Monday, October 22, 2012

Hebatnya Bola Sepak Kelantan Yang Diterajui Pemimpin BN Begitulah Hebatnya Kelantan Jika Diterajui BN

Sebelum tahun 2007 sejarah terbaik bola sepak Kelantan dalam pertandingan Piala Malaysia adalah Naib Juara pada tahun pada tahun 1955 dan 1970. 

Selepas era 70an hingga 2007 pula pencapaian terbaik adalah juara liga perdana (divisyen 2) pada tahun 1993 dan 2000.

Diringkaskan cerita, Kelantan bukanlah sebuah pasukan bola sepak yang baik di Malaysia sebelum tahun 2007. Bola sepak mereka tidak ke mana.

Namun lanskap bola sepak Kelantan telah berubah pada tahun 2007 setelah kemasukkan pemimpin politik otai, Tan Sri Annuar Musa untuk menerajui KAFA. 

Sebagai seorang pemimpin yang berpengalaman Tan Sri Annuar telah menyediakan beberapa rancangan jangka pendek dan rancangan jangka panjang untuk beliau membawa bola sepak Kelantan ke persada kejayaan. 


Sentuhan pertama Annuar Musa berjaya meletakkan Kelantan di tempat ketiga dalam liga perdana musim 2007/2008.

Bermula dari situ bola sepak Kelantan tidak lagi berundur ke belakang. Ketekunan dan kesungguhan Annuar Musa telah menjadikan bola sepak sebagai satu fenomena baru di Kelantan. 

Jika dulu siapa yang nak pakai jersi pasukan Kelantan ? Tetapi selepas sentuhan Annuar Musa jersi pasukan Kelantan seolah-olah sudah menjadi pakaian rasmi orang-orang Kelantan tidak kira ke mana mereka pergi samada ke pusat membeli belah , majlis kenduri hinggalah ke Masjid. 

Bukan sahaja di Kelantan malah di Kuala Lumpur atau dimana-mana negeri penyokong-penyokong Kelantan dengan penuh bangganya memakai jersi pasukan kesayangan mereka.

Suka tidak suka hakikatnya Annuar Musa telah membawa kemeriahan bukan sahaja kepada bola sepak Kelantan malah telah menghidupkan kembali suasana kemeriahan pertandingan bola sepak di negara kita yang sebelum itu hanya suam-suam kuku hinggakan nak isi penonton separuh stadium pun susah. 

Selepas dua tahun menerajui bola sepak Kelantan Annuar Musa berjaya membawa Kelantan dua kali ke perlawanan akhir pada tahun 2009. Satu untuk perlawanan akhir Piala FA menentang Selangor dan sekali lagi untuk perlawanan akhir Piala Malaysia menentang Negeri Sembilan. 

Walaupun hanya bergelar naib juara namun ianya satu pencapaian yang sangat bagus dalam masa dua tahun selepas beliau menerajui bola sepak Kelantan. Jika dulu mungkin rakyat Kelantan hanya boleh bermimpi untuk melihat pasukan negeri mereka bermain dalam perlawanan akhir di Bukit Jalil, tetapi pada tahun 2009 ia telah menjadi kenyataan.

Juara 2010
Tahun 2010 sekali lagi Kelantan melangkah ke Bukit Jalil untuk untuk perlawanan akhir Piala Malaysia menentang Negeri Sembilan. Akhirnya usaha mereka mencapai kejayaan dan pada tahun 2010 buat pertama kali dalam sejarah bola sepak Kelantan Piala Malaysia berada di bumi Kelantan apabila mereka berjaya menewaskan Negeri Sembilan. 

Jika dulu mungkin rakyat Kelantan hanya bermimpi untuk melihat pasukan mereka menjulang Piala Malaysia di bumi Cik Siti Wan Kembang, tetapi tahun 2010 Annuar Musa berjaya menjadikan mimpi rakyat Kelantan sebagai satu kenyataan. 

