss Umar & yang lain-lain untuk ambil port bagi komen...

kena gambo nuar keluar, ape nak citer...ape agaknya blogger PAKATAN nak cakap lagi???

memang kena pada masanya...

pada aku, Mufti Perak tak mau tegur ape yang nuar buat kerana kalau dia bukak mulut, berlori-lori penghinaan yang akan diterima...umpama curah air atas daun keladi...

JUAK Haram ni mane nak terima teguran Alim Ulama...yang depa boleh terima Alim Ularmak dalam PAKATAN je...

hanizam said...

HA..HA..HA...memang aku agak, keluar gambo nuar masa kat ipoh...

memang kena sebijik seperti HJ. Hadi & Nasharudin bedil bontot nuar...

tu belum lagi gambo meroyan macam lepas kena TAKE BEER menari sakan atas pentas...kalau tak silap masa majlis tu jugak...

memang seronok tengok Ularmak PAS seperti Mah Af Foosss Umar & yang lain-lain untuk ambil port bagi komen...

kena gambo nuar keluar, ape nak citer...ape agaknya blogger PAKATAN nak cakap lagi???

memang kena pada masanya...

pada aku, Mufti Perak tak mau tegur ape yang nuar buat kerana kalau dia bukak mulut, berlori-lori penghinaan yang akan diterima...umpama curah air atas daun keladi...

JUAK Haram ni mane nak terima teguran Alim Ulama...yang depa boleh terima Alim Ularmak dalam PAKATAN je...

Anonymous said...

Aku dah agak dah, mesti keluar gambar Bang Non punya. Setuju dengan kenyataan RBF, bila isu ni timbul berlumba2 orang PAS cuba membuktikan yang mereka sesungguhnya sangat alim dan maksum.

Saya tidak mahu membuat komen apa2 kerana menghormati pandangan dan pendapat Mufti Perak ini. Kita bukan sempurna tapi tak adalah pulak orang2 UMNO pakat2 menyumpah dan membakul sampahkan mufti ini. Diam2 sudah lah.

akuantiPAKATAN.

GotYou said...

Mana puak pencacai ni? Dah terkedu ke sekor pun tak komen? Ke masuk je baca komen pastu lari kaki tak cecah bumi? Kehkehkehkeh.

Anonymous said...

Ah sudahla orang PAS. Bila dok kutuk orang dia la yang paling maksum, serban dia la yg paling besar.

Bila kena tang geng sendiri, buah pelior pun termasuk ke dalam.

Hipokrit..

Anonymous said...

Apa ni??? Dahi tercalit.

Anonymous said...

dua-dua pun sama je....baik pihak PKR dan BN...

Anonymous said...

jangan risau ..apa yg DSAI buat demi perpaduan....kan Ibrahim sokong...

Anonymous said...

Tak ada salahnya bagi najib mahupun anwar pergi ke majlis atau berpakaian sebegitu. Itu merupakan salah satu cara untuk memahami budaya serta agama lain.

Saya cuma condemn sesetengah pihak yang suka condemn agama lain. Sekiranya seseorang tidak memahami agama laim, bermakna orang itu tidak memahami Islam secara mendalam.

Anonymous said...

Eh bukan ke ni Imam mahadi yang dinanti-nantikan PAS....Pakai spek itam takut salah orang. Perutnya nampak buncit sikit la dari imam Mahadi PAS hahaha....

Anonymous said...

aku nk tergelak bila baca ulasan ameno world cuba men'deny'kan keaslian gmbr ni... klu dlm fikiran dh set sikit2 'superimpose' utk nuar tp asli utk najib.. tak leh nk kata pa da.. hangpa pikiaq sendiri

Anonymous said...

wah...tahap gaban ni. takkan nandek je. Pasni naik pangkat sarjan la pulak...huhu bala apakah ini...kerana kuasa keduniaan semuanya digadai

Anonymous said...

Woi! Klate mano sambut thaipusam, bengong mu..Mano ado cuti thaipusam di Klate, itu kat wat siam la, bengong mu..tapi confirm Nuar Brahim setaraf dgn Hj Najib

Anonymous said...

