Friday, July 20, 2012

DAP Semakin Tidak Senang Dengan Syed Mokhtar Al Bukhari

Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary, satu nama besar yang dikenali umum di negara kita. Ramai diantara kita tahu beliau seorang hartawan dan dermawan. Tetapi tidak ramai diantara yang tahu bagaimana kehidupannya sebelum menjadi hartawan.

Tahukah anda bahawasanya Syed Mokhtar tidak dapat mengambil peperiksaan SPM kerana tidak mempunyai wang untuk membayar yuran ? 

Beliau membantu ibunya menanam sayur bagi menampung kehidupan keluarga dan menjual roti canai bagi mencari wang untuk membayar yuran peperiksaan. Akhirnya beliau dapat juga mengambil peperiksaan SPM. 

Beliau juga membantu bapanya menternak lembu dan kerbau. Kemudian datang pula penyakit kuku dan mulut. Semua lembu dan kerbaunya mati. Selepas mengambil peperiksaan SPM beliau memulakan karier baru sebagai penjual daging lembu dan kerbau pada usia 19 tahun. 

Selepas itu beliau mendapat empat buah permit untuk lori Kelas A dan pinjam duit daripada MARA untuk membeli lori . Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan. Kemudian beliau mohon lesen beras dari Lembaga Padi Negara dan dapat peluang membekal beras kepada Felda. 

Itu serba sedikit gambaran yang saya nak tunjukkan bagaimana seorang yang susah boleh mendaki tangga kejayaan. 

Kini Syed Mokhtar seorang budak yang tidak mampu untuk bayar yuran peperiksaan SPM satu masa dulu adalah antara orang yang terkaya di Malaysia. 

Sebab apa Allah beri kejayaan kepadanya ?

Sebab beliau berkongsi dengan orang ramai apa yang Allah berikan kepada dia. Beliau telah banyak menggembirakan orang dan orang-orang yang gembira itu berdoa kepadanya. Lagi banyak beliau dapat lagi banyak beliau curah. Tidak sombong dan tidak berlagak. Serta sentiasa merendah diri. Padanya rezeki yang diberi Allah perlu dikongsi beramai-ramai.  Sebab itulah Allah limpahkan kekayaan , kejayaan dan rahmat kepadanya.

Sejak akhir-akhir ini wujud perasaan tidak senang hati segelintir kaum lain terutamanya dari DAP terhadap Syed Mokhtar. Tony Pua tidak lama dulu dengan bantuan malaysiakini dan malaysia insider telah berusaha untuk membunuh perniagaan NFCorp dengan mengatakan daging lembu yang dijual mereka beracun. Tony Pua itu juga dengan bantuan anak puaka si Nurul Izzah cuba membunuh perniagaan Kedai Rakyat 1Malaysia. Baru-baru ini pula Tony Pua itu juga cuba untuk memburuk-burukkan Syed Mokhtar. Lihat di sini.

Tidak cukup dengan itu baru-baru ini Ketua Menteri Pulau Pinang yang berlidah biawak turut mempertikaikan tindakan Syed Mokhtar untuk mengambil alih Pelabuhan Pulau Pinang.  Katanya pihak pengurusan Penang Port tidak mahu orang luar mengambil alih pelabuhan berkenaan. 

Sungguh melucukan....

Orang luar tidak boleh ambil alih pelabuhan, tetapi anak cina dari luar boleh pula mengambil alih pentadbiran Pulau Pinang ?

Tiada alasan untuk menolak Syed Mokhtar daripada mengambil alih pelabuhan berkenaan kerana beliau telah membuktikan bahawa beliau berjaya menguruskan pelabuhan lain dengan baik. 


Pada masa ini Pelabuhan Pulau Pinang dibawah pentadbiran Kerajaan Persekutuan. Seperti yang kita tahu ada sesetengah entiti perniagaan yang berada dibawah kerajaan sukar untuk mereka membuat untung. Sebab semua pihak yang yang berada dalam entiti tersebut berfikiran untung atau rugi tidak menjadi masalah kerana mereka sentiasa dipayung oleh kerajaan.

Contoh terbaik adalah MAS....

Pelabuhan Pulau Pinang adalah pelabuhan utama di bahagian utara tanah air. Banyak kilang-kilang di Pulau Pinang , Kedah dan Perak bergantung kepada pelabuhan tersebut untuk urusan import eksport kargo. Pengeksport dan pengimport dari Selatan Thailand juga turut bergantung kepada pelabuhan itu. Tetapi pelabuhan tersebut berada dalam kerugian. Sehingga tahun 2010 pelabuhan tersebut menanggung hutang lebih RM 800 juta. Siapa yang tanggung hutang tersebut ? Sudah tentulah kerajaan..... Duit siapa ? Duit pembayar cukai....

Semakin hari rakyat semakin bertambah dan setiap tahun bebanan kerajaan juga meningkat. Mengapa perlu kerajaan nak tanggung semua itu jika ada cara lain yang boleh dilakukan untuk mengelak kerajaan menanggungnya ?

Sebab itulah kerajaan memilih untuk menswastakan pelabuhan itu. Kenapa pula kerajaan pilih Syed Mokhtar ? Kerana Syed Mokhtar telah membuktikan kejayaan dalam mengendalikan dua pelabuhan di Johor. 