Setelah lima tahun menerajui bola sepak Kelantan, hari ini satu perkara yang mungkin tidak pernah diimpikan oleh rakyat Kelantan tiba-tiba menjadi kenyataan apabila tiga piala yang menjadi rebutan pasukan-pasukan bola sepak tanah air kesemuanya berada di bumi Kelantan - Piala Liga, Piala FA dan Piala Malaysia. 

Piala Malaysia di bumi Kelantan - Mimpi jadi kenyataan
Apa yang saya nak sampaikan kepada rakyat Kelantan ialah, seorang pemimpin BN berjaya meletakkan bola sepak Kelantan di persada kejayaan dalam tempoh hanya lima tahun sahaja. Semuanya telah terbukti di depan mata anda sekarang. 

Jika seorang pemimpin BN berjaya membawa kejayaan kepada bola sepak Kelantan dalam tempoh lima tahun, itulah yang boleh dilakukan oleh pemimpin-pemimpin BN jika rakyat Kelantan memberi kepercayaan kepada mereka. Tak payah lama-lama, cuba sepenggal dulu dan anda lihatlah perbezaannya kelak.

Annuar Musa bukan seorang tok guru, bukan seorang ulama , tidak berdoa sehingga menitiskan air mata buaya , tidak bermain dengan ayat Quran serta hadis tetapi beliau berjaya membawa satu kejayaan besar kepada bola sepak Kelantan. 

Kelantan sebuah negeri yang memiliki bermacam-macam kelebihan. Seni budaya, makanan, tanah subur, sungai yang besar, pantai yang cantik dan macam-macam lagi. Tetapi oleh kerana rakyat Kelantan memilih pemimpin yang salah maka segala kelebihan itu menjadi sia-sia.


Untuk menjadi pemimpin bukan hanya bergantung kepada gelaran tok guru , ulama, doa, solat hajat dan ceramah sahaja. Ada semua itu tetapi otak tidak berjalan tiada gunanya. 

Adakah dengan hanya solat sampai hitam dahi, berdoa sampai berbuih mulut dan kering air mata, baca Quran berjuz-juz maka kejayaan akan turun berdetum-detum dari langit ? 

Saya nak bagi satu contoh yang mudah...

Beruk memanjat pokok kelapa banyak terdapat di Kelantan . Tetapi ianya tidak menjadi satu perkara yang pelik atau tarikan pelancong di sana.

Ali Rustam bawa beruk dari Kelantan ke Melaka berduyun-duyun pelancong datang melihat bagaimana kehebatan beruk Malaysia memanjat pokok kelapa. Akhirnya produk Kelantan jadi bahan tarikan pelancong di Melaka. 

Nak uruskan beruk supaya jadi duit pun pemimpin Pas tak boleh fikir.....lagi nak bercakap pasal nak bina lebuh raya, nak bina keretapi peluru ???

Stadium islam yang Pas nak bina apa cerita ? 

Dah dua tahun umum....cerucuk dah pasang ke ? arah kiblat dah tentukan ke ? 

53 comments:

TOKGURU86 said...

Nice articel bro. Rakyat Kelantan mmg bahlul. X reti nilai mana intan mana permata. Digula-gulakan dengan ayat al-quran dan dijamin syurga melalui pentas politik maka rakyat Kelantan pun akur dengan Nik Aziz waima Nik Aziz menipu skalipun.

Anak Kelantan hebat dipersada negara, ttp anak kelantan jugalah yang paling bahlul dlm politik.

Dulu sbelum kelantan hebat dalam arena bola sepak, mana ada org nak bwk bendera PAS masuk stadium. Mana ada org nak pakai baju R dlm stadium. Tapi bila Annuar musa majukan bola Kelantan, ada pihak PAS cuba ambil peluang bwk masuk politik sempit dlm stadium.

Jom tukar BN sepenggal PRU13

Anonymous said...


... RBF, sy pun anak Kelantan..tak kira masa BN atau pun PAS bab kebersihan ni org Kelantan tak peka dan kurang jaga walaupun depan laman rumah sendiri.. naik 'rok'. tak guna ada pantai cantik dan bertukar kerajaan ,kalau sikap org kelantan sendiri tak jaga kebersihan..