Anon 11:16PM, utk pengetahuan lu, negeri yg sambut thaipusam, maksud gua yg ada cuti thaipusam ialah KL, Putrajaya, Johor, N.Sembilan, Perak, Penang & Selangor shj. Itu pun tak tahu ke? Ko ni indon ke?

Anonymous said...

Apasal tak post sekali tube :

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=MQkB_5dslKM

Anwar tengah terkinja-kinja semasa menghadiri acara tersebut ??

Baru best..

Anonymous said...

Pluralisme agama. Dalam pakej tu ada 'belasah bontot' tu yang Anuwar suka sangat.

Mudah mudahan tuhan dalam Islam yang bernama Allah perkenankan perlakuan Anuwar yang tidak membenih manusia tu.

Bodoh punya olang...

Anonymous said...

Patutlah dlm video Anwar menari mengikut rentak yg betul, rupanya telah diresap tuhan perayaan ponggal.

Salahkah dia? Dia percaya semua tuhan sama kan ke? Dlm hal agama ni, dia hanya percaya apa yg org Islam lain yg waras pemikiran tak percaya!

Untung Nuar dia ada banyak tuhan utk mintak tolong ...

Anonymous said...

sebelum ni bkn main lagi puak pakatan mencaci najib,,skrg segala cacian itu terlempar dgn sendirinya keatas muka anwar hodoh itu,,

ABAI said...

Ini semua konspirasi umno utk menjatuhkan DSAI, fitnah tak habis2, lepas satu2. Gambar yg tak tau keasliannya, superimpose........

kogula14 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Anonymous said...

dua-dua pun sama je....baik pihak PKR dan BN...

February 15, 2012 6:52 PM


apa yang sama bhai ... UMNO LEBIH HEBAT DARIPADA PKR serpihan UMNO ... wohahhah

Anonymous said...

Dear Kogula14

Like ur comment, good one. But pls also give ur sincere comment on our PM during the Thaipusam festival. Is it a ritual or something that ordinary leader will do to show respect to hindu people? Pls comment

Anonymous said...

it was not me.I am darker. and 'bigger' kok.

kogula14 said...

Regarding PM in recent Thaipusam, it is not a problem too since he is not offer praying to Hindu Gods. The reason because he was outside of the temple and he was inside a building and not Batu caves's temple. So when i see both Anwar and PM, both never do or offer praying to our Gods.No need to fight. :) If you people saying wearing traditional Indian dress "kurta" by PM/Anwar was a wrong, FYI it is just merely a traditional dress and nothing specifically represent dress for PRAYING. It is equal of everyone wear t-shirt/jeans/coat which comes from western. Thanks

Anonymous said...

Memang juak juak pakatan haramjadah biasanya dilahirkan sengal.

Anonymous said...

TAK APA LAH ANWAR BELUM PM LAGI!


TAK APA LAH ANWAR BELUM PM LAGI!


TAK APA LAH ANWAR BELUM PM LAGI!


TAK APA LAH ANWAR BELUM PM LAGI!

Anonymous said...

bro RBF N da geng....

jgn tabur fitnah.... ANUgerah tuhan tak kan buat macam tu.... itu gambar super impose.... cuba tengok perut si pelaku..... tak sama dgn perut ANUar..... perut dlm gambar tu buncit sikit.......

ahak ahak ahak ....

Anonymous said...

pantang keturunan moyang-moyang aku yang beragama ISLAM bagi orang BUKAN ISLAM pegang ubun-ubun kepala ..

Anonymous said...

Dear Kogula14

thx for the explntn.

masalahanya PAS dah jatuh hukum kat Najib....

juz tunggu PASPunya exp. lah

joh

ruang bicara faisal said...

kogula14,

dlm kes ini Pas cuba manipulate apa yang dikatakan mufti perak kepada PM. semua benda mereka nak politikkan.

semoga kogula14 faham apa yang saya nak sampaikan. bukan niat hendak mempermain-mainkann agama lain atau sebagainya. cuma nak tunjukkan sikap bermuka2 parti Pas.

saya juga berharap anda dapatkan gunakan sedikit fikiran anda untuk memikirkan apa yang saya tulis.

