Monday, March 12, 2012

Baling Selipar:Puncanya Kerana Politik Kebencian Melampau Yang Diajar Oleh Pas


Terus terang saya katakan, saya bersimpati dengan apa yang terjadi kepada bekas imam yang kini dipenjarakan setahun kerana membaling selipar kepada hakim. Tambahan pula dia mempunyai anak yang ramai. 

Saya juga telah membaca kisah imam berkenaan sepertimana yang ditulis di blog Masjid Ar-Rahimah Kg Pandan bagi menjawab tuduhan-tuduhan bekas imam tersebut. Daripada apa yang dilakukan beliau dan daripada apa yang dibaca di blog berkenaan sudah cukup untuk kita menilai peribadi Hoslan Hussain.

Cuba kita renung dan kita fikir-fikirkan kenapa bekas imam tersebut yang merupakan seorang ahli Pas seumur hidup bertindak begitu agresif ?

Bagi saya kesalahan tidak boleh diletakkan kepada beliau 100 %. Punca kepada imam tersebut berperangai sedemikian rupa adalah kerana fikiran beliau telah ditanam dengan doktrin-doktrin politik kebencian dan dendam melampau oleh Pas. 

Tiap-tiap hari Pas berceramah mengutuk dan menghina intitusi mahkamah dan badan kehakiman negara ini, lama kelamaan ianya akan membuatkan orang yang mendengarnya merasa geram dan marah kepada intitusi dan badan berkenaan. Apabila ada peluang berdepan dengan hakim dan keputusan pula tidak menyebelahinya, maka kesempatan diambil sebaik mungkin untuk melepaskan geram.

Begitu juga dengan polis. Tiap-tiap hari polis dikutuk, dikeji dan dihina oleh Pas dan sekutunya. Apabila berdepan dengan polis dalam perhimpunan-perhimpunan haram, kita semua boleh lihat bagaimana penyokong-penyokong-penyokong mereka berentap dengan polis.

Melihat apa yang terjadi kepada Hoslan Hussain saya teringatkan kisah peristiwa Memali. Kisah bekas imam ini ada persamaan dengan Allahyarham Ibrahim Libya dan peristiwa Memali. Terjadinya peristiwa itu kerana fahaman politik ekstrem yang ditanam oleh Pas kepada pengikut-pengikutnya. Saya telah menulis perkara kisah Memali pada tahun 2010. Sila baca di sini

Bertungkus lumus ahli-ahli Pas berjuang untuk menubuhkan negara Islam sehingga sanggup 'mati syahid'. Setelah 26 tahun berlalu presidennya berkata Pas tidak lagi berjuang untuk negara islam, tetapi berjuang untuk negara kebajikan.

Berbalik kepada kisah bekas imam yang dipenjara, setelah Hoslan melakukan tindakan gila dan setelah dipenjarakan barulah Pas muncul hendak menolong.

Kenapa sebelum itu tidak ?

Dimanakah  Pas sewaktu Hoslan sedang bertarung di mahkamah ? Pas biarkan Hoslan bertarung berseorangan di mahkamah tanpa diwakili oleh mana-mana peguam. Kenapa Pas tidak tolong hulurkan peguam kepada Hoslan ? Pas kata mereka ada 130 orang peguam, tak kan seorang pun tak boleh nak tolong ahli sendiri ?

Sewaktu perbicaraan untuk menjatuh hukum beberapa hari lepas pun, mana peguam Pas yang 130 orang itu hinggakan Hoslan diwakili oleh peguam DAP ? 

Setelah Hoslan terpenjara, pemuda dan muslimah nak ambil kesempatan pula untuk nak tunjuk baik, nak cari dana untuk bantu keluarga Hoslan. 

