Tuesday, September 18, 2012

Dr Asri Zainul Abidin Ulama Was-Was


Semasa meninjau blog-blog pagi ini saya terjumpa satu berita dan satu gambar seperti dibawah yang disiarkan oleh laman AIDC. Klik di sini

Gambar dibawah yang sumber asalnya dari twitter Dr Asri sendiri memaparkan penampilannya ketika majlis makan tengahari bersama pasangan Diraja Britain.

Perghhhhhh....cayalah Dato'. Dah hilang songkok dan kopiah bila nak makan dengan Williams & Kate

Satu gambar boleh beri 1001 makna.....

Tentang gelaran ulama was-was yang saya gunakan sebagai tajuk diatas, saya ada sebab tersendiri....

Asri dikatakan seorang ulama yang tidak berparti. Tetapi dalam masa yang sama dia sibuk mencampuri urusan parti politik. Sebelah sana dia hentam, sebelah sini dia balun. Kenyataan atau teguran yang dia buat buat bukannya sekali-sekala. Boleh dikatakan agak kerap. Berbeza dengan para-para mufti atau ulama lain yang tidak berpolitik. Mereka hanya mengeluarkan kenyataan apabila ada isu-isu besar.

Asri pula boleh dikatakan saban minggu ada sahaja kenyataan berkaitan politik darinya. Lagaknya bagaikan orang politik. Tapi sampai ke hari ini dia tidak masuk mana-mana parti politik. Dia tidak ada pendirian untuk memilih parti mana. Orang yang tidak ada pendirian adalah orang yang was-was. Sebelah sana dia celup sebelah kaki, sebelah sini dia celup juga sebelah kaki. Inilah yang dikatakan main dua kolam.

Kalau rasa nak berpolitik sangat masuk sajalah mana-mana parti politik dan kita sama-sama berentap. Bukannya main jolok-jolok luar pagar. Atau pun dia nak tunggu dan lihat parti mana yang menang PRU akan datang barulah dia nak sertai parti yang menang. Sekarang sementara nak tunggu pilihanraya dia celup dulu kaki di kedua-dua kolam. Bila dah menang nanti barulah dia pilih kolam yang perlu dia terjun.

Maaflah kalau ada pembaca-pembaca saya yang selama ini menjadi pengikut Dr Asri tidak senang dengan tulisan saya ini. 

Sekali-sekala orang seperti ini kita kena balun juga supaya dia sedar sikit. Jika tidak dia akan ingat hanya dirinya sahaja yang hebat , yang betul dan yang terbaik. Dia balun orang lain boleh, orang lain pun boleh juga balun dia. Negara demokrasi........

70 comments:

Anonymous said...

mungkin memang strategi dia utk dapat pengaruh. balun dua2. jadi, dua2 pihak sentiasa mengharapkan komen2 dia menyebelahi pihak masing2...secara tak langsung, kita mengiktiraf pendapatnya sebagai kata putus, dan tak dapat disangkal lagi.

malangnya ada ramai org2 umno yang masih percaya pada dia ni. lagi2 pulak sejak kerap masuk tv alhijrah pulak skrg. pada aku, mamat ni tak lebih sekadar memecahbelahkan umat sahaja....

Faith Ajar said...

Maza nih lebih pada nak mencari populariti konsepnya...trend skrg politik populariti lebih pada kem aljobori..sy berpandangan isu2 yg maza bangkitkan lebih pada selektif isu soy nampak sealiran dgn pemuja peliwat dan approach nya sahaja lebih berhati2 spy nampak macam seorg yg bebas...

man kuale said...

dulu teman ada juga perasaan hormat pada asri.sekarang pulak teman dah menyampah gila.

Anonymous said...

ULAMA WAS-WAS! KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!
TEPAT!
TEPAT SEKALI!
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !
ULAMA WAS-WAS !

Anonymous said...

Ini lah yg dikatakan ULARMAK PASAR MALAM...

Anonymous said...

camna nak jadi pemimpin kalau ada penyakit was2

Anonymous said...

ulamak syok sendiri je nih....puiiiii

Anonymous said...

