Saturday, November 17, 2012

Nik Aziz Mahu Ucapan Haji Hadi Dijadikan Khutbah Jumaat


Dipetik dari Antara Pos

KOTA BHARU: Tiada perbezaan di antara khutbah Jumaat dan ucapan politik, kata Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Justeru, beliau mencadangkan agar ucapan dasar presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada perasmian Muktamar Tahunan PAS ke-58 dijadikan khutbah Jumaat.

"Khutbah Jumaat dan ucapan politik sama sahaja. Saya mencadangkan supaya ucapan dasar presiden, Abdul Hadi Awang dijadikan khutbah Jumaat.

“Kita pakat-pakat pilih ayat, buat khutbah Jumaat..," kata Menteri Besar Kelantan itu di dalam ucapannya pada 'Himpunan Kebangkitan Rakyat' di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV malam tadi.

Merujuk kepada pemerintahan Nabi Muhammad SAW, Nik Aziz menjelaskan bahawa syiar Islam telah terbukti mampu berkembang melalui politik.

Selain itu, beliau berharap agar umat Islam sendiri lebih menghayati agama Islam supaya secara tidak langsung golongan bukan Islam akan mendapat gambaran sebenar mengenai Islam.

"Islam tidak boleh bergerak tanpa politik, sebab tu Nabi tinggalkan Mekah untuk ke Madinah.

"Mudah-mudahan orang Islam kembali kepada Islam, dan orang bukan Islam sedar, apa itu Islam," ujar beliau di hadapan hampir 30,000 penyokong.

Pemimpin-pemimpin lain yang hadir malam tadi adalah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Pada September lalu, Jabatan Agama Islam Kedah (JAIK) dikejutkan apabila mengeluarkan kenyataan membenarkan khatib membaca khutbah Jumaat berunsur politik selagi ia tidak lari dari landasan ajaran Islam.

Pengarahnya, Datuk Noh Dahya berkata, khatib dibenarkan berbuat demikian selagi ia tidak tersasar dari agama Islam.

Walau bagaimanapun jelas beliau, sekiranya imam yang dilantik membuat kesalahan membaca teks khutbah berunsur politik melampau, mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib.

Malah turut dikesan beberapa masjid di negeri itu turut mengambil pendekatan sama menyampaikan khutbah Jumaat yang memuatkan unsur politik.

..................................................................................................................................

RBF: Hi....hi...hi....nampaknya sifat gelojoh dan dendam kesumat yang menjadi amalan syaitan tertanam tebal dalam jiwa Pas. Punyalah tak sabar mereka nak balun Umno, perenggan ke tiga ucapan dasar Haji Hadi semalam yang Nik Aziz nak jadikan khutbah jumaat , dah balun Umno. Itulah bukti kehebatan Umno. Kalau selama ini Pas asyik berkata Umno dan nak mampus, Umno dah tak mendapat sokongan ternyata itu hanya mainan bibir mulut sahaja. Umno masih hebat dan berbisa dan mereka masih menggeruni Umno. Kalau Umno tak hebat tak kan presiden mereka buka sahaja mulut, atau baru masuk gear satu dah balun Umno ?

Lihat di sini ucapan presiden Pas yang saya maksudkan.

Berikut pula antara kandungan ucapan Haji Hadi semalam yang Nik Aziz nak jadikan khutbah jumaat.....

Hadirin dan hadirat sekelian,


ARAHAN KEPADA AHLI DAN PIMPINAN PAS

Marilah dengan fikiran yang terbuka, penuh keazaman, berbekalkan keimanan kepada ALLAH dan janjinya dunia-akhirat, keyakinan kita kepada perjuangan kita ini, maka saya ingin membuat pengarahan berikut kepada semua perwakilan yang ada pada hari ini:

1. Saya mengarahkan kepada semua petugas, ahli dan pimpinan Pas untuk sentiasa menggenggam matlamat perjuangan untuk Islam, memurnikan fikrah perjuangan, tidak leka, tidak melaksanakan perkara yang merugikan perjuangan, seterusnya tidak mencelarukan fikrah dengan urusan yang tidak penting.