Melalui dasar penswastaan yang diperkenalkan oleh Tun Dr M, Syed Mokhtar telah membeli Pelabuhan Johor melalui tender pada harga RM 330 juta dari kerajaan. Kemudian beliau bangunkan pelabuhan tersebut sehingga menjadi sebuah pelabuhan yang hebat. Kehebatan Pelabuhan Tanjung Pelepas telah membuatkan beberapa buah syarikat perkapalan besar antarabangsa yang sebelum itu bertapak di Pelabuhan Singapura telah memindahkan operasi mereka ke Tanjung Pelepas. Saya masih ingat lagi bagaimana marahnya Singapura pada waktu itu. 

Dibawah Syed Mokhtar Pelabuhan Tanjung Pelepas berada dalam keadaan yang cukup berjaya hari ini. Sekarang mereka mengendalikan 6 juta TEU setahun. Apabila syarikat maju pekerja dapat gaji dan kemudahan yang baik. Kerajaan juga dapat pungut cukai daripada syarikat. Situasi menang-menang...

Jika Syed Mokhtar telah membuktikan kejayaannya di Johor, tidak ada salahnya kerajaan hendak swastakan Penang Port kepada beliau.Semuanya untuk menjamin pelabuhan berkenaan agar terus maju dan pekerja juga akan mendapat pendapatan yang baik.

Kita lihatlah bagaimana antara MAS dan Air Asia. MAS berada dibawah kerajaan dan Air Asia milik individu. Setiap tahun MAS rugi dan Air Asia pula setiap tahun untung, sedangkan harga yang ditawarkan oleh Air Asia lebih murah dari apa yang ditawarkan oleh MAS. Sebab apa MAS rugi ? Sebab semuanya bermentaliti mereka dipayung oleh kerajaan. Manakala Air Asia pula perlu berusaha bersungguh-sungguh kerana mereka tidak dipayungi kerajaan. 

Apabila Air Asia masuk ke dalam MAS , pekerja-pekerja MAS cuba nak buat hal. Sebab apa ? Sebab mereka takut diminta bekerja bersungguh-sungguh untuk memastikan syarikat mencapai keuntungan. Pekerja MAS semuanya dah banyak lemak kerana bagi mereka apa pun terjadi syarikat mereka dipayung oleh kerajaan dan pendapatan serta kemudahan untuk mereka terjamin. Sebab itulah MAS tak boleh maju....dan sampai bila kerajaan nak tanggung biawak hidup tersebut ?

Tetapi saya difahamkan situasi di Penang Port berbeza dengan di MAS. Difahamkan tidak menjadi masalah kepada pekerja-pekerja mereka untuk pelabuhan itu diswastakan. Yang cuba menghalang adalah Ketua Menteri Pulau Pinang. Semuanya kerana sikap rasis. Kemudian bagi alasan kerana Syed Mokhtar orang luar.

Halo Guan Eng, lu kencing dalam tempulung dan lu kasi tilik lu punya muka. Tanya lu punya muka lu mana punya olang ? 

Sama-sama kita doakan kejayaan kepada Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari.....

85 comments:

Anonymous said...

AKU HENSEM

YEAH AKU FIRST
PEGI MAMPUS KAU GUANG ENG

kak bedah said...

guan eng oi... kat sini ko bleh lihat sendiri kehebatan anak melayu .. ko jgn ingat bangsa melayu ni salah satu bangsa yg ko bleh pijak n perbodohkan.. sebenarnya ramai lg bangsa melayu seperti syed mokhtar tu yg ko x tau.........

Anonymous said...

Ya, kita sama-sama berdoa Tan Sri Syed Mokhtar berjaya. Jangan pula ada yang sebangsa & se agama iri-hati atau dengki. Kalau dia makin kaya pun, kita tak rugi. Manalah tahu, kalau negara sudah tergadai oleh kerakusan politik PAS & PKR, ada juga tempat anak cucu untuk cari makan.

RD

abdhakim said...

Tan Sri Mokhtar bukan melayu 100%.dia keturunan arab.

Anonymous said...

SEMUA ORANG TAU YANG TS SYED MOKHTAR ADALAH BERKEMAMPUAN UNTUK BERJAYA TERMASUKLAH CINA....TAPI YANG SEDIHNYA....ADA LAGI MELAYU BANGSAT YANG MASEH KETEGAG DAN KERAS PEDAI TAK MAU MENGAKU KEBENARAN INI. MAKA ITU, SENANG LAH BANGSA LAIN UNTUK MENGHALANG MELAYU UNTUK MAJU....LEBIH BAIK TOK SAH DOK MENGAKU DIRI KATA HANGPA ORANG MELAYU....

Anonymous said...

Re;abdhakim, jadi?
Aku jawa+siam+belanda+minang = ?
Aku sekarang ni dah jadi MELAYU. Boleh tak? Apa punya ngong, mana ada melayu asli di Malaysia? Kalau Pribumi tu adalah.

Raden Hamid Kurtubi.

Ahmad Jawhi said...

Pulau Pinang asalnya tanah jajahan, negeri Kedah Darul Aman, setahu saya, Tan Sri Syed Mokhtar orang Kedah... Dia anak Kedah, LGE orang mana?

Anonymous said...

umno senang dgn cina soi lek, pelakun ...

Anonymous said...

cina kapir adalah HASAD DENGKI lagi BUSUK HATI... never believe them even they lick my ass

BOB MALAYA said...

macam bodoh sial aku tgk pembangkang nie...memang elok kerajaan memswasta pelabuhan dan syed al bukhari mengambil alih kerana beliau menunjukkan anak melayu ni memang berkebolehan menguruskan pelabuhan tersebut dengan berjaya sebagai cth pelabuhan johor..nampaknya DAP sudah memainkan isu perkauman terhadap bangsa melayu.bangkitlah wahai orang melayu!!!!!.memang bodoh DAP tidak berpijak di bumi yang nyata..

