Monday, September 3, 2012

Penjelasan Sebalik Dakwaan Dipukul

Tulisan ini agak panjang. Saya berharap rakan-rakan pembaca blog ini dapat membaca perlahan-lahan dari atas ke bawah mengikut turutan tanpa meninggalkan satu perenggan pun supaya anda jelas dengan apa yang saya ingin sampaikan.

Apabila disebut perkataan seni ramai diantara kita akan ingat kepada hasil kerja tangan. Seperti seni lukis, seni hiasan, seni pertukangan, seni masakan dan juga beberapa seni lain. Perkataan seni juga mengingatkan kita kepada dunia hiburan.

Tidak ramai diantara kita yang ingat atau sedar bahawa politik juga ada seni yang tersendiri. Persepsi, muslihat, propaganda dan tipu helah antara elemen yang ada dalam seni politik. Tidak kira parti mana dan dinegara mana setiap parti ada cara tersendiri dan tertentu untuk mempengaruhi rakyat atau mengubah pendirian serta pemikiran rakyat agar menyokong parti mereka.

Di Malaysia, parti pemerintah negara lebih kepada memilih pendekatan menjelaskan kepada rakyat apa kerja dan sumbangan dan jasa-jasa yang mereka lakukan dalam usaha membangunkan negara dan menolong rakyat. Pendekatan cara itu pun perlu, tetapi ianya tidak cukup kuat.

Dalam politik setakat orang ramai suka atau sayang kepada kita tidak cukup untuk kita mendapat sokongan atau kemenangan. Kita perlu buat agar orang ramai suka dan sayang kepada kita, dalam masa yang sama mereka marah dan benci kepada pihak musuh. Itu pun belum cukup lagi. Elemen simpati juga diperlukan. Apabila elemen suka dan sayang bercampur dengan marah serta kebencian dan dicampur lagi dengan elemen simpati, ianya akan menghasilkan satu keputusan yang memuaskan.

Di Malaysia ketiga-tiga elemen itu digunakan sebaik mungkin oleh pembangkang. Kekalahan yang sederhana teruk BN pada PRU 1999 juga disebabkan oleh tiga elemen tersebut.

Sebagai seorang pemimpin yang pernah berada dalam kerajaan dan mempunyai jawatan serta kuasa yang besar sudah tentulah Anwar ada penyokong-penyokongnya yang tersendiri yang telah termakan budinya atau menyukainya kerana penampilannya serta tutur katanya yang menarik. Dan orang-orang ini semuanya ada perasaan suka dan sayang kepadanya. Itu pasal Anwar naik dengan cepat dalam Umno sehingga tinggal satu tahap lagi untuk menjadi orang nombor satu negara.

Apabila Anwar dipecat maka sudah tentulah penyokong-penyokongnya marah kepada Tun M dan juga kepada Umno. Anwar mengambil peluang tersebut untuk memburuk-burukkan Tun M serta Umno dan menyemai perasaan benci kepada pengikut-pengikutnya terhadap Tun M serta Umno . 

Perlu diingat pengikut Anwar bukannya kecil. Beliau seorang TPM dan Timbalan Presiden Umno sudah pastilah mempunyai pengikut yang ramai. Pengikut yang ramai tersebut pula menjadi ejen untuk menyemaikan perasaan benci kepada orang ramai melalui pelbagai pendekatan, termasuklah ceramah-ceramah. 

Sebaik sahaja Anwar ditangkap dan ditahan dibawah ISA sebelum ditahan dipenjara, Wan Azizah dan keluarganya pula memainkan peranan agar orang ramai terus membenci Tun M dan Umno. Wan Azizah dan keluarganya juga banyak bermain dengan sentimen kesedihan untuk menagih simpati orang ramai. 

Dengan penuh sedih dan sayu Wan Azizah duduk bersusun dengan anak-anaknya menceritakan bagaimana Anwar ditangkap. Kononnya polis datang tendang pintu rumah mereka bagaikan hendak menangkap penjenayah besar. Dibawa dalam van bersama Azizah kemudian dipisahkan dalam perjalanan dengan Anwar dibawa menaiki kenderaan lain dan matanya ditutup. Dia ikut ke Bukit Aman dan dihalau balik serta tidak dibenarkan bertemu Anwar. Apa yang Azizah lakukan, dengan lakonan sedihnya itu membuatkan orang ramai menitiskan air mata yang akhirnya telah mengundang simpati kepadanya. 

Tidak cukup dengan itu, selang sehari dua selepas Anwar ditangkap Wan Azizah berkata pula kononnya Anwar disuntik dengan kuman HIV oleh pihak polis. Kemarahan orang ramai dan kebencian mereka kepada Tun M, Umno dan polis makin meningkat. Manakala simpati kepada Wan Azizah terus bertambah. 

Tidak lama selepas itu, tup...tup....muncul Anwar buat kali pertama di depan orang ramai selepas ditahan dengan matanya yang lebam di Mahkamah Petaling Jaya. 

Apa lagi ???

Segala kemarahan dan kebencian orang ramai terhadap Umno dan BN serta simpati kepada Wan Azizah dan keluarga diterjemahkan diatas kertas undi pada PRU ke 10 pada tahun 1999. BN mengalami kekalahan yang agak boleh tahan, tetapi tidaklah sampai hilang 2/3.

Tun M mengambil tanggungjawab atas keputusan PRU yang tidak berapa memihak kepada BN itu. Beliau berjaya membetulkan tanggapan dan persepsi masyarakat terhadap Umno dan kerajaan serta melawan apa sahaja isu yang dimainkan pembangkang. Selepas beberapa tahun Tun M berjaya. Penyokong-penyokong Umno atau BN kembali berani memakai baju Umno/BN atau menampal pelekat kereta. Setelah kepercayaan rakyat berjaya dipulihkan Tun melepaskan jawatan dan menyerahkannya kepada Pak Lah. Akhirnya keputusan PRU ke 11 pada tahun 2004 menyaksikan BN menang dengan selesa.

Sokongan besar rakyat berjaya diperolehi BN pada PRU 2004. Malangnya BN tidak menggunakan peluang tersebut untuk mengekalkan atau menambahkan lagi sokongan rakyat kepada mereka. BN buat perkara-perkara yang tidak disukai oleh rakyat. Keputusan-keputusan yang tidak logik, kenaikan harga petrol, janji tidak naikkan harga eletrik, kemudian dinaikkan dan perkara-perkara lain yang menyusahkan rakyat. Walaupun tewas dibeberapa kerusi dalam pilihanraya negeri Sarawak sebelum itu (2006) kerajaan seolah-olah tidak mempedulikan isyarat yang diberikan. Kerajaan terus dengan keputusan-keputusan atau tindak tanduk yang tidak popular dimata rakyat.

Seperti biasa, pembangkang hanya menunggu peluang untuk menyemaikan perasaan benci orang ramai terhadap kerajaan yang memerintah. Kebetulan Anwar berada di luar penjara dan dia memang pakar dalam hal untuk menyemaikan sentimen kebencian. Umno dan BN berjaya dibencikan dari segenap sudut. Dari kenaikan harga barang, amalkan rasuah hinggalah kepada perkara yang remeh temeh. Ditambah pula dengan cerita-cerita Anwar bagaimana dia 'dizalimi', ditangkap dan dipenjara. Akhirnya kita semua dapat saksikan bagaimana keputusan PRU ke 12 pada tahun 2008. Oleh yang demikian janganlah beranggapan sentimen orang suka atau orang kasih sayang kepada kita boleh menjamin kemenangan. Sentimen kebencian kepada musuh dan simpati juga diperlukan untuk memastikan kemenangan.

Seorang bekas pembantu peribadi Anwar Ibrahim, saudara Rahimi Osman, orang yang dipertanggungjawab untuk menjaga jadual kempen pilihanraya atau road show Anwar untuk PRU 2008, pengiraan yang beliau lakukan selepas keputusan pilihanraya mendapati 80 peratus kerusi yang Anwar turun padang dimenangi pembangkang termasuklah yang ditandingi Pas dan DAP.

Itu kehebatan seni politik Anwar Ibrahim yang kita semua kena akui. Hebatnya Anwar sampaikan video yang disahkan oleh pakar 99.9 peratus tulen pun beliau boleh pusingkan cerita itu fitnah yang dibuat oleh musuh. Lebih syok lagi apabila Dewan Ulama Pas adakan satu usul khas dalam muktamar mereka untuk mempertahankan Anwar Ibrahim dalam isu video tersebut. Itu ulama, orang yang alim, yang hafal quran dan sebagainya, pun Anwar boleh butakan hati mereka, apatah lagi kita yang bukan ulama. Saya bersyukur walaupun ilmu agama saya tidaklah sehebat ulama tetapi hati saya tidak buta untuk menyokong Anwar Ibrahim.

