Thursday, August 2, 2012

Masyaallah.....Kisah Pilu Untuk Uruskan JENAZAH Di Kelantan


TUMPAT – Angkara krisis air yang semakin kritikal di Kampung Bendang Pak Yong Atas Kok, pengkebumian jenazah seorang warga emas tertangguh apabila mayatnya tidak dapat dimandikan berikutan air bersih yang dibekalkan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) terputus.

Disebabkan masalah itu, jenazah Che Yah Chik,93,yang meninggal akibat sakit tua di Hospital Tumpat pada jam enam pagi tadi terpaksa terpaksa ditangguhkan pengkebumiannya kira – kira empat jam.

Bagaimana pun, masalah jenazah tidak dapat dimandikan selesai apabila keluarganya menghubungi AKSB meminta dibekalkan air dengan lori tangki.

Selanjutnya sila baca di sini


22 comments:

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

DON MELAYU said...

Masyallah!apa kerajaan pimpinan PAS di kelantan buat???mslah air kelantan ni dari dulu lagi xselesai..sbuk dok canang nak buat kerajaan kebajikan tapi kebajikan rakyat kat negeri sndri pun xterjaga..itu lah sbuk sgt ikut DAP buat rusuhan dgn fitnah,sbuk jadi balaci DAP smapi rkyat sndri pun terabai..

Daddy Cool said...

kerajaan PAS sbuk jilat buntut DAP smapi rkyat sndri pun tak terjaga...sdr lah whai pencacai2 PR,nk tadbir satu negeri pun pmimpin korang xmmpu,ni nak tadbir satu negara???jwabnya hancur lah malaysia ni..kpd rakyat kelantan,sdr lah yg pimpinan PAS negeri tu cuma pntgkan diri masing2,xpdulikan lgsung kesengsaraan kamu..apa lagi...TUKAR lah!!

Anonymous said...

Dapatkan berita hiburan terkini dunia seni tanah air di GLAM World Malaysia! Layari http://www.glamworldmalaysia.com sekarang!

Anonymous said...

Gua orang selangor...bila balik rumah mertua di tumpat masalah air ni dah biasa....rumah mertua bukan rumah besar yang ada tangki air...cuma rumah kampung...

Bab air memang "fail"...air keluar air kencing pun laju...nak mandi kena tadah air awal-awal di waktu malam...jika tidak alamat besok tak cukup air...tambahan dengan kapasiti ramai penghuni bila ramai anak-anak balik kg. Memang perit n tak selesa.

Terbayang juga jika di selangor jadi begini...lagi perit jika duduk di flat atau apartment...bekalan air tangki putus....tak ke aniaya begitu....

di kampung boleh juga gali perigi atau ambil air sungai...di bandar nak gali dinding apartment ke?...

Tak kira apa cara pun kerajaan PAS kenalah ambil berat pasal perkara ni.....walaupun PAS sinonim tak mahukan pembangunan....tapi kalau keperluan pun tak lepas macamana tu...

Anonymous said...

N.ajis mati tak yah mandikan air takda, tanam je?

Anonymous said...

kesiannya, sedarlah wahai rakyat kelantan, buanglah sikap gedebe anda

Pok Nik Senget said...

Depa nak kebumi x yah mandi mcm Ibrahim Libya kot..ala2 syahid la tu..

Kita tgk nanti masa raya ni..ramai org Klang valley yg balik Kelantan kan?..Baru depa rasa..

Tapi if dh taksub tu, jadi apa pun x kesah coz otak tu dah diprogram.. antar la gi motivasi ke apa ke, mcm tu je jugak...

