Saturday, July 7, 2012

Kita Tak Minta Duit Rakyat Tapi Kita Bagi Peluang Kepada Orang Ramai Untuk Menderma

Mungkin kerana kekerapan saya menulis tentang isu-isu Kelantan sejak akhir-akhir ini membuatkan ada pihak yang semakin panas. Selasa 3 Julai 2012 ada seseorang tweet kepada saya seperti mana yang saya paparkan di bawah.


Semakan yang saya lakukan semula saya dapati tweet asal yang dihantar oleh orang tersebut sudah tiada lagi. Besar kemungkinan ianya telah dipadamkan. Boleh lihat di sini

Sebenarnya saya berblog ini bukannya serius sangat. Hanya sekadar suka-suka. Tak sangka pula ada pihak yang panas sehingga tahap nak pukul saya. Kalau ada pihak yang panas ini bermakna blog saya hebat. Betul kan ? Terima kasih kepada pihak yang menghebatkan saya.....

Apabila diugut saya rasa makin bersemangat pula untuk menulis. Hari ini sekali lagi saya nak berbicara pasal politik Pas Kelantan.

Berhubung dengan pembinaan lebuh raya prepaid yang bakal dibina di Kelantan.

Pada 8 Jun 2012 sinarharian.com melaporkan kenyataan seperti berikut.


Kelantan tidak terdesak ambil duit rakyat 

KOTA BHARU - Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa menafikan Kerajaan Kelantan mengutip derma daripada rakyat untuk menampung kos pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai.

Husam berkata, sepatutnya Umno malu setelah pelbagai tuduhan dilemparkan seolah-olah menunjukkan Kerajaan Negeri tidak mampu membina lebuh raya tersebut sehingga terdesak untuk mengambil duit daripada rakyat.

Bagi menepis dakwaan tersebut, Husam menjelaskan pihaknya mempunyai perancangan kewangan yang teliti bagi menyiapkan pembinaan lebuh raya sepanjang 73 kilometer (km) itu mengikut fasa tertentu. “Kita lancar derma Umno sindir kepada kita, mereka beranggapan Kerajaan Negeri tidak ada duit untuk menyiapkannya. Bukan kita mengutip duit daripada rakyat.

Sebenarnya kita memberi peluang kepada orang ramai dalam konteks wakaf, terpulang kepada mereka sendiri mahu derma atau tidak.

Kita sendiri sudah atur pembiayaan kewangan yang baik, dan pada pakej pertama untuk pembinaan sepanjang 43 (km) dijangkakan memerlukan RM700 juta termasuk pengambilan tanah,” katanya sempena Taklimat Khas Pelancaran Isu-isu Pilihan Raya di sini, semalam. 

Bukan kita mengutip duit daripada rakyat, kita beri peluang kepada orang ramai menderma. Berbelit-belit rasanya nak baca ayat itu...

Teringat pula apa yang pernah terjadi di sekolah dulu. Ada seorang murid dalam kelas saya yang bernama Amin. Dia agak nakal sedikit. Satu hari dia curi pensil tekan seorang murid perempuan pada waktu rehat. Kebetulan pada masa itu ada beberapa murid lain dalam kelas yang nampak dia curi. Tapi dia buat selamba....

Kemudian budak perempuan itu beritahu cikgu yang pensil tekannya hilang. Cikgu tanya siapa yang ambil. Semua senyap seribu bahasa. Lalu salah seorang murid yang nampak beritahu cikgu bahawa Amin yang curi.

Cikgu minta dia keluarkan pensil, dan dia keluarkan. Cikgu tanya kenapa kamu mencuri ? Amin jawab...saya tak mencuri cikgu....saya ambil ja.....

Satu kelas gelak kepada dia termasuklah cikgu pun turut sama gelak.

Lebih kurang samalah dengan kisah derma lebuh raya prepaid. Kita tak minta derma dari rakyat, tapi kita nak bagi peluang untuk rakyat menderma. Macamlah di Malaysia selama ini rakyat mempunyai peluang yang amat terhad untuk menderma.

Kesimpulan yang boleh kita buat dari kenyataan diatas seperti yang dilaporkan oleh sinarharian.com bahawa Kerajaan Kelantan mempunyai dana yang mencukupi bagi membiayai pembinaan lebuh raya tersebut. 

Itu katanya pada masa itu.....

Namun minggu lepas lain pula cerita....