Menjelang PRU 13 akan datang, ramai orang berkata pilihanraya itu adalah ibu kepada segala pilihanraya. Pembangkang hanya perlukan selangkah lagi untuk lompat naik keatas. Manakala BN hanya ada selangkah sahaja lagi untuk jatuh ke bawah. Samada BN akan jatuh atau pembangkang yang berjaya lompat kita pun tak tahu. 

Dalam pilihanraya undi ahli Umno, ahli Pas, ahli PKR atau ahli mana-mana parti tidak cukup untuk mencatatkan kemenangan. Undi golongan yang tidak berparti atau pun dipanggil golongan atas pagar yang menentukan menang kalah satu-satu parti. Dan golongan yang tidak berparti atau tidak berpolitik ini kebiasannya mereka tidak ambil peduli perkara-perkara politik melainkan ada isu besar atau isu kontrovesi yang membuatkan orang ramai bercakap dan menarik perhatian mereka untuk tahu. Satu lagi isu yang selalu orang bercakap. Apabila selalu orang bercakap lama kelamaan mereka juga akan tahu. 

Apabila Datuk Najib menjadi PM ramai orang bercakap beliau anak Tun Razak dan kebanyakan orang tua-tua tahu Tun Razak seorang yang baik. Di kampung-kampung orang bercakap tentang Najib orang bagus dan dari keturunan orang baik-baik. Sokongan orang ramai kepada Umno mula meningkat selepas Datuk Najib ambil alih negara. Apabila menyedari perkara itu mereka tukar strategi pula dengan menyerang dan menimbulkan kebencian orang ramai terhadap isteri PM. Macam-macam cerita yang mereka cipta untuk menimbulkan kebencian orang terhadap isteri PM. Nama Rosmah dah jadi perkataan wajib atas pentas ceramah mereka. Apabila diulang-ulang bertahun-tahun , lama kelamaan akan jadi bualan orang termasuklah golongan yang tidak ambil tahu pasal politik. 

Berbalik kepada isu kontrovesi yang boleh menarik perhatian orang ramai termasuklah golongan tidak berparti atau berpolitik. Kontrovesi boleh wujud dengan pelbagai cara samada gembira atau sedih. 

Seperti yang saya katakan diatas, apabila Anwar ditangkap Wan Azizah menceritakan bagaimana 'kezaliman' polis menangkap Anwar. Kemudian Wan Azizah dakwa Anwar disuntik kuman HIV. Tidak cukup dengan itu, Wan Azizah kata lagi Anwar diberi racun arsenik hinggakan kalau genggam rambutnya maka rambutnya itu akan gugur. Semuanya itu melahirkan simpati orang ramai kepada mereka sekeluarga.

Terbukti apa yang dituduh oleh Wan Azizah itu tidak benar. Jika benar sudah lama Anwar mati atau terlantar sakit.

Menjelang PRU 13 yang akan menentukan samada Anwar akan sampai ke Putrajaya atau tidak, taktik-taktik diatas digunakan dengan begitu agresif oleh Anwar dan PKR untuk menarik perhatian orang ramai yang tidak ambil tahu pasal politik agar memberikan sokongan kepada mereka. 

Dengan nada sedih dan gaya lakonan tersendiri diatas pentas ceramah Anwar menceritakan bagaimana dia dan keluarga difitnah dan diaibkan oleh Umno melalui tuduhan liwat dan aksi bersama pelacur untuk memalukan dia. 

"Saya dan keluarga telah lama difitnah, diaibkan oleh Umno, tapi kami sabar dengan ujian ini". Kalau ada Wan Azizah bersama di pentas ceramah dia akan kata pula " tapi nasib baiklah saya ini ada isteri seperti Azizah yang tabah dan selalu pesan agar saya bersabar", dan Wan Azizah pula akan pamerkan senyuman macam kerang busuk untuk tagih simpati.

Kemudian muncul pula cerita-cerita kononnya ada cubaan untuk mengancam nyawanya seperti kenderaannya cuba disabotaj dengan merosakkan bahagian brek. Di sini

Lakonan kecederaan beliau semasa perhimpunan bersih 2 tahun lepas.

Pengawal peribadi Wan Azizah disuntik racun. Dikatakan cuba menyasarkan suntikan kepada Wan Azizah tetapi tersalah suntik pengawal peribadinya. Bodohnya tukang suntik. Lelaki dengan perempuan pun tertukar ke ? Lihat di sini...

Tempohari dikatakan berlaku di Johor kereta Anwar dibaling telur dan dirosakkan. Bukannya saya tidak pernah mengikuti ceramah Anwar Ibrahim. Setiap kali Anwar turun padang untuk berceramah dia akan diiringi oleh pengawal-pengawal yang terdiri pencacai-pencacainya. Ada rakan saya memanggil mereka-mereka ini UTK Pekak. Ini kerana lagak dan gaya mereka mengalahkan UTK Polis. Punyalah ramai UTK Pekak mengelilingi Anwar dan ramainya penyokong PKR di tempat ceramah, tak mungkin mereka tidak dapat menangkap orang yang cuba mengkhianati Anwar ?

Terbaru yang berlaku di Kota Bharu dua hari lepas. Bas PKR disimbah cat merah dan dipecahkan cermin. 

PKR melabur wang yang banyak untuk mendapatkan bas tersebut bagi mengadakan siri jelajah mereka. Pelaburan yang besar tidak akan berbaloi jika hasil tidak memuaskan. PKR mahu semua orang bercakap dan tahu tentang kewujudan bas itu. Mereka mesti memastikan setiap siri jelajah yang menggunakan bas tersebut akan dipenuhi puluhan ribu orang. Mereka mahu idea kreatif mereka itu menarik perhatian dan menjadi bualan orang ramai dengan harapan akan diterjemahkan diatas kertas undi kelak. 

Untuk menjadi perhatian dan perbualan orang ramai ianya memerlukan kontrovesi. Dan untuk mencetuskan kontrovesi agar menjadi perhatian ramai maka berlakulah kejadian bas disimbah cat dan dipecahkan cermin. 

Setahu saya PKR amat berhati-hati dalam soal keselamatan. Jika ada sidang media yang dilakukan di pejabat mereka setiap wakil media atau orang awam yang ingin mengikuti sidang media tersebut akan diteliti satu persatu. Jika ada individu-individu yang meragukan mereka tidak benarkan masuk.

Dalam soal bas itu, mestilah PKR akan memasang pengawal untuk menjaganya atas faktor keselamatan. Tetapi semasa kejadian tidak ada pengawal yang menjaganya. Kemana hilangya semua UTK Pekak mereka ? Kenapa mereka tidak jaga bas ?

Apabila berlaku kejadian tersebut ianya mula menjadi perhatian orang ramai dan orang mula bercakap mengenainya. Akhirnya kontrovesi berjaya dicipta dan bas itu mula menjadi perhatian. 

Sinar Harian 3.Sept.2012
Seperti biasa musuh politik mereka dipersalahkan dan simpati akan datang kepada mereka termasuklah dari golongan yang tidak berparti. Dan dalam masa yang sama mereka berjaya wujudkan kebencian terhadap musuh politik mereka.

Secara logiknya mari kita berfikir

Perlukah musuh politik melakukan begitu kerana dengan lakukan begitu masyarakat akan membenci mereka dan sokongan kepada PKR akan meningkat ?

Jika musuh yang melakukannya, mengapa mereka hanya baling cat dan pecahkan cermin sahaja ? Kerosakkan yang boleh diperbaiki dengan kos yang tidak terlalu mahal. Bukankah baik jika mereka bakar sahaja bas tersebut ?

Musuh tidak perlu sayang untuk bakar bas tersebut kerana itu bukan harta mereka. Orang yang tak bakar maknanya dia sayang bas tersebut. Siapa lagi yang menyayangi bas tersebut jika bukan pemilik dan sekutu-sekutunya ?


Selain dari isu bas timbul juga cerita kononnya bilik hotel penginapan Anwar juga cuba diceroboh. Lihat di sini

Seperti biasa juga seperti kejadian yang lepas-lepas, Umno juga yang menjadi mangsa untuk dipersalahkan oleh penyokong-penyokong mereka. 

Dalam masa satu hari dua kejadian di Kota Bharu sudah boleh menimbulkan simpati dan seterusnya meningkatkan sokongan orang ramai kepada mereka, dan orang ramai membenci Umno. Itulah sebahagian dari seni politik.

Simpati dan benci adalah perkara yang paling mudah untuk kita dapat jika kita pandai. Apabila kita berjaya mewujudkan simpati terhadap kita dan mewujudkan benci terhadap musuh maka kita akan mendapat sokongan.

