Wednesday, December 5, 2012

Mengapa Tiba-Tiba Anwar Gelabah Semacam ?


Tekong Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan bahawa pakatan itu cuba mensabotaj Perhimpunan Agung Umno ke-66 minggu lalu dengan mengatur kenyataan daripada dua tokoh iaitu Tan Sri Musa Hassan dan Deepak Jaikishin.

Cara beliau membuat penafian bukan sekadar mengeluarkan kenyataan tetapi memilih memanggil sidang media di pejabatnya. Dengan memutuskan untuk berhadapan dengan sidang media, Anwar mengisyaratkan penafian itu penting bagi memelihara nama baik Pakatan Rakyat (dan mungkin dirinya).

Soalnya mengapa Anwar dan Pakatan Rakyat perlu tergesa-gesa menjarakkan diri daripada dua tokoh berkenaan? Tidakkah kenyataan mereka banyak menguntungkan kepentingan Pakatan Rakyat?

Ketika Umno sibuk bersidang di PWTC, Tan Sri Musa membuat kenyataan betapa dalam menjalankan tugasnya, beliau menghadapi banyak masalah “gangguan” dan campurtangan kerajaan, khususnya daripada Menteri Dalam Negeri.

Tidakkah pengakuan Musa itu menguntungkan Pakatan Rakyat? Natijahnya kenyataan bekas Ketua Polis Negara itu membuktikan bahawa kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) memang menggunakan polis untuk melaksanakan kepentingan politiknya! 

Namun mengapa Anwar harus menafikan pengakuan Musa itu ada kena mengena dengan Pakatan Rakyat? Adakah Anwar bimbang ini sebenarnya cara Musa hendak memburukkan nama Anwar sebagai sesumpah politik yang boleh bertukar warna apabila keadaan politik memerlukannya?

Sebab itu, Anwar hendak memberitahu umum bahawa “pendedahan” Musa tiada nilai politik baginya?

Jika demikian, memang wajar Anwar membuat penafian itu. Bagaimanapun apabila dinilai kes Musa dengan kenyataan yang agak sama sasarannya dibuat oleh ahli perniagaan Deepak Jaikishin, ia mengundang tanda tanya. Mengapa kedua-dua tokoh, seorang ahli perniagaan dan seorang tokoh polis membuat kenyataan ketika Umno sedang mengadakan perhimpunan agung terakhir sebelum pilihanraya ke-13?

Cubaan aibkan Umno-BN

Ini jika dipadankan pula dengan satu lagi peristiwa agak signifikan iaitu taklimat perbicaraan awal skandal kapal selam scorpene di Singapura yang dikatakan membabitkan sebuah NGO yang condong pada Pakatan Rakyat iaitu Suaram, ia kelihatan sebagai satu serangan serampang tiga mata terhadap kemeriahan perhimpunan agung  Umno yang amat luar biasa semangatnya kali ini.

Tambahan pula wawancara eksklusif Deepak oleh Malaysiakini.com disiarkan serentak dengan laporan Harakahdaily.net milik parti PAS. Adakah ini satu kebetulan atau memang dirancang ?

Jika dirancang, perkiraannya mungkin begini jika pengakuan Tan Sri Musa dan Deepak yang cuba mengaitkan Perdana Menteri Najib Tun Razak dengan perakuan bersumpah penyiasat persendirian P Balasubramaniam yang mendakwa Najib serta ahli keluarganya terbabit dengan kes pembunuhan Altantuya Shaaribu pasti akan sampai ke pengetahuan perwakilan Umno yang sedang bersidang.

Jika adalah seorang perwakilan Umno yang mempercayai kenyataan Musa dan Deepak serta berani pula menuntut penjelasan daripada Najib dan Menteri Dalam Negeri Datuk Hishammuddin Hussein, sudah tentu ia akan mengaibkan Umno.

Jika mengikut jalur kempen Pakatan walau di mana-mana, Umno mesti diaibkan seberapa mungkin untuk menjatuhkan kerajaan BN.

Umno terus gempita, cubaan sabotaj Umno gagal

Adalah jelas kemungkinan isu Musa dan Deepak berhasil mencetuskan kontroversi ini, pasti Umno akan bertambah aib. Ia akan menjadi berita besar bagi media anti-Umno-BN dan juga mungkin media antarabangsa. Jika itu berlaku, Pakatan untung besar!
 