Anonymous said...

pakcik nik aziz nama jer mcm Muslim..sebenarnya pakcik ni bila mati ugama dia minta supaya mayat dia dibakar jer

maklum lah ugama yg leh kwn dgn setan. mati tak payah nak mandi2

klau tak caye gak..tanya pakcik nik tu atau tanya tuhan dia yg tergantung dlm gereja

Anonymous said...

bukan salah nik ajis...salah orang yang undi parti dia...bukan setahun tapi dah dua puloh tahun...

sotong sempoi said...

ya allah apa dah jd ni...nik aziz oi pk lah pasal negeri mu itu jgn lah asik jilat pongong dap je...kita ni org islam tlg lah...aku rasa mcm dunia ni nak akhir zaman je skrg ni

kelly eng said...

klu pembangkang pegang negara kita ni lah nasib kita semua tau

sotong sempoi said...

pukimak punya melayu kat kelantan semua klu lps ni drg msh sokong pas aku tak tau lah kata apa...samapaidah mcm noi sekali kerajaan negeri buat apa???sibuk jilat puki cina rakyat sendiri sampai mati pun xde air.....

kak bedah said...

mmg sial lah pukimak punya pembangkang semua negeri yg drg handle bermasalah...ye lah drg duk sibuk kejar kerusi rakyat nak mapus pun apa drg kisah janji menanag poket penuh...dasar pukimak punya anjing kurap tak lyk jd mb layak jd penjilat cina je

Anonymous said...

Iyo ko nih RBF...

Kawe susoh nok cayo beghito2 dok molek ginih...

Pitenoh ko gapo nih???

Ghaso nyo punco maso-aloh nih UMNO belako-lako...hoh lah sebak UMNO tuntut kemerdekae hok tuh jadik gini nih...

Hok gamba tuh buke bukti, mugo takap nge kamera besi, hok tulise tuh pulok cumo tulise jah...pong buke bukti.
Kawe nok tengok mayak tuh ghoyaq ceghito sebena-benanyo. Pah baghu kawe leh kigho nok cayo ko dok...

Anonymous said...

Anon di atas adalah contoh oghe klate yg bebal nk mampos! Slalu sangat dah dengar oghe klate cakap benda yang macam tu..so keep it up klantanese!!

Anonymous said...

itu lah yg berlaku. aku dulu study 1 tahun di kelantan. maktab perguruan kota bharu. di pengkalan chepa. air paip aduhhh. mmg warna dia bkn mcm air kita ni. rasa plak payau. itu lah 1st time dan last aku try minum air paip yg dimasak. nak habiskan setahun punyalah seksa. so beli lah air suling dalam botol putih tu di kedai makan maktab. duit kpli habis beli air jah.

kpli mpkb

zack ahmad said...

Ambo dok tengoh caghi kot ado ayak Qurrae atau hadis kato buleh tayamum ja mayak tu kalu tak dok air. Ko tunggu fatwa baru dari Tuan Guru. Tapi ambo do rase plek sebak kelate ni memang mundur 15 tahun dari KL. Jange maroh neh. Memang lagu tu

Anonymous said...

Celako.!!!....celako.!!!!...celako.!!!!...itu je la yang dia tahu....

Anonymous said...

Besok dia orang lupa jer kes ini. Rela kada' kadar. Bising sekejap jer.

Cliche di Kelantan, "Nak buat macam mane? Dah takde air!"

mekkelate darul naim said...

kalu gini caro gk mmg truk la pentadbiran di kelate,sampaikan nk mandi jenazah xdOk air..
ya allah.....gapo kerajaan kelate duk wt sapa isu air ni xdpt nk atasi lg...
aku rs la PRU 13 ni biar BN yg pegang kelate..in allah trjamin segala2 nya kpd rkyt...

tengku faiz mansor said...

teruk!!!!! sehingga mayat hendak dimandikan pun xder air..apa kerajaan buat sekarang...masalah air xpernah nak diselesaikan untuk kebajikan nama jer kerajaan islam tp hampeh....tp jika melibat wang cepat2 diselesaikan dah pun nama kerajaan mata duitan..nak urus bekalan air pun susah..nie kan nak urus duit royalti lg meranalah rakyat kelantan nanti..