Saya tidak bercakap kosong. Saya ada melakukan eksperimen terhadap perkara ini. Dan tujuan saya lakukan eksperimen untuk memberi contoh dan membuktikan kepada anda. 

Sebelum saya jelaskan apa yang berlaku terlebih dahulu saya memohon maaf banyak-banyak kepada semua rakan-rakan pembaca dan rakan-rakan saya. Untuk lakukan perkara ini saya memikirkannya hampir 30 jam. Setelah hampir 30 jam pun masih belum dapat keputusan lagi. Saya perlu berfikir panjang kerana ianya melibatkan kepercayaan orang ramai terhadap saya. Perasaan takut terhadap rakan-rakan pembaca menyelubungi diri saya. Walaupun hubungan saya dengan anda sekadar antara seorang penulis blog dengan pembacanya dan tidak melibatkan apa-apa bayaran tetapi perasaan hormat serta takut kepada anda semua tetap ada.

Pendapat dan nasihat yang diberikan kawan-kawan bercampur-campur. Ada yang setuju dan ada yang tidak setuju. Itu yang membuatkan saya berfikir panjang. 

Setelah timbul cerita bas PKR disimbah cat merah dan dipecahkan cermin serta bilik hotel Anwar cuba diceroboh , saya dan Papa Gomo serta House PK dan beberapa rakan lain berbincang dan kami sudah menjangka Umno akan menjadi mangsa untuk disalahkan.

Perbincangan sesama kami melalui BBM group sudah boleh mengagak dua kejadian yang berlaku di Kota Bharu adalah sebahagian dari seni politik. Kami memikirkan bagaimana untuk menyampaikan mesej yang jelas kepada rakyat tentang perkara itu. Sampai bila kita nak biarkan Umno yang menjadi kambing hitam ?

Satu cadangan dikemukakan tetapi tidak semua yang setuju agar cadangan diadakan satu ekspirimen bagi meyampaikan mesej yang jelas kepada orang ramai.

Disaat saya masih lagi berfikir samada setuju atau tidak untuk melakukan eksperimen tersebut, tanpa saya ketahui tiba-tiba sahaja meletup cerita melalui mesej broadcast blackberry kononnya saya dipukul empat lelaki di Puchong. Saya sendiri pun agak terkejut.

Telefon saya dihujani panggilan dan sms bertalu-talu. Ada yang saya jawab dan ada yang tidak. Tiba-tiba sakit kepala dan pening. Sebab saya masih belum bersedia.  Saya mengambil keputusan untuk tidak lagi menjawab panggilan telefon dan sms. Begitu juga dengan BBM dan twitter. Ramai yang menghubungi untuk melahirkan rasa simpati. Ada yang tawarkan wang perubatan, dan ada yang tawarkan untuk mencari orang yang memukul saya. 

Akhirnya saya mengambil keputusan untuk meneruskan eksperimen kerana benda telah pun berlaku dan saya sedia menerima akibatnya. Itulah yang buat tulisan ini petang semalam.

Seingat saya dua hari sebelum itu saya memeriksa pengikut twitter saya @rbf_online sebanyak 769 pengikut. Tetapi selepas tersebar berita saya dipukul tak sampai 1 jam saya lihat pengikut saya telah mencecah kepada 800. Dan sehingga jam 5.00 petang tadi pengikut saya meningkat kepada 833. 

Maknanya berlaku pertambahan yang mendadak. Jika sebelum ini pengikut saya bertambah hanya 1 atau 2 sehari dan ada harinya tidak bertambah, tetapi semalam bertambah dengan mendadak sedangkan saya tidak melakukan apa-apa tweet semalam. Jika sebelum ini orang yang mengikuti mungkin boleh dikatakan pembaca blog ini , para kenalan, ahli keluarga atau orang yang ambil tahu pasal rbf online sahaja. Tetapi selepas berita saya dipukul orang yang selama ini yang tidak pernah ambil tahu atau ambil pusing pasal rbf online tiba-tiba sahaja mereka ambil berat dan ambil tahu serta menyokong saya dengan mengikuti twitter saya. Sebabnya mereka simpati kepada saya.

Sekiranya saya seorang penulis blog yang tidaklah berapa hebat boleh meningkatkan sokongan dan berjaya meraih simpati, apatah lagi seorang pemimpin besar seperti Anwar dan sebuah parti seperti PKR yang mempunyai dana yang besar. Sudah tentu ada pelbagai cara dan strategi yang boleh mereka lakukan untuk meningkatkan sokongan dan mendapat simpati rakyat. 

Melalui eksperimen ini kita dapat mesej jelas, sekiranya anda berjaya mendapat simpati maka sokongan kepada anda semakin meningkat. Bodohlah sekiranya Umno yang rosakkan bas PKR kerana ianya akan meningkatkan sokongan orang ramai kepada PKR. 

Jadi jangan terkejut sekiranya selepas ini muncul pula cerita kononnya rumah Anwar cuba dibakar, pejabat PKR dibaling bom atau sebagainya. Anda kena faham itu adalah sebahagian dari seni politik untuk menagih sokongan orang ramai.  

Akhir kalam saya mohon maaf dari hujung kaki sampai hujung rambut jika eksperimen yang dijalankan telah menyusahkan anda. Saya sedar dan saya tahu bahawa saya terpaksa membayar eksperimen ini dengan harga yang mahal kerana ianya melibatkan kepercayaan orang ramai terhadap saya. Tetapi tak mengapalah, saya redha jika kerana tujuan ini saya hilang kepercayaan anda. Inilah perjuangan.....ianya memerlukan pengorbanan. Semoga anda semua memaafkan saya.

130 comments:

CCZ said...

Salam RBF..tak mengapa..bagi CCZ ini satu eksperimen yang baik. Lagipun, penerangan yang jelas dan terperinci yang diberi difahami dengan sebaiknya. terima kasih kerana mengingatkan kami tentang sebi politik Anwar. Tiada yang mustahil kerana Anwar akan buat apa saja untuk menang.

Anonymous said...

dari semlm lg aku dah agak korang ada muslihat.sangkaan aku tepat.aku maafkan ko kerana ko buat demi nak tunjuk kebenaran.

Anonymous said...

Tahniah, saudara berjaya melakukan experimen dengan amat berkesan sekali.

Marilah kita sama2 menyedarkan orang ramai bahawa tindak tanduk parti2 pembangkang yang diketuai oleh si peliwat Anwar adalah penipuan dan pembohongan semata2 demi meraih simpati dan sokongan.

Saya sudah lama meninggalkan PAS yang sangat hipokrit dan terpesong sejak menyokong si peliwat.

Anonymous said...

Terbaik RBF..reverse pyscology yg terbaik..pattern pyswar Anuwar dh berjaya dibaca dgn baik..Good job!teruskn usaha perjuangan ini..demi Agama Bangsa dan Negara.

BOB MALAYA said...

bro...setuju dengan eksperimen yang dilakukan..ia dapat menyedarkan rakyat supaya tidak mudah di tipu oleh mereka yang mempunyai kepentingan politik mereka sendiri..ternyata anwar ketua segala penipu.peraih simpati.janji manis yang sekadar hanya janji.perosak negara dan bermcm -mcm janji..anwar hanya syaitan bertopengkan manusia..helah yang digunakan sungguh bijak tp memakan diri sendiri...dari situ dapat menunjuk kebodoh anwar..

Anonymous said...

Betul sangkaan aku.....ini adalah muslihat......sbb kalu betul...lagi kecoh kat blog2 lain....


apa-apa pun satu penjelasan yang baik..

Well Done

Anonymous said...

TERBAIKLAH BRO RBF,PAPA GOMO & BRO PARPUKARI!

WA SALUTE LU ALL!

Anonymous said...

Terbaik!

Anonymous said...

syukur bukan kena pukul,kalau 'bapak setan' kena pukul, aku memang seronok....

Anonymous said...

Terbaik!!!
Teruskan kerja untuk Agama, Bangsa dan Tanahair...............

Anonymous said...

Bravo RBF....saya dah lama tau muslihat politik Anuwar..manusia paling laknat dlm Malaysia ni..

mmr said...

BRAVOOO...KEBABOOM.........saya pu n berfirasat yg RBF ada cerita di sebalik cerita.........GOOD JOB....apa lagi gang gang Bloggers pro kerajaan yg lain.....kasi gegar sama pembangkang sampai terkucil.........sekali lagi....BRAVO RBF........

Anonymous said...

Tuan, Teruskan Perjuangan.

Anonymous said...

Teruskan usaha murni memberi penerangan secara berhemah dan detail.

Anonymous said...

OK LAH TU...EKSPERIMEN ANDA DIKIRA BERJAYA. BERJAYA MEMBUKTIKAN BAHAWA ITULAH TAKTIK YANG DIGUNAKAN OLEH PKR UNTUK MEMFITNAH UMNO.