Anonymous said...

tengok juga..kedah dulu masa diterajui BN mampu jadi Juara Treble bukan saja treble Juara Double Treble lagi...tapi sejak diterajui PAS 2008 terus jatuh merudum sampai ke liga perdana...huhu...terbukti puak2 PAS ni kerja dia berceramah fitnah sana sini tapi tak tau majukan negeri...hampehh

Dewa Muda said...

Jgn politikkan bola Bro, sebab bola Kelantan jadi hebat di tangan orang UMNO. Kalau pencapaian hari ini adalah usaha lebai2 munafiq PAS, tak der hal punya nak hebohkan satu dunia.

Opssss.........nik aziz pun nak tumpang semangkuk apb beliau "menjanjikan" stadium baru, tetapi budak PASTI pun tahu nik aziz hanya menipu.

Kjee said...

Suka entry ni.

Anonymous said...

dah banyak kali aku havoc kat Tranungkite (forum orang PAS), Kelantan sbnrnya ada potensi nak jadi negeri maju macam Selangor. Dan lebih best lagi, majoriti kat sana orang Melayu Islam yg rajin berniaga. Potensi ekonominya nak berkembang sangat besar. Siapa kata tak import-eksport tak blh berlaku di Kelantan? Thailand, Vietnam, Myanmar, dll. Petronas blh kaya buat bisnes kat sana. Kelantan tak pernah nak ambik peluang buat rakan niaga. RBF pun dah cakap potensi beruk. Batik, kraftangan. Balak, minyak toksah citer la. Bagi BN lah. Kita boleh buktikan (insya'Allah). Orang Kelantan the best! (aku orang Selangor, the best gak heheh)

BOB MALAYA said...

hello bro Dewa Muda..bukan nak politik kan bola..tp pas lebih teruk sampaikan dalam stadium hari itu mcm tempat muktamar pas jerrr..

bro yul said...

yg politikan bola ialah pencacai2 pas,bwk bendera royalti bwk bendera pas...sedangkan yg berusaha naik kan kelantan adalah pemimpin umno tan sri anuar musa dia la bapa pembagunan bola sepak kelantan.....apabila dapat piala ckp berkat pok nik dia punyer doa....aku nk tanya la berapa juta kerajaan negeri d bwh kepimpinan pok nik peruntukan kpd bola sepak kelantan???????jawapan dia x de..yg pok nik dia boleh bg cuti persitiwa jer la....sedangkan negeri2 lain memberi peruntukan kepada bola sepak mereka 5juta utk satu musin...kerajaan pimpinan pok nik mintak 1 juta pon x leg bg....malulah klu nk mengaku bola sepak kelantan naik semata-mata sbb pok nik yg dh nyanyuk tu.....ini fakta bkn auta...

Anonymous said...

Bro RBF...

Wa kalo baca entry bro mst trkesima dgn ayat2 tujahan bro...

Annuar Musa bukan seorang tok guru, bukan seorang ulama , tidak berdoa sehingga menitiskan air mata buaya , tidak bermain dengan ayat Quran serta hadis tetapi beliau berjaya membawa satu kejayaan besar kepada bola sepak Kelantan.
----------------------
TANG AIRMATA BUAYA TU WA XLEH TAHAN....
TAPI MEME BETOL ...KEDAH YG DULU HEBAT PASUKAN BOLA ,KINI MERUDUM KUALITI PERMAINAN...SELANGOR PON SEJAK DI TGN PIIGAY ARR, HANCUS...PP LANGSONG XTERASA BISA NYA LG...

KESIMPULANNYA...KALO PAKATOON YG MNRAJUI NEGARA BKN TAKAT SGL JENIS KEGEMILANGAN SUKAN HANCUR TAPI NEGARA PON BOLE HANCUR..

Anonymous said...

Bro yul...jangan jadi bodoh lah..jika tidak kerana berkat doa tok guru kelantan tidak akan jadi juara..walaupun sehebat mana pun kelantan main

insan biasa said...

oit anon 1:06..kenapa engkau taksub sangat dengan tok guru..tok guru bukan ada apa pun..munusia sesat adalah..apa sumbangan dia dalam pembangunan bola kelantan..hampeh satu pun tak ada..memyesatkan org adalah

badjojoblue said...