Anonymous said...

woi!!!!! gua eng lu ingat lu langsi sangat ker....nak wujud perkaunman ker?..mcm bodoh aku tgk ko.ko ingat gua eng eng ko asal mana boleh blah la dari malaysia....

kak bedah said...

abdhakim.....
ko ni bangsat makan taik cina ke... klu nak ikut betul2 mana ada kaum melayu yg betul2 melayu.. ko pun tau tu kan... yg betul2 melayu pun org asli kat dlm hutan tu la... nenek moyang kita yg dah lama kat sini bersusah payah capai apa yg kita ada skang ni kita ptt bersyukur la... byk jasa org "melayu" dah buat... sejak dtg kaum mkn babi tu, negara kita makin berpecah belah.. takkan tu pun ko x sedar lg... babi anak anjing yg dtg dr cina tu mmg bangsat .. x suka tgk melayu maju....

Anonymous said...

Aku dah banyak kali post macam ni..... selama ini... kita tertindas oleh peniaga peniaga dek kerana mereka memonopoli hampir semua barang keperluan. MINTAK KERAJAAN SEGERA HENTIKAN MONOPOLI MEREKA KE ATAS BEKALAN BARANG KEPERLUAN.... sekarang.... puak puak ni AMAT BERANI bersikap biadap terhadap Raja, Islam... buat tuntutan itu dan ini yang tak masuk akal....

Anonymous said...

hidup melayu!!!

hidup melayu!!!

hidup melayu!!!

jangan takut utk perjuangkan bangsa kita. jangan jadi seperti org PAS yg berdosa kalau perjuangkan bangsa (asobiyyah), sampai gadai segalanya kepada kafir laknatullah!!

tu lah akibat kalau belajar agama dgn ostat2 PAS...

Anonymous said...

HAIYA GUAN ENG..

LU BUKAN OLANG LUA MEEEH?

APA PASAT LU BOLE? OLANG LAIN TAK BOLE?

MAAAANYAK CILAKAK LA LU..

tengku faiz mansor said...

PAKATAN @Gue ENg menunjukkan semangat perkauman cuba menghapuskan org melayu dengan cara yang jelik...usaha kerajaan untuk memswastakan pelabuhan kepada syed al bukhari seorang anak melayu adalah sebagai langkah yang bijak...ini menunjukkan anak melayu berkobolehan tetapi ada mereka yang jelik dan kotor pemikiran cuba untuk menjatuhkan syed mokhtar dengan alasan bodoh..syed mokhtar anda terbaik!!! DAP MEMANG BODOH DAN GUA ENG LU CELAKA

Anonymous said...

dah sampai masa gomen kena bagi MAS kat albukhari supaya setanding macam emirates

Anonymous said...

Bro GAP

Kenyataan bro tentang MAS memang tepat. Menyampah dengan mentaliti mereka hingga ada menteri yang terbang oversea naik airasia x. Sekarang ni kita nampak blogger mana yang tak setuju dgn share swap dulu adalah blogger duri dlm daging, pro DAP tapi pura2 mesra BN.

Pagi Jumaat ni aku berdoa semuga Syed Mokhtar berjaya menguruskan pelabuhan PP.

Anonymous said...

syed mokhtar anda seorang yang terbaik untuk mengambil alih pelabuhan penang yang sedang tenat di sebab kan oleh GUA ENG palat..tujuna kerajaan memswastakan pelabuhan memang langkah yang bijak dan di serah pada org melayu lglah bijak..tetapi disebabkan GUA ENG sial cuba menghalang dan memainkan isu perkauman..lu memang langsi GUA ENG gua tgk lu kecil je..DAP bodoh

Anonymous said...

Salah satu blogger yang menentang keras penyatuan MAS-Airasia ialah blogger APA. Patut pun ramai yg tak sehaluan dgn dia.

Anonymous said...

syed mokhtar perlukan sokongan..semoga ada ngo2 melayu yg sokong beliau..kerajaan tak boleh masuk campur nanti dikatakan syed mokhtar kroni kerajaan..

Anonymous said...

abdhakim said...
Tan Sri Mokhtar bukan melayu 100%.dia keturunan arab.
July 20, 2012 9:50 AM

-----------------------------------
WEH MANGKOK...XKISAHLA DIA BUKAN MELAYU 100%, APA SAJA KETURUNAN ASALKN DIA ISLAM...itu yg menyebabkn LGEnd xsuke sbb kalo bole apek sial tu mau biaq kaum dia saja yg brkuasa n memegang ekonomi di PP n Malaysia...

Yg hang bising2 pasai keturunan, apa hang dan keturunan hang ada ke berjasa wl sekelumit utk agama, bangsa n negara kite?

Anonymous said...

lagi best melayu islam pergi sokong puak2 kapir tu....

Anonymous said...

mungkin ada betulnya pekerja MAS dah berlemak, pada masa yang sama sila tgk mcm mana si tony tu cilok gov...kaki putar alam semesta.

Anonymous said...

Bila kerajaan skrang nak bantu melayu pun jadi isu oleh pihak melayu pr. Bila bagi kat cina kate kerajaan skrng tak nak bantu org melayu.. sumenye tak kena ..

Anonymous said...