Anonymous said...

Syukur krn ini cume 1 eksperimen...

Tahniah Tuan krn penjelasan yg panjang lebar ini akhirnya sy benar2 faham akan TAKTIK ANUwar utk meraih simpati dan sokongan org ramai...

Tapi tolongla jgn sllu wat mende camnih krn bisa menggoncang jantung ....sy peminat blog tuan..xpernah miss wlpon sebok dgn study...

Anak Polis..

Anonymous said...

Nasihat sy kalau kita menerangkan terlalu banyak keaiban org lain,sebenarnye keaiban itu akan terkene balik pada diri kita..Masyarakat semakin bijak menilai setiap penulisan setiap bloger.So setiap orang ada pendirian sendiri,tak perlu jelaskan terlalu panjang lebar yg boleh membuatkan org akan muak...Apa-apa pun good try..hahaha

RBF Online said...

Terima kash kepada semua baik yang memberi sokongan, cadangan,teguran dan nasihat. Semuanya saya hargai dan boleh dijadikan pedoman untuk meningkatkan lagi hasil kerja saya selepas ini.

Debaran dari semalam kini beransur-ansur hilang.

Sekali lagi terima kasih diucapkan....

bzz said...

takpe bro...
yg menyokong si jb ni pun penyokong lama dia. yg dah benci dia tetap akan benci dia. mcm outsyed kata, kelemahan anwar ni... sebab dia byk bercakap...

kita tgk je, brape jauh dia bole pergi

bro yul said...

saper x kenal anuwar seorang pelakon,peraih simpati dan penabur fitnah yg hebat...bg aku senang jer apa yg anuwar buat nie ialah kerana dia sudah kekeringan modal utk fitnah umno jd itu la fitnah yg baru dia lemparkan...tp fitnah yg dlemparkan makan diri sendiri...anuwar2 sampai bila ko nk hidup dlm penafian dan finah orng....rakyat sudah muak la dngn fitnah2 yg ko lemparkan...anak cina makan pengat lu sendiri mau ingat la anuwar.....

Anonymous said...

masa aku baca post papagomo dalam fb pasal kau kena pukul kat puchong jam 4 pagi,hati aku mmg naik panas ,benggang pasal rumah aku pun area puchong,mmg terasa macam nak balas dendam

sekarang baru aku faham akan reverse psychology ,memang amat berkesan, entah apa lagi yang pakatan haram akan cuba buat,aku amat berharap suatu hari nanti aku boleh jumpa para blogger pro umno,aku bukannya pandai menulis tapi aku masih mahu menyumbang dan membantu kepada para blogger

good luck bro and the geng

osman

Anonymous said...

Esok2 kalu betul2 kn belasah gua tepuk tgn je bro. Semalam gua fikir gak sapa lu ni yg org nak pukul sgt..lu tak buat experimen pun org tau pasal muslihat anwar. Tak payah nak bereksperimen sgt la bro..tak berbaloi. Org nyampah lg ada.

Aku Peduli Apa @ APA said...

Assalam Tuan Haji.
Satu analisa dan kupasan terbaik tentang 'seni' politik yang jika diaplikasi dengan betul elemen nya dan tepat waktunya bakal menjadikan 'syaitan' berwajah 'ulamak'.

Sewajibnya pemimpin pemimpin Umno melengkapkan diri mereka dengan kemahiran 'seni politik' ini kerana mulai sekarang semuanya akan berteraskan kepada persepsi yang berjaya dimainkan dan bukan hanya sekadar sumbangan dan pencapaian seseorang atau sesebuah parti politik.

Waallahu'alam



PAPA GOMO said...

terbaik bro.. nah sudah nampak hasilnya kan? semoga rakyat Malaysia nampak kesan ini dan mampu berfikir panjang berkenaan taktik simpati yang diraih Anwar Ibrahim. Pelakon hebat sepanjang zaman si Al Juburi tu.

Psssttt... tapi aku rasa cam nak pukul le le RBF..hahaha....sebiji ke kat perut boleh?

fikri said...

Rakyat sudah boleh membaca seni tipu helah dan muslihat si Anwar licik ni...dahulu 1997 mungkin rakyat terpedaya dan tertipu dengan helah dan lakunan beliau....sekarang rakyat semakin bijak dan faham menilai sikap beliau ...pembohongan beliau semakin memakan diri.

Anonymous said...

terima kasih atas penerangan yang panjang..abg faisal dan kawan2 blogger lain memang berpengalaman dalam politik dan memang layak jadi blogger politik...barulah saya faham bagaimana seni politik setelah 26 tahun saya hidup...Anwar Ibrahim dan PR harus dipulaukan di PRU13..

aloya said...

Darah aku dah mendidih je semalam..gampang

aku maafkan ko RBF..

Anonymous said...

"Scientific engineered evidence, facts and political-psycho warfare' sebeginilah yang perlu dihidangkan bukan main maki2. Syabas Bro2 Blogger semua usahakan yang lebih terbaik kita mau facts ok..

Anonymous said...

Sejak "kenal" siapa sebenarnya anwar (tahaun 1980 ketika menuntut di UM), sedikitpun saya tidak terpengaruh dengan taktik dan strategi politik anwar. Permainan "seni" politiknya sangat kotor!

Anonymous said...

apa pasal anwar dan Pakatan tak boleh menang PRU,mereka neh rakyat malaysia,punya hak yang sama atas negera ini,dalam politik biasa je pru ada menang ada kalah.umno pun menang hingga puluh tahun,why pakatan tak boleh menang,hingga ada fitnah dan makian oleh sesama rakyat malaysia.aku ingat rakyat malaysia tak paham pasal demokrasi,kalau parti lain tak boleh menang tak perlulah PRU.satu parti je BN.

Daddy Cool said...

fuh!!superb beb!!terbaik r bro..!!kau akn buat pencacai2 PR dan pemimpin diorng kalut bro,msti diorng tngah pnas pnggung skrg ni bila taktik yg diorng sering gnakan sdah dpat dibca oleh org lain,msti meroyan pnya pncacai2 PR lpas ni..satu eksperimen yang baik bro,kau dh buka mata smua org tntang taktik kotot anwar ibrahim..moga2 lps ni pncacai2 dn pnyokong PR blh nmpk kbnrnnya..

Anonymous said...

dah buat kerja jahat dan khianat tu memang setan...bukan kah umno ni parti setan seperti kata ketua setan si Tun..

RashidAli said...

dah agak dah...pasti sesuatu yg berat sdg dilaksanakan di balik tabir. apapun saya setuju dgn 5 perkara yg digariskan dlm usaha mempertahankan putrajaya. intisari utama politik adalah number game; how many people in the contituent like you, how many will like you, then how many may like you and lastly your haters.
Tuan rbf, apa kata we meet up dgn seranta/btn in next few days if we could hv funding/leadership for some fast-track program n brainstorming.

btw, controversy is spelled as kontroversi in BM.

Anonymous said...

aku pun tak paham penagum bang non nie. Dulu aku adalah jugak sepati kat dia ni lepas di pecat...tapi nasib baik otak aku ni masih berfungsi. Yeala dah claim PM in waiting, tapi ngapa benda kecik2 pun orang buleh tangkap terang2. macam
1. Mula2 kata tak kenal sipol
2, Mula2 kata tak kenal Eskay
3. Jam omega ada kat Jijah
4. Anak kata ada bersama family masa incident hitam tu. Tapi tak panggil pun anak sebagai saksi.
5. Kg Buah Pala...memang settle betullah lepas menang
Tu semue ada bukti video kan?
Tu tak termasuk macam2 claim masa ceramah......

Haiya benda kecik pun tak boleh urus...macamana nak urus negala....

admin jakamas said...

Salam bro. Tidak mengapa kerana sekurang-kurangnya apa yang saudara RBF buat bukannya mengancam keselamatan negara.

JoN said...

good job tuan haji.. tuan haji baru wat 1% taktik ANUwar braheem nih, tp 1%ni la yg cukup buley bg implikasi yg dalam kat rakyat malaysia.. taktik ANUwar braheem nih mmg sebijik mcm zionis nk tagih simpati dunia..emm anuar sharon...

Jokiden said...

Sebab itu bro Jokiden tak benarkan diri ini diperbodohkan oleh Nuar n PKR ni..

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

Anonymous said...

Job Well Done! Syabas!

Anonymous said...

Seni politik kepimpinan BN tak leh buat camtu RBF. Sebabnya, Anwar dari awal telah ada anugrah bahawa kepalanya sentiasa memikirkan macamana nak menipu orang, diantaranya tipu orang kata rakyat Baling makan ubi kayu dan ada mati di Baling, kerana tak ada beras terpaksa makan ubi gadong. Sabenarnya di Baling masa tu tak jadi macam tu puuuunn.....