Anonymous said...

Dear Kogula14,

How about Pottu, Tilak or Bindhi on Anwars forehead? Please explain...Muslim can't have those marks on their forehead.

The Tilak, Pottu or Bindhi (the mark on the forehead, in between the eyebrows) is an important factor in the Hindu tradition. The Tilak recoganised as a religious mark brings about a sacred feeling in oneself and others.

Anonymous said...

TAK APA LAH ANWAR BELUM PM LAGI!

TAK AKAN SAMA DENGAN YANG SUDAH JADI PM- NAJIB RAZAK.
KAN MEMALUKAN NEGARA TU .............................BAMBANG TAK BUAT , HASSANAL TAK BUAT, ABDULLAH SAUDI TAK BUAT, ABU SABAYA KIA TAK BUAT, MAHMOUD AHMADINEJAD, ISMAIL HANIYA, HAMID KHAZAI, BASHAR AL-ASSAD,YOUSAF RAZA GILLANI , DR. FAKHRUDDIN AHMED, SHARIF AHMED ETC, KUNO AFRICA PUN TAK BUAT.....
Ini bukan isu Anwar anon2 BAHLOL kat atas,
ini isu Najib, PM kita dengan rakyat kita, agama islam kita, bangsa melayu kita....................... mesti kah kita buat benda2 ni, cuma nak pancing undi keling.
Bila habis PRU 13.......keling juga dapat layanan last............., penjenayah, pelacur, perkerja estit, perkerja kilang dll.....KALAU PM KITA SALAH PI NASIHAT , BUKAN PENGAMPU MACAM RBF online!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mana Hasan Ali?, Ibrahim Ali? Zul Noordin? pejuang islam , melayu dan raja- tak berana kritik kah?
Sumbat duit dalam poket dia cakap. Sumbat duit dalam mulut dia diam!!!!!

Anonymous said...

satu kuturunan apa?

Nam Ron said...

Jika mengikut pandangan Harussani perbuatan Hj. najib itu boleh menyebabkan rosaknya akidah dan nasihat mengenainya telah diberikan sebelum ini tetapi tidak didengari oleh Najib, jelas memberi gambaran bahawa Najib tahu tindakannya hadir ke Batu Caves itu adakah suatu yang salah dan bertentangan dengan kehendak agama.
Apakah kerana kepentingan politik dan undi yang mungkin boleh diperolehi bagi meneruskan tempoh hayat UMNO dan BN sebagai parti pemerintah, maka soal akidah dan pegangan hidup boleh diketepikan begitu saja?

Jika itulah pendirian Najib, sebenarnya tidak ada apa-apa lagi yang boleh kita harapkan daripada Perdana Menteri Keenam ini? Ini kerana akidah dan pegangan hidup adalah nilai yang paling tinggi dalam kehidupan seseorang sebelum beliau mahu bercakap soal-soal lain seperti kepentingan keluarga, kasih sayang, membela rakyat, keharmonian, kekeluargaan, agama dan sebagainya.

Keikhlasan dan kejujuran seseorang akan segera diragui apabila pegangan agamanya tidak kuat dan mudah dipengaruhi oleh faktor-faktor lain yang bersifat sementara dan keduniaan.

Jika dalam isu pluralisme, Jamil Khir begitu lantang bersuara dan mahu menyiasatnya dan meluahkan pelbagai kecaman terhadap Anwar, tidak mahukah isu akidah Najib ini turut disiasat atau ditubuhkan sebuah jawatankuasa untuk menilai mengenainya pula....Lebih-lebih lagi dalam soal kehidupan, perbuatan menggadai akidah dan syirik adalah jauh lebih besar daripada pluralisme. Akidah bukanlah komoditi dagangan yang boleh dinilai dan ada tanda harganya. Apakah rupa manusia kalau akidah dan pegangan hidupnya sudah boleh digadai dan dijualbeli?
Dalam hal ini umat Islam dan orang Melayu memang berhak berasa malu dengan tindakan Najib itu, lebih-lebih lagi beliau baru saja menunaikan haji di Mekah tahun lalu.....nampaknya Ihran di Mekah, luntur di Batu Caves!