Hidup tan seri!

bro yul said...

bodoh punyer guan eng...apa ko ingat ko orng penang ke??sedar la diri sikit apek lu mana mali ma?lu penang duduk pon tumpang jugak maa.......lu mau kasi lu punyer kaum sajer ke..lu ingat melayu punyer kaum x de wang ka??langsi punyer apek.....lu betul2 baca ka x de baca itu penang punyer sejarah apek??semonga syed mokhtar bjaya mendapatkan penang port......

Leftenan Caine said...

nmpknya DAP tergugat dgn kewibawaan tokoh2 usahawan melayu..tahniah Tan Sri,anda tlah mmbktikan yg bgsa kita bkn bgsa yg lemah!!inilah melayu yg kita mahukan,bkn melayu yg merusuh,tapi berusaha gigih utk brjya!!!bkn mcm ko pmbgkang!!utk brjya kau snggp buat ape jer trmsuk mmftnah dan merusuh!!Hidup Melayu!!!Hidup Umno!!

Anonymous said...

DAP celaka!!

Daddy Cool said...

ak pun skong gak usaha kerajaan nk swastakn pelabuhan ni..xde lah kerajaan tnggung rugi yg byk,cba kta lihat negara2 maju,byk operasi mreka diswastakan utk mncpai keuntungan yg maksimum dan kualiti kerja yg tnggi...ak rsa ni lgkah bijak yg diambil oleh kerajaan,dan yg dpat prjek ni bkn bgsa luar,ank malaysia,lbh pntg lagi anak melayu kita..lgpun drpd kerajaan dok tnggung rugi pelabuhan ni,baik gna duit tu utk buat pmbgunan dan bntuan kpd rkyat..idea yg bernas!!

Anonymous said...

pada pendapat sy sebagai org islam satu keperluan utk umat islam mempertahankan tan sri syed mokthar kerana tan sri syed mokthar seorang usahawan yg berjuang di jalan allah dan kita orng islam haruslah bangkit mempertahankan tan sri syed mokthar....

Anonymous said...

sangat mantap hujah bro dan ia sama dengan pemikiran saya berkenaan dengan masalah ini.


orang melayu mmg khuatir jika periul nasi mereka tergugat apabila sesuatu perubahan di laksanakan. kalau nak ubah pun, mereka perlu jaminan supaya rezeki mereka tak tergugat. itu lah melayu.

si LGE ni mmg tak sedar diri yg dia orang luar. Dia baling taik babi kat org lain tapi kena taik babi kat muka dia.

Anonymous said...

knp DAP nk dgki sgt dgn org melayu??ingt,ini tanah kami,datuk kami trlibih dhulu mati mmprjuangkn tanah ini,dan kami tuan kpd tanah ini!!!ingat hakikat ni!!!jgn cuba nk jtuhkn bgsa kami!!!

Hater Rollin said...

dia nak tahan orang luar kononnya? Tan sri Syed Mokhtar orang malaysia weh, dia tu duk bawak anak cina tah2 dalam container kt port penang tu banyak sedare dia kat cina tu dia bawak kat malaysia mana tau kan? LGE ni stupidog sebenarnya. dia tu yg orang luar.

anoy nymos said...

bangsat GUA ENG..lu ingat dari mana lu datang....Tan sri Mokhtar seorang yang berkemampuan dan berjaya sehingga org cina tau bagaimana ketokohan beliau langkah kerajaan untuk menswastakan kepada tan sri adalah langkah paling bijak dan terbaik...tp Gua Eng bangat jelas memgunakan isu perkauman membangsat la GUA ENG bodoh..balik negara sendiri la bodoh

Anonymous said...

SYED MOKHTAR adalah seorang anak melayu yang berjaya ,berkebolehan dan bijak mencari peluang untuk berjaya dalam hidup...langkah penswastaan oleh kerajaan terhadap pelabuhan pp sangat terbaik kepada syed mokhtar..namun GUA ENG memainkan isu perkauman untuk menjatuhkan melayu.GUA ENG bangsat...kamu berasal dari mana ..boleh blah dari tanah melayu..

Anonymous said...

DAP telah memainkan isu perkauman trhdap bangsa melayu,satu cadangan yg bgs kerajaan mewastakan pelabuhan penang..

satu langkah yg bijak...

anis wana said...

syed mokhtar yg layak,terbaik untk mengambil alih pelabuhan penang yg telah dikucar kacirkan oleh GUA ENG(cilaka punya babi)

semoga syed mokhtar berjaya mndapatkan penang port...

sonu nigam said...

dasar manusia penipu yg makan babi,manusia sial yg racist....guan eng ni mmg akn cube sedaya upaya supaya org islam x dpt ambik alih peneng port tu,sebab tu dia duk buat macam2 tuk pusing cerita.....pemegang saham pun x ksah kalau syed nk beli port tu so kenapa kerajaan perlu ikut cakap cina sial ni,kenape perlu ikut telunjuk DAP ni....skrg rakyat peneng pun boleh lihat la bagaimana si rainbow sial ni punya perangai,nmpk sngt dia xmau org islam berkuasa.....semakin hari semakin terbongkar penipuan DAP ni,masih lagi ke rakyat nk sokong DAP ni

Tuna Man said...

Pemuda UMNO Pulau Pinang menyifatkan kenyataan dan bantahan pemimpin2 DAP terhadap penswastaan Penang Port sebagai berniat jahat.

Kenyataan bahawa Penang Port seharusnya menjadi milik negeri kerana penjualan kepada syarikat swasta boleh menjejaskan ekonomi negeri amat danggal kerana ianya datang daripada kerajaan negeri yang secara agresif menjual aset2 bernilai milik rakyat miskin pulau pinang seperti tanah emas bayan mutiara.