Namun kemungkinan-kemungkinan ini tidak berlaku. Umno terus gempita dengan ledakan semangat para pemimpin dan ahli perwakilan yang ada. Media arus perdana juga tidak membuat “silap” memperbesarkan kenyataan Musa dan Deepak.

Adakah kerana usaha mengkhianati perhimpunan agung ini tidak berjaya maka Pakatan Rakyat melalui tekong perlu cepat-cepat menjarakkan diri daripada kenyataan Musa dan Deepak?

Tidakkah ada kemungkinan bahawa sidang media Anwar sebenarnya bertujuan memanjangkan isu yang cuba dibangkitkan oleh Musa dan Deepak. Dalilnya perhatikan penegasan yang dibuat Anwar. 

Bukan sahaja beliau dan pakatan cuba menafikan terbabit dengan percubaan mensabotaj Umno tetapi sebaliknya mahu penyiasatan khusus dibuat ke atas Menteri Dalam Negeri dan Perdana Menteri berikutan kenyataan Musa dan Deepak.

Percaturan politik pembangkang

Dengan perkataan lain, Anwar dan Pakatan Rakyat mahu supaya dakwaan kedua tokoh kontroversi ini diberi siasatan lanjut. Demikian perkiraan politiknya. Jika ada siasatan, akan bertambah satu lagi modal untuk dijaja dalam ceramah dan media Pakatan Rakyat. Ini peluang untuk meletakkan Umno-BN dalam keadaan defensif! 

Pelbagai rumusan boleh dibuat daripada sidang media Anwar Ibrahim ini. Namun umum maklum bahawa persaingan politik di antara Umno-BN danRakyat kini memasuki pusingan terakhir sebelum Pilihan Raya Umum ke-13. Kedua-dua pihak tidak boleh membuat kesilapan.

Anwar dan Pakatan Rakyat sudah pasti tidak mahu mengizinkan Umno-BN menggerakkan medianya untuk mendedahkan ketiga-tiga peristiwa - taklimat perbicaraan Scorpene di Singapura, kenyataan Musa Hassan dan Deepak Jaikishin adalah saling berkaitan kerana dirancang oleh strategi Pakatan Rakyat.

Lantaran itu, tindakan cepat harus diambil untuk membunuh sebarang spekulasi bahawa beliau dan Pakatan Rakyat terlibat. Seperti lazimnya, media arus perdana amat berhati-hati menggemburkan kemungkinan sabotaj ini kerana bimbang dituduh mengada-adakan cerita dan digertak dengan pelbagai tindakan undang-undang.
Bagaimanapun rakyat kini sudah terlalu masak dengan cara pakatan menyusun strategi medianya. Lambung sesuatu isu dan tunggu bagaimana Umno-BN memberi reaksi. Nampaknya, strategi Anwar kali inipun tidak jauh dari kelaziman ini.

*Tulisan di atas ditulis oleh Abdul Rahman Malik dan disiarkan di antarapos.com



RBF:Ulasan diatas disiarkan sebelum video pendedahan siapa tok dalang di belakang Deepak dikeluarkan oleh Papa Gomo petang semalam.

Kini apa yang dikatakan oleh penulis berkenaan tepat....

Anwar begitu gelabah dan memanggil sidang media pada Isnin 3 November untuk menafikan beliau dan PKR yang menggerakkan tindakan Deepak untuk memfitnah PM dan isteri.

Matlamatnya tidak lain tidak bukan adalah untuk mensabotaj Perhimpunan Agung Umno 2012. Dalam masa yang sama melaga-lagakan orang Umno.

Bukan saya nak bercakap besar atau nak berlagak.Lihat balik tulisan saya seminggu yang lepas di sini. Kini apa yang saya katakan pada 28 November telah menjadi kenyataan. Betul tak ? 

Mereka yang merancang semua itu, kemudian mereka juga yang pasang jarum cucuk sana-sini menuduh Tun Dr M dan Tan Sri Muhyiddin sebagai orang yang berada di belakang Deepak. Begitulah jahatnya binatang-binatang politik PKR.

Allah Maha Kaya , Allah Maha Besar, Allah Maha Berkuasa, dengan izin dan berkat Allah SWT syukur Alhamdullillah kerana tidak ada ahli Umno yang terpijak atau tersuntik dengan jarum-jarum yang mereka pasang. Perancangan mereka gagal dan Umno dapat mengakhiri persidangan mereka dengan jayanya.