Bila tak tahan kena kritikan,mula cari salah orang tu..inilah pemikiran blogger2 politik tak kira mana pihak mana pun....tak ada kewajipan pakai kopiah pun,jangan jadi jahil sgt....PM sendiri iktiraf pendapat dia.....berpihak pada kebenaran,bukannya pada parti2 politik...

Anonymous said...

Hello Brother,

Saya adalah pengikut setia RBF tapi saya tak setuju langsung dengan bicara saudara kali ini...Ulama yang betul adalah ulama yang tak menyebelahi mana mana parti politik...yang putih akan dikatakan putih....yang hitam akan dikatakan hitam.....tak kira dari politik yang mana pun....

Tak perlulah saudara membalun seseorang hanya kerana tidak memihak pada UMNO.....itu sudah tidak betul....Hidup kita biarlah berlandaskan ISLAM...Kalau UMNO ikut Islam, baguslah UMNO...Kalau PAS ikut Islam, baguslah PAS....

Nampaknya, pendirian saudara sudah tidak betul...saudara inginkan ulama yang berpegang pada satu parti saja.....tidak sepatutnya ulamak menyebelahi mana mana parti politik.....barulah boleh ulamak tersebut menegur segala perbuatan yang menyalahi syariat Islam....

fikir-fikirlah saudara.....

satu lagi pasal pakaian MAZA....dalam gambar tu walaupun tak bersongkok tetapi masih menutup aurat.....janganlah memburuk-burukan orang lain....

fikir-fikirlah saudara..

pengikut setia RBF

NEGARADEMOKRASIKEPALATENGKUKKO said...

"Dia balun orang lain boleh, orang lain pun boleh juga balun dia. Negara demokrasi........"

NEGARA DEMOKRASI!!!! KAHKAHKAHKAH..

BANJINGAN UMNO CKP MCM TU.. PTUIHJHHHHHHHH

NEGARA DEMOKRASI!!! KEHKEHKEHKEH..

AKU RASA OWNER BLOG NI JENIS TOLOL BODO SOMBONG SELALU MAKAN BELACAN..

NEGARA DEMOKRASI!!! KEHKEHKEH...

FCUK YOU LA DEMOKRASI LA SGT NEGARA NI YER.. KAHKAHKAH

DEMOKRASI HANYA UTK LEMBU UMNO/BN JER BRO!!..

KAHKAHKAHKAH!!!..

BODO PUNYA MELAYU!!!

LEMBU UMNO/BN SELALU MENYEMAK KAT CERAMAH PR TU LA YG KO KATAKAN NEGARA DEMOKRASI!!

KAHKAHKAHKAH.. LUDAH ATAS LANGIT JATUH KAT MUKA HODOH KO TU BRO..

KAHKAHKAH NEGARA DEMOKRASIIII..

PTUIHHHHHH.. HAHAHAHAHHA

JOKE OF THE DAY... U REALLY MAKE MY DAY LA SAMDOL!!!
NEGARA DEMOKRASI!!!

KUIKUIKUIKUIII

Anonymous said...

RBF
kawe sokong demo.asri xbole paka mano kata2 dio.dia ni pentingkan populariti.dia beri pandangan yg berbeza hanya utk nk popular.cuba demo tgk balik pandang2n dia.bilo org semua bagi komen yg sependapat pd satu2 isu.mari dio dia oyat kot lain.sbb apa?sbb nk semua orang tumpu pd dio.ni bkn ambo sore jah kato.ni kw3n2 yg penah ngaji dgn dio di jordan,kolej islam dan uiam.tanyala kwn2 dia kalau nk kenal si maza ni.hok ambo napok dia asik balun umno jah lepas dapat datukship.hok pas pkr dia xnk balom pun

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

Anonymous said...

anon 1.35 >> memang patut ulama tidak menyebelahi mana2 parti.... tp selalu sangat bagi ulasan seperti orang politik...

Anonymous said...

Setuju. Umno bukan semuanya btl, pas bukan semuanya btl.

