Sunday, August 5, 2012

Penjelasan Isu Kerajaan Pahang Dituduh Merampas Tanah dan Menzalimi Orang Asli

 

Lebih kurang dua tahun lepas Kerajaan Negeri Pahang melalui anak syarikatnya Mentiga Corporation Berhad hendak menjalankan operasi melombong bijih besi di sebidang tanah yang berkeluasan lebih kurang 50 ekar di Kg Sungai Leleh, Lanchang, Temerloh, Pahang. Di kampung tersebut terdapat penempatan orang asli suku Temuan.

Bagaimanapun kawasan yang hendak dijalankan operasi melombong berkenaan tidak melibatkan kawasan penempatan orang asli. Ianya hanya melibatkan ladang-ladang Risda. Kebanyakan mereka yang menjadi peserta ladang Risda berkenaan adalah orang-orang asli di kampung berkenaan.

Jumlah keseluruhan tanah yang menjadi ladang Risda 250 ekar. Yang diambil untuk kerja perlombongan hanya 50 ekar. 

Sebelum tanah tersebut diambil, perbincangan demi perbincangan telah diadakan yang melibatkan Adun Lanchang, MB Pahang , Risda dan Jabatan Kemajuan Orang Asli. Orang-orang asli di kampung berkenaan juga pernah ke rumah MB Pahang bagi membincangkan perkara berkenaan. 

Akhirnya persetujuan telah dicapai dimana seramai 80 orang asli yang menjadi peserta Risda ditanah seluas 50 ekar dibayar pampasan setiap bulan dimana jumlahnya sepertimana yang dibayar oleh Risda. 

Bukan setakat itu sahaja MB Pahang juga meminta Mentiga membayar pampasan jika ada tanaman tidak kira apa sekali pun yang terusik. Mentiga juga bersetuju untuk memberi sumbangan sebanyak RM 5000 sebulan kepada JKKK berkenaan untuk program kemajuan orang asli kampung berkenaan. Tidak cukup dengan itu , orang-orang asli di kampung berkenaan juga diberi keutamaan untuk bekerja dengan syarikat berkenaan untuk kerja-kerja di lombong bijih besi itu.

Akhirnya semua bersetuju dan satu perjanjian telah ditandatangan antara orang-orang asli dengan Mentiga.


Selepas itu mula kedengaran sosek-sosek apabila mereka yang bukan peserta Risda dan tidak mendapat bayaran bulanan juga menuntut bayaran yang sama dari Mentiga. Mereka mula kata itu tanah mereka , tanah nenek moyang dan sebagainya. 

Perkara tersebut akhirnya sampai ke pengetahuan PKR. Seorang peguam PKR masuk ke kampung berkenaan kononnya untuk membela nasib orang asli. Senarai nama diambil kemudian dimasukkan sebagai ahli PKR.

Orang-orang asli yang telah bersetuju menerima pampasan bulanan sebelum itu mula membuat onar setelah diracun oleh PKR. Ada yang bergaduh laki bini dan ada anak dengan bapa juga yang bergaduh. Orang kampung mula menjadi berpuak-puak. PKR juga turut mengangkut orang asli orang berdemo di Temerloh. 

Berikut apa yang diceritakan oleh Tok Batin kampung berkenaan kepada wakil peraktoday.com


“Ada seorang peguam yang juga merupakan ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) datang menemui masyarakat Orang Asli di sini dan telah memanipulasikan isu pelaksanaan projek bijih besi di Kampung Sungai Leleh”.

“Dia (peguam) adalah salah seorang ahli PKR dan datang ke kampung kami kononnya untuk membela hak Orang Asli…apa yang dilihat rupa-rupanya peguam ini mempunyai misi negatif dalam menghulurkan bantuan.

“Ketika itu saya difahamkan, peguam terbabit telah meminta senarai nama penduduk yang membuat bantahan kononnya sebagai bukti bilangan peserta RISDA yang membantah dengan pelaksanaan projek untuk mengeluarkan bijih besi oleh anak syarikat kerajaan Pahang, Mentiga Minning.

“Nama-nama penduduk yang diambil itu, dipercayai telah disalahgunakan oleh ahli PKR terbabit di mana kesemua didaftarkan sebagai ahli PKR… keadaan menjadi semakin buruk selepas kedatangan peguam tersebut,” katanya.