2. Saya mengarahkan agar semua jentera parti : dewan - dewan, lajnah, negeri untuk menumpukan perhatian kepada kerja pilihanraya, dengan ikrar untuk mempertahankan negeri yang ditadbir menerusi muafakat Pakatan Rakyat, dan seterusnya melebarkan ke negeri lain, hinggalah ke pemerintahan Pusat.

3. Saya menyeru kepada semua Kerajaan negeri di bawah Pas bersama Pakatan Rakyat - menggunakan masa yang tinggal ini untuk menyelesaikan urusan rakyat, teruskan kerja kebajikan; tanpa meninggalkan gerakerja parti hingga ke peringkat bawah dalam masyarakat.

4. Saya mengarahkan kepada semua pihak dalam parti, supaya berada di tahap bersiap-siaga yang paling tinggi untuk menghadapi PRU13 – di mana kita akan berdepan dengan mainan nakal serta provokasi media dan BN yang terus menerus melaga-lagakan pimpinan PAS ke tahap yang tidak dapat kita bayangkan, akan terus memporak-perandakan Pas dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat sebagai langkah untuk melemahkan saf dan semangat kita. Jangan mundur, jangan terkeliru. Dengarlah panduan dan kenyataan rasmi yang diberikan oleh pimpinan tertinggi dari masa ke semasa. Semua pihak dalam parti perlulah mengelakkan diri dari melakukan kesilapan yang meremehkan kita di hadapan rakyat.

5. Saya mengarahkan kepada semua pihak dalam parti supaya melaksanakan tugas pilihanraya masing-masing dengan penuh hikmah, mengajak rakyat untuk berubah - bukan memusuhi rakyat, bertemu, bercakap dan menulislah dengan bahasa yang difahami oleh mereka, semuanya dengan penuh keikhlasan untuk mendapat keredhaan ALLAH SWT.

6. Saya mengarahkan kepada semua saf kepimpinan dan ahli, marilah sama-sama kita mengeratkan ukhuwwah sesama kita, dan terus memperkukuhkan hubungan hablun minallah semua petugas dan ahli Pas sebagai senjata yang akan menguatkan semangat berjuang, tidak mundur, dan memohon pertolongan dari ALLAH SWT serta bertawakkal kepada Nya. Suasana menghadapi pilihanraya janganlah menjadi penghalang kepada memperbanyakkan amal ibadat, solat, puasa sunat, bermunajat yang akan menjadi benteng dalam perjuangan kita ini kerana kemenangan Islam adalah kurniaan ALLAH SWT.

7. Marilah pada hari ini, kita sama-sama memahami tema muktamar kali ini, serta menyusun gerakerja dan strateginya nanti dalam semangat tema muktamar NEGARA BERKEBAJIKAN TERAS.

16 comments:

Anonymous said...

Sudah-sudah lah menggunakan agama Islam untuk kepentingan politik...khutbah jumaat pun nak guna untuk kempen politik..ingatlah yg sembahyang itu datang dengan niat untuk beribadat kepada Allah swt. Bukan nak dengar ceramah politik. Silap-silap rukun jumaat mungkin tak sempurna jika khutbah pun dah tak betul tujuannya. Akhirnya sembahyang jumaat entah kemana, politik kebencian yg tersemai dalam hati.

Anonymous said...

Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

Anonymous said...

Bro,
Byk lauk kali ini. Posting satu demi satu. Lauk besar lama sikit sebelum posting lauk baru.
TQ

xomega said...

Kemenangan Islam kurniaan Allah SWT itu adalah pasti, kekalahan pas sama jua kurniaan Allah SWT.

Anonymous said...