Anonymous said...

ade btolnya jika dia balun kirikanan seolah-olah dia merasakan yg dia je yg betol...mungkin mahu dilihat sebagai juara...padahal ade pendapat dia sendiri pon blh dipertikaikan...

Anonymous said...

itu yg berat tu...bila kita kata kita neutral, tak menyebelahi mana2parti. tapi hakikatnya, tiap kali buka mulut, nampak kecenderungannya alik mane...

Anonymous said...

aku mmg menyampah dgn dia ni berlagak macam pandai tapi oxfarttttttttttttt

Anonymous said...

Anon 1.35pm

waklu la kecoh pasal demokrasi...PAS pon wujud sbb sistem demokrasi la bongok...atau puak lu yg 'demoKERAsee'.bungussss...

Anonymous said...

Saudara,
bila manuasia berparti, maka secara langsung dia terikat dengan parti yang disertai-macam Nasha-. Segala yg parti buat, dianggap benar dan dibolehkan tapi jika parti lawan yg buat,walaupun sama,ia jadi tak boleh dan tidak dibenarkan.
Kita seharusnya menghormati perbezaan diantara kita. JANGAN kita berbalah hingga memecahbelah.
Ali Abu

Anonymous said...

saya tak sokong mana2 parti. tapi fatwa saya hanya cari salah kerajaan saja. yg lain takpe

Anonymous said...

Saya sependapat dengan Anon.September 18, 2012 1:35 PM

Islam atau kewarakan bukan terletak pada pakaian atau lain2 imej Islam yang dibawa dan di popularkan oleh, terutamanya orang2 politik.

Mungkin perilaku dan cara beliau berpakaian berlainan apabila 'mengadap' Raja Omputih dengan Raja Melayu. Agaknya kerana batas2 agama dan protocol. Ataupun, terlebih memandang tinggi terhadap Omputih. Maklumlah, bangsa kita ini amat cenderong untuk lebih mempercayai, menghormati dan mudah beralah dengan bangsa asing, melebihi bangsa sendiri.

RD

Anonymous said...

Pakaian memainkan peranan juga dlm Islam, cth kalau org x kenal mana org tu nak bagi salam? kalau pakai kopiah confirm Islam.Ada hadith yg selalu beliau bawa. 'jgn menyerupai kaum yahudi'

Anonymous said...

biasalah kalau ostad pujaan kita pakai serban, kita kata inilah yg benar, sunnah nabi, etc. tapi kalau tak pakai, ala bukan wajib puunn....

Anonymous said...

Kalau ulamak tak berparti mmg la kena hentam kiri dan kanan. Bezanya sekarang zaman IT. Sekarang upload, terus orang boleh tengok/dengar. Bukan setakat parti, ulamak2 yg suka maki hamun pun kena sekali. Kenapa belah UMNO/BN yang selalunya kena hentam lebih banyak? ?? SEBAB mereka yg sedang menjalankan pemerintahan. Memang patut diberi lebih banyak teguran. Apatah lagi bila melibatkan bidang kuasa dan penggunaan wang negara. Nanti2 kalau bukan UMNO/BN yang perintah negara saya pasti pihak tu pun kena kritikan yang serupa (bila tak betul la kan).

Anonymous said...

Dr asri akan jadi tak was was dan betul bila menyertai dan tak mengkritik UMNO. Itukah yg anda mahu ?

Anonymous said...

MAZA ni bahaya...makin lama makin barat. Berita terbaru kata dia dapat biasiswa dari barack obama. MAZA akan jadi Anwar Ibrahim no 2???? http://www.anwaraidc.com/?p=27651

Anonymous said...

http://www.anwaraidc.com/?p=27651

Anonymous said...

siapa asri?

Ibni Ismail said...

Salam Sdr.,

Kita harus keluar dari pemahaman dan pemikiran yang tertutup dan berpaksi kepada kehendak pemimpin dari parti politik tempat kita bernaung. Saya tidak sependapat dengan kecaman tuan pada Asri ini.

Mengeluarkan pendapat/pemikiran berkaitan politik bukanlah hak ahli politik ataupun ahli kepada mana mana parti politik sahaja. Beringatlah juga bahawa pengundi yang perlu diyakini utk mendapatkan undinya adalah majoritinya dari mereka yang tidak berparti.