Bukankah tanah2 emas milik rakyat miskin pulau pinang yang sepatutnya diperjuangkan oleh kerajaan negeri dengan mengutamakan obligasi sosial berbanding orientasikan keuntungan.

Pemuda berpendapat rancangan keseluruhan pembagunan Penang Port dan Kompleks CIQ yang dirancangkan diatas tanah tebus guna adalah jauh lebih baik daripada tanah yang di tebusguna di bayan mutiara yang dijual untuk keuntungan pihak swasta.

Peluang pekerjaan sebanyak 100,000 kepada penduduk pulau pinang adalah jauh lebih ikhlas dan terpuji berbanding dengan pembangunan bayan mutiara yang menjual hak rakyat miskin pulau pinang.

Pemuda UMNO Pulau Pinang pada prinsipnya lebih bersetuju Penang Port diswastakan berbanding jika ianya jatuh kepada tangan kerajaan negeri DAP yang rakus mengejar keuntungan sementara dengan mengabaikan kesejahteraan rakyat miskin pulau pinang berbilang bangsa.

Pemuda UMNO Pulau Pinang juga menasihatkan Kerajaan Negeri DAP bersihkan dahulu kaedah pentadbiran yang berteraskan keuntungan dan glamour dan tumpukan kepada pembangunan nasib rakyat miskin Pulau Pinang yang semakin terhimpit dengan dasar2 pembangunan yang drastik oleh kerajaan negeri DAP sejak 2008 hingga kini.

Jelas Kerajaan negeri DAP tidak Cekap,Akauntabel,Telus seperti yang selalu diwar-warkan.

Anonymous said...

GEORGE TOWN - Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang menggesa kerajaan Persekutuan membawa semula isu penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang kepada perhatian Majlis Ekonomi Negara (NEC) untuk semakan semula dan perbincangan.

Pengerusinya Teng Chang Yeow berkata keputusan itu dibuat selepas BN Pulau Pinang mengadakan dialog dengan pemain industri mengenai penswastaan pelabuhan itu dan menurutnya maklum balas itu akan disampaikan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kami juga akan menghantar delegasi untuk bertemu perdana menteri untuk menyampaikan kepada beliau pandangan-pandangan yang kami telah kumpulkan daripada pemain industri dan penduduk Pulau Pinang berhubung penswastaan pelabuhan itu," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Pelabuhan Pulau Pinang menjadi tumpuan baru-baru ini, ekoran kerajaan negeri Pulau Pinang membantah penswastaan Penang Port Sdn Bhd (PPSB) kepada hartawan Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary.

Dilaporkan pada minggu lepas bahawa Seaport Terminal Sdn Bhd milik Syed Mokhtar memenangi bidaan untuk mengambil alih pengurusan PPSB menerusi penswastaan.

Teng berkata NEC patut melihat penswastaan itu daripada aspek kepentingan pelabuhan itu, seperti kecekapan, keperluan industri perkapalan, sentimen penduduk Pulau Pinang dan peranan pelabuhan itu dalam menawarkan perkhidmatan kepada golongan perniagaan di Pulau Pinang.

Ditanya sama ada keputusan itu sudah terlambat, Teng berkata: "Saya tidak fikir yang ianya sudah terlambat. Ia masih belum ditandatangani sepertimana menurut jawapan di Parlimen (Dewan Rakyat).

"Butirannya...saya tidak tahu kerana saya bukan anggota lembaga Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (PPC), PPSB atau Kementerian Pengangkutan," katanya.
Teng turut meminta kerajaan negeri supaya tidak mengelirukan rakyat dengan mencampur-adukkan isu status pelabuhan bebas dengan penswastaan pelabuhan itu kerana ia sebenarnya membabitkan antara struktur cukai dan operasi pelabuhan.

Katanya jawapan di Parlimen baru-baru ini hanya menyatakan konsep pelabuhan bebas tidak lagi wujud dan persoalan mengenai idea itu ditolak atau diketepikan adalah tidak timbul.

"Oleh yang demikian, persoalan untuk mengekalkan statusnya tidak lagi timbul. Ini kerana konsep itu tidak lagi wujud untuk terus diperjuangkan oleh BN Pulau Pinang," katanya.

Sabtu lepas, Ketua Menteri Lim Guan Eng mendesak BN Pulau Pinang memohon maaf atas dakwaan cuba memperdayakan dengan berjanji untuk memberikan status pelabuhan bebas bagi memancing pengundi menjelang pilihan raya umum akan datang.

"Malahan pakatan pembangkang, dalam respons segeranya, berkata mereka juga akan memberi Pulau Pinang status pelabuhan bebas jika mereka berjaya mengambil alih Putrajaya. Jika apa yang mereka katakan itu bukannya untuk memancing undi, (dengan itu) kenapa mesti apa yang kami dikatakan ditafsirkan sebagai untuk memancing undi?" kata Teng.

Katanya BN Pulau Pinang amat jelas dengan idea itu daripada hari pertama lagi sebagai sebahagian daripada perancangan untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai syurga pelancongan antarabangsa dan ia akan direalisasikan sebaik sahaja BN menerajui kerajaan negeri.

Mengenai pembangunan di lereng bukit, Teng menggesa kerajaan negeri untuk diklasifikasikan minit mengenai pembinaan dan perancangan 37 projek yang didakwa diluluskan oleh kerajaan (BN) sebelum ini.