PAS kelihatan amat terdesak sekali. Apa juga yang mereka cuba lakukan untuk menutup kelemahan mereka ternyata memakan diri sendiri. Zaman PAS untuk mengelirukan ahli2 mereka dengan menggunakan 'Islam' ternyata semakin ditolak diatas kesedaran bahawa PAS hanyalah parti politik yang mengejar dunia. Tidak ada beza anatara PAS dengan parti poltik lain yang bermatlamat untuk berkuasa. Malah PAS hari ini dilihat sebagai parti pak turut yang dipimpin oleh pemimpin2 yang lemah, tidak ada kredibiliti, tidak cerdik dan sanggup menjadi 'khadam' kepada oarang lain khasnya DAP.

Apa lagi yang tinggal pada PAS sekarang? Ahli2 PAS harus mengakui bahawa parti mereka amat lemah hari ini dan kelemahan itu disebabkan kepimpinan dan pemimpin yang lemah. Wallahualam.


mtk

Anonymous said...

PAS = SYAITAN...

Nak sgt bersahabat dgn syaitan , prangai syaitan dah menular dlm diri penganut dan perjuangan PAS..

Anonymous said...

pAS naik pon kerana dok balun umno selama 58 tahun...kalau umnoo pupus lagu mana la gamoknya...

Anonymous said...

Mari lah kita berdoa :

" Ya Allah. Kami mohon kepada mu. Jangan lah kau hancur kan Pas dan jangan lah kau hancur kan Umno. Sebaliknya kau satu kan lah hati2 mereka pemimpin kedua2 parti itu agar sama2 berjuang untuk menegakkan agama mu. Ya Allah. Kau tanam lah perasaan berkasih sayang sesama islam di antara pengikut Pas dengan pengikut Umno. Ya Allah sesungguhnya mereka pengikut Pas dan pengikut Umno adalah hamba mu yang taat kepada segala perintah mu "

" Ya Allah, jika pemimpin kedua2 parti Pas dan Umno itu telah tersesat daripada landasan mu, maka kau bawa lah mereka balik ke landasan yang kau redai. Ya Allah kau buka lah hati dan fikiran Tokguru Nik Aziz dan Tuan Guru Hadi Awang. Ya Allah kau buka lah hati dan fikiran Datok Seri Najib dan Tan Sri Muhyidin. Agar masuk ke dalam diri mereka itu perasaan berkasih sayang sesama islam dan sesama melayu. Ya Allah kau buangkan perasaan benci membenci dan berhasad dengki dalam diri mereka berempat. Kau sucikan hati2 mereka dengan cahaya keimanan kepada mu dan kau nyahkan raja2 syaitan yang cuba menguasai mereka "

" Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim. Hamba dengan ikhlas dan suci hati mohon kau batalkan dan kau tolak lah doa mereka2 yang bersembahyang hajat di Kota Baru Kelantan kerana doa mereka itu tidak membawa kebaikan dan kebajikan kepada agama mu, kepada kami hamba2 mu dan kepada negara kami Malaysia ini. Mereka berdoa pada mu bukan kerana menyahut seruan keimanan tetapi mereka berdoa kerana mendengar bisikan syaitan yang tidak mahu umat islam bersatu hati mempertahankan agama mu "

" Akhir sekali Ya Allah, bantu lah kami agar bangsa kami ini terus memegang teraju pemerintahan di negara ini atas nawaitu kami untuk melihat Pas dan Umno sama2 menjaga kesucian agama mu "

Ameeennnn ....

Bila anda baca doa saya ini, bermakna anda sama2 turut berdoa dan menyimpan harapan seperti yang saya harapkan.