Fahaman bahawa jika tidak putih mestilah hitam, jika bukan anwar mestilah najib, jika bukan umno mestilah pas, jika bukan BN mestilah PR adalah kefahaman yang saya yakini sebagai kefahaman yang terkongkong.

Saya kerap mengunjungi blog saudara dan tahniah kerana blog saudara antara blog yang agak sopan bahasanya namun saya berdoa agar saudara dilindungi dari menulis dalam keadaan amarah.

Anonymous said...

Sekurang2nya dia banyak sumbang untuk Islam... hangpa semua ni pandai ja cakap orang tu orang ni tak kena... tapi diri sendiri tu yang tak betui... Banyakkan muhasabah diri..

Anonymous said...

Benar, pemakaian tersebut bukanlah isu yg utama..

Tapi yg ni juga benar, usahlah menyerupai yahudi dan nasrani..

walaupun tidak wajib, tapi seorang tokoh agama elok lah zahirkan satu contoh orang islam yg amalkan yg wajib dan sunnah..sebaik dan sesempurna mungkin. Mudah2an jadi ikutan dan pendorang pada orang2 Islam awam yg lain.

Anonymous said...

Dia bukan sahaja agamawan yang tidak berparti tetapi juga agamawan yang tidak bermazhab. Dia selalu memperlekehkan pengikut mazhab, dan mempromosikan fahaman wahhabi. Wahhabi biasanya mengatakan yang sunnah itu bidaah, dan yang bidaah itu sunnah. Contohnya ialah pakaian beliau dalam majlis ini bukanlah sunnah disisi Ahli Sunnah wal Jemaah tetapi sunnah pada Ahli Punah ini.

Lebai Malang said...

Dr Asri tu "ULAMAK ATAS PAGAR"..tapi baik sikit drp "ULARMAK PERALAT ISLAM", yg dok jilat juboq DAP dan Anuuwar...

abe ja said...

tapi gua sokong dia balun artis pas yang takde otak..abby abadi

Anonymous said...

Jangan guna ugama untuk kepentingan sendiri....masyarakat bergantung pada ulama dalam membimbing ummah. Saad ibnu waqas hijrah sampai China untuk melebarkan ugama..bukan guna ugama untuk laga lagakan ummah

Anonymous said...

tweet terbaru maza meraban tuduh geng madkhali refer pd geng fathul bari. hairan lihat akhlak seorg ust mcm ni.maza ni mcm abg nuar jugak.. soalan ditanya x dijwb

Anonymous said...

Kalau aku ada kuasa, pasti org mcm ni yg aku kerjakan dulu. Ibarat zombie kg pisang. Ada nyawa tapi takde otak.

Anonymous said...

Yang penulis sakit hati sangat dengan MAZA sbb apa?dalam islam tiada paksaan msk politik, dan jamgan menuduh nuduh, org tulah,inilah. kan negara denokerasi.Ini satu cubaan provokasi supaya orang awam menyokongtidak menyokong penulis.
Penulis ada niat....wallah

Anonymous said...

asri kalau tulis pasal ilmu agama aku mmg sokong dia. tp time dia tulis isu politik mmg menangguk di air keruh selalunya.

time paklah tenat dulu dia pun bukan main banyak tumpang sekaki balun paklah. sampai sajak pun dia sanggup buat utk paklah..

ulama tak berpolitik paling aku suka adalah ustaz khazim. dia sentuh politik pun cara org berilmu. teguran dia adalah teguran org berilmu..

Anonymous said...

Aku peminat Ustaz Kazim
Bukan kerana pandangannya banyak yang pro pemerintah
tapi
kerana aku rasa dia ustaz yang tak mahu Melayu Islam hanyut, dan ustaz yang tak suka kelirukan umat..
ustaz yang mengajar erti taat..
ustaz yang mengajar erti sopan..
ustaz yang mengajar erti adab ..
ustaz yang rasional...
Ustaz yang tidsak memecah belahkan umat ..

Aku punya suka lah...