Sampai mati pun kepimpinan BN tak boleh sama sekali buat macamana seni politik yang Anwar buat. Kita percaya seni politik sapertimana yang diamalkan oleh Anwar sejak dulu hingga sekarang sadikit sebanyak dapat kejayaan, tetapi kerana perbuatan itu amat bertentangan dengan kehendak Allah, Anwar tak akan dapat kejayaan 100%, malah sadikit sebanyak Anwar telah menerima qadza' Allah pengaruhnya semakin menjunam yang mana boktinya, kawan-kawan rapatnya telah lari darinya serta menarik penyokongnya lari darinya. Diantaranya Zaharin, Zulkifli Nordin, Zahid dan banyak lagi. Bukti-bukti ini tiada sesiapa pun boleh menolaknya.

Pendapat saya seni poltik yang ada pada Anwar yang orang tidak sanggup melakukannya, tetapi Anwar sanggup melakukannya, iaitu amalan HARUS. Jika terdesak tak ada makanan dipadang daging babi pun harus makan. Tetapi dalam perjuangan menentang arus politik negara kita, apakah amalan harus dilakukan?, sedangkan kita tidak terdesak hingga kaperingkat itu. Kerana terdesak, Anwar sanggup menjual ugama, bangsa dan negara.

Anonymous said...

Seni politik kepimpinan BN tak leh buat camtu RBF. Sebabnya, Anwar dari awal telah ada anugrah bahawa kepalanya sentiasa memikirkan macamana nak menipu orang, diantaranya tipu orang kata rakyat Baling makan ubi kayu dan ada mati di Baling, kerana tak ada beras terpaksa makan ubi gadong. Sabenarnya di Baling masa tu tak jadi macam tu puuuunn.....

Sampai mati pun kepimpinan BN tak boleh sama sekali buat macamana seni politik yang Anwar buat. Kita percaya seni politik sapertimana yang diamalkan oleh Anwar sejak dulu hingga sekarang sadikit sebanyak dapat kejayaan, tetapi kerana perbuatan itu amat bertentangan dengan kehendak Allah, Anwar tak akan dapat kejayaan 100%, malah sadikit sebanyak Anwar telah menerima qadza' Allah pengaruhnya semakin menjunam yang mana boktinya, kawan-kawan rapatnya telah lari darinya serta menarik penyokongnya lari darinya. Diantaranya Zaharin, Zulkifli Nordin, Zahid dan banyak lagi. Bukti-bukti ini tiada sesiapa pun boleh menolaknya.

Pendapat saya seni poltik yang ada pada Anwar yang orang tidak sanggup melakukannya, tetapi Anwar sanggup melakukannya, iaitu amalan HARUS. Jika terdesak tak ada makanan dipadang daging babi pun harus makan. Tetapi dalam perjuangan menentang arus politik negara kita, apakah amalan harus dilakukan?, sedangkan kita tidak terdesak hingga kaperingkat itu. Kerana terdesak, Anwar sanggup menjual ugama, bangsa dan negara.

Ultra-Nationalist said...

Assalamualaikum RBF,

Strategi ini pernah diguna pakai oleh pihak Nazi Jerman pada tahun 1933 dimana mereka pernah membakar bangunan Reichstag untuk memburukkan pada pihak lawan mereka. Kesan daripada serangan itu, pihak Nazi telah berjaya menguasai Jerman secara tidak langsung. Rujuk entry "Reichstag Fire" di wikipedia.

Memang diakui cara ini sangat berkesan dan merbahaya. Diharapkan pihak BN dapat menyediakan countermeasure yang efektif dalam menangani strategi kotor ini.

Sekian,

Anonymous said...

dengan sifat jahat yang ada pada Anwar, adakah Allah akan jadikan dia pemimpin? Dia tak payah bersusah payah buat itu ini untuk jadi PM, dia akan gagal. wajah letih lesu tak berdaya yang ada pada Anwar, sangat membayangkan jiwa kacau dia. saya sentiasa berdoa supaya Allah melindungi Malaysia dari diketuai oleh penjahat ini.

Anonymous said...

terbaik bro...

Dari Kaca Mataku said...

Kami bersamamu RBF, itu satu "tactical strategy"..apapun kami percaya padamu lebih dari si peliwat itu..

Anonymous said...

Salam RBF dan teman2 semua.

Satu kupasan menarik dan membuka minda kepada mereka yang mahu berfikir. Amat malang Kepada mereka yang tertutup mata hatinya dan menerima bulat2 segala pembohongan dan tipu daya Anwar Ibrahim selama ini. Semoga Allah SWT membuka hati mereka untuk mencari kebenaran.

Insya-Allah segala tipu 'daya syaitan' ini akan berakhir juga kelak. Perkembangan terkini dalam banyak isu yang melanda PR dan PKR telah banyak membuka minda rakyat. Disana sini hari ini sudah kedengaran banyak suara yang mencemuh dan jijik dengan Anwar Ibrahim.

Memohon maaf dan keampunan diatas Ekperimen yang RBF & rakan2 bloggers adalah satu sifat mulia walau pun apa yang di lakukan itu bukanlah satu 'jenayah'.

Apa pun kita harus bersedia menhadapi lebih banyak tipu daya (syaitan) Anwar Ibrahim menjelang PRU13 kelak.

mtk

Anonymous said...

haha experiment ke atas BN, mahathir n najib n rosmah xde ke bro????? haha whatever, pengikut PR akan terus bg sokongan padu...just wait BN kalah.....FYI, kat area aku dah penuh bndera PR and ramai ahli BN dah masuk PR hehe..bravo atas experiment yg lapok ni..

Suman said...

Salam..
Terkejut dengan berita awal tapi akhirnya terjawab. Alhamdulillah..

Anwar Ibrahim dah jadi sama dengan cerita Budak Gembala dengan Serigala.. Biarkan lah luncai terjun dengan labunya..

Anonymous said...

reverse pshycology memang akan makan dalam bro....

sampai rasa macam termakan kucing.

aku penah buat kat geng haprak PR.gelabah tatau nak jawab sama ada nak mengiakan atau menidakkan

Anonymous said...

memang betul apa yg dikata oleh rbf, kerosakan bas tersebut dilakukan sendiri oleh kuncu2 anwar, tujuannya? untuk menarik simpati rakyat terhadapnya dan partinya! oleh itu, kepada manusia2 yg pemikirannya masih waras dan rasional, jangan terperangkap dengan taktik jahat anwar dan pecacai2nya. biarlah dia dgn caranya. kita yg waras, boleh berfikir secara rasional, jgn mudah terpedaya dengan anwar. kita semua dah tahu siapa anwar! penipu, pembohong, agen yahudi! dll. jangan kita benarkan negara ini diambil alih oleh puak2 yg tidak bertanggungjawab ini!

Anonymous said...

ada yg nk kene tumbuk ni kang..ahahaha

cantik permainan saikologi bro..tahniah..... =)

Anonymous said...

aku tabik sama kau... baek punya.. dedahkan lagi.. ramai lagi kat luar sana buta pasal taktik politik nie...
ce ko post kan analisis ni kat ruang komen paper sinar, sane banyak sgt cai2 pr buta hati.. masih sempit pemikiran nya...

Anonymous said...

Tahniah saudara... eksperimen yang baik... mmg patut saudara lakukan...

Anonymous said...

memang anuwar merupakan pelakon yang baik dibantu pula think-tank juak-juaknya.pin disk brake,nak cabut kena buka tayar,nak buka tayar kena guna jack.abis tu keta tu parking kat mana sampai pemandu tak perasan keta kena jack???
cermin bas pecah takkan tak boleh ganti.saja nak tayang seluruh malaysia kunun kena sabotaj.bole pulak dia tumpang keta orang nak gi ceramah

Anonymous said...

Ceh Perangai Keling tak Boleh Diubah dah.... memanjang kelingtong saja

Anonymous said...

pemikiran rbf tajam, sampai buat xperiment mcm ni... walau apa pun berlaku, sy tetap sokong saudara rbf.. dah lama jd pengikut blog rbf... xperiment tu sedikit pun tak mengubah semuanya...tahniah rbf..

Anonymous said...

eksperimen taik kuda! bila kau jadi serupa macam orang yang kau kata tu, kau tak lebih baik malah lebih teruk lagi dari mereka. takkan pemuda umno dah takde idea, takde kelas bro,

Anonymous said...

Anonymous said...
haha experiment ke atas BN, mahathir n najib n rosmah xde ke bro????? haha whatever, pengikut PR akan terus bg sokongan padu...just wait BN kalah.....FYI, kat area aku dah penuh bndera PR and ramai ahli BN dah masuk PR hehe..bravo atas experiment yg lapok ni..

