Sunday, August 5, 2012

Pelajar Hanya Dapat RM 50 Dari Kutipan Derma Pas


Soal kutipan derma dengan Pas memang tidak dapat dipisahkan lagi. Ianya bagaikan aur dengan tebing atau bagaikan irama dengan lagu. Tanpa irama maka pincanglah lagu. Tanpa derma maka pincanglah Pas. Tanpa Pas maka tiadalah derma.

Bab-bab nak tarik duit dari poket orang ramai untuk masuk ke kantung mereka Pas cukup-cukup cekap. Macam-macam nama yang digunakan. Perjuangan, bantu anak yatim, bantu ibu tunggal, bantu orang dizalimi , wakaf dan macam-macam lagi.

Tahun lepas saya pernah tulis di blog ini sebanyak 3 siri tentang penyelewengan tabung Memali yang dikutip oleh Pas sejak zaman-berzaman. Semua cerita mengenai penyelewengan tersebut didedahkan dalam sebuah buku yang ditulis oleh seorang ahli Pas. Buku itu diharamkan penjualan di majlis ceramah Pas.

Bertahun-tahun Pas kutip derma kononnya untuk keluarga mujahadah Memali, namun akhirnya isteri Ibrahim Libya terpaksa hendak menjual tanah bagi menanggung pengajian anaknya.

Kemana hilang wang berjuta-juta tersebut ?

Sila baca semula apa yang saya pernah di tulis di link-link yang disediakan dibawah....




Itu bab kutipan derma Memali.....

Ini ada satu lagi bab kutipan derma untuk membantu pelajar....

Seperti yang diketahui umum, awal tahun seramai 9 orang pelajar dari Terengganu yang sedang menuntut di Mesir telah ditamatkan pinjaman pendidikan mereka oleh Yayasan Terengganu kerana mereka telah menyertai demo bersih 2 di Kaherah. 

Penamatan pinjaman kepada mereka selaras dengan perjanjian yang telah mereka tandatangan sebelum pinjaman diberikan. Lihat di sini

Seperti biasa Pas lantang menentang tindakan yang diambil oleh Yayasan Terengganu dan mempertahankan tindakan pelajar-pelajar tersebut. Pas melancarkan derma kononnya untuk membantu pelajar-pelajar yang dizalimi.

Seperti biasalah, Pas kutip derma mana pernah audit atau diumumkan secara terbuka jumlah kutipan dan perbelanjaan....

Sungguh mengejutkan apabila seorang pelajar yang ditamatkan pinjaman tersebut tampil membuat pengakuan beberapa hari lepas memberitahu beliau hanya menerima RM 50 daripada kutipan derma yang dilakukan.

Perkara itu didedahkan oleh sebuah portal online milik orang-orang Pas sendiri.....

Petikan dari tranungkite online
Dengan tabung kutipan derma yang dilancarkan PAS untuk menolong 9 pelajar tersebut, hasyim mengaku hanya mendapat RM50 sahaja, daripada jumlah tersebut hasyim tidak dapat menanggung pengajiannya di mesir yang memerlukan ratusan ribu berbanding duit tabung yang diberikan oleh PAS.

Tetapi persoalan yang bermain di fikiran, adakah duit tabung yang dilancarkan PAS untuk Hasyim & rakan-rakan tersebut hanyalah dapat diberikan RM50 sahaja, PAS yang begitu banyak mengutip derma & membuli penyokongnya sehingga berbakul-bakul yang dikutip kononnya diletakkan atas nama jihad fisabilillah tetapi kemanakah hilangnya duit tersebut?

PAS menabur janji untuk menolong Hasyim & rakan-rakan, setiap hari PAS akan menjaja janji-janji kepada 9 orang pelajar tersebut dipentas politik mereka bagi meraih sokongan rakyat, pelajar yang menjadi mangsa mereka diheret ke kancah politik bagaikan lembu dicucuk hidung dengan permainan & rentak politik PAS yang suka menabur janji kosong. 

RM 50 sahaja.....

Berapa yang dikutip dan berapa yang diberikan kepada pelajar-pelajar tidak pernah diumumkan oleh Pas.

Pihak berkuasa tidak boleh terus-menerus membenarkan Pas mengutip duit dari orang ramai tanpa kawalan. Sampai bila perkara sebegini harus dibiarkan ? Tindakan segera perlu diambil....