Menurut Sedi lagi, susulan kebijaksanaan Pakatan Rakyat dalam membuat helah untuk menipu rakyat, ia ternyata telah memberi kesan yang sangat buruk kepada keharmonian masyarakat Orang Asli di perkampungan tersebut.

Apa tidaknya, selepas hadirnya peguam yang juga ahli kepada parti PKR itu, persengketaan sering kali berlaku sama ada dikalangan penduduk kampung mahu pun dikalangan ahli keluarga Orang Asli yang turut serta dalam bantahan terhadap kerajaan Pahang.

“Dia datang konon untuk membantu Orang Asli untuk mendapatkan hak semula tetapi pada masa yang sama dia juga telah menyebabkan kami berpecah belah… lebih teruk sesama ahli keluarga pun boleh berlaku persengketaan.

“Ini yang saya nampak dan saya sangat kecewa dengan apa yang berlaku kerana peguam yang datang itu bukannya membantu sebaliknya lebih berperanan sebagai batu api yang cuba menghasut penduduk kampung supaya membenci kepimpinan kerajaan negeri,” katanya ketika mengulas mengenai penglibatan masyarakat Orang Asli kaum itu dalam demonstrasi bantahan terhadap Kerajaan Pahang.
Seperti yang kita semua sedia maklum, dimana ada PKR dan PAS disitulah akan berlaku perpecahan masyarakat. Itulah yang terjadi di Kampung Orang Asli Sungai Leleh.

Manakala Adun kawasan berkenaan yang juga Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri,  Datuk Mohd Sharkar Shamsudin berkata Kerajaan Pahang tidak akan ambil atau kacau kampung orang asli berkenaan.

Berikut adalah penjelasan Datuk Sharkar kepada wakil peraktoday.com


Kerajaan Pahang hari ini memberi jaminan tidak akan mengambil sebarang tindakan apatah lagi mengganggu mahupun merampas  tapak rumah di kawasan penempatan Orang Asli di Kampung Sungai Leleh terutama yang membabitkan projek mengeluarkan bijih besi.

“Sebelum ini, pernah ada projek yang kerajaan negeri telah luluskan tetapi kita tangguh dahulu sehingga mendapat persetujuan daripada penduduk di situ…  jadi saya rasa tidak timbullah apa yang dikatakan tanah rumah penduduk Orang Asli di Kampung Sungai Leleh akan diambil.

“Saya beri jaminan sebagai wakil rakyat dan exco kerajaan negeri bahawa perkara ini tidak akan berlaku…  kita sentiasa ambil pendekatan untuk berunding sekiranya berlaku apa-apa,” katanya.

Menurut Sharkar lagi, kawasan perlombongan yang diusahakan oleh anak syarikat kerajaan negeri, Mentiga Minning Sdn Bhd di Sungai Leleh adalah di atas tanah yang dimiliki oleh kerajaan Pahang.

Disebabkan di luar kawasan tersebut terletak perkampungan Orang Asli, maka wujud golongan-golongan yang cuba mengambil kesempatan melalui politik murahan dengan menyuntik cerita-cerita buruk berkaitan kerajaan negeri.

“Sebenarnya kerajaan negeri melalui RISDA telah bersetuju untuk membangunkan tanah berkenaan dengan mewujudkan tanaman kelapa sawit untuk dibahagikan hasilnya kepada keluarga Orang Asli yang terlibat.
“Jadi, apabila kawasan perlombongan ini diluluskan kepada Mentiga Bhd, ada sebahagian daripada tanah yang terdapat hasil bijih besi itu terletak dalam kawasan RISDA.

“Walaubagaimanapun, pihak Mentiga telah berunding dengan Orang Asli di situ untuk menyelesaikan dan mencari kaedah yang terbaik bagi memberikan apa yang kita katakan sebagai menggantikan pendapatan seperti apa yang mereka terima daripada RISDA setiap bulan dan persetujuan juga telah dibuat akhirnya,” jelasnya.

Bagaimanapun menurut Sharkar, isu yang telah berjaya diselesaikan itu kemudiannya telah diputarbelitkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat negeri dengan menabur fitnah terhadap kerajaan Pahang hingga membuatkan masyarakat di kawasan itu mula naik marah.