September 4, 2012 9:28 AM
JANG JAGO2 BUNTUT ELOK TUKAR NAMO KG KAU KE KG LUBOK BONTOT

Anonymous said...

kah kah kah last sekali aku pun ikut torkonooo

KontolMu said...

Anuar menagih simpati kerana pandai mencipta cerita dongeng dan fitnah TETAPI UMNO dibenci kerana Penonjolan Rosmah melampau-lampau. Ini juga satu faktor rakyat semakin membenci UMNO/BN Fikir-fikirkan...

Pengundi Atas Kertas said...

Mak ai, walaupun aku pengundi atas pagar tapi bila baca berita pukul2 ni kat blog, aku naik panas tiba2. Tapi aku tunggu nak tau apa sebenarnya terjadi.

Penjelasan ini cukup menarik dan menyakinkan. Syabas bro RBF. Apa2 pun inilah seni mainan pembangkang utk meraih simpati selama ini.

Tapi satu seni yg org lain tidak akan upaya tiru apatah lagi nak kalahkan ialah kemahiran Anwar dlm seni 'liwat' ...

Anonymous said...

Lihat kejadian di Masjid Seberang Pumpong Alor Setar, mmg anwar inginkan agar semua ini berlaku dan inilah strategi mereka utk meraih simpati... Sila lihat bagaimana org PR menghentam tindakan Perkasa yg terang2 ingin menghalang anwar dari melakukan ceramah kepartian melampau di rumah Allah... Link Youtube --> http://youtu.be/N8rcHAOHuEY

s.arnina s.hussein said...

PKR mmg suka buat False Flag Attack kemudian salahkan umno. YG peliknya , mengapa tiada seorang pun mempertikaikan segala penipuan Anwar Ibrahim sebelum ini dan masih menyokong si penipu ? Mungkin juga DAP akan menamatkan riwayat Anwar Ibrahim dan meraih keuntungan dari simpati orang ramai dengan menyalahkan kematian tersebut pada UMNO. who knows right .

Anonymous said...

Bangunan sebesar WTC di New Yorkpun yahudi sanggup musnahkan demi menarik sokongan dunia kpd nya agar membenci islam yg dituduh melakukannya......fikirlah sendiri

Anonymous said...

Selalu sangat cerita buruk di timpa celaka ,harap tak lama lagi Anwar betul-betul di timpa celaka,mungkin di panah petir kerana berani menggunakan mesjid satu tempat yg suci utk bercakap,sedangkan dirinya kita tahu cukup 'kotor'.

Anonymous said...

Terbaeekkk!!!

Anonymous said...

salam rbf...
mula-mula ingatkan betul2 kena pukul.. mana la tau ada yang tak puas hati tapi betul kat bro rbf.. kalu main politik ni kena guna banyak psikologi... lg hebat bleh psiko orang lg cepat berjaya... tapi apa2 pun, pasal anuwar memang dari dulu tak percaya.. buat camne pun.. elemen kesian ke simpati ker... kalau dah banyak menipu orang memang tak ke mana perginya... Jika hendak jadi pemimpin jadilah pemimpin yang tulen dan sejati.. sentiasa berkata benar dan jujur.. tapi kebanyakkan sekarang dah tiada sifat wajib pada pemimpin... yg ada cuma sifat2 negatif...

RH said...

Tidak salah apabila menipu untuk kebaikan ummah. Lagipun anda telah memberi penjelasan yg logik.

Syabas.
Kami tidak benci akan anda.

Anonymous said...

Amin.

Anonymous said...

Rbf, papagomo dan sekutu..good job. Dedahkan lagi taktik kotor manusia lahanat anuar... Hampa semua jgn bersengketa. Ramai rakyat dah sedar, tugas hampa tingkatkan lagi peratusan rakyat yang sedar. Kasi bungkus itu pkr, dap babi dan pas bacul. Gua suppot u all..

Anonymous said...

Rbf, papagomo dan sekutu..good job. Dedahkan lagi taktik kotor manusia lahanat anuar... Hampa semua jgn bersengketa. Ramai rakyat dah sedar, tugas hampa tingkatkan lagi peratusan rakyat yang sedar. Kasi bungkus itu pkr, dap babi dan pas bacul. Gua suppot u all..

Anonymous said...

slm rbf.. terbaik .. secara logiknya PAS dipimpin oleh Golongan Ularmak yg cerdik pandai dlm ugama islam amnya..bolih dikatakan setiap ceramah akan disusuli dengan sembahyang Hajatmemohon kepada Allah utk menbinasakan UMNO dan PEmimpinnya sekali .. kenapa Allah Taala tidak merestuinya .. cuba fikir sedalam dalamnya.. pada pendapat ambo PERJUANGAN PAS TIDAK IKHLAS.. penoh dengan DEMDAN dan KEBENCIAN.. tidak menepati ajaran ISLAM yg SEBENAR .. sebuah parti muadah di CUCUK HIDUNG oleh ANWAR AL JUB..

Anonymous said...

Rbf, papagomo dan sekutu..good job. Dedahkan lagi taktik kotor manusia lahanat anuar... Hampa semua jgn bersengketa. Ramai rakyat dah sedar, tugas hampa tingkatkan lagi peratusan rakyat yang sedar. Kasi bungkus itu pkr, dap babi dan pas bacul. Gua suppot u all..

Anonymous said...

terbaikk bro...eksperimen yg mmg betul2 munasabah..truskan perjuangan...chaiyokkk

Anonymous said...

goood deed..kekalkan rationaliti.bukan emotional bak org2 pembangkang.stay cool.peace.

Anonymous said...

ader macai anwar yg merah telinga

Anonymous said...

salam bro rbf.
aku klu anwart mati pon aku xheran...aman jadinye malaysia ni...tp klu betol2 dia mati nnt korang nak g melawat ke?aku rasa xlama lg dah dia tu...

PemikirpolitikJerantut said...

tahniah bro..aku suka tulisan rbf..

rakab said...

Kadang-kadang perkara macam ni memang perlu dibuat.....maklum laa, nak menang perang bukan mudah,..macam-macam strategi dan taktik kena diuji !

Anonymous said...

Kalau MAMPUS sekor penipu tu AMANlah Malaysia, pak lebai dan mak lebai PAS pun tak kena tipu lagi..

kak bedah said...

Kesimpulan dia anwar al juburi nu mmg sial pandai putar main drama sentimental dr dulu lg bkn dia je family dia pun sama celaka mcm dia... Buk gak rakyat malaysia yg bodoh tak nampak game anwar ni,aq pelik ngan dia tah bila nak berybah

kak bedah said...

Mmg pukimak lah jantan sial ni aq dr duku lg panas dgn dia asik bt drama keling je, dah lah kaki liwat, lps tu tunjuk baik plak anak haram ni satu hari nnt akan mati kena kilat

Anonymous said...

Salam RBF;

Dari ujikaji saudara, ada 1 kesimpulan yg sy dpt.

Kita, org Melayu Islam nih mudah KESIANkan (sympathetic) terhadap org lain terutamanya yg sebangsa & seagama ngan kita.

Tapi sifat mudah KESIANkan org lain ni mudah disalahguna oleh org yg dikesiankan tuh spt sdr RBF sendiri alami, apalagi binatang politikal (political animal) spt ANUSgay Al-Juburi wal Duburan!

Bak kata Tun M beberapa hari lalu di Universitas Maret, Indonesia:
"melayu mestilah kuasai ILMU".

"kesian - our strength is also our weakness"

kelly eng said...

Tq so much rbf dgn keterangan ni byk info yg kami dpt, harap lps baca ni rakyat blh bukak mata nampak permainan haram yg sialan tu main,dia ni kaya raya dah otak pk duit je dia nak sgt hd menteri pun sbb nak jual negara kita je tp syg semua yg dsokong dia tak nampak benda ni.....

kakak semah said...

Akak dah nampak benda ni lama dah permainan dia mmg terbaik lah... Akak blh salut dkt dia sbb lakinan dia mmg terbaik kan.... Tp yg akak pelik ramai tak nampak lagi dia punya auta makin menjadi jadi asik nak mintak simpati je dr org akak rasa lah kan anwar ni ada sakit jiwa lah sbb tu dia selalu bt benda2 luar tabie ni

zethro said...

Tactic camni sebenarnya pernah digunakan oleh puak Yahudi Zionis yg meracun supaya pihak Nazi membunuh ribuan org2 Yahudi di Eropah utk menagih simpati seluruh dunia lalu mereka menuntut utk menubuhkan negara Yahudi (Israel) dgn mengambil sebahagian wilayah Palestin. Tactic licik Yahudi ni dah byk digunakan oleh pemimpin2 pembangkang seluruh dunia termasuk juga pembangkang di negara Malaysia.

faiz mahayudin said...