Entry terbaik... diharapkan byk rakyat@anak kelantan baca artikel ni.. bukan utk sesapa tapi utk dorg juga...

Anonymous said...

anak musa(anuar musa) telah menjadikan mimpi rakyat kelantan bukan sekadar mimpi tp mimpi yang betul-betul menjadi kenyataan untuk rakyat kelantan...tp anak musa(husam musa)menjadikan mimpi rakyat kelantan hanya skadar mimpi kosong dan angan-angan mat jenin..

DON MELAYU said...

terbaik bro..!!yg ni xpe lagi bro,masalah nya kan bro pemimpin PAS kelantan yg lebih2,mcm mereka plak yg majukan bola sepak kelantan..dulu aku ingat lagi masa first tiem kelantan dpat masuk final yg lwan dgn selangor uh,lepas jer tamat prlawanan,esoknya trus NIk Aziz ckp nak buat stadium baru,itu xpe lagi..xckp dgn tu,yg trbaru ni nak buat Bandar The Red Warrior plak kat p.puteh...tp ksdhnyya..last2 sekali KAFA jgk yg trpksa buat stadium mmkirkan stadium lama kelantan tak dpat mnampung jmlah penonton,stadium lama tupun kerajaan BN yg buat,bkn kerajaan PAS..semalam masa mrsmikan majli 22 tahun mmbgun brsama islam nik aziz ckp tahniah,hadiah yg brmkna smpena ulagthun mmbgun bersama islam.....apa kes????????hidung tak mancung,pipi tersorong2...

alahai PAS,,murahnya cara ko berpolitik..!!

bro yul said...

anon 1;06pm;berkat doa tok guru ko tahi kucing...sbb berkat doa tok guru ko tu la isu air d kelantan x selesai sampai hari nie jenayah ragut, rogol masih berleluasa pil kuda,ubat batuk x pyg ckp la penuh..berkat doa tok guru ko tu la sampaikan kelantan tercipta sejarah dunia tempat pertama dlm dunia wujud nyer kes lelaki kelantan meliwat kambing biri biri...ini smua sbb berkat doa tok guru ko yg dh nyanyuk tu la....waakakakakakakkakkakakaka....anon 1;o6 yg bebal dan bodoh tahap gabang.....

mat jenin said...

oit anon 1:06 pok nik ajis ko pun dah nyanyuk dan sesat..doa nik ajis tu doa untuk tuhan sesat je...

Anonymous said...

Seperti selalu... I like! Like lebih sket sebab nama ketua menteri negeri saya dijadikan contoh dalam membangunkan Melaka sebagai pusat pelancongan. Juga nak disebutkan ramai sungguh orang Kelantan di Melaka, rata-rata mengaku Kelantan tak maju macam Melaka yang menbangun tanpa hasil bumi ala-ala Singapura..

Anonymous said...

tapi aku lagi kesian kat pasukan bola negeri umno..duit disalurkan direnbat oleh pemimpin umno yg bodoh psl bola..smpai pemain x dibayar gaji..mana ada negeri umno yg hebat dlm bola?...bila dh rasuah menjadi rukun dlm umno mcm ni la..

kakbedah said...

Berkat sangatlah doa tu...Tu lah sebab lebuhraya x siap2 lg dr dulu lg

Anonymous said...

islam tak menyuruh umatnya hanya berdoa...islam suruh umatnye berusaha ,berdoa dan bertawakkal..tak kira siapa pun yg berdoa aslakn di samping usaha yg kuat insyallah boleh berjaya..jgn terlampau taksub pada manusia kerana manusia akan mati...

kakbedah said...

Ko tau sangat ke pasal bola nie

kelly eng said...

apa lah bodoh sgt org kelantan ni sukan dgn politik pun tak tau nak beza kan...sukan sukan lah politik politik lah buat apa nak bwk bendera pas g tgk bola potong stim je lah...

pas dajjal said...

anon 1.57 apa ko bodoh sgt apa kena mengena negeri pas or umno napa kat kelantan tu nik ajis yg ajar drg main bola ke sial???padahal pemain2 kelantan pun bkn takat dr kelantan je dari kl ada perak ada mcm2 ada lah

Anonymous said...