Beliau berkata kerajaan BN mempunyai dasar yang jelas iaitu pembangunan tidak boleh dilaksanakan di kawasan melebihi 35 meter atau 250 kaki. - Bernama

Anonymous said...

syed mokhtar memang layak mengambil alih penang port..tp DAP memutar belit pelbagai cara untuk tidak memberikan kepada org melayu..ISU perkaumam yang dibuat DAP sgguh jelik bangsat..gua eng lu boeh berambus dari bumi malaysia..

Anonymous said...

WEI DAP YANG RACIST!

TAN SRI SYED MOKHTAR ITU BUKAN WARGANEGARA MALAYSIA KA???

KALAU DIA WARGANEGARA MALAYSIA, JIKA LAYAK DAN ADA KEMAMPUAN, APA SALAHNYA?

MAKIN TERSERLAH HANG PUNYA RACISM LA KAFIR DAP!!!

Anonymous said...

tengoklah betapa celakanya kafir harbi dap kawan pas tu..

kononnya telus. tapi bila dapat tahu hartawan Muslim yang menang bidaan. terus sengaja buat hal dan keluarkan pelbagai alasan!

Anonymous said...

wakaka.. lawak baca komen2 umporno.. sudah2 lah tu. sendiri racist cakap guan eng racist.. hidup melayu?? phuii!! cakap la "hidup Islam!".. tak salah pn!

Anonymous said...

SO APA MASALAH KO ANON ANJING DAP 2:48PM?

DIA MENANG BIDAAN. SO APA MASALAHNYA? DIA MAMPU DAN BERKELAYAKAN. SO APA MASALAHNYA?

SI GUAN ENG RACIST TETIBA KATA ORANG LUAR. DIA SIAPA? ITULAH NAMANYA HIPOKRIT. KO PULAK JADI ANJING HIPOKRIT. MALU WEI!

Anonymous said...

guan eng tak kisah kalau yang dapat tu taikun cina macam kuok, sunway ataupun genting

tapi dia cukup kisah kalau orang melayu Islam yang dapat.

anjing pas mana tau pasal bisnes semua ni tu pasal kohilal pun melingkup

Anonymous said...

Dalam alquran ada menyatakan dijadikan manusia berbilang bangsa agar dapat mengenali antara satu dengan lain..jadi apa masalahnya jika mengaku diri berbangsa melayu? Adakah dengan mengaku diri berbangsa melayu itu tidak islam?dalam berpolitik jangan berkiblatkan parti.ingat! Demokrasi itu ciptaan yahudi.khalifah yang patut kita cari.

bender fry said...

nampak sgt cina babi mmg busuk hati...bila melayu dpt profit tinggi mcm2 benda drg nak buat klu blh drg tak nak melayu maju drg nak yg untung bsar semua kaum drg yg dpt...melayu keja bwh drg....drg ingat ni negara bpk drg tak sdar diri dah lah menumpang elok kita halau je semua cina kat malaysia ni mcm anjing sebb drg semua busuk hati racist sgt2 klu blh semua drg nak sapu

syafika anisha said...

tan sri syed mokthar mendapat kejayaan dari hasil usaha beliau sendiri...allah merahmati beliau dgn rezeki yg murah....beliau bukan orang yang busuk hati macam guan eng...beliau mampu untuk menjayakan penang port...jadi saya mmg setuju dan berdoa agar tan sri syed mokhtar dapat mengambil alih penang port itu

Anonymous said...

guan eng sudah sampai masa untuk kau berambus lah...letak lah jawatan kau tu...kau tak layak lagi dah nak pegang apa2 jawatan...kau tu cuma pemusnah negara...

Anonymous said...

BAYANGKAN KALAU ORANG LAIN YANG MENANG BIDAAN ESPECIALLY DARI KAUM DIA WALAUPUN 'ORANG LUAR'..ADAKAH ALASAN 'ORANG LUAR' AKAN DIBANGKITKAN?

Anonymous said...

guan eng sudah sampai masa untuk kau berambus lah...letak lah jawatan kau tu...kau tak layak lagi dah nak pegang apa2 jawatan...kau tu cuma ORANG LUAR...

mawar hitam said...

syed mokhtar pasti akn berjaya sbb doa kami semua ada dgn dia..jgn heranlah dgn cina racist semua ni depa tu ckp je lbh tp bkn pndai mna pon. itu semua kedengkian dn busuk ati depa sbb tu mcm2 cra depa belit spya syed tak dibenarkn amek alih port tu. depa pikir sume cina nk kaup je. bla lh cina racist!

Anonymous said...

abis syarikat org2 melayu dia nk kacau... skng syabas lak... diorg bukan ape,nk dpt kn saham je... masing2 giler duit... pastu sng la masuk kn kroni2 dlm tempat kerja tu,nk senang kn diorg je...poyo lah kalau amik,krisis air xkan terjadi...
tpi yg pelik nye,knape permintaan diorg sume nk kene layan...??? buat bodoh je mcm diorg xleh ke...masalah diorg smpai skng xterjawab..........hmmmmm

Anonymous said...

setuju dengan Anon July 20, 2012 3:09 PM

PAS sendiri adalah sekular kerana memisahkan status bangsa Melayu(manusia) dengan agama (Islam)

Anonymous said...

sebagaimana geng cina meragui dia membangunkan PTP, sebagaimana rakan bisnes cinanya menyatakan beliau sangat bodoh dengan menyelamatkan pernas (skarang tradewind), sebegitulah juga syed mokhtar masih berjalan..beliau tidak pernah merasa rendah untuk mengaku mungkin berbuat salah tapi doa2 mereka yang d bantunya..insyaAllah, cuma masa yang akan membuktikannya satu lagi untuk negaranya...

gie7

Anonymous said...