Anonymous said...

pakaian sunnah di sisi ahlus sunnah wal jamaah kena pakai jubah ke ?? ader beza antara pakai pakaian yg longgar dengan jubah...yahudi pun berjubah..kenapa otak umat islam sangat2 dangkal ??

Anonymous said...

Rbf...aku rasa tajuk hang dah silap dari awal...si asri ni bukan ulama was was tapi dia bukan ulama langsung period....

Anonymous said...

Anon8.36 bila tanya jangan buat conclusion. Logik ada had nya. Adakah benggali yang pakai serban sama dengan ulama yang pakai serban???? Yahudi pun sunat konek tapi tolak Allah..adakah itu dangkal??? So jangan buat perbandingan guna logik...buat la your research sikit...

Ore kb said...

Gua sokong lu RBF .. Anon 1.35 .. Stesen tak betul ...kena ejust balik stesen tu ..

Anonymous said...

maza ni klau ada kepentingan utk dia ,dia sokong..ilmu dia tak tinggi mana.dia buat phd hadith lain dia tak tau.imam masjid teluk jambu lebih hebat dari dia..kelebihan dia pandai cakap pengaruh orang yg lain habuk..contoh... .masa jadi mufti dia keluar fatwa tidak boleh doa ramai-ramai tapi depan raja boleh pula dia baca doa ramai2 depan raja..

Anonymous said...

lagi satu nk habaq..dlm surat kaba asik tulis MAZA jd prof pelawat di Oxford University.itu tak betul.sebenarnya dia hanya ke sana sebagai visiting fellow.bukan visiting prof.dua istilah yg berbeza.

Anonymous said...


Assalam,

Aku tak mahu cakap pasal DR Asri ini, cuma nak sedarkan pemimpin UMNO khususnya AP, ADUN dan Jkuasa UMNO dll.

1. UMNO tak mungkin akan menang dalam p/raya sebab bukan PR bagus tetapi mereka terlalu kejar `kemewahan' mendadak.
2. Malas kerja hanya `tunggu dan lihat' terutamanya senarai calon tak keluar lagi (lihat macamana J/kuasa PR).
3. Masa PRU12, janji kat pengundi bagai nak rak, tetapi sampai sekarang belum tunaikan.
5. Strategi UMNO dilihat menjadikan org Melayu terus hidup `mengharap dan bergantung' kat UMNO.
6. Ramai AP atau ADUN yg dah pegang jawatan lebih 3 penggal masih tak mahu melepaskan jwtn, alasan masih banyak `projek rakyat' perlu dibuat padahal mereka tak berbuat apa-apa sejak sekian lama. Tanya mereka berapa org Melayu dah dia tolong?
7. PKR dan PAS punya agenda tersendiri yg mana `hidup bersemarak' kerana kelemahan UMNO.
8. UMNO ada jentera yg cukup `mewah' tapi tak dikordinasikan sebaik mungkin.
9. Bekas pemimpin UMNO sibuk utk berebut dptkan `habuan' w/pun dah kaut semasa dlm kerajaan.
10. Tiada pemimpin yg benar-benar berjuang atas nama bangsa, agama dan negara. Gaji tidak seberapa, tapi kemewehan mengunung dlm sekelip mata.....

Anonymous said...


Lebih ramai ulama lebih baik, tetapi ada ulama yg kerjarkan pangkat dan populariti. Tengok sajalah Utz Adrus tu, kalau nak ajar agama kenapa perlu kutuk org. Abby bukan lebih baik dan pandai agama tetapi menjadi jurucakap PAS saja. Sepatutnya ulama disanjungi dan dihormati kerana ketakwaan dan ilmu bukan kerana ejekan dan kutukan terhadap org lain. Itu org Islam beri tepuk...Kalau kita cukup ilmu Islam, kita lebih takut ALLAH dan akan menjadi kurang bercakap.

Anonymous said...


Betul sdra,

Ramai AP dan ADUN hanya sibuk di KL mengurus `busines' bila dekat PRU dia mula nak rapat dgn rakyat khususnya bulan Puasa dan raya lepas. Mereka berkerja `bermusim'. Kalau PR menang pun sama sahaja tetapi itu bukan soalnya, yg memegang tampuk skrg UMNO. UMNO perlu menjadi `rakyat' dan bukan tonjol `kemewahan' kat org kg.