"Adakah dengan hanya solat sampai hitam dahi, berdoa sampai berbuih mulut dan kering air mata, baca Quran berjuz-juz maka kejayaan akan turun berdetum-detum dari langit ? "

terus terang aku katakan,x perlu la berdentum sampai bagi contoh2 mcm ni RBF..
saya paham niat anda,tp disebabkan hal seperti bola sepak anda seolah merendah2kan org ilmuan..

percayalah,konsep org beriman adalah wasatiyah.mereka tidak berlebihan dalam hal dunia,masa yg sama tidak mengabaikan hal akhirat.

mungkin annuar musa diterima dari segi pentadbiran bola sepak,dari segi politik??ia jauh berbeza.

jika bola sepak menjadi ukuran kejayaan sesebuah negeri,bagaimana pula dgn melaka?kuala lumpur?johor?

pasukan2 ini semuanya pernah mencapai kemuncak satu ketika dahulu,tp kini???salah kerajaan negeri jugak??


ingatlah RBF,jika satu hari nanti anda dilanda musibah,pasti anda juga akan mencari 'org berdahi hitam,yg baca berjuz2 Al Quran,org yg berbuih mulut berdoa untuk membantu anda.

sekian pendapat dr.saya

-Warga Shah Alam-


sotong sempoi said...

ooohhhh berkat doa nik ajis...aku ingatkan power sbb minum air kaki nik ajis sbb tu drg menag bola ari tu....

Anonymous said...

tok guru kome tu dah nak mati napa lah kome nak ckp pasal dia lg....dia tu ptt ddk rumah baca yasiin tgg masa nk mati je

Anonymous said...

haha.btol2. bola bwh pas xleh maju. tp negeri lain yg bwh bn dh trebel ke? tganu ape cer? hhahaha.yg klntan nmpak.ni yg kutuk2 ni, negeri pak hang penah trebel ke.sape otak sempit ni.
biar dpt 500. jnji bebal selamanya.

Anonymous said...

tp negeri lain yg bwh bn dh trebel ke?
_______________________________
selangor dl 2005 dh treble la mase tu zaman bn...xyah nk heboh la..kafa sekarang teraju nye pemimpin2 umno..negeri je pas yg pegang..

Anonymous said...

artikel akal x kembang.

Anonymous said...

suruh la tok guru kau berdoa utk kedah pulak. aku nak tgk blh naik ke tak ke liga super..

Anonymous said...

cuba doa dapat kan air bersih. satu saja aku mintak dari pukimak nik aziz tu. cuba la doa mintak air bersih. tak payah satu kelantan, jajahah kota bahru dah le.

Nadia Nazira said...

PAS bina lebuh raya guna mulut je...nak harapkan PAS bina, sampai kiamat pun tak ada la brooo... kah kah kah..

Anonymous said...

LOrgghhhh...

Kalo doa n ajis mustajab ...xyah la korg penganut PAS tadah TIN MELO lagi...

Suruh jer n ajis berdoa jadikan Kelantan negeri/a termaju di donia ini......

Pejam mata nampakla MAJU n GAH...

Anonymous said...

Bro RBF, jangan lah menghina hamPAS bro. Kesian dorang.heeee tapi apa yang lu tulis tu memang 100 betul. nak harap hamPAS menerajui team bola Kelantan,,hmmmmmm jadi kelab macam tandas kat mesjid dorang jer la. kotor, busuk,,macam ahli2 dia jugak yang berjubah bau belacan tu.so ore kelate, mu pikr la sendrir..kalau nak maju, kaya,,TUKAR..hamPAS you all send to dustbin

Anonymous said...

Nak tergelak tgk kereta2 pengokong Kelantan yg ada pacak bendera Kelantan dan PAS berlegar2 kt jln2 raya sekitar shah alam. Derang ingat Annuar Musa tu anak buah N ajis kot? Tak malu betul.