Kini dalam masa seminggu segala-galanya telah terdedah. Siapa punya kerja, siapa punya perancangan , siapa tok dalangnya telah diketahui umum. Allah sentiasa bersama pihak yang benar.....Manakala Deepak pula telah menjadi kambing hitam semata-mata untuk Anwar memuaskan nafsu politiknya.

30 comments:

hanizam said...

SEPANDAI-PANDAI TUPAI MELONPAT, AKHIRNYA JATUH KETANAH JUA...

KALAU NIAT TU DARI MUAL DAH TAK BAIK, SAMPAI BILA PUN ALLAH TAKAN MAKBULKAN WALAUPUN BANYAK KALI SOLAT HAJAT DIBUAT OLEH PIHAK YANG KONONNYA KUAT AGAMA, TAPI SEBENARNYA PEROSAK UMAH...

SUDAHNYA SEGALA DOA YANG DIMINTAK, ALLAH MAKBULKAN & TUNJUKKAN SATU PERSATU NIAT JAHAT PUAK TERSEBUT...

SEMOGA MALAYSIA TERUS AMAN DAMAI SELAMANYA...AMIN..

Anonymous said...

Sebab tu Allah melaknat peliwat. Perangai dan hati mereka tidak dapat mengalahkan haiwan, walaupun anjing dan babi.

Anonymous said...

manalah nak mengadu pulak deepak ni..
Anwar sah dah cabut ..buat donno je macam selalu..nasib kau lah deepak..

Anonymous said...

Nuar mungkin suruh deepak cari kolej yang dia akan mengajar tahun depan.

bro yul said...

siapa x kenal anwar seorang manusia yg hidup nyer penuh dngn tipu helah dan pembohongan semata-mata dan sanggup buat apa sajer demi mengejar cita-cita peribadi nyer...dah kantoi mula la mengelabah biawak...sungguh kotor dan jijik politik yg d mainkan oleh anwar...bg aku saat kejatuhan anwar sudah bermula...kata kan TIDAK pada PKR kerana parti ini akan menghancurkan negara kita yg aman dan damai ini....

Anonymous said...

Apa la yang ditakutkan sgt pada DSAI...pelik aku

Anonymous said...

Kau kena tanya anwar apa yg dia takut sangat pada najib sehingga nak sabotaj najib waktu perhimpunan agung umno

bro yul said...

anon 4;22pm...saper yg takut kat anwar???soalan nie ko patut tanya anwar apalah yg dia takut sangat dng najib pelik aku??????sanggup bayar anjing kurap utk tabur fitnah terhadap najib dan rosmah...lain kali tanya soalan tu pakai otak bukan pakai kepala lutut....

Anonymous said...

Kpd bung nuar...! bung jgn risau..buat la sebyak mane pun taktik,perancangn utk mejatuhkan PM Najib...pangil la pelakun2 handaln seluroh dunia pun...cermah la ko seluroh pelusok ngeri..burukkn UMNO dan BN...kami sebagi rakyat tau..ko sorng peliwat tegar,penipu besar,petualang negara...jgn risau pak nuar ooii...PRU13 ni kami sebagai rakyat akan bg undi kat BN..tuk Pas.pkr,dap..main jauh2 la ya...apaa baranggg...! PR low class..

Johari said...

Dalam fikiran kebanyakan rakyat Malaysia yang berfikiran waras, yang dah kenal dan faham sangat siapa Anwar bin Ibrahim, rasanya buatlah temberang apa pun mereka sudah tidak percaya. Mereka sudah buat keputusan untuk mengundi BARISAN NASIONAL (BN) INSYAALLAH.

AHLI KELUARGA AKU ADA 50 ORANG LEBIH YANG BOLEH MENGUNDI. SEMUANYA AKAN MENGUNDI BN INSYAALLAH. SEBABNYA MUDAH. MEREKA TAK MAHU JADI INSAN YANG KUFUR NIKMAT. TERLALU BANYAK NIKMAT YANG TELAH ALLAH CURAHKAN KEPADA NEGARA INI MELALUI PEMERINTAHAN KERAJAAN BN. MEREKA TAHU BERSYUKUR. SYUKUR PADA ALLAH DAN TERIMA KASIH BN. ALHAMDULILLAH.