Dalam bab nak kutip dana Pas bukan main cergas lagi. Cergas.....cergas....cergas......ingat balik kisah tabung memali dulu. Saya pernah menulisnya beberapa siri berdasarkan pendedahan seorang ahli Pas di Memali melalui sebuah buku. Salah satunya boleh dibaca di sini

Hasutan-hasutan kebencian melampau yang diajar oleh Pas dan sekutu-sekutunya adalah sesuatu yang sangat merbahaya dan boleh membuatkan pengikut hilang pertimbangan serta bertindak keterlaluan. Totok bagaimana sekali pun seseorang ahli Umno itu, tidaklah mereka membenci seseorang ahli Pas itu sebenci-bencinya. Masih lagi ada perasaan kasih sayang sebagai saudara seagama dan sebangsa. Tapi bencinya seseorang orang Pas kepada orang Umno sampaikan ada kalanya muka pun tak boleh tengok.

Contoh, kasihnya Najib pada Nik Aziz, sewaktu Nik Aziz sedang sakit beliau datang melawat dan panggil doktor untuk dapatkan laporan kesihatan Nik Aziz. Kemudian arah ATM sediakan penerbangan untuk ke Kuala Lumpu, dan setibanya di Kuala Lumpur sediakan pula polis pengiring agar cepat sampai ke IJN. Tapi bencinya Nik Aziz kepada Najib, dia boleh nak doakan Najib pecah perut.

26 comments:

Anonymous said...

nauzubillah .... semoga allah membuka pintu hati dia untuk bertaubat dan kepada ahlul-ahlul pas yang dok sebok buat kutipan dana tu dah faham sangat daaa jenis korang nie cari publisiti jer bukan simpati pun ... sauk tak ingat ...

Anonymous said...

hj husin hj abu bakar (refer blog masjid ar-rahimah) tu bapa dia, seorang yang dihormati di kampung pandan..tapi anak dia aisei....letih la lan....napa buat camni

Anonymous said...

Ambillah iktibar hai 'orang2' PAS.
PAS dah relevan lagi untuk Melayu dan Islam....

Anonymous said...

Harus diadakan sembahyang hajat beramai ramai utk meminta agar sesiapa yg sering tabur fitnah jadi bisu sementara - kalau dia fitnah bertahun maka bisu lah bertahun lama nya ....

kalau fitnah seminggu - maka sunyilah keluarga utk seminggu

Anonymous said...

munkin kesalahan tuan imam ni cuma membaling selipar kat tuan hakim saja menyebabkan dia dipenjara.kenapa baling selipar?.kan ada cara lain untuk selesaikan apa apa masaalah.gunakan fikiran secara terbuka untuk selesaikan masaalah.

Anonymous said...

pemikiran tahap selipar jugak.

Anonymous said...

cuba kalau hakim tu plak baling selipar kat ko, ko ingat ko x marah ker? tgk muka pun mcm dah kena brainwash

Anonymous said...

Dia baling selipar atas emosi pengaruh wali selipar

zahari1950 said...

Nampak aje garangnya. Bila hukuman dijatuhkan, rupa-rupanya menyesal hingga menitiskan air mata. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

Itulah akibatnya jika menjadi pak turut membabibuta, terlalu beremosi, fanatik tak tentu pasal, terlalu taksub hingga tidak mampu berfikir secara rasional.

Kita hidup di dunia ini dengan berperaturan kerana kita dianugerahkan akal oleh Allah.

Kita tidak boleh hidup dengan mengikut kehendak nafsu sendiri sahaja. Jika demikian huruharalah dunia tanpa kesudahannya.

RBF Online said...

anon 4.11, pas muncul bila bab nak kutip ja. yang tu mereka laju. duit tabung memali dulu berapa byk yg lesap ?

RBF Online said...

zahari 1950, nak buat camna lagi. dah memang mereka diajar dan diasuh begitu

Anonymous said...

tak boleh tahan tengok dia ni solat dpn wartawan2 mcm tu!! mencemar nama Islam adanya!! kalu betul2 nak munajat kpd Allah, masukla dlm musolla..mcm dah tak ada akal!!