Anonymous said...



Tidak lama lagi terbuktilah siapa sebenar pemimpin UMNO!

UMNO akan `berpecah' tak lama lagi sebab AP/ADUN yg tak dicalonkan akan `menentang' calon PRU13.

Inilah senario menjelang PRU.

Azis, said...

Inilah masalah kat malaysia...hanya boleh menegur anak orang lain sahaja...anak sendiri harus dibiarkan ..bila dua-dua ditegur...Emaknya yang tarik muncung...

Anonymous said...

Azis,

Benar dikata..Kena pilih bulu gak..terserlah akai orang yang tak boleh terima teguran..Tak puas hati ngan Maza, counter dia cara yang berilmu la..dengan argument yang konkrit...jgn main sedap je

Anonymous said...

Haha....rupanya ramai yg tak faham apa RBF cakap.....MAZA ni yang mana satu? Pensyarah ATAU ulamak ATAU ahli politik? Lagaknya macam ahli politik tapi tiada parti dan kadang2 macam Guru Besar. Hidup kena ada pendirian, jika tidak, orang panggil WAS-WAS.

Anonymous said...

janganlah ambil pusing sgt....org2 yg menyokong maza ni bukan org umno pun. mereka hanyalah org pas aka macai DAP...

Azis said...

Wahai Anon 10:59 & 12:08
As expected...reality bites...mak dah tarik muncung sbb tak faham...takpalah..dah lama dah.....Cakap melayu simple pun tak faham kenalah cakap omputih grade 2...UMNO lemah sbb org mcm koranglah...Certain UMNO Leaders rasa kuat pun sbb koranglah..reason..self explanatory
What Im saying is, if u dont agree with MAZA, give ground & reason...Why fear...Yes..MAZA is not right all the time...If he is irrational in his views...Tell him why he is irrational...If u think what he has said or critisised not valid...state your argument in style..MAZA tu sapa? Bukan sapa-sapa pun...Tak perlu jadi sapa-sapa kalau nak menegur...Orang yang takda pendirian ialah orang yang tak tahu nak bantai sapa sedangkan dah ada depan mata..bila nak bantai opps tak boleh..nanti nak balik satu keta yang sama rumah yang sama...cakap selupa olang gila..orang yang was-was adalah orang yang tak bernama...Nak masuk PAS jauh sekali...DAP? mintak maafla bukan tempat gua..UMNO..YES..hanya dengan orang yang bijak berhujah dan boleh terima kenyataan..panas punggung jap lagi kena cari tempat berlindung

tokgaru said...

Biar lah dia tak nak masuk mana2 parti. Ada hikmahnya.

Aku nak minta Asri ni kalau boleh jadi lah pendamai di antara Umno dengan Pas.

Yang Umno buat tak betui ... dedah kan biar orang melayu nampak.

Yang Pas buat tak betul ... pun dedah kan juga biar orang melayu yang anggap Pas selama ini maksom tahu cerita sebenar.

Cuma demi nak menjaga aib, jangan lah di sebut nama orang2 yang terlibat .. cukup lah sekadar bagi bayang-bayangan saja.

Itu pun kalau Asri ni ikhlas nak lihat orang melayu bersatu, ikhlas nak lihat islam jadi kuat di negara ini.

Macam mana Asri ? Aku ni bukan lah seorang Tokguru tapi hanya lah seorang Tokgaru sahaja.

Anonymous said...

Yes. Xperlu berpolitik pun utk membuktikan dia tu ada pendirian. Kita pun jgn la duk balun dia. Kalau x, sama je la. Xmaju2. Ambil yg baik, buang yang keruh. No offence.

Anonymous said...