Salam, Jika sudi mohon pautkan blog saya,
http://revolusimindamelayu.blogspot.com/

Anonymous said...

ok..dimaafkan...

tapi lain kali jgn buat lagi. biar anuwar sorang dah la buat benda menipu ni. org lain x payah ikut...

usin said...

bravo bro rbf kerana dpt membuktikan seni politik spt itu. namun ianya tiada membawa kesan positif kpd umno/bn sekiranya hasil eksperimen disimpan sebagai hasil kajian semata-mata. jgn jadi spt ipta/ipts yg jadikan hasil kajian sebagai khazanah simpan dlm arkib!! gunakan kajian tersebut semaksimum mungkin supaya berlaku 'reverse psycology' terutama kpd penduduk2 atas pagar.

MAHAGURU58 said...

Ah..the Blogger who cried 'Wolf!' Free free je u buat rakan2 blogger cemas dan risau seketika!

Soalnya bukan rakyat seMalaysia yang arif dan faham tentang drama swasta pihak pencetus huruhara dan segala macam fe'el dan perangai yang biadap dan kurang siuman tak tahu tentang mereka ini, wahai Haji Faisal!

Tok Mamu rasa akan ada perubahan dinegeri negeri yang Pakatan Pembangkang dah tawan didalam PRUke 12 lalu.

Apa sebab Tok Mamu berkata begitu? Sudah begitu banyak kali rakyat yang terpedaya bulat2 dengan janji manis Anwar, Karpal dan gerombolan mereka sedar bahawa segala janji2 untuk membela nasib penduduk kampong seperti di Kg Buah Pala hanya janji kosong sahaja!

Mereka sudah sedar bahawa janji Anwar dan Karpal tidak boleh dipercayai! Akhirnya penduduk kena halau, rumah dan kampong halaman diroboh. Haji tengok sajalah nanti!

Tentang nak buat 'reverse psychology' memang boleh tetapi harus di ingat jangan terlalu kerap dok 'experiment' bro.

Nanti orang akan sangsi. Kot2 Haji Faisal betul2 kena debuk pun akan sudah tidak menjadi gempar lagi.

Mudah2an Allah melindungi siapa sahaja yang berusaha untuk menjaga tanahair kita ini dari di ambil alih serigala berbulu biri.

Amin Ya Rabbal Alamin.

Katakanlah kebenaran itu walau ianya pahit!

Sabda Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam.

Anonymous said...

salam bro RBF..

syok baca your xperiment.. hehehe

mmg terbaik..

gua really salute u...

Anonymous said...

Aku sedang berfikir apa lagi tindakan Al Juburin seterusnya untuk menarik simpati rakyat terhadapnya yang kian merosot.Sebab, jika hendak menarik sokongan rakyat dalam skala besar, Al Juburin mesti melakukannya dengan cara yang besar juga dan dengan cara yang tidak kita sangka-sangkakan.

Oleh kerana kepercayaan rakyat kepadanya merosot teruk, Al Juburin mungkin menjadikan orang terdekat dengannya sebagai mangsa atau pusat bagi meraih simpati rakyat terutamnya golongan atas pagar.

Al Juburin sangat pintar dan genius dalam hal yang sebegini.

Anonymous said...

..hmm once a munafig always a munafig., dlm court secular pun dia tak berani bersumpah.. mmg dasar manusia keparat n lahanat..

ANONYMOUS said...

Mintak2 lepas ni Anwar pukul kepalanya sampai pecah utk tarik simpati rakyat (rakyat yg banganglah, yg cerdik dah lama paham cara yahudinya).

Kalau boleh biar dia terus 'jalan', aman kembali Malaysia. Dah terlalu meluat sampai tengok gambarnya pun rasa benci.

Anonymous said...

Bro... good job bro

cuma... dgn pendedahan lu bro, org PR akan guna penjelasan yg sama. contoh:

kes mamat yg membontotkan si najib tu kerja2 org umno la jd dapat la raih simpati masyarakat & dlm masa yg sama dpt blame bersih.

camne ngan kes mamat yg bwk bendera sang saka malaya tuh... dan banyak lagi yg kita kena tepis

perlu pencerahan mendalam bro... btw job well done

Anonymous said...

Rbf n puki gomo...org mcm ni pn ada pengikut ke....bangang betul la org yg ikut diorg ni...

Anonymous said...

BETUL ANON September 4, 2012 7:02 PM

DAH LE SEBELUM NI KEKECOHAN MASA HIMPUNAN BERSIH, PR CAKAP POLIS / PRO UMNO YANG MULAKAN PROVOKASI, MAHKAMAH PULAK CAKAP BERSIH NOT UNLAWFUL.

NAIK TOCANG LA PR CAMNI

whiteorange said...

39IBUsinAku salah seorang peminta blog RBF
kebanyakan penulisan beliau bersifat matang dan fakta .. menacaci cela jauh sekali..
pendekatan menyampaikan maklumat sebegini juga merupakan satu seni penulisan yang amat kreatif dan berkesan .. sebanya.. jujur dan ikhlas..
Bagi aku, Anuar sebagai penipu bukan baharu tetapi adalah sejak azali.. ditambah dengan bantuan tangan tangan ghaib maka menjadi jadilah seni tipu menipu Anuar Ibrahim..
Anuar boleh berbuat begini adalah semata mata kerana dia BERUANG @ BERWANG..
tak percaya.. tak perlu jauh .. jika ada diantara kita yang ada lebih wang dan tidak lokek,, pasti kita disukai dan didekati ramai.. apa lagi jika anda seorang politikus...
Good job Tuan Hj

Anonymous said...

anon 7:18 Sept:

Lu sakit tenat ke bro?...

Anonymous said...

sudah ar lu org.. menteri2 balun billion2 juta..... perasuah juta2 kene penjara 1 tahun, rkyat bantah kerajaan tangkap penjara kene terajang.... tuh ape???? tanah kt kg ak abis tegadai kt wakil rakyat.. jadi ketua pemuda UMNO, boleh pakai kete besar.. dapat projek juta2.... org yg bodoh kt bawah, rumah berbumbung awan, dok pacak bendera UMNO byk2 sampai ke la. sian kene tipu idup2 oleh penyagak rompak duit rakyat.. dulu keje nebar roti canai, dapat impit menteri kaya raya.. terus jutawan.. kita yg sokong org2 ni kaya pasal ape???? tak ke same bodoh!!! sudah ar korg.. ckap je la ape pon. PRU13 org dah muak dgn BN 55tahun memerintah.. ape pon xbley.. ckap je la, gune je la tv3 ke, rtm ke, utusan ke, blog murahan kau ni ke.. rkyat dah meluat..!! tongsampahkan rejim umno!!
# psstt... pru13 ni kalau depa kalah, tataw ar mane macai2 kontraktor umno ni nk idup...

Anonymous said...

kejatuhan rejim BN kali ni, bukan oleh org atas pagar atau penyokong pembangkang. tapi org2 dalam umno. musang berbulu ayam.. nantikanlah..... tunggu pru13.. najib sudah goyang.. ak salah sorg dalam pemuda UMNO.. haha. sorg pon tataw.. dan ramai lgi kawan2 ak cmni.. tungguu pru13!!! tunggu...

Anonymous said...

woi musibat.....
September 4, 2012 8:07 PM
da puas kau mentedarah duit dalam umno kau nak keluar ye... jadi le ko org munafik... binatang...piara haiwan lg baik dr jge owg mcm kau ni... sedau le ckit.. bini kau yg mengandung kan anak ko tu bile tahu ye ade dlm perut da dpat subsidi kerajaan tak payah la nak tunjuk terror...barwahhh

Anonymous said...

UMNO neh nampak lembik, aku bukan percaya sangat..sebabnya Tun M our Mastermind di belakang UMNO..

UMNO bersikap lembik pun boleh di kira 'reverse psychology'..PR pun lalai dan makin buat banyak silap..tup-tup PRU 'tudia' punya sempoi UMNO bawa keluar strategi..terkangkang pakatan,hehe..senyap tak semestinya lembik bro, byk bercakap tak semestinya pandai..

aku tak rasa gabungan Tun M & DS Najib lembik..cuma tunggu masanya nanti siap keluar meriam bila PRU13..

Anonymous said...

DULU... KINI... DAN SELAMANYA TAK PERNAH SOKONG AL-JUBURI.

Pakteh said...

tahniah...terbaik......TERUSKAN

man black said...

Assalam semua..satu eksperimen bertaraf longkang, hipokrit dan taraf budak tingkatan 3...sori to say, aku mgharapkan sesuatu yg ilmiah, adil dan berpaksi pd kenyataan..hampas dan buang masa aku je..lebih selesa aku di atas pagar ajelah..