Anonymous said...

kawan ambe dulu masuk ISA 5 tahun krn aksrim. Muslimat Pas tak peduli pun anak bini dia. Sampai keluarga kena jual tanah.Dia jd gitu krn panatik dgn Pas. Tapi muslimat Pas bersikap hipokrit. Pakat-pakat baca la buku Mohd Sabu Air Mata Bumi Memali. Sedih betul ambe. Macam nak betobat dah dgn Pas. Sdr RBF, kenapa tak adakan wacana dgn penulis buku tu. Biar rakyat berdepan dgn beliau. Ramai sedang tunggu tu

Anonymous said...

inilah satu contoh daripada beribu-ribu ajaran sesat pas yg diajarkan kepada penganut2nya sejak dari kecil lagi. tidak mustahil peristiwa memali akan berulang kerana banyak sekolah2 pondok yg mengajar kanak2 supaya membenci kerajaan yang memerintah!

Anonymous said...

aku paham..sebab dulu pengikut pas tegar

seorng ahli politik tiba2 mengunjungi kami..
bercerita ttg pilitik islam dan senjata2nya...

20 thn berlalu baru dpt menilai semula kata2nya

akibat2 buruk yg dibawa politik islamnya...


silaturahim yg wajib akan
menjadi haram




.

el halim said...

Orang Bodoh Selalu Bertindak Bodoh..Imam Yang Bodoh Selalu Di Ikut Oleh Makmum Yang Bodoh..Parti Yang Bodoh Akan Di Penuhi Dengan Ahli-Ahli Yang Bodoh Belaka..

Paham Kebencian said...

Gan,

yg mau bahas paham kebencian masuk sini aja, ane nemuin postingan keren di kaskus: PAHAM KEBENCIAN

Kalo yg ini ajaran kebencian.


ini ada ibu muda berhijab yg jadi korban paham kebencian.

Ajaran Kebencian said...

Gan,

ane nemuin postingan bagus ttg PAHAM KEBENCIAN

Kalo yg ini AJARAN KEBENCIAN

di Amerika, seorang Muslimah Berhijab menjadi korban dari AJARAN KEBENCIAN

mampir ya gan!

AJARAN KEBENCIAN said...

Gan,

ane nemuin postingan menarik ttg PAHAM KEBENCIAN

Kalo yg ini AJARAN KEBENCIAN

di Amerika, seorang Muslimah Berhijab menjadi korban dari AJARAN KEBENCIAN

mampir ya gan!

AJARAN KEBENCIAN said...

Gan,

ane nemuin postingan bagus ttg PAHAM KEBENCIAN

Kalo yg ini AJARAN KEBENCIAN

di Amerika, seorang Muslimah Berhijab menjadi korban dari AJARAN KEBENCIAN

mampir ya gan!

Ajaran Kebencian said...

Gan,

ane nemuin postingan bagus ttg PAHAM KEBENCIAN

Kalo yg ini AJARAN KEBENCIAN

di Amerika, seorang Muslimah Berhijab menjadi korban dari AJARAN KEBENCIAN

mampir ya gan!

AJARAN KEBENCIAN said...

Gan,

ane nemuin postingan bagus ttg PAHAM KEBENCIAN

Kalo yg ini AJARAN KEBENCIAN

di Amerika, seorang Muslimah Berhijab menjadi korban dari AJARAN KEBENCIAN

mampir ya gan!

Anonymous said...

敬爱的佛教信土:
我是甲洞三宝寺 (暹廟) SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION NO: 19-21 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA. 的理事, 当任此职多年, 对内的事務也一清二楚。

最近, 在网络上看了PHRA PIYATHAMMO和尚和马华公会鸱唛区主席叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师的双方信件, 使我的内心久久不能平伏, 良心受到很大的譴責, 不吐訢不痛快, 所以我要誠恳的説:他叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)侓师叫外来的流流氓到三宝寺(暹廟)挑衅和尚打架及电招警方人员扣捕沙彌, 其嘲笑手法, 不外是要显示其权力, 而鞏固其职位, 以达到权力就是一切, 好让住持难堪, 自动離开, 方便行事……这种举动, 已间接的表逹其含意, 住持和尚兼顾问, 都无能为力,你们这些信徒能做什么?即使告马耒西亜佛教总会又能为难什么?这种心态, 的硧令人反感, 不是一个正信佛教者应有的行为。