Jangan jadikan undang-undang yang sedia ada hanya sebagai hiasan sahaja. Jangan biarkan sesiapa yang nak kutip derma maka boleh kutip sesuka hati. 

Kopiah, jubah, janggut dan hitam didahi tidak boleh dijadikan ukuran kepercayaan kita kepada pengutip derma.  

Jadikanlah peristiwa kutipan derma Memali sebagai pengajaran yang cukup berguna. Itu belum dikira lagi pelaburan dalam Kohilal yang sampai kini terus senyap sunyi. Sekarang mereka kutip derma untuk buat lebuh raya pula kononnya atas nama wakaf. 

Semoga orang ramai sedar dan tidak biarkan diri mereka terus diperbodohkan oleh Pas yang mengutip duit dari orang ramai sesuka hati tetapi tidak tahu kemana dibelanjakan.

14 comments:

Media Shah Alam said...

Lebuhraya rakyat juga akan jadi spt tabung Memali---

Anonymous said...

hahahaha....apa nak heran...setan2 dalam parti anak setan kan bodo2 belako...biar jual bini jadi pelacur janji dapat derma manatau dapat pangkat surga leboh dalam kain neek najeeis....hahahaha....neek najeeis yang asik dok senyum sokmo, berbakul2 duit dia kaut dalam serban kepala bodo dia tue...tue yang makin lama makin besar serban dia tue...hahahaha....memang bodo betullah senang kena kencing setan2 dalam parti anak setan nie...

Abg Is said...

alim saja tak cukup..

Anonymous said...

hahahahaha...pencacai2 PAS akan kata ini semua SALAH UMNO, SALAH UMNO, SALAH UMNO, SALAH UMNO,SALAH UMNO ... jawapan pencacai PAS mmg sama je.. jawapan pemimpin mereka mcm nie, AMBO DAK TAHU, AMBO DAK TAHU, AMBO DAK TAHU,AMBO DAK TAHU,AMBO DAK TAHU,AMBO DAK TAHU ...

bodoh punya PENCACAI PAS, korang ingat pemimpin korang MAKSUM ker? ... hakkpuiiitthhhhhh ...

Media Shah Alam said...

Assalamualaikum...tuan..mintak tolong letakkan link blog saya dalam blog list tuan..tq
http://mediashahalam.blogspot.com/

Skeetshooter said...

Semasa huru hara di Libya, kerajaan telah menghantar 48 penerbangan sewa khas untuk membawa balik 7000 pelajar Malaysia dari Tripoli.Dengan segala risiko dan kesusahan keselamatan yang dihadapi, sukarelawan Malaysia bekerja 24jam mengurus perjalanan, menyediakan makanan dan jagaan kepada rakyat Malaysia disana. Pelajar-pelajar yang anti kerajaan mencemoh, mencemek kakitangan sukarelawan sebagai barua dan anjing UMNO, walaupun mereka tahu bahawa anjing-anjing inilah yang rela menggadaikan keselesaan dan keselamatan mereka demi membantu tanpa meminta balasan. Tidak ada pun sukarelawan PAS,PKR atau DAP pada masa itu.
Kerajaan membelanjakan berjuta-juta membawa mereka dan anak-anak kecil pulang dengan selamat. Apabila pelajar2 ini tiba di KLIA, Nik Aziz dan gerombolan hanya menunggu dengan sepanduk dan bendera hijau bulannya.Lakunan di l/terbang mengalahkan pengarah tersohor Hollywood, dengan lakunan doa dan segala aksi emosi penuh keimanan. Setiap famili pelajar Kelantan diberikan RM95 kos nasi bungkus dan tiket bas balik ke-Kota Baru dan laungan takbir & slogan Kami sayang rakyat Kelate..

Inilah nilai seorang pelajar bagi PAS,terlalu murah, hingusan, bodoh dan percaya kepada segala lakunan, terlalu naif dan boleh dipujuk dengan takbir dan RM50 sahaja.

Tetapi malangnya masih ramai pelajar-pelajar ini menjadi begitu benci dan jijik kepada kerajaan terutama UMNO, walaupun mereka tahu saudara-saudara ini sanggup berkorban membantu dan melayan mereka dengan segala rasa kasih sayang dan tanggungjawab terutama bila ditimpa kesempitan dan kesusahan.

Anonymous said...

aku masuk dalam link tranungkite tu,amboi anjing pas ni...

bila kritik pas ataupun ahlinya,terus dicop munafik,minta bukti dan berdosa besar serta dilaknat Allah..

tapi kalau dia kutuk fitnah orang lain tu,dapat pahala kot.padan la semua hati senang gembira jer mengutuk fitnah orang...

