Wednesday, July 11, 2012

Ronnie Liu Samakan Sikap Tidak Amanah Faekah Dengan Tugas Seorang Posmen

Tugas seorang posmen adalah menghantar surat-surat dan bungkusan kepada penerima sepertimana yang dikirimkan oleh pengirim.

Posmen tidak dibenarkan sesekali membuka sebarang surat atau bungkusan milik pengirim atau penerima. Itu amanah yang diletakkan diatas bahu mereka.

Alhamdullillah rata-rata posmen di Malaysia jujur dan memegang kemas amanah yang diberikan kepada mereka.

Namun sungguh mengejutkan apabila semalam seorang Exco Selangor, Ronnie Liu menjatuhkan martabat seorang posmen. Ronnie Liu cuba menyamakan kesalahan yang dilakukan oleh Faekah Husin sebagai tugas seorang posmen. 

Mengikut blog selangordaily.com Ronnie cuba menjadi pengampu Faekah, dalam masa yang sama dia telah menghina posmen. 

Seperti yang kita tahu Faekah telah menyalahgunakan kuasanya dengan menulis surat kepada sebuah GLC Selangor menggunakan kepala surat Pejabat MB agar memilih syarikat anak saudaranya sebagai panel peguam kepada GLC berkenaan. 

Dalam Malaysia belum pernah terjadi seseorang posmen menulis surat kepada orang yang nak dihantar suratnya. Belum pernah terjadi posmen membuka surat orang kemudian dia tulis surat pula menggunakan kepala surat Pos Malaysia untuk dipanjangkan kepada penerima. 

Apa yang dilakukan oleh Faekah jauh berbeza dengan tugas seorang hakiki seorang posmen. Faekah tidak amanah, tidak jujur dan salah guna kuasa. Posmen tidak bersikap sedemikian. Kalau nak mengampu atau nak pertahankan perempuan yang tidak jujur itu , janganlah sesekali mengheret posmen ke kancah hina tersebut.

Lagi satu, posmen yang tidak jujur atau tidak amanah akan diambil tindakan oleh majikannya. Berbeza dengan Faekah walaupun telah melanggar arahan ,tidak amanah dan salah guna kuasa , tetapi masih dipertahankan oleh majikannya.

20 comments:

gabanX said...

Aku 1st?

Faekah x jujur!

-gabanX-

Anonymous said...

AKU HENSEM

Second

gabanX said...

Kpd bro Aku Hensem,

Kali ni aku yg 1st! Hahahaha..

"Kerja posmen jauh lebih mulia drpd org2 pr ni! Ronnie, lu jgn sekali2 merendahkan martabat abg2 posmen!"

-gabanX-

tengku faiz mansor said...

akhirnya posmen menjadi mangsa pemimpin DAP yang teruk,jelik.jatuh martabat seorang posmen yang selama ini melakukan kerja secara ikhlas untuk kepentingan politik yang kotor.ronnie tak tumpah mcm sampah.

Anonymous said...

ceh korang ni..bleh lawan2 plak sapa 1st...

tuan RBF...sekali lagi..ulasan terrbaik!.

Anonymous said...

HARAP PIHAK POS MALAYSIA BUAT KENYATAAN RASMI MENGENAI TUDUHAN RONNIE TU...

Anonymous said...

KALAU DAH KANTOI TU, KANTOI LA..
JANGAN NAK SOKONG PULAK.
KORANG KATA KORANG TELUS DAN JAUH LEBIH BAIK DARI BN, MAKA BUKTIKAN!
INI TIDAK. DOK BACKING SI FAEKAH YANG KANTOI TU MEMANJANG.
JADI SAMA JE LA KORANG DENGAN BN YANG KORANG KUTUK SETIAP HARI TU..
APA PUNYA BANGANG LA PEMIMPIN2 PR NIH!

BOB MALAYA said...

faekah dengan ronnie liu sama teruknya.tinggi mana lah pemikirannya asyik kelentong saje yang tau macam anwar songsang saling xtumpah .mcm nie pembangkang memang teruk!!!!!!

Tengku Anuar said...

Martabat seorng Posmen lbih tnggi drpd martabat pmimpin2 pmbgkang..jd jgn nk smakn posmen ngan korang,jgn nk hret posmen ke dlm kancah pmbohongan korang..kalu dh slh 2h,mngaku jelah,jgn nk jadi dayus!!

Anonymous said...

Analogy yang paling bangsat...please ronnie dont put our dear postmen so low...what crab are you mumbling...stupid exco!!! clear breach of trust pun mau defend lagi ka??? Now you are two times stupid...BAHLOLLLL

bro yul said...

nmpk sngat dh x de modal ronnnie nie sampai posmen pon dia tarik sama dlm kacah politik dia yg kotor nie.....ke si ronnie nie ada projek baik jugak ngan si faekah...aku rasa klu nk bandingkan dngn si ronnie nie posmen lagi mulia dr dia....

mekkelate darul naim said...

jgn nk jatuhkan martabat posmen...n jgn nk samakan posmen dgn korang...


bodoh!!!!!!!!!!!!!!!!!
puak2 pmbangkang ni sbnrnye dh xde ideal la rbf....

Anonymous said...

Oiii Ronnie Liew...lu CIBAIMEN

specialshowtoday said...

hi!friend, now i want to share my blog with you
in my idea good if link each other coz we distribute
news or everything to an other person know our
culture too,this is my blog http://khmernews-specialshowtoday.blogspot.com/
if you think good or okay with me please your blog
to me , amokpongthom@gmailcom
thanks you in advance

Anonymous said...

babi tul...cina pukimak mau jadi posmen ke, boikot cina

Anonymous said...

Soal yang menarik perhatian ialah mengapa Ronnie membuat perbandingan antara Faekah dengan posmen? Saya melihat ianya menggambarkan betapa rendahnya tahap pemikiran Roniie sendiri. Tidak mungkin orang 'bijak' macam Ronnie membuat satu prbandingan yang begitu dangkal sehingga menampakan kebodohan yang amat sangat? Tak kan apple sama dengan mangga kan?. Atau dia menganggap Faekah sebagai 'posmen' kepada Khalid Ibrahim yang dijadikan alat oleh MB Selangor tersebut? Wallahualam.

mtk

PemikirpolitikJerantut said...

salam rbf,
mohon pautkan blog hamba disini, tq
http://pemikirpolitikjerantut.blogspot.com/

Anonymous said...

Gabra dah cina cina mcm runny lu ni...Kedai rakyat 1 malaysia..BERJAYA..Supplier cina tak dapat masuk...Ni pulak KKR1malaysia..supplier kaindari kalangan melayu dapat supply kain kat kedai kain rakyat 1 malaysia..ayuh melayu..KENA PAHAM tujuan maksud PM Najib buat semua ni...Sebab tu cina semua dah gabra..PAS asyik kutuk BN jer..apa dia orang buat nak bantu melayu..PKR...dok bela cina babi nak jatuhkan melayu...DAP ambik kesempatan atas kebodohan melayu macam FAEKAH...

Akupuntakfaham said...

Diorang biasa spin macam ni

Kump. Adik2 Keluar UMNO said...

~Zaman Peralihan - Kami Tak KEBULUR dengan Jawatan dalam UMNO ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


~Perhimpunan Agung UMNO - Pemuda Dan Puteri UMNO Menyalak Macam Anjing Gila ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


~Semua Rakyat Malaysia Belum Tahu - Pemimpin2 UMNO Terengganu Terbodoh Sejak Merdeka ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


p/s: Ubahsuai (copy&paste) dari 'Abang Sayang'