TSSM berjaya handle Port Tanjung Pelepas.

DAP, what happened to Meritocracy?

Anonymous said...

not only meritocracy..where is the transparency as well. he won the bidding. so why object?

Anonymous said...

gua eng kAMU HARUS BERAMBUS KELUAR DARI MALAYSIA..KAMU TIDAK LAYAK...BODOH!!!!BERHARAP SYED BUKHARI BERJAYA MENYELAMATKAN PINANG PORT DARI dap BODOH...RANCANGAN KERAJAAN MEMSWASTA PINANG PORT KEPADA ORG MELAYU TERBAIK DAN TEPAT PADA MASA NYA

Anonymous said...

masih ingat landasan berkembar elektrik..
syarikat beliau iaitu MMC yang JV dengan gamuda berjaya memenangi tender tersebut wp terder terbuka antarabangsa..negara india n china pun tak leh buat tu..
tak bangga ke kita anak Melayu dan Malaysia khususnya...
paling dekat tender ialah RM 20 bilion iaitu syarikat china dan syarikat india kalau tak silap 24 ke 25 bilion..n mmc-gamuda, syarikat malaysia, memenangi tender dengan RM 16 bilion...tak bagus lagi ke dia ni...dia ada kebolehan...berilah peluang

gie7

MIRA EDORA said...

AKU DOAKAN TAN SRI SYED MOKHTAR BERJAYA SUPAYA KAUM MELAYU TDK PUPUS DI PULAU PINANG DGN ADENYA PEMIMPIN MCM GUAN ENG CKP MELAYU PUN TAK PANDAI LAGI ADE HATI NAK PERINTAH ORG MELAYU.KENAPA GUAN ENG KAU INGAT SEMUA KAUM MELAYU BODOH KE, TAK BELAJAR KE, SEBENARNYA KALAU MELAYU BERSATU MAMPUS KAU GUAN ENG. TAN SRI SYED MOKHTAR ORG KEDAH HANG ORG MANA GUAN ENG? MALULAH SIKIT BILA KATA BELIAU ORG LUAR, AKU RASA MCM NAK SEPAK AJE GUAN ENG SEKALI BARU DIA SEDAR KOT.

Anonymous said...

Kepada Anon-anon sekelian,
Kamu semua tak faham isu MAS/Airasia.
Share swap tersebut hanya menguntungkan Tony Fernandez/Airasia/Nazir Razak? Mereka cuba menghancurkan MAS & mengangkat Airasia.Cuba-cubalah berfikir dengan matang. Mengapalah kamu semua buta tuli.

Anonymous said...

Kalau negara darurat Guan Eng Aku punya.!! Kita bangsa melayu sudah biasa di bawah kalau jatuh pun tak terasa sakit sangat.!! tetapi Mereka yang berada diatas kalau tak tahu berterima kasih dengan keselesaan tunggu sahaja waktunya bila jatuh dari tempat tinggi. Kalau rasa bangsa tu bijak sangat belajar lah sejarah dunia dah berapa pusingan dunia berputar sampai sekarang tidak pernah berhenti pun.

Anonymous said...

guang eng nak simpan kat suku sakat bangsa cina dia la...dah racist nak wat mam mana...peduli apa..beli la penang port...bukan bapak guang eng punya..

Din1442 said...

Itu la anak melayu yg kita cari.aku berbanga.....jgn hiraukan lahanat komunis tu.ge mampus,jahanam dia.HIDUP MELAYU.....

Anonymous said...

DAP <GUA ENG lu boleh blah daripada malaysia...negara ini milik kami....semoga SYED bukhari mendapatkan pinang port yang tengah tenat disebabkan gua eng bodoh...langkah kerajaan memswasta ada langkah yang bijak

usin said...

abdhakim, baik ko tarik balik atau betulkan maksud ko yg sebenar. aku tengok ko dh kena hentam separuh masak. ke ko memang nk kena masak kt sini?

DON MELAYU said...

Jgn pdulikan cina bukit ni tan sri,truskan usha anda,kami rkyat malaysia trutama skali bgsa melayu mnykg pnuh Tan Sri Syed Mokhtar!!LGE kau jgn cuba nk mainkn isu perkauman,ko ni mmh sial la..keje asyk nk lagakan rkyat jer..

lu gigi pun blum tmnbuh habis,lu mau msuk ini bisnees aa??lu blik jga lu pnya tempat suda la...haiiya!!

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita terkini DAN PERCUMA Freemalaysiakini2

Anonymous said...

Assalamualaikum

Saya rasa anda perlu membuat analisa betul kenapa MAS dalam kerugian dan kaitannya dengan Air Asia. Untuk makluman tuan, ayah dan ibu saya adalah antara generasi pertama MAS. Mereka dan rakan-rakan mereka yang bertungkus lumus membina MAS. Dan ramai lagi yang masih berkhidmat tanpa jemu walaupun berhadapan dengan kerenah Pengurusan yg rata-ratanya kroni Tony Fernandas.

Tolong rujuk blog AnotherBrickInThe Wall untuk dapat kisah sebenar dan jangan pakai hentam je buat tuduhan terhadap warga MAS.

Terima Kasih.

Anonymous said...