BOB MALAYA said...

nama pun PAS..memang tak dapat dipisah kan dengan mata duitan,pembohongan,songlap dan sesat..itu jer kerja mereka hari-hari tanpa memikirkan rakyat yang sedang memderita janji bukan main mengalahkan makluk muka bumi nie tp hampeh pun xder..bodoh!!! tak boleh nak ajar pemimpin PAS

Daddy Cool said...

PAS dgn pembohongan memang tak dapat dipisahkan..semakin tebal serban,seamkin terror diorng menipu...itulah PAS,dari dulu lagi penuh dgn dusta,tapi demi nak masuk SYURGA PAS pengikut diorng snggp buat apa saja..

Anonymous said...

Slm .. Mana2 penganut pas .. Pergi lihat rumah n gaya hidup pemimpin mereka yg ZUHUD pd mata penganut PAS.. Pada ambo itu hanya LAKONAN semara mata ..

Anonymous said...

Tumpang lalu tuan RBF

Teori RAHMAN..

Puasa puasa ni sebenarnya malas nak bercakap politik ..

Tapi bila melihat gelagat manusia manusia politik ..
Geli ada , jengkel pun ada,

R .. Rahman
A.. Abdul Razak
H.. Hussein..
M .. Mahathir
A.. Abdullah ??????????????
N.. Najib ..

Mengapa aku letak tanda soal pada nama Abdullah..???
Banyak sebabnya .. yg mungkin anda boleh fikir sendiri..

Anda tahu kenapa Anwar meroyan sampai hari ini?

Di kiranya A itu adalah dia ..
tapi malangnya A yang sepatutnya Anwar ..
bertukar menjadi Abdullah.. walaupun malang tetap ada ..
Maka dicanangkanlah satu dunia ..
yang sepatutnya menduduki takhta Putra Jaya..
itu adalah dia .. si A Anwar ..
maka jangan heran jika sampai hari ini dia terus meroyan..
gadai segala galanya .. bangsanya, agamanya, kelelakiannya. keluarganya ..
pokoknya semualah ... janji A menduduki takhta Putra Jaya
yang penting .. TEORI RAHMAN MENEPATI KEHENDAKNYA walaupun A itu terpaksa diulang ...
Maka ramailah juak juak yang turut memasang angan angan mahu mengubah teori RAHMAN..
yang terbaru termasuklah si Lajim..
malangnya L tidak ada dalam urutan itu..
Maka mahu di buatnya satu teori baru pula ..
mungkin selari dengan slogan PAS for ALL ..
maka akan lahirlah teori baru .. sempena PAS for All..
yang malang mungkin PAS yang akan hanya menggigit jari
sebab.. tiada calon mereka termasuk dalam teori ini..

ALL ..
A .. Anwar..
L .. Lim Kit Siang ..
L .. Lim Guan Eng ..
Mungkin Lajim berasa bahawa L yang kedua itu sepatutnya dia..
maka cepat cepatlah dia melompat sebelum pilihanraya ke 13 diadakan..
dengan harapan jika PR menang pilihanraya ..
dia akan jadi orang ke dua penting negara ..

PAS sampai bila bila pun akan tetap terus gigit jari ...

Tun M tetap idola ku..
YA ALLAH .. SELAMATKANLAH NEGARA KU DARI SEGALA KEJAHATAN ..
BAIK DARI LUAR MAHUN DARI DALAM...

Anonymous said...

Bro,
Boleh tak letak salinan mukasurat penting buku Air Mata Di Bumi Memali.
TQ

bro yul said...

teruk dan zalim pas nie harap kan kopiah jer atas kpala tp ckp msti pusing2 punyer....daripada mursyidul am,presiden,tmbalan presiden..smuanyer kaki tipu rakyat jer...aku pon heran setiap kali ada ceramah tiap kali jugak la kutip derma....mcm x cukup duit aku tngok parti pas nie...malu la sikit mintak sedekah x kira tempat.....

Anonymous said...

bukan kutip derma yang ni je kena bg perhatian. kutip derma kat pasar malam pun aku was2 jgk. tambah2 untuk anak yatim dan tabung masjid. walhal, kerajaan byk bg peruntukan kot. tipu sgt kalau setiap kali kutip tak pernah nak cukup. tlg la pantau.