Anonymous said...

Sudah tukAr ka sekarang? ayo yo ane anwar la dei!

j3bat said...

Dato Najib dah jumpa Dato Harussani. Dato Najib explain to him what really happen.

Takder kena mengena langsung perjumpaan Dato Najib dgn ketua Kaum india dengan upacara keagamaan.

Anonymous said...

Najib punya hal skit punya panjang lu komen, si anwar buat dlm gambar tu lu x komen pon? ini tidak adil

Anonymous said...

Nam Ron bukan main panjang ko buat ulasan tentang Najib, tentang anuWar ko tak nak ulas ke...nak juga tahu apa pula ulasan bang non tu...apa pulak alasan ko... cecite sikit...

Nam Ron said...

Sdr anon2 yang dihormati!...gua ulas panjang pasal najib sebab sudah jadi isu nasional, lu sendiri sudah nampak gambar najib terpampang lebih besar dari dewa Murugan kat batu caves..Apa hal!!?.kita pun keliru yang mana satu dewa Murugan, yang mana satu Hj. Najib...ke najib pun dah jadi dewa jugak!...Dewa Monggolgan!..lepas tu blog pencacai pulak kasi panas, gua pun angin la!..itu la pasal!...
Kes Anwar, Pelesit gua tak bagi info...pasal tu gua tak ulas banyak!...sorry aaaar brader!!...kalau nak percaya kat blog2 pencacai pro Umno ni gua tak harap sangat pasal dia orang ni tukang pikul tong taik Umno!...apa barang pun dia orang boleh buat nak kasi panas!...

Anonymous said...

NamRon itu si nuar pandikuty sudah tukar jadi penganut hindu pun isu nasional juga. apa pasai tak nak ulas. ulas la sikit...dia pun nak jadi PM juga...

el halim said...

Nam ron..lu mmg bengap..gua nak ckp byk pun tak guna..lu blah dlm bg ni..apa lu ckp semua sampah..rubbish!!lu kutuk blog ni pencacai tp lu masuk dlm blog ni pehal?skali lg gua ckp lu mmg rubbish!!

Anonymous said...

NamRon ni agak siak kok...tanya sikit, nikajis dah berapa kali masuk wat siam...tanya dia takan tak ingat...pelupa pulak dia ni tp berdendam ingat!

Anonymous said...

assalakualaikum, kebetulan hari ni. pensyarah saya doktor dari universiti alazhar mengajar saya dalam subjek fiqh muqoran ( fiqh perbandingan ) dan kebetulan juga beliau menyentuh bab murtad. beliau menerangkan 3 pekara yang boleh terkeluar dari islam. antaranya , melakukan perbuatan daripada orang kafir , seperti menyembah berhala, melakukan ibadat ibadat org kafir,upacara upacara keagamaan, dll. beliau ( doktor ) juga memberi contoh mudah yang ada dimalaysia. seseorang islam mencalit dahi seperti mana orang hindu (kafir) lakukan itu adalah termasuk didalam perbuatan dari orang kafir. ( dengan syarat , orang calit dahi itu melakukan dengan pilhannya tanpa dipaksa ) . jadinya cepat cepat la bersyahadah dan bertaubat kepada allah. sekiranya mencalit dahi tu dengan pilihannya sendiri. wallahu a'lam bissowab. ( allah lebih mengetahui ) . itulah yang saya faham dan belajar. sekiranya salah, minta maaf dan tegur lah saya.

Nam Ron said...

Sorry brader kalu komen gua buat lu orang semua angin satu badan!....tapi itu semua untuk lu orang muhasabah diri..terutama blogger2 yang setiap masa dan waktu bergelumang dosa menabur fitnah!...lu orang tak ingat ke ada lagi kehidupan selepas lu orang mati!