Ahli Pas 1956

kakbedah said...

nik aziz n hadi awang terang2 bukannya ulamak atau ustaz pun, kalau di ikutkan ilmu ngan pengalaman mmg dua ekor makyeh ni x layak jadi ustaz pun..tp camna la penyokong2 dia leh taksub ngan dua ekor makyeh nih... sedangkan nabi sendiri pun cukup sayang dgn umat islam..
pa la nk jadi ngan org2 pas ni.. Allah s.w.t maha mengetahui ke atas setiap perbuatan hamba2Nya..

pas dajjal said...

tak tau nak cakap macam mana bro.. semakin jauh terpasong gamaknya PAS ni..ajaran pluralismen yang dianuti.. puak yahudi DAP dok sakan tepuk tangan...

kelly engku said...

NIK AZIZ,HJ HADI,HARON DIN DAN KEPIMPINAN PAS ADA LAH SYAITAN YANG NYATA. MEREKA BINATANG POLITIK YG TAK TAHU BERSYUKOR. MEREKA LEBIH HINA DARI KAFIR. ZALIM TAPI HIDUP PENUH KEMEWAHAN, KERETA MEWAH, RUMAH MEWAH ...

maria lando said...

Allah tak redha perjuangan Pas yg lebih kepada SAKIT HATI DAN DENGKI ! Pas lupa yg orang lain juga berdoa minta perlindungan...Pas lupa yg Allah maha Pengasih lagi maha Penyayang.

adik 80 said...

Seorang bekas ahli seumur hidup PAS, Zainon Ismail atau lebih dikenali dengan nama pena sebagai CN Al-Afghani mendedahkan PAS telah menandatangani satu perjanjian sulit dengan DAP dan PKR untuk menggugurkan perjuangan hudud dan Negara Islam.
Menurutnya, perjanjian sulit itu ditandatangani pada 18 Disember 2009 di antara Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
“Kita ini ditipu oleh pimpinan. Kalau baca dalam buku saya ini, ada saya sebut, persefahaman pada 18 Disember 2009 telah disebut dan ditandatangani oleh tiga orang pemimpin.
“PAS oleh Tuan Guru Haji Hadi, PKR oleh penasihat dia, dan DAP oleh Lim Kit Siang.
“Apa yang ditandatangani, di antara kandungannya, apabila PR berkuasa di Putrajaya, pemerintahan ini tidak akan menyentuh tentang hudud dan Negara Islam,”dedahnya dalam Wacana Mengembalikan Pas ke Landasan Asal, 11 November.

mira edora said...

Aku mmg dah lama muak dgn org pas ni. Ulama ape bende kalau mendoakan kehancuran sesama Islam. Aku kenal nik aziz sejak aku kecil lg. Dulu dia x riak mcm skg ni. Ye lah aku rasa kuasa mmg boleh mengubah manusia walau serban sepuluh kilo atas kepala. Malu rasanya mempunyai org2 yg dikatakan mempunyai pengetahuan agama yg tinggi tapi perangai mcm budak2.

kakbedah said...

Pemimpin2 PAS dan pengikut fanatik mereka adalah org2 yg kufur nikmat.Masing2 hidup senang-lenang bergerak ke seluruh negara dan luar negara dgn hidup mewah tetapi mengaku dizalimi.Bukankah berbohong namanya? Taubatlah Hj Hadi dan Nik Ajis serta pengikut2 sesatnya.Nanti Allah tarik balik semua nikmat yg diberiNya kpd kamu semua.Malaysia ini memang dibangunkan oleh UMNO dgn izin Allah.

Anonymous said...

Sape lah kita ni kalau nak di bandingkan dengan orang keturunan Arab. Mereka lebih tahu daripada kita. Oleh itu renong-renongkanlah ape yang di katakan oleh:

Wakil Majlis Fatwa Masjidilharam, Sheikh Sulaiman Saloomi, menyifatkan sesaorang yang berilmu mengunakan agama sebagai propaganda politik adalah suatu kejahilan, kebodohan dan kesesatan.

Ape, Pok Nik dan Haji Hadi ni rasa lebih teror ke ilmu nya daripada orang arab di atas tu.