Akhbar Sinar Harian Selasa 3 Julai 2012, melaporkan seperti dibawah.


Sebelum itu dia kata bukan kita mengutip duit dan kita sudah atur pembiayaan kewangan yang baik. Selepas itu dia kata pula pihaknya akan memohon bantuan semua pihak termasuk golongan tertentu di Timur Tengah.

Yang mana satu yang betul ?

Nampaknya kerja BN di Kelantan semakin hari semakin mudah.....

42 comments:

Anonymous said...

Bukan kita mengutip duit daripada rakyat.Sebenarnya kita memberi peluang kepada orang ramai dalam konteks wakaf@derma

Bukan kita mengutip duit daripada rakyat.Sebenarnya kita memberi peluang kepada orang ramai dalam konteks wakaf@derma

Bukan kita mengutip duit daripada rakyat.Sebenarnya kita memberi peluang kepada orang ramai dalam konteks wakaf@derma


KAH KAH KAH.

ITULAH CARA PAS BELIT ORANG RAMAI

Anonymous said...

SEBAB ITULAH KALAU DARI MULA LAGI DAH MENIPU, MAKA YANG SETERUSNYA ADALAH PENIPUAN DEMI PENIPUAN.. LAMA KELAMAAN LIDAH TERBELIT DAN OTAK PUN PENING LALAT SEBAB TAK TAHU MACAM MANA NAK MENIPU LAGI..SEBIJIK MODUS OPERANDI ANUGERAH TUHAN..HEHE

Anonymous said...

rbf,terus terang saya cakap saya suka baca blog awak kerana awak tidak bercakap kosong atau tanpa fakta.setiap hujah pihak lawan dimatikan dengan fakta dengan bukti.ini satu usaha yang bagus.berkenaan ugutan itu awak tidak perlu takut.itu hanya samseng taik minyak.ramai yang berdiri belakang awak.jika perlukan bantuan sila beritahu.

Anonymous said...

Nak Buat Macam mane Orang Kelantan rata-ratanya Memang Suka Dengar Cerita Tipu dan Kena Tipu...

Anonymous said...

Satu perkara yg sy rasa pelik, sbg sebuah entiti swasta (baldah toyibah sdn bhd) yg dilantik sbg kontraktor & pemaju projek, dari mana mereka peroleh kelulusan untuk mengutip derma dari org ramai? apakah jaminan yg duit tue sumer dijadikan capital untuk projek tersebut?

Anonymous said...

Kemana perginya duit RM600 juta yang Kerajaan Pusat (BN) bagi kepada Kelantan untuk mempertinkakatkan sistem bekalan air di Kelantan? Kenapa Kerajaan PAS Kelantan hingga kini masih belum dapat menyelesaikan isu air bersih di Kelantan? Bukankah air merupakan keperluan asas yang patut didahulukan?

Mengapa PAS Kelantan khususnya Husam Musa begitu berminat kepada lebuhraya rakyat dan sanggup meminta bantuan asing untuk membina lebuhraya tersebut?

Projek Kambing Janapari yang bernilai RM6 juta pun gagal, bagaimana pula untuk mengurus projek yang berharga hampir 2 bilion ringgit?

Terpulanglah kepada rakyat Kelantan untuk menilaikannya.

mtk

Anonymous said...

Baik derma kepada Masjid atau anak2 yatim dari derma kepada lebuh raya yang 'kabur' pengurusannya.

Anonymous said...

Sdr RBF,

Orang yang suka menggugut adalah orang yang lemah mindanya, samseng dan bacul. Mereka tidak ada hujah untuk mematahkan fakta. Orang jenis ini tidak akan mendatangkan sebarang manafaat kepada dirnya sendiri pun. Jadi Sdr jangan bimbang kerana setiap tindakan mereka akan mendapat tindakbalas sesuai dengan apa yang mereka lakukan. Teruskan perjuangan saudara.

usin said...

si pembelit akhirnya terbelit. semakin sempit nampaknya jalan keluar. terpaksa mengemis sampai tanah arab....

Anonymous said...