Anonymous said...

Bro RBF

Syyyyssss....bro jangan cakap dengan orang Kelantan pasal benda ni semua. Jangan ajar mereka, benda ni rahsia. Biarlah mereka terus minum air selipar Nikajis jadi bodoh bangang. Bagi can negeri lain ambil beruk, ambil minyak, supply mesin air telaga dan macam2 lagilah.

Lagipun bro, orang Kelantan dan 22 tahun sanggup ditipu. Kalau mereka kena tipu lagi 20 tahun pun tak jadi hal punya.

Anonymous said...

Dah UMNO kelantan hebat.. sebab tu sentuh sikit menjadi..

Cuba bagi BN memerintah Kelantan sepenggal.. Bukan saja bola, kerja pun banyak..

Apapasal tahun 2003 Tok Pa nak bawa masuk kilang pemasangan aksesori Proton di Jeli, nik aziz tak luluskan?

Kita nak tengok cara pengurusan..berjaya atau tidak, kalau sejak 20 tahun macam tu aje.. pepatah arab kata, kalau hari ni lebih buruk dari kelmarin..maknanya bodoh.

Sebab tu lah keluar kenyataan.. ALIM SAHAJA TAK CUKUP,

Orang alim kena buat kerja dia, bagi lah pengurusan kepada yang layak. Orang alim boleh jadi orang yang menegur dalam satu2 hal jika tidak kena dengan caranya.

Masalahnya, nik aziz terus 'dipaksarela' sambung jadi MB.. Sebabnya hanyalah satu:

HANYA NIK AZIZ SAHAJA YANG BOLEH MENYAMBUNG PERIUK NASI YB YB PAS

kalau nik aziz berundur, saya jamin..pas juga turut berundur.

Nik aziz tidak tinggal anak buah yg boleh diharap. Husam - semakin hancur denga NGOR-nya. Duit banyak habis di sini.

Pendek kata:
Kedah dapat juara Double = bawah BN
Kelantan = 3 kejuaraan (Pengurusan dibawah orang BN).
Time menang, pas bagi la serial dua.. time susah, puas KAFA merayu.. ada dapat ada tidak.

Rakyat pun dah bosan...

bak kata orang kampung.. 'umno lah yang tolong buat dan sudahkan'.
(tak habis/sudah dengan umno jugak)

kaorang ingat kalau nik aziz turun tahkta pas dia tak boleh berceramah ugama dan buat kerja ugamanya ke? Sebenaranya boleh dan mungkin banyak masa lagi.. tapi YB PAS takut. "Kami takut oooo, tok guru turun, sapa nak sambung rezeki kami".

Hahahaha..

Makdo Kioh

Anonymous said...

ramai ibu bapa berdoa agar anak mereke berjaya namun tak juga berjaya sebab anak itu sendiri dan yang mendoakannya juga tak berusaha. dalam bab bola juga, kalau pemainnya malas tak dengar cakap pemimpin dan pengurus bola dan coach bola mereka, bole menang?

Anonymous said...

Entah2 kelantan menang sb berkat DOA mak ayah,isteri,anak2 pemain bola kelantan...
Selain usaha!

Anonymous said...

Ramai org Kelantan kat Cheras ni kata duit bantuan kerajaan pusat beri mereka aambil tapi bab undi tetap untuk PAS kerana dijanjikan syurga dan NERAKA kalau undi UMNO.

Tengoklah PRU13 nanti.

mawar hitam said...

mmg betul pun.. kelantan hanya akan maju kalau dan jikalau BN yg memerintah.. dan itu sudah pasti.. sbb klu si pembangkang tu apa yg depa buat??? harapkan ckp je pandai tp zero je buat apa!!

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

Daddy Cool said...

dalam Al-Quran ada mengatakan'Allah tak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka berusaha utk mengubahnya'..

kpd pencacai2 PAS yg bodoh lagi bebal..klau setakat doa dan sentiasa mghrap kpd ALLAH tnpa kita berusaha nescya sia2 shj..kita kena berusaha utk,lepas tu baru berdoa dan bertawakal pda ALLAH nescaya ALLAH akn mnolong kita dan janji ALLAH itu benar..xkn tok guru kau xjr kot bnda ni???