Anonymous said...

Wooo... macha tu sembah apa tu bro??? Macha ni agama apa bro? Ooo lupe bro, dia pluralism. semua kasi bantai. semua dia nak!!!

Lepas keluar gambar ni, pengikut Hassan Ali makin bertambah. Silap2 boleh ada parti baru.

abe ja said...

nam ron..lu tak paham apa yg bro rbf cuba sampaikan.harussani tegur najib hadiri upacara thaipusam.aku tak nampak ada mena2 blogger pro gov yg bangkang harussani..atau gelar2kan dia harmasani ke.semua respek ngan pandangan mufti..pandangan ulamak.

yg semua org nampak..melompatla beruk2 pas bernama mahfuz bean si bebal..nasrudin tantawi..menyokong harussani dan ikut sama kondem najib.komen mahfuz tu adalah yg paling bebal dan berstatus IQ Zero.

semua dok sedap tengah serang najib..bro rbf pun keluarkan gambar utk rebuttal.gambar anwar pegi majlis ponggal.siap pakai nandek bro wa cakap lu!!so skang semua orang nak tengok apa pulak komen beruk2 pas tu skarang..bila kena tang batang hidung imam mahdi diorang??

nam ron,

lu ada nampak najib pakai nandek?

be fair la bro..kita berpolitik..politik jugak.tapi yg terang2 slah,kita tetap tegur.bukan nak menegakkan benang basah.umpama macam mencuri.si A kantoi mencuri 1 juta..ko kantoi mencuri 10 ringgit.ko tak boleh kata "ala si A tu curi 1 juta..aku 10 hengget je..tak dosa..tak salah kan!"salah bro..ko teteap mencuri jugak.

lagi satu bro..lu kata article ni menabur fitnah?care to enlight us,mana satu yg fitnah?adakah gambar2 anwar bernandek tu fitnah?

Anonymous said...

'Anuwar MUSTI bertaubat'

Anonymous said...

Bodoh la si nam ron ni.. Rase nk tumbuk je muka

Anonymous said...

Biarkan saja si Mampoz ni. Kan dia ni terencat akal, dan mulut dia bukan kat kepala tapi kat juburrr!!!

Anonymous said...

Apa hal!!?.kita pun keliru yang mana satu dewa Murugan, yang mana satu Hj. Najib...
_______________________________
yg jd dewa murugan anwar la...siap diarak naik kereta lembu mase dtg majlis ponggal...

Anonymous said...

Apa kak wan nak heran bro psal kak wan dah tamat tempoh (monopouse) jadi tak salah abang dot dot cari yang panas bro.Dia gi sana bukan nak sambut perayaan bdo agak agak nak raba kot mana lah tahu ada rezeki terpijak.

Phoenixx said...

kebangangan mu terserlah laa sampah .. knp xnak komen pasal anwar tu sampah?? next time jgn jadi bangang sangat laa kawan .. org da tgk video anwar menari dalam majlis tu .. knp ko x nak ulas?? terkedu tgk anwar menari ke bro?? atau ko cemburu x dapat menari dengan dewa ANUGAYWAR?? puiii BODOH MAKAN SAMPAH !

HEHEHE WAR NO PEACE !

wiramalaya86 said...

phoenixx...i setuju...macam ni punya pemimpin mahu diangkat sbg pemimpin negara kita...x patut...x patut...

Anonymous said...

Terbaik bro...

Anonymous said...

BSOK BSOK NYANYI DLM GEREJA PLK PASTU MASUK KUIL PASTU JADI IMAM PASTU MENARI DANGDUT PASTU P THAILAND PASTU MENYONTOT PASTU LANGGAN CHINADOLL PASTU DEMONSTRASI PASTU KELENTONG PASTU BOHONG PASTU.....hidupnya sentiasa penuh dgn berpura pura.

anuWAR said...

Bak Kata Pok Nik... Tak apo lah... sete pun kito kawe....

Anonymous said...