AKU SOKONG SANGAT TULISAN RBF..SEMUANYA BETUL DAN 100% BENAR...AKU ANAK JATI KELANTAN YANG MELUAT SANGAT DENGAN PENIPUAN DAN KETOLOLAN PUAK-PUAK PAS.....TERUSKAN MEMBONGKAR KEMUNGKARAN DAN KEJAHATAN PAS KERANA SEMUA INI MENDAPAT PAHALA..MENYEDARKAN RAKYAT DARI TIPU HELAH DAJJAL PAS....HIDUP RBF...HIDUP RBF...BERANI KERANA BENAR.....AKU BANGGA DENGAN KECERDIKAN DAN KEBERANIAN KAMU......KAMU LAH HERO..KAMU LAH HERO..KAMU LAH HERO......yang benar ABE ZUL KELATE

Fahmy said...

Tuan Rbf...Adakah Kerajaan PAS mampu membina Lebuhraya Prepaid??? PoHon Diulaskan

anis wana said...

mengharap lebuh raya pas seperti mengharap bulan jatuh ke riba

bob hamid said...

usin:betul la apa yg rbf kata dulu husam nie dh jd beban pada pas kelantan.....KEBODOHAN2 husam memberi pluang kpd umno utk menebak pas kelantan......

Tengku Anuar said...

congratz bro...penulisan ko dh jadi mmpi ngeri kat kerajaan kelantan,diorng dh trkncing bca tlisan ko 2 beb!!husam dh xlena tdo dh 2h....

tengku faiz mansor said...

jika xmanpu membina lebuh raya untuk rakyat kelantan.jangan sampai meminta dari rakyat..jangan biarkan rakyat mengharapkan sesuatu yang entah dapat atau tidak seperti punguk tunggu bulan jatuh ke riba

Anonymous said...

Secara ikhlas,sy yakin dn percaya BN tidak akan boleh tawan kelantan, klu menang pun di jeli dan gua musang je, klu dikawasan lain mintak maaf la, pegang lah kata kata sy ni wahai RBF. Selagi semua pemimpin UMNO Kelantan tidak bersikap dan berperangai seperti Datok Mustapa. Mohamed maka Bulan akan menyinari bumi kelantan, kecuali Bantuan Rakyat 1 Kelantan di wujudkan seperti semua warga kelantan yang kad pengenalan kod 03 PM beri bantuan RM 500 setiap bulan. Mungkin la,,, tetapi belum tentu juga pada hari pengundian dipangkahnya Dacing. Utk pengetahuan tuan, pemimpin umno kelantan habiskan peruntukan kepada kroni,kawan mereka sahaja,bukan macam datuk mustapa dan PM kita, Tok pa dan Najib akan beri peruntukan tak kira ideologi politik demi nak dapatkan sokongan kepada Dacing. Tapi bagi pemimpin Umno kelantan,,,,,,, semuanya duit yang disalurkan kepada umno di faraidkan kepada hanya penyokong tegar umno sahaja. Contoh yang paling mudah ialah masa pru 12 yang lalu, sya sanggup balik naik bas tambang sendiri dan selepas pengundian,sy pergilah ke tempat claim di post BN, betapa susahnya nak dapat duit tu, tuhan sahaja yang tahu,,,, sedangkan ayah saya adalah seorang ajk yang terlibat di post bilik gerakan BN tersebut. Dek kerana ayah saya ni tak nak salah guna kuasa yang ada, saya trpaksa berbaris seperti mana orang Pas yang turut sama tak malu, pangkah Bulan, tapi claim dgn BN. Pru 13 kali ini saya jangkakan Pas tak perlu kempen secara habis habisan, kerana Bn akan tersungkur dengan mudah. Walaubagaimana ppun saya sentiasa berdoa agar seluruh rakyat kelantan akan memangkah Dacing pd setiap pilihanraya. Semoga doa saya dan yang lain lain akan diperkenankan oleh Allah.

Amin ya rabal alamin.

Anak jati kelate, duduk di kuala lupor, setiap kali ngndi balik pangkah dacing,walaupun harapan tipis, demi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada kerajaan BN, "dulu kini dan akhirat" diberkati Allah.

Anonymous said...