Anonymous said...

Bukan tak mahu percaya dgn Musa Hassan tapi selepas tempoh bersara wajib, dia minta sambung lagi. habis tempoh tu, sambung lagi, dah habis tu, sambung lagi...berapa ramai orang dibawah yang tertangguh kenaikan pangkat akibat kelembutan Menteri KDN. bila dah pencen bising jgk lagi, melampau la tan sri...

BOB MALAYA said...

macam mana anwar tidak gelabah segala perbohongan dan fitnah yang dilakukan oleh anwar terbongkar..sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ketanah jua..kebodohan anwar semakin terserlah

otai JB said...

Bukan takut mankok, tu la jadi orang tapi banggang,di nuar tu kaki auta. Semua benda dia nak spin, pas tu salahkan UMNO. nuar gay sedap berjubol dgn amoy cina, UMNO yg salah, kan bodoh tu namanya

Anonymous said...

Anwar Ibrahim berharap dgn memburukkan DS Najib org akan melihat beliau (Anwar) adalah yg paling baik. Hakikatnya memburukkan org dgn cara fitnah sebegini sebenarnya menunjukkan Anwar bukanlah pemimpin yg baik.

DON MELAYU said...

tak paham aku ngan cerita altantuya ni...dulu Bala sekrang Deepak plak??Deepak ni sape,boneka baru anwar ke??yelah,setelah gagal ngan deepak anwar ibrahim nak mnghdupkan balik cerita altantuya dan mnyerang DS Najib..kalau nak gunakan Bala memang tak boleh sebab dah expired,memang 'bala' la kalau guna Bala jgk..so nama baru diambil dan dilatih utk berlakon demi nak mnjayakan politik kotor dia..

Seperti yg kta tahu PAU 2012 ni mrupakan signal ataupun hint dari PM bhw PRU mgkin akn diadakan bila2 masa dari sekarang,mgkin hari ni,mgkin mnggu depan ataupn mgkin esok PM akn bubarkan parlimen..so sebagai langkah terakhir dan sudah ketandusan idea maka cerita altantuya dihidupkan semula utk mnjtuhkan PM dan mncmrkan PAU 2012..

Anonymous said...

sebut pasal Anwar, aku sekampung jijik...

Arty said...

desperate measure untuk KO kan PM/UMNO/BN tak menjadi. Cian...cian...pastu labelkan rakyat bodoh tahap gaban jika undi BN. siapa depa yang nak judge I bodoh kah tidak semata-mata kerana memilih untuk berfikir sendiri? cuma pandai jika ikut telunjuk mereka?

pas dajjal said...

anwar ni low clas sgt kan dia sgp byr ajing kurap paria ni kan...aku rasa anwar ni dah gilah lah dia tau yg dia takkan menang dia saja nak buat kaco skrg ni..anwar ni mmg dajal besar lah kat negara kita ni

kakbedah said...

masa anwar dah sampai skrg ni satu per satu seluar dalam dia tgh dibuka abis lah ko anwar man lg ko nak sorok lps ni anwar hoi....klu xde tempat nak sorok ko dtg jumpa aq aq blh tlg jentik telur ko

aleq aliff said...

natang (B.A.B.I) Bung Anuar Bung Ibrahim tag line "JAHAT SUNGGUH..! HARAMJADAH..!" tu bkn utk org lain, tp utk dia sendiri.. sial pnya TUA KUTOK PUAKA KOTEY BENGKOK HARAMJADAH..! yahudi MURTAD ANOK BRANOK..! zionis neocon ! ni lh satu lg tokoh.." BAPA KEHANCURAN" papa hebat pale bapok dia !

Anonymous said...

Saya tertarik dengan tajuk berita 'Israel semakin cemas hadapi 'tsunami' diplomatik dari Eropah'. Berita yang dipetik dari AFP tersebut merumuskan bahawa Negara2 Eropah sedang memberi tekanan kepada Israel untuk membatalkan rancangan Israel untuk membina penempatan haram dikawasan paling sensitif yang dikenali sebagai E1 diTebing Barat. Pengulas politik Israel Shalom Yerushalmi dilapurkan sebagai berkata :'Dunia - yang memberi status negara pemerhati kepada Palestin seminggu lalu- kini menjarakan diri dari Israel seperti mereka menjauhkan api'. Maknanya dunia mula melihat Israel sebagai pengganas yang paling ganas.