Kepada Anon (September 18, 2012 9:29 PM)

Agama yg ada pada hari ni semua datang dari tuhan yg sama. Cuma samada agama diselewengkan oleh syaitan jin ataupun syaitan manusia. Datangnya nabi SAW adalah dengan membawa syariat baru dan MENERUSKAN syariat lama yg diperintahkan oleh Allah. Jadi persoalan yahudi berkhatan tu pun sebab mereka mengikut syariat nabi Ibrahim. Sama jugak dengan puasa dan beberapa hal yg lain.

Seorang benggali tetap benggali walau apa pun pakaiannya. Benggali pakai baju kot pun tetap kita panggil dia benggali. takde orang yg panggil benggali pakai baju kot sebagai mat saleh. kalau benggali pakai baju melayu pun dia tetap benggali. tak ada orang yg cakap dia melayu.

Orang Islam selalu keliru dengan SYARIAT, SUNNAH dan BUDAYA. ada pulak yg menganggap budaya tu seolah2 sunnah. Sebab tu ramai org berlagak/berpakaian 'alim' tapi sebenarnya byk mempergunakan agama untuk kepentingan diri. Masyarakat sendiri yg salah melabel orang yg berpakaian begitu begini MESTI/HARUS org yg baik.

Masalah orang Islam hari ni sbb dah jadi umat yg syok sendiri. Allah dah bagi perbandingan dan contoh. Apa beza orang Islam dengan bangsa Yahudi hari ni ? Orang Islam jadi umat yg syok sendiri. Perasan jadi umat pilihan tuhan. Merasa diri tu selamat sebab dah ISLAM. Tengok sendiri lar apa dah jadi pada umat Islam hari ni ? Kita dah jadi umat yg lemah dan senang diperkotak-katikkan.

Berbalik pada masalah Asri ni, adakah Islam yg saudara2 kat sini faham MEWAJIBKAN seseorang yg bergelar ulama wajib memakai serban/songkok di mana2 sahaja dan pada bila2 masa ? surah maner dan hadith maner yg suruh macam tu ?

Memang masalah manusia (lebih2 melayu) suka melabel manusia. Suka kalau orang lain ISLAM macam dia. kalau tak sama macam dia bermakna tak cukup Islam.

Jadi berdoalah kita, bila Allah dah menghidupkan kita semua dalam keadaan Islam (termasuklah yahudi dan benggali yg saudara sebutkan tu..mereka juga Islam sewaktu dilahirkan), supaya kita jugak dimatikan dalam keadaan Islam. InsyaAllah... saya percaya, mungkin orang yg dilahirkan dalam keluarga yg kafir, tapi ketika hidupnya lebih byk mempraktikkan amalan Islam (bersih,jujur,adil,amanah)...tak mustahil Allah akan Islamkan dia pada waktu sakarat.

just my 2 cents

wallahu a'lam

Anonymous said...

Kepada Anon (September 19, 2012 10:59 AM)

Kalau Asri tu ulama, dia boleh bahan/hentam/betulkan bab apa jea ? please enlighten us. Pening betul islam ni...ulama ader skop lak kalau nak bersuara eh ?

"ko boleh cakap bab ni jea...bab tu ta bley cakap sbb ko ulama" ??

Apakebenda ni ? Macamana sebenarnya org berlabel Islam paham pasal agama dan kehidupan sebenarnya ??

Kalau saudara/i seorang cikdu geografi sekalipun...bila nampak satu perkara yg tak betul dilakukan oleh pelajar (dari segi perbuatan/percakapan) adakah saudara/i tak boleh menegur pelajar tu disebabkan hanya seorang cikgu geografi ? Nak kena panggil cikgu disiplin yg betulkan jugak ke ? Tak kira la apa pun pekerjaan saudara/i tu walaupun hanya pemandu peribadi. masalahnya adakah kita ni jenis berpesan2 dengan kebenaran atau sekadar melihat sahaja ?

kalau ada org yg bukan asri zainal abidin sekalipun yg menegur, tapi bilamana yg dikatakan itu adalah betul, ianya tetap betul.

kita selalu melihat siapa yg sedang berkata bukan apa yg sedang diperkatakan.

Anonymous said...

Ok. Tuan RBF, maaf mencelah. Apa pendirian tuan sebenarnya? Tuan tegur MAZA, bagaimana dengan politician 'bebas' (bukan BN mahupun pembangkang)? Mereka politician was-waskah?