Anonymous said...

salam bro RBF..saya pernah dengar dahulu masa Tan Sri Anuar Musa baru sahaja mengambil alih pucuk pimpinan KAFA,beliau ada minta bantuan kewangan utk memajukan bola sepak kelantan dari kerajaan negeri. Tetapi apa yg beliau dapat hanyalah sekeping cek yg bernilai RM50!kalau cerita ini betul itu merupakan satu penghinaan kepada KAFA,TSAM sendiri,penyokong2 TRW dan tentunya UMNO..harap bro RBF dapat selidik dan sahkan perkara ini..TQ

Anonymous said...

yang bahlul rbf politikkan sukan,kalau benarlah pemimpin bn hebat begitu,ok kita terimalah kelantan begitu...
tapi bagaimana melaka dari dulu sampai sekarang di bawah pemimpin bn tak menang apa pun, jadi bengonglah maksudnya tu...begitu juga sarawak, sabah, negeri sembilan...di bawah sapa bukan bn ke???

Anonymous said...

ANUM 1.06 AKU PUN ORANG KELATE TAPI PADA AKU LA POK NIK TAK DOK NILAI SATU SEN PUN BUAT RAKYAT DAN UMMAH MALAHAN IA UMPAMA TUNGGUL KAYU MATI TIADA FUNGSI APA-APA.....TAK RETI GAPO SATU ATAU LEBIH TEPAT LAGI DIA NI BODOH SOMBONG DAN DITIMPA [PERASAN YANG AMAT SANGAT.......YANG DIA TAHU HANYA BERCERAMAH DAN MENGATA HUDOH KAT ORABNG ULAMA JKENIS APA NI ? YANG DIA TAHU BERDOA JAHAT UNTUK MEMNITA BENDA BUROK KAT ORANG LAIN.....TU SAJA KERJA SEORANG MENTERI BESAR.....AKU MALU DAN KESAL ADA MB SETERUK NI....MENTERI BESAR OIRANG LAIN DOK PIKIR NAK MAJUKAN RAKYAT DAN NEGERI MASING-MASING...TAPI DIA NI TAK SERUPA MB LAIN......MB LAIN BERCAKAP GUNA AKAL DAN OTAK TAPI DIA NI GUNA KEPALA LUTUT.........yang benar ABE MAT TANAH MERAH.....tulung jawab orang pas sekelian aku nak dengar.

Anonymous said...

perghh pedih.. steady la RBF! kalau tak terasa gak tak tau la org2 klate

CIFUT said...

Anon 12:13 AM.... bukan bermaksud nak politikkan sukan, tp sekurang2nya melaka, sarawak dan sabah takde patung budha terbesar diasia tenggara. Opss, mcm larik tajuk pulak... maaf, sy tak bermaksud nak politikkan patung2 tersebut. Hik, hik, hik.

Anonymous said...

Hiduppp patung tok cha buddhaaaaa......

mohd akhmar Mukhlisin said...

ukuran maju dg bola..otak letak kt lutut agaknya...hee

Anonymous said...

Salam, saya doa yang menghina para ulama yang berjuang demi agama akan terima balasan Allah secepat mungkin. Amin Ya Rabbal Alamin... ketiadaan hiburan seperti konsert atau wayang mendesak pemuda dan pemudi mencari hiburan yang lain seperti bola.... semoga penulis blog ini tidak mempolitikan semua perkara yang boleh mencetus perbalahan antara umat islam... jika tidak, biar Tuhan yang tentukan.

Anonymous said...

Opps, rasenya BN pgng bnyk negri... tp nape xdpt lwn n mju mcm kelantan... ke sbb BN nie xde modal lain dh drpd fitnah n kutuk mcm2 nie.

Anonymous said...

malaysia pun bn pegeng kan?? patut la bolasepak kita maju...spain pun tkt dgn malaysia..juara piala dunia 40 kali