Katanya, selepas persetujuan dibuat, kedengaran suara-suara sumbang yang menyatakan bahawa kerajaan Pahang akan mengambil tapak rumah dan dalam masa yang sama memasuki penempatan lain.
Hakikat sebenarnya, beliau menambah, tuduhan itu tidak wujud dan berasas sama sekali malah Menteri Besar sendiri, Datuk Seri Adnan Yaakob telah mengadakan perjumpaan dengan masyarakat Orang Asli di kawasan itu.

“Apa yang menjadi masalah sebenarnya bukanlah disebabkan orang di kawasan itu sebaliknya ia ditimbulkan oleh orang luar yang saya difahamkan bahawa cuba mencari ‘political mileage’.

“Mereka ini adalah di kalangan puak-puak yang suka merosakkan perpaduan yang wujud di kalangan masyarakat Orang Asli di kawasan ini.
Jelas sekali sebelum sebarang tindakan diambil oleh Kerajaan Pahang mereka telah lakukan perundingan yang terbaik sehingga pihak majoriti bersetuju. Pendekatan yang diguna pakai oleh BN jelas sekali berbeza dengan pembangkang yang mengamalkan konsep minoriti mahu menguasai majoriti. 

Tidak timbul soal kerajaan merampas tanah orang asli dan sebagainya kerana tanah itu adalah tanah kerajaan. Tidak timbul juga soal kerajaan menzalimi orang asli kerana setiap mereka yang terlibat dibayar pampasan sepatutnya. 

17 comments:

kak bedah said...

apa masalah geng pakatan ni??? x hbis2 nak bt onar dekat kerajaan.. hitam putih dah ada pun diorang still nak putar belitkan fakta.. mmg dasar putar alam tahap celaka la diorang ni... penduduk asli npun dioarang nak tipu gak ke.. come on la.. be a gentleman.. jgn fikir perut sendiri je.. fikirkanlan kebajikan rakyat gak....

Anonymous said...

halau jer peguam gila dari pkr tu, jika dia datang lagi. memang orang2 pkr dan pas suka memecahbelah orang2 kampung, tujuannya supaya rakyat membenci kerajaan dan undi akan beralih kepada puak2 mereka. jahat sungguh mereka ini. orang2 spt ini patut dipancung jer!

Anonymous said...

ini la dia masalah fuk atan ni... reti nak cari political mileage je... kerja xbuat... dok songlap sini songlap sana aiskrim sini aiskrim sana... kerajaan pahang harus kuat dalam mempertahakan hak rakyat! kasi halau itu peguam yang kerjanya menipu untuk menang kes...

Cili Padi said...

PKR memang haram jadah apa lagi yang dorang tahu buat selain dari menghasut rakyat untuk buat kerja-kerja yang tidak berfaedah dan sia sia? PKR akan ambil kesempatan dalam apa jua keadaan. Bangsa macam jadah macam nilah yang suka merosakkan sesebuah kampung yang aman damai. Apa saja dibuatnya demi untuk menjatuhkan kerajaan der, Walaupun kerajaan buat benda baik bangsa haram jadah macam dorang ni yang suka menghasut kata benda tu tak elok.

House PK said...

Tuan RBF, mereka kononya nak balas dendam la sebab kita dedahkan pasal isu Ladang Rakyat kat Kelantan masa galas dulu. Tapi depa lupa kat Kelantan tu memang betul2 orang Asli kena tindas.

Kat Pahang ni MB punya la baik siap bagi pampasan one for one lagi. Semua dah setuju kat sana cuma ada bebrapa kerat je orang asli yang tertipu!

Rakyat sekarang sudah semakin sedar dengan penipuan Pakatan ni

lolwut said...

pokemak la itu pakatan.. dah la memecah belahkan kaum orang asli! lepas tu ada hati nak manage! memang dasar bacul pokemon kawen isteri muda pukul bini main belakang cilanat haramjadah semua ada! hangin aku! mula dengan DAP memcahbelahkan ekonomi sekarang PKR memcahbelahkan kaum! PAS pulak memecahbelahkan agama! WTF!