Adakah bila MAZA umum dia masuk mana-mana parti, tuan akan buat satu lagi entri hentam dia?

Terus terang saya secara peribadi tidak setuju dengan artikel yang ini.

Anonymous said...

mudah saja...sekarang ramai benar nak mengaku bebas. neutral. tak berpihak pada mana2 parti. itu TAK salah. yang jadi salah dan masalah, bila dakwa diri neutral, tapi asyik menghentam satu parti sahaja. nampak sgt kecenderungannya. parti cina pulak, langsung takmau tegur. bebas neutral apa jadahnya mcm tu....

Anonymous said...

Anon 9:14 am

Pihak yg asyik dihentam tu adalah pihak yg sedang menjalankan pemerintahan. Yg membuat dasar. Yg mengurus negara. Mmg lar kena hentam lebih.

Apa kejadahnya seorang bekas mufti nak tegur parti cina? Aku rasa asri bercakap atas kapasiti dia menegur seorang islam yg lain. Dan yg ditegur pulak politician. Kecuali kalau bukan islam (tak kiralah cina ataupun bukan) tu dah memainkan sensitiviti umat islam. Masalahnya, bila byk orang islam sendiri yg salah faham tentang islam, mereka ni sensitif atas perkara yg tak sepatutnya.

Apatah lagi politician, byk yg menggunakan alasan agama, bangsa dan negara semata2 utk political milage jea. Pengikut2 yg bodoh buta dan pekak ni dok ikut lar politician tu. Ni senario yg berlaku di mana2. Bukan malaysia jea.

Ntah biler lar org islam ni nak cerdik dan paham apa itu islam sebenarnya.

Anonymous said...

Pendapatnya dlm hal agama juga masih boleh diperdebatkan ...
Pendapatnya dalam hal ehwal politik bagai memcari populariti diri sahaja...

Anonymous said...

anon 12.36

aku simpati kepada kau kerana kau berfikiran tugas ulama adalah untuk menghentam sesama islam saja. apabila islam dihina oleh bukan islam, kau fikir itu adalah biasa...mereka tidak faham...

tapi kau silap. bukankah tugas ulama', malah kita semua sebagai muslim utk mempertahankan agama kita?

jadi tak kira apa bangsa, agama, asal ada saja yg cuba menjatuhkan islam, mestilah ditentang habis-habisan.

aku harap kau belajar agama bagi khatam. jangan tunjukkan kejahilan kau pada orang. ingat, antara sifat khawarij itu adalah suka bermusuh sesama islam, tapi lebih sanggup berbaik dgn kafir.

Anonymous said...

Rezeki dia.. pe ko risau.. xkan dia nk pakai kopiah/songkok sorang2 n lain dari yg lain... ade akal pakai..

Anonymous said...

ggg

Anonymous said...

aku sokong hello brader,RBF OTAK CETEK SAPA YG IKUT RBF SAMA LA CETEK OTAKNYA KURENG BYK BERFIKIR,AKU WALAUPUN TAK MEMIHAK MANA2 TP AKU PIKIR GAK,JGN CKP BENDA YG REMEH TEMEH,RASA NYA RBF NI MANGKOK BIN AYUN,SORRY JGN MARE ITULAH KENYATAAN SAMA LA SAPA YG TRIMA PANDANGAN RBF

Anonymous said...

UMNO.. OH! UMNO.. MEMANG TAK PELIK PUN KALAU UMNO NI MAKIN PUPUS!! Owner BLOG NI PUN MEMANG SAKIT MENTALLLLLLL...! KELUARGA AKU 90% UMNO TEGAR TERMASUK AKU. TAPI DISEBABKAN ADA MAKHLUK2 YANG BANGANG MACAM NI LAH, kami pakat angkat kaki..
Memamng cukup muuaaakkkk!!

Anonymous said...

Negara yang yg pilih kerajaan dgn pilihanraya tu negara demokrasi lh bongoooooook......

Be Zahra Boutique said...

MAZA ni mmg pening