Anonymous said...

mengarutlah lu bro..abis yg terang2 Perkosa duk meroyan tepi masjid kat kedah masa tgh tazkirah tuh seni politik jugak ker? spin bro jgn tak spinnn....

Anonymous said...

saya setuju dgn tulisan awak tentang permainan benci dan simpati yang dimainkan pembangkang sekelian lamanya....dan diperakui mereka berjaya...dan ternyata dgn eksperimen ini membuktikan memang cara itu berjaya....tiada salahnya cara awak kerana kita cuba mecelikkan depa yang buta mata hati dan tuli telinganya...moga allah memberkati kita semua demi perjuangan yang bukan kerana bangsa semata tetapi juga agama allah ad-din...aminnnn

Anonymous said...

salam bro..
memang terrrbaikk!!semoga lebih ramai yang akan tahu tentang taktik kotor si anuat al juburi ni..tahniah!

tungkaran hati said...

harap tuan-tuan dapat menggempur portal Malaysiakini yang biaDAP....salam dari Ihzahar El-Banjarie

Anonymous said...

Tuhan maha kaya dan pemurah. Anda dan rakan-rakan telah diberi kebijaksanaan olehNYA jadi teruskan demi agama, bangsa dan negara dari dicemari dan bukan kerana sesiapa selain Allah. Insyallah...

Anonymous said...

Terbaik :D

Zairul said...

Terbaik :D

Anonymous said...

Salam bro..

benar ekxperimen tuan menjadi..baru sebentar tadi terbaca di Sinar Harian :
http://www.sinarharian.com.my/semasa/demonstrasi-depan-ibu-pejabat-pkr-tukar-kecoh-1.82161

kesian orang UMNO-BN di fitnah lagi

Anonymous said...

Saya langsung tak percaya kejadian bas PKR di simbah cat dan dipecahkan di Kelantan, kerana kelantan adalah kubu kuat PAS, kalau ada orang UMNO pun berapa kerat mungkin, kalau orang UMNO buat pun apa untungnya, bukan boleh menang pilihanraya dengan cara sebegini. Lagipun lebih baik mereka menjaga perangai mereka dan bekerja kuat untuk memenangi pilihanraya yang akan datang. Cerita retorik ini juga menggambarkan orang Kelantan kebanyakkannya menyokong UMNO, ini adalah salah sama sekali. Kalau berlaku di Johor mungkin boleh diterima akal sikitlah, tapi jangan lupa orang-orang Johor matang dalam berpolitik. Cara berpolitik kotor macam ini bukan menjadi pilihan di zaman ini. Ini gaya tahun 90-an..... untuk menipu pengundi atas pagar, tapi jangan lupa kami dah bijak dah sekarang ni.... tipu muslihat macam ini, boleh belah....

Anonymous said...

ala kekunun marah rbf sebab saja dia buat macam ni...

yg nik ajih..azizan razak..anuwar berahim tetiap kali buat macam ni takde plak nak marah....

ooo sian nik ajih and azizan razak dah tua..tu pasai depa masuk spital.eh..dah tau tua nak pegang jawatan smpi mati ke apa tak reti reti nak berundur?

yg anwar berahim...sakit belakang pun bole ronggeng..

Anonymous said...

komen2 pembangkang dlm blog ni melambangkn tahap pemikiran mereka yg cetek...jenis malas nk fikir main ikut n percaya je apa kata pemimpin mereka...mcm dah xde modal tak habis2 nak kenen ke DS Rosmah...apa le punya bangang nya pencacai2 PR (Perosak Rakyat) ni buta mata dan hati...saya dulu atas pagar juga tapi setelah selalu mengikuti blok RBF ni baru le saya tersedar dari lamunan...TQ bro RBF,saya sokong Umno sb dah xde party lain lg yg relevan spt Umno.

Anonymous said...

Semoga penyokong pr buka mata

Tanduk Dua said...

Salam,

Ini adalah kali pertama saya membuat komen dalam RBF Online.

Saya tertarik dgn usaha tuan & rakan2. Tahniah diucapkan atas usaha tuan.
Eksperimen yang tuan lakukan menjadi bukti kepada analisis tuan tentang SENI Politik.

Ini adalah cara yang bijaksana. Walaupun berhadapan dgn risiko kepercayaan, tuan tetap teruskan.

Saya rasa ini adalah analisis yang sangat baik dimana keputusan eksperimen dijadikan sebagai bukti.

Saya menyokong usaha tuan & rakan2.

Terima kasih.

Anonymous said...

saya gadis atas pagar dan tak berparti politik..atas dasar kedaulatan agama islam, keamanan dlm negara,kesetiaan pada raja dan pemimpin,kemakmuran sesama masyarakat
akan mengundi untuk Barisan Nasional/UMNO pada PRU13 INI.

DOA dan HARAPAN saya agar ORANG2 UMNO Dan PAS BERSATULAh demi mengangkat martabat/maruah agama islam dari dipijak2 pihak PKR<DAP<MCA.

maaf cakap..kalau DAtin Seri Rosmah menutup aurat dgn sempurna..saya yakin puak2 sana tak berani dah sentuh pasal Datin Seri...dh kering idea...asyik2 modal itu aje yg diguna.

irdeena

Anonymous said...

syabas......
kasi melingkup itu P..orno R..egime.

Anonymous said...

Taktik Anwar ni sebenarnya sudah lama diketahui..tapi masih ramai lagi yang tak tahu dan terus tertipu..mungkin dengan apa yang RBF lakukan itu dapat menolong mereka yang tertipu ini memahami apa yang sebenarnya Anwar ingin lakukan..

Anonymous said...

artikel yang pada saya terbaik dari penulis. Penulis telah benar benar BERJAYA didalam melakukan xperimen. terbukalah minda dan dapat dipelajari dari xperimen saudara itu bahawa SIMPATI amat memainkan peranan dalam melonjakkan semangat seseorang.

saya maafkan saudara setelah membaca setiap perkataan yang saudara utarakan.

sememangnyalah pada peringkat awal saya memikirkan perkara tersebut benar benar berlaku dan secara jujur saya beranggapan pehak disebelah sana yang melakukan angkara.

terima kasih juga kepada saudara yang begitu jujur dan ikhlas didalam menyusunkan kata.

selamat berjuang dan kami akan sentiasa bersama saudara.

Aliffnajmi said...

Tulisan yg baik.
No worries RBF, kami tetap bersama anda. Begitu juga Allah akan tetap bersama org yg benar.

Pakcu Rantau Panjang said...

Satu eksperimen yang benar-benar meruncing....dan helah musuh lebih dari itu.......

Anonymous said...

mana nak cari maklumat/blog entry menjelaskan gambar budak2 kencing gambar/kain rentang pemimpin pas. tq..

zopinion said...

Artikel yang bagus... reverse saiko ni yes memang mainan game politik dan kita perlu pandai dgn strategi yang digunakan.... jangan tertangkap dgn bukti akan makan diri...
untuk game dari belah pembangkang, ia hanya perlu di beri ruang dan masa, dan pihak kita harus rancak mencari bukti penipuan dan diSEBARKAN. Semakin banyak game reverse saiko pembangkang terbukti, semakinlah rakyat meluat.

Yang gua PALING RISAU sebanarnya adalah isu gunting dalam lipatan, musuh dalam selimut, jarum dalam tepung... kalau faham lah apa yg gua cuba maksudkan adalah SABOTAJ dari dalam sendiri apabila Calon yg di pilih bertanding tidak mendapat sokongan UMNO tempatan....
Ini adalah masaalah yg kita harus fikirkan CARA utk mengatasinya.. THIS IS CRITICAL for PRU 13

Wassalam Braders...
wubra.blogspot.com

Anonymous said...

Ompa Gangnam stail

Bomo Siam said...

RBF...!

Mungkin sdr berjaya buktikan akan peningkatan respon yg bertambah terhadap sdr, tapi sdr mengaku ianya adalah pembohongan dari sdr sendiri. Anwar tak PERNAH mengaku...!

Kesannya berbeza ! Lagi pun sdr dikenali seorang penyokong UMNU yg segalanya amat dicurigai kini.

Pd aku...ini seni bunuh diri namanya!

UMNU yg terima akibatnya...!!!

Anonymous said...

bomo dah meroyan..ternyata lebih ramai yang ingin membaca setelah rbf menggunakan tajuk beliau di pukul.ini bukti taktik beliau berjaya.malah inilah juga taktik yg selalo digunakn pakatan rakyat.lagi satu saya nak tanya apa kaitan umno dan perkasa?perkasa adalah ngo yang berasingan dan cuma mesra dan menyokong parti umno.dlam perkasa juga ada ahli2 parti lain...