Syed mokhtar bkn melayu 100%??? Sedara abdhakim oiii...rajin benar ko check salasilah family dia yea...konon nak jgk cari salah walaupun sikit. Dia bkn melayu sekalipun, yg penting dia islam. Dan dah berapa ramai melayu dia dh tolong? Guan eng ada tolong masukkan RM1 kat ko ke? Kalao takde, x payah la jd kerbau guan eng..sokong membabi buta sbb ko tu buta hati.

House PK said...

Salam bro, aku masih tak faham kenapa perlu ad amelayu nak sakit hati dengan Syed Mokhtar ni? Kenapa mereka tak sakit hati dengan jutawan paling kaya dari no 1 hingga 10 yang bukan berbangsa Melayu dan beragama Islam ni? Why?

fatin najihah said...

Guan eng dgn tony pua, dua pukimak cuba main saikologi..depa seronok la tengok kita melatah..tony, please you are not damn smart pun..the episode of 1997..dont implicate the ruling government, asked your mentorAnwar Ibrahim..
There are many more chinese tycoon where the ruling government gave their support. Aku heran betul tengok pemimpin melayu pakatan rakyat pulau pinang ni. Teloq depa kena gengam dgn guan eng ka? Sampai tak bersuara langsung!!! Elok la hampa jawab la nanti!!!

Anonymous said...

Guan eng dgn tony pua, dua pukimak cuba main saikologi..depa seronok la tengok kita melatah..tony, please you are not damn smart pun..the episode of 1997..dont implicate the ruling government, asked your mentorAnwar Ibrahim..
There are many more chinese tycoon where the ruling government gave their support. Aku heran betul tengok pemimpin melayu pakatan rakyat pulau pinang ni. Teloq depa kena gengam dgn guan eng ka? Sampai tak bersuara langsung!!! Elok la hampa jawab la nanti!!!

Anonymous said...

AKU BANGGA DENGAN BANGSA AKU MELAYU, AGAMA KU ISLAM DAN NEGARA KU MALAYSIA. ADA SIAPA SIAPA YANG ADA MASAALAH DENGAN NI???
TOKWAN DAN TOK DAN .AYAHANDA DAN BONDA AKU LAWAN SAMPAI NAK MATI DENGAN BRITISH PORTUGIS BELANDA DAN CHINA KOMUNIS SENANG SENANG ADA ORANG YANG NAK BOLOT SEMUA KEKAYAAN NEGARA AKU?

Anonymous said...

Prob is syed bukhari ok. tp dia cuma ditumpang nama sj. pemilik sbnr penswastaan nnti geng bn Dan org luar. bila dh swasta kuranglah aset kerajaan. tp dorg nk buat cmtu supaya blh dpt cash cara pantss.

Anonymous said...

house pk:itu malayu sudah bnyk makan taik babi cina celaka la..







_minah kepOT_

Anonymous said...

Alhamdulillah..ada juga orang Islam Malaysia boleh dudok sama rendah,berdiri sama tinggi di dalam kumpulan Billionaire malaysia,yang rata2 orang Cina (Yang sudah mulai tamak haloba)..Dah dapat kuasa ekonomi,tetapi dah mula nak cari kuasa POLITIK demi menjajah Malaysia.Rancangan awal mereka berjaya..Jajah minda melayu dulu dengan menggunakan PAS sebagai kuda untuk kedestinasi..KUda atau kaldai (lagi sedap di gunakan)..SEbab Melayu masih tak dapat nak baca strategy Cina yang amat licik..Come on ...LGE mesti takut kalau melayu pegang ekonomi..sebab dari ekonomi lah mereka berjaya membeli orang2 melayu..Kalau melayu dah kaya..susah la cina nak beli..Kepada penggadai bangsa kerana DUIT..fikir2 lah..

Anonymous said...

Maksud ko Syed Bukhari seorg bodoh yg boleh diperkudakan oleh org lain? Ko timbang balik statement ko tuh. Siapa yg bodoh sebenarnya. Syed Bukhari atau Ko? Badigol!

Anonymous said...

Anonymous said...

Prob is syed bukhari ok. tp dia cuma ditumpang nama sj. pemilik sbnr penswastaan nnti geng bn Dan org luar. bila dh swasta kuranglah aset kerajaan. tp dorg nk buat cmtu supaya blh dpt cash cara pantss.

July 22, 2012 10:37 AM

................................

Anon di atas ni adalah cybertrooper cina DAP bongok super racist..

kepada anon bodoh di atas...lu ada bukti ka apek??aiyaaa..kalau takda bukti, jangan jadi racist okay mau fitnah bangsa melayu....


-anti PAS-kuda DAPig-pencacai PKR

Anonymous said...

Betul tu raden, hanya pribumi je yg asli.

Aku bengali + cina + melayu = tetap melayu

Hokaido mari

MIRA EDORA said...

GUAN ENG TAKUT DGN KEPINTARAN YG DIMILIKI SYED MOKHTAR SEBENARNYA SEBAB TU DIA TAK MAU BAGI BELIAU AMBIL ALIH PORT PENANG. AKU DOAKAN SEMOGA SYED MOKHTAR BERJAYA MENDAPAT TENDER PORT PENANG SEBAB BELIAU DAH BUKTIKAN 2 PORT YG BELIAU BELI DAH BERJAYA.

dol mat said...

org melayu kita mmg hebat sebenarnya tapi cuma tak sedar aje lagi kerana dikaburi dgn duit yg dirasuah oleh cina. sedarlah wahai org melayu jgn sampai guan eng mengadaikan negara kerana kebodohan org kita sendiri.

Anonymous said...

wa olang cina.tp wa sgt lespek sama itu tansri syed.dia sgt jujur dan membantu