至今, 三宝寺的理事成员多数是其親戚, 这是实事, 加入会员需交RM100元费用,同时,必须经过叶金福(Yip Kum Fook)律师的同意,否则免談, 所以会员也不多。

马华公会鹅唛区主席叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师,自控制三宝寺之後,把三宝寺(暹廟)当着私人產業,聘用和尚賺钱,利用佛教的道地为政治活动埸所,而处理三宝寺的钱财也不透明?这点,值得信众追问。马来西亚地擴人多,和尚也不缺乏,为什么不用本地和尚当任住持化缘,却偏偏劳心劳神,浪费签证费,交通费? 还要烦劳梹城佛总的推荐信, 向文化不同, 而語言又不通之千哩外囯缅旬和尚求助? 为什么….为什么? 只要我们用头脑想一想,便一日了然, 不必晝虎添足。

叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak )律师说:欢迎任何人如有意见,可以电话03:62762369/0122039700 Email: YIPKUMFOOK@HOTMAIL.COM 戓到其马华公会鹅唛区会甲洞三宝寺及以下地圵:NO.2,B JALAN 53 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 SELANGOR, MALAYSIA.討論, 我要老实的提醒大家, 最好不要一个去見他, 因为这个人狡滑, 笑裡藏刀, 很阴险, 出家人都不放在眼裡, 連TAMAN DAYA 52100 KEPONG, KUALA LUMPUR. 众人的印度廟也敢放火燒, 利用权势把场地佔为己有, 由此可见, 他是何等的心毒? 还有现在三宝寺内, 各处都按裝计孔监视来人一举一动。

目前, 三宝寺很多信徒及当地居民, 已经对叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak )律师不满, 但也不能做什么。他计划把三宝寺主席的职位轉给其子YIP JIUN HANN律师, 续承皇朝. 想近一部了觧詳情, 可上网得知。

再说, 根据前理事在网络上给叶金福(Yip Kum Fook, MCA Gombak)律师的批評, 説他懂得包裝自己的道德守则, 以宗教为幌子手, 到处募款, 啇業经营, 政治活动为重, 并没依循佛教守則行事, 也没对人道作出貢献, 只不过借三宝寺宗教之名捞取权和私利而己, 其言也不为过, 是实事。

在此, 我恳切希望, 廣大的佛教信仰者, 给予关注, 并共創義举, 弘扬佛教. 谢谢。

Mr Lim Sok Chia敬啟
Ms Yap

PLS HELP US TO REJECT CROOKS HUMAN AND WE UNHAPPIED FOR INSULT OF OUR RELIGION..THANKS!

Anonymous said...

" Disaster if ANwar is PM! ".....ini bukan gua cakap!....tapi Dr. Chandra MUzaffar yang cakap!....ini Dr M bukan calang2 orang....lu pikirlah sengkili.....

Anonymous said...

semakin hampir pilihan raya umum, semakin banyaklah isu agama dan prkauman akan cuba dimainkan oleh pembangkang.....mesti ingat kita jangan sampai terikut-ikut hingga membawa kesan kpd pertembungan antara kaum dn agama......kerajaan pasti akan ambil tindakan ....demikian kata Ds Hishamudfdin Hussein menteri dalam negeri.....

pencinta keamanan said...

sebab itulah kita perlukan seorang PM baik dan berpegang kpd kesedarhanaan...Baru kita semua leh hidup aman damai...hanya BN yg ada ciri2 ini....sebab itulah BN leh mentadbir negara dgn maju rakyat aman damai....saya setuju dgn kata pak mahathir yg katanya ....sesungguhnya tidak ada sesuatu yg lebih bahaya dpd permusuhan kerana agama....mungkin mereka yg memperalatkan agama akan dimakan oleh agama....wallahualam! tq.