Anonymous said...

oh come on! every single one (except a few cheated ones) has agreed for this! and then comes the naysayers the shit throwers and with their pus filled bellies walk into the orang asli and gave a speech which was confusing (with all the pus spraying out of their mouths) has made the orang asli fight each other?! dont you guys think its a little WTF?! damn the Fuckaton! all they do is break ups... from families to the whole effing country!

Anonymous said...

jahat sungguhlah pkr ni.
dahlah menipu orang-orang asli kat situ,lepas tu pandai-pandai je
daftar nama diorang kt parti durjana korang tu.
eee...melampaulah. pasal kepentingan korang sendiri,sanggup memporak perandakan orang2 asli tu...
pkr ni adalah pemusnah.

Anonymous said...

apasal celaka sangat perangai PKR ni.
serius diorang ni manusia yang paling keji,hati busuk pemikiran kotor.
orang asli pon korang tak lepaskan untuk dijadikan mangsa.

Anonymous said...

ishk3..tisak puas hati lagi ke dorang nie..
macam-macam tipu daya dorang buat untuk perdayakan rakyat..
dasar pakatan sialan...

kelly engku said...

mmg tahap babi anjing la PKR ni.. raih undi dgn cara haram ni utk menang.. mcm ni ke org yg kita nak angkat sebagai pemimpin???? fikirlah masak2 sebelum memilih pemimpin anda.. silap langkah binasa negara.....

Anonymous said...

pakatan ni mmg jht sgt2.. sggup pulak depa nak menzalimi org2 asli pulak dah..
ish3 dasar mnusia jns apalah depa nie tak tawlah..

kak bedah said...

pukimak haram jadah la peguam ni.. aq tau la ko pandai putar belit fakta tp jgn gunakan kelebihan pukimak ko tu dekat org asli yg x tau hujung pangkal sesuatu cerita... dasar pukimak yg terdesak sgt nak memerintah negara mcm ni lah jadinya.. sanggup gunakan mcm2 taktik utk raih undi n burukkan kerajaan.. klu aq la org asli tu dah lama aq halau pakai tombak.. mmg babi babi gamapang diorang ni

Anonymous said...

kesialan melanda lagi,pakatan ni memang kesialan sungguh.
asik2 nk tipu rakyat aje,dah xde bende lain ke nk buat.
kalau x tipu rakyat,mereka cari betina tuk lepaskan nafsu binatang mereka.
maklum lah apam kat rumah dah mula basi dan rabak,yg kat luar apamnye masih segar dan ketat.
ni lah perangai pakatan,mereka dengan binatang xde beza.
mereka tipu rakyat tuk dapatkan duit,then duit tu mereka gunakan tuk apam2 kat luar.
contoh dia cam guan eng la,tipu duit rakyat then beli rumah guna duit rakyat tuk apam rainbow dia.
dasar bangse2 giler apam,suka menipu rakyat

pas dajjal said...

Tanah adat penduduk orang asli di lojing yang dirampas oleh PAS Kelantan untuk dibuat ladang rakyat yang kemudiannya jadi ladang swasta apa cerita pula? Lagi satu, tanah adat orang asli di hulu kelantan yang telah dipelahap balaknya dengan alasan hendak membuat ladang rakyat tapi sudah bertahun, sebatang anak sawit atau nak getah atau anak koko pun tak ada yang ada semak samun saja, apakah sudah ada ladang rakyat yang menanam semak samun ke? Apa cerita ni Penipu Rakyat, jangan sibuk nak memfitnah orang sedangkan Penipu Rakyat sendiri dasar perampas dan dasar penindas.

Pimpinan PAS dan ahli-ahli PAS ada berani jawab ke soalan-soalan dalam komen-komen di atas? Berani kerana benar, takut kerana salah, kebenaran tetap kebenaran walaupun pahit.

Anonymous said...

Dipanggang ditanak isi kelubi
Dibuat tapai di campur ragi
Pembangkang bertindak serupa babi'
Bila berceraman je nak tiru nabi

BOB MALAYA said...

tengok.tengok PEMBANGKANG haram jadah tipu rakyat lg memang tak habis nak perbodoh rakyat tp rakyat bukan bodoh lg org asli sekarang otak mereka lebih bijak dari otak PEMBANGKANG haram jadah yang sudah mental akibat terlalu taksub dengan pemimpin mereka yang songsang sesat..dan bodoh!!!!