Satu demi satu.., Allah tunjukkan kepada umat Malaysia...; Siapa itu Anwar Ibrahim..


Kpd pencacai2 Nuar Berahim,

Kalau betul2 ada otak.., pakai laa..

Anonymous said...

orang bota
saya juga nak dengar anwar kesayangan ayahanda Nik Aziz komen beliau.. pasti bagi teman jawapan beliau 'ambo nak selidik dulu, ini mainan org2 umno' ini le yg selalu teman dengor waema ape saje kesalahan mereka pasti itu adalah perbuatan umno malah ape yg dah jadi dengan hassan ali bagai contoh...subahanallah...

Anonymous said...

ayoyo anuwar ko dah jadi hindu ke? confirm kau kena bakar jadi abu next election

Anonymous said...

Jelas PAS is the one to vote at next election, neither UMNO nor PKR

poyo said...

hindu2 tu pun anggap najib macam patung besar tu..maklum..PM

Anonymous said...

RBF tahniah...Nam Ron dan pencacai nuar...kalu nak jd hero seperong sema...kalu musuh kita baik tabik je...kalu org sendiri tak baik mengaku je...jgn ikut2 ullalamak pastu...Kurangkan ahli neraka!

Anonymous said...

TAUBAT LAH NUAR...SELAGI DIBERI PELUANG>>JANGAN SAMPAI TERLAMBAT..

Anonymous said...

laa..........anuar pakai nandek
ohhhhhh... amugerah tuhan 'lembu'

Anonymous said...

berok ni mati confirm kena bakar punya, tak yah tanam.

Anonymous said...

woi nam ron

yang blogger hanjing pr tu semua keluarkan fakta ker

gi la cakap haramjadah gak kat diorang pasal suka suki buat fitnah.tak berani ker?

oooo kalau kena kat geng,takpe.biarkan.kalau kena kat bn,fitnah dan sebagainya.

sekor sekor blogger anjing pr dah macam tertelan lipas bila gambaq anuwaq ni kluar.kes pasai israel tak habih lagi keluar plak yang baru.oo ye..liwat suka sama suka takpe mengikut pahaman lembu pr

Anonymous said...

Vavava..... hero tamil sedang beraksi.. baek punye, jangan lepaskan peluang menonton drama terbaik abad ini....

http://www.youtube.com/watch?v=MQkB_5dslKM&feature=youtu.be

Hj Mohammad Hj Dit said...

Apa nak jadi pada pemimpin PKR tu? Para ulamak PAS duk segap2 pasai apa pula. YB Mahfuz tercelupur bila PM Najib bersama penganut Hindu di Batu Cave pada perayaan Tahipusam . Cuba tengok Anwar dah hampir tukar ugama. Mana satu antara PM Najib dan YB Anuar yang mirip kepada kesonsangan mereka? Orang2 PAS yang pandai2 dalam hukum hakam ugama Islam tolong beri penjelelasan.

Anonymous said...

RBF IS THE BEST !!!! BRO LU BETUL-BETUL CYBER TROOPER YG TERBAIK UMNO PERNAH ADA !!!!! LONG LIVE RBF...INI BARU KENA BUKU DAN RUAS...KEEP IT UP BRO !!!!

Anonymous said...

whahah aper la korang ni x da kerja ker..

Anonymous said...

korang komen kat sini x guna la pi tanya derang sendiri la...

Anonymous said...

tanya watper? ko nk kena belit dgn nuar ker?

Anonymous said...

Nam Ron..senyap jer smp hari ni..tolong la comment psl nuar al pokkiri..haha comment psl org lain berapi..geng sendiri senyap sunyi..pirahh

Anonymous said...

Tak payah hentam la namron tu. ckp tadak isi. nk balas pun serupa ckp dgn dinding. lu org bahas la camne pun jawapan org mcm ni da boleh agak da camana. so sebijik ckp dgn dinding.

Anonymous said...

apsal gambar muka semua sama je... posisi lain2...

Anonymous said...

samo kot celoh mano gak? xreti bezo ko?