Thursday, January 31, 2013

Adilkah Jika Orang Yang Tinggal Di London Nak Mengundi Pilih Wakil Rakyat Di Sabak Bernam ?

SPR telah mengumumkan peraturan untuk pengundi luar negara bahawa mereka mesti pernah berada dalam negara selama 30 hari dalam tempoh 5 tahun.

Perkara itu telah menimbulkan bantahan daripada puak-puak khawarij yang sedang memburu kuasa.

Sebenarnya tindakan SPR membuka peluang kepada mereka yang tinggal di luar negara untuk mengundi akan mendatangkan satu lagi polemik baru dan menjadikan keadaan semakin caca marba.

Sepatutnya orang yang tinggal di luar negara tidak perlu diberi peluang untuk mengundi dari negara yang mereka tinggal.

Jika mereka nak mengundi balik ke Malaysia dan pangkah puas-puas.

Ini kerana kita perlu ingat sistem pilihan raya kita berbeza dengan sistem pilihan raya Amerika atau negara-negara lain.

Kita di sini memilih wakil rakyat untuk diangkat sebagai ahli dewan undangan negeri dan ahli parlimen.

Orang Amerika mereka nak pilih presiden.

Kita di Malaysia pilih wakil rakyat untuk menolong kita mengatasi pelbagai masalah setempat yang kita hadapi, daripada longkang tersumbat, jalan berlubang hinggalah ke peringkat nak kahwinkan anak.

Engkau tinggal di luar negara kau mana tahu semua itu ! Tiba-tiba kau nak mengundi di tempat kita. Mana boleh beb.....

Kau tinggal luar negara kau tak tahu susah senang kami. Kau tak kenal pun individu yang bertanding. Tiba-tiba kau nak mengundi. Mana boleh beb.....

Kalau rasa gatal sangat nak mengundi balik dan tinggal di Malaysia. Kalau kau dah pilih tinggal di luar negara, duduk sana diam-diam. Jangan nak gatal nak campur urusan orang setempat nak memilih wakil rakyat untuk berkhidmat kepada mereka.

Adilkah untuk orang yang tinggal di Sydney berbelas atau berpuluh tahun nak mengundi dari luar negara untuk pilih ahli dewan undangan negeri Tanjung Sepat ?

Adilkah orang yang tinggal di London berbelas atau berpuluh tahun nak mengundi dari luar negara untuk pilih ahli parlimen Sabak Bernam ?

Kalau SPR nak bagi juga orang yang tinggal di luar negara mengundi bagi hanya kepada pelajar-pelajar, kakitangan kerajaan dan mereka-mereka yang dihantar oleh syarikat-syarikat Malaysia untuk bekerja di luar negara.

Sebabnya mereka-mereka itu berada di luar negara kerana urusan. Bukannya memilih untuk tinggal di luar negara.

Kepada yang memilih untuk tinggal di luar negara sampai belasan dan puluhan tahun, ucapkan hi...hi...bye...bye....kepada mereka.

Nak mengundi balik Malaysia....
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

31 comments:

Jawa Bernam said...

betul...sokongan 100%

Anonymous said...

dan siapa yang paling ramai tinggal di luar sana?

semua oun tahu kan? nak percaya golongan macam tu? silap2 depa ada dua kerakyatan..open secret daaaaa

Anonymous said...

Saya sokong 1000%

Anonymous said...

betul la yek.sy gak setuju 100%. patut bg SPR tau idea bernas anda yg mungkin depa terlepas pandang. kekadang bila kita cuba utk jd terbaik tp sudahnya makan diri. ini bukan ke salah satu tuntutan pembangkang yg cuba ditunaikan walau sukar. supaya tidak di kata tidak telus.

Anonymous said...

Patutnya tak payah beri langsung. Diberi dengan bersyarat yang munasabah pun bising lagi. Apa tanda yang duduk luar negara tu setia pada negara ini?? Setakat ada pasport?? Nak cakap Melayu pun belum tentu betul....

Anonymous said...

sokong dan setuju 100%!!!

Anonymous said...

Nak mengundi balik Malaysia...

sedap bunyi ayat power ni bro...

fullstop.

hehehe...

anak cina muslim said