Apa yang dikatakan diatas tidak ada kene mengena dengan Tajuk kita secara langsung tetapi perlu diingat apabila bercakap mengenai Israel, jangan lupa bahawa di Malaysia ada seorang manusia yang bernama Anwar Ibrahim yang jelas menyokong Israel . Sahabat karib Israel ini pastinya turut terkesan dengan apa yang sedang berlaku keatas Israel sekarang. Jika 'kehebatan' Israel tidak mampu membendung kemarahan dunia, apalah sangat dengan 'kehebatan' Anwar Ibrahim yang media barat sendiri telah mengiktirafnya sebagai SESUMPAH dan PEMBOHONG.

Anwar Ibrahim semakin TIDAK laku. Anwar Ibrahim tahu apa yang akan berlaku keatas dirinya selepas PRU13 kelak. Dia seperti cacing kepanasan. Justeru apa juga isu yang dilihat boleh memberi sedikit sahaja keuntungan akan diambilnya. Malangnya segala perancangan Anwar Ibrahim GAGAL. Dan Insya-Allah Anwar Ibrahim akan terus gagal kerana Anwar Ibrahim berada dipihak yang salah. Sesungguhnya Allah SWT MahaMengetahwi. Wallahualam.

Anonymous said...

SAPE TAKUT? AKU LAGI PELIK SEBAB MAMAT TU KATA DIA DI PIHAK YG BENAR, TAPI

AMBIL SAMPEL DNA TAKUT
POLIGRAF TAKUT
DISOALBALAS DLM MAHKAMAH TAKUT
MUBAHALAH TAKUT
DAN BERMACAM2 JENIS TAKUT LAGILAH..

JADI SOALAN AKU, KO TAK PELIK KE?

Anonymous said...

TERINGAT KAT BUKU 50 DALIL... Pun di edarkan masa PAU juga..
Anwar..kenapa nak tiru khalid kalau tak ada bukti..??
Bodoh sangat.. Macam mana lah nak jadi PM..

MIRA EDORA said...

ANWAR MANUSIA YG SESAT JALAN HIDUPNYA KAUM YG TAK DITERIMA ALLAH S.W.T. BAYANGKANLAH BAGAIMANA AGAKNYA PARTI PAKATAN YG LAKNATULLAH TU AGAKNYA HIDUP DALAM GELOMBANG DOSA. ANWAR NIE DLM HIDUPNYA PENUH DGN TIPU DAYA AGAKNYA TAK PERNAH DGN ANAK BINI PUN AGAKNYA. MANUSIA SEBEGINI MMG JAHAT YG AMAT SGT SEBAB ANWAR NIE PANDAI MAIN KOTOR DAN KENAKAN ORG.

jinjai said...

aku tak paham kenapa anwar nie nak sgt jatuhkan najib tapi hakikat sebenarnya anwar mmg takut dgn najib itu sudah pasti.

adik 80 said...

mananya tidak anwar gelabah babi sebab setiap kali dia buat fitnah tentang ds najib mesti anwar kantoi habis punya. mmg sah anwar penipu besar punya org. aku tak tahu kalau masih ada org kat luar sana yg masih nak sokong anwar mmg bodohlah.

kelly eng said...

anwar igt sepandai mana kau melompat tuhan nampak apa kejahatan yg kau buat kat dunia ini, sebab tu kau dapat balasan serta merta kerana menganiaya org yg tak bersalah dan dosa.

nazatul shima said...

Penipuan anwar dah tak laku sebab kita semua dah tahu taktik menipu anwar sebab tu anwar sering kali buat aje fitnah mesti kantoi balik sebab ada pihak dah lbh berhati2 bila jumpa anwar mesti kena ada bukti yg sahih utk membela diri sebab anwar ular senduk yg berbisa suka menuduh org utk lepaskan tengkuk dia sendiri.

Anonymous said...

Aku dan lebih 30orang keluarga aku pasti mrngundi UMNO (BN). AY Bapa ku, Aku, Anaku dan Cucuku pasti menyokong UMNO. Hidup Melayu/UMNO

Anonymous said...

bodoh tahap maksima siapa yg undi PR...