Secara ikhlas,sy yakin dn percaya BN tidak akan boleh tawan kelantan, klu menang pun di jeli dan gua musang je, klu dikawasan lain mintak maaf la, pegang lah kata kata sy ni wahai RBF. Selagi semua pemimpin UMNO Kelantan tidak bersikap dan berperangai seperti Datok Mustapa. Mohamed maka Bulan akan menyinari bumi kelantan, kecuali Bantuan Rakyat 1 Kelantan di wujudkan seperti semua warga kelantan yang kad pengenalan kod 03 PM beri bantuan RM 500 setiap bulan. Mungkin la,,, tetapi belum tentu juga pada hari pengundian dipangkahnya Dacing. Utk pengetahuan tuan, pemimpin umno kelantan habiskan peruntukan kepada kroni,kawan mereka sahaja,bukan macam datuk mustapa dan PM kita, Tok pa dan Najib akan beri peruntukan tak kira ideologi politik demi nak dapatkan sokongan kepada Dacing. Tapi bagi pemimpin Umno kelantan,,,,,,, semuanya duit yang disalurkan kepada umno di faraidkan kepada hanya penyokong tegar umno sahaja. Contoh yang paling mudah ialah masa pru 12 yang lalu, sya sanggup balik naik bas tambang sendiri dan selepas pengundian,sy pergilah ke tempat claim di post BN, betapa susahnya nak dapat duit tu, tuhan sahaja yang tahu,,,, sedangkan ayah saya adalah seorang ajk yang terlibat di post bilik gerakan BN tersebut. Dek kerana ayah saya ni tak nak salah guna kuasa yang ada, saya trpaksa berbaris seperti mana orang Pas yang turut sama tak malu, pangkah Bulan, tapi claim dgn BN. Pru 13 kali ini saya jangkakan Pas tak perlu kempen secara habis habisan, kerana Bn akan tersungkur dengan mudah. Walaubagaimana ppun saya sentiasa berdoa agar seluruh rakyat kelantan akan memangkah Dacing pd setiap pilihanraya. Semoga doa saya dan yang lain lain akan diperkenankan oleh Allah.

Amin ya rabal alamin.

Anak jati kelate, duduk di kuala lupor, setiap kali ngndi balik pangkah dacing,walaupun harapan tipis, demi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada kerajaan BN, "dulu kini dan akhirat" diberkati Allah.

Pukimaki said...

HUSAM KUSAM AL JAMNAPARI WAL DINARI ni memang bangsat hanjeng yang sangat kurap adanya!

Aku doa siang malam supaya hanjeng ni merempat tepi jalan beb Banyak dah dia kenakan dan menipu rakyat Kelantan.

Telebih Sudah said...

Salam perjuangan, Mohon dipautkan blog saya di blog tuan.

http://assassincyber.blogspot.com

anis wana said...

kalu kerajaan pas printoh lagi lpas pru 13 ni,50 thun lagi siap la highway 2h...

anis wana said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

ahahahahha,,,btul anis wana oyk 2h..kawe dok tnggu koridor depu ni xdok napok rupo lagi...

DON MELAYU said...

xdok duit,tapi agah nk buat highway..ph gk mula lah nk nysh rkyat klate,tduh ore sna sni...

Anonymous said...

husam pade duk nipu g2 doh....

Anonymous said...

salam Bro,

rata2 penyokong pas hari ini adalah golongan yang malas membaca dan suka mendengar, diorang suka dengan ceramah sahaja tanpa perlu membandingkan fakta. apa sahaj yang dicerita kan oleh penceramah akan cepat sangat meresap kejiwa yang kosong dek malas membaca

fakta atau auta jangan kisah yang penting dengar ceramah.

mereka ini lemah sebab itu mereka senentiasa kalah.

jangan kecewa atau putus asa, yang lemah biasanya selalu menduga, takutkan org dengan penumbuk kononya, tapi telor pun takda

selamat menulis buat pembaca yang suka berfikir dan bergeliga.

pada Pas teruskan usaha, moga anda lebih berjaya.

AbeYie said...

Mereka yang menderma/sedekah tu pun sudah fikir segala kemungkinan. Persoalan sama ada tipu menipu tu urusan kerajaan PAS dengan Allah swt. Apa ke bangang manusia2 kat sini masih sibuk nak mempertikai benda ni betul ke tidak. Jalan sebaiknya berdoa lah kepadanya semoga benda ini akan berjaya. Kalau tak berjaya pahala sedekah dah dapat. Tolong belajar jadi cerdik la sikit wahai pendokong2 UMNO.

Anonymous said...

Alohhh...ceridik nyo abeyie....demo wi la derma tu bbanyok...cepat sikit sudah lebuhrayo huse muse tu...nk wat masid go 1J pun make betaun-taun, ni nk wat lebuhrayo... bunyi supo budak2 nk main jual jah... pade la puok demo...mapuh nga gitu jah la...jale negeri hok tak brapo sen hok dok lalu ari2 ni pun supo jah saih jak 30 tahun dulu... tk reti doh kawe nk komeng banyok2 lg...mmikir sediri la wei...

PASti hancur

Anonymous said...

Aku pasal husam ni memang menyampah....suka buat sensasi..suka buat persepsi yang dia hebat... Aku ingat lagi masa ada kes kastam tembak orang seludup beras... Dia bukan main buat sensasi cerita tu.. Buat cerita untuk semarakkan semua orang kelantan marah kat kerajaan.. Senang la kalau nak hentam orang... hairan juga Macam mana orang yang berpaksi pada ideologi islam boleh bermain api politik yang maczm ini... Sungguh tak bertanggung jawab dan jangan ingat semua orang kelantan BODOH!!! wahai Husaammm..

Anonymous said...

PAS = Parti Ajaran Sesat !!

Anonymous said...

Pre-paid: bayar dulu baru guna. Ka



Pre-paid:bayar dulu baru guna.cam ni macam mana hiway tak ada lagi.bingung.........












L

Anonymous said...

rakyat Kelantan tak payah susah2, suroh je nabi Pork Nik berdoa kelanggit, mesti "tuhan dia" turunkan duit berjuta2 ringgit macam hujan dinegeri kelantan. Jam tu usahkan lebuhraya, jambatan emas pon boleh dibina diKelantan. Yang bestnya sekor2 pemimpin PAS Kelantan boleh pasang lima-enam bini dari Kemboja dan Mianma. Tak salah kan? Cepat...cepat... suroh Nabi Pok Nik tadah tangan.

Tengku Jang said...

abe yie dia ter...mari nk v ilmu skit...pok2 hok dok kmen sni nih buke sjo2 nk bloh,tp kita nk lndung rkyat klate dri trus ditipu,diberi harapn palsu oleh krajaan pas klate...demo snggp deh tgk rkyat demo ssh demi nk ttp aib pas???demo snggp deh tgk rkyat demo hdup dale kdaan ssh???kawe xsnggp,sbb kawe ore klate,kawe anak mlayu KELANTAN!!nk pkai ayt klu Pas npu ursn Pas dgn Allah gk sdp la dok make ptih rkyat..klu ore xsmaye,tdak kta kna nsht dia eh suh smaye sbb 2h tnggjwb kta sbgai islam,,,xcrdik snggh kcek....

BOB MALAYA said...

banyak oi!!!! projek terbengkalai di kelate..fikir lah jgn ingat rakyat bodoh dengan projek baru highway yg janjinya kosong..terdesak sudah nak ambil hati rakyat kelantan, pembangkang nie..

anti bohmau said...

anon 4:15 PM,

anda mungkin bukan spt kebanyakan anak2 muda kelantan lain diperantauan krn anda memilih utk menyokong BN...

memang agak sengal baca kisah anak2 muda kelantan yg duduk diluar menikmati segala kemajuan tp balik kelantan utk mengundi pas dan mengugut ibubapa masing utk terus mengundi pas supaya masyarakat kelantan terus berada dlm status quo...
biarlah ibubapa, rata2 org2 kampung hidup dlm keadaan daif asalkan anak2 muda puashati mendapat segala kesenangan di rantauan & kedaifan tidak membelenggu mrk spt ibubapa sanak saudara di kampung2 mrk!! adil kan?

Anonymous said...

Dua hal aku nak sentuh.
Pertama bab derma.. kenapa puak pas suka minta derma.. sebab x perlu audit.. jadi senang nak songlap..
kedua.. aku setuju denagn anak kelantan duduk Kl.. itulah hakikat dan penyakit pemimpin UMNO Kelantan.. lihat Zahid Ibrahim sudahlah.. Masing masing ketua aku rasa lebih suka BN kalah dengan harapan saluran bantuan kerajaan pusat terus melalui mereka..
Aku rasa Anak Kelantanlah paling banyak dapat peluang sama ada dalam pelajaran mahupun perniagaan..
Sudah sampai masanya UMNO ubah pendekatan.. dahulukan yang membantyu baru yang tidak membantu..

Anonymous said...

anak kelantan diperantauan ni suka negerinya diperintah pas tetapi mereka tidak suka diperintah pas,mereka akan pulang kekelantan masa mengundi dengan satu motto SELAMATKAN BULAN tetapi lepas tu kelantan akan ditinggalkan semula dengan alasan kurang peluang perkerjaan.

Jokiden said...

Jokiden setuju dengan anon 10.54, baru saja Jokiden tulis tentang itu dalam posting terbaru.

Kerja kutip derma PAS ni, sejak Husam belum lahir lagi dah berlaku, apa nak herannya. Pelbagai nama diberi, janji duit dapat ditarik dari poket ahli PAS.

Anonymous said...

Demo dok kl, hidup sene..
kawe kijo kelate.. susoh bro.
tipu la kalu kata bare murah.. dok gombak lagi murah.

bos majer (b) air klate royat dos dale dun, air klate akan sempurna 17 tahun lagi ambik masa..

bn kata dia nk settle satu penggal saja.

ini soal pngurusan.. tngok kafa, dana sikit je tu awalnya..sekarang majujaya.

tengok air klate.. dana 600 juta, tak tau kemana..rakyat semakin susah.

yb pas skarang tenat dan panas..semuanya hanya brgantung kpada populariti nik aziz..kalau nik aziz tak ada lagi.. sapa yg boleh sambung periok nasi mreka ini?

nik aziz dah letih laik aih.. 3 kali sbulan perlu ke husm. telinga pun dah tak dengar mana dah, perlu banyak baring dalam opis, pjabat dah turun ke bawah.

tetapi nik aziz diperlukan krana dialah sahaja yg boleh sambung rzeki yb2 pas di klantan amnya.

nik aziz pun tak cara kepada dun dia, menang krana pngundi import dari dun luar utk kuatkan kawasannya.

awe p.puteh

mekkelate darul naim said...

xmitok duit rkyat tp...........nk sumbangan dr rkyat kan!!!!,jgn nk sshkan rkyat la kalu nk wt highway ko gapo ko..

Anonymous said...

Matematik Lebuhraya
Bercakap mengenai Lebuhraya ke Sorga ni, aku ada baca dalam satu blog mengenai kenyataan Husam yang mengatakan setakat ini berjaya mengutip derma sebanyak RM430,000. Untuk perkiraan mudah biar kita kata RM0.5juta sebulan. Setahun baru RM6juta. Tahun bila nak capai kos RM1.8billion tu?

Husam ada kata nak heret artis buat roadshow kutip derma. Jika kita kira dapat RM5juta sebulan pun, baru RM60juta setahun. 20 tahun kot baru dapat capai target.

Komen QalamQabut di http://anginperubahan.blogspot.com/2012/07/lebuh-raya-kelantan-belum-lulus-tetapi.html

Cha Om said...

salam..best baca blog rbf ni..santai..walaupon banyak maklumat yg boleh dikatakan misleading tp dia x mudah emotional dgn sesuatu isu dlm artikel dia..cuma nak saling menasihati kpd para pengomen sekali..

cek ur facts rite dulu sebelum komen..org cakap pasal politik kita ckp pasal politik tp ilmu kita xde,sebagai seorang manusia bermaruah kita sepatutnya malu bila bercakap perkara yg kita tidak pasti dan tidak faham pon..

pasal isu lebuhraya,kita tunggu dulu dua tahun,baru boleh komen lebih2,komen skrg bukan boleh dpt apa pon,kalo ada duit berbilion pon lebuhraya xkan siap dlm masa sebulan..

kita sepatutnya kritik projek2 yg tidak berjalan dan terbengkalai tp jgn kritik benda yg belum berlaku lagi..so harap lain kali matang la skit komen ye,ini komen general kpd semua..

Anonymous said...

AKU ORGHE KELATE TAPI AKU SEJUTA KALI LEBIH CERDIK DAN BERAKAL DARI ABE YIE DAN SELURUH PENGANUT AGAMA PAS DI KELATE DAN SELURUH DUNIA......PPAS PADA AKU LA TAK LEBIH DARI SEBUAH HABITAT TEMPAT BKKAH....BU MEERHIMPUNYA SPESIS-SPESIS BINATANG YANG SAKIT JIWA DAN MATI HATI,,,,TERMASUK NIK AJIS ALAHISALLAMDAN KUNCU-KUNCU MEREKA NI SEMEMANG NYA BODOH DAN TOLOL YANG TIADA TOLOK BANDINGNYA LAGI.....KEPADA SESIAPA YANG TAKSUB DAN TERRER PAS TOLONG SANGKAL KENYATAAN AKU NI YANG PUAK-PUAK PAS SEMEMANGNYA TOLOL DAN BENGGAP MENGALAHKAN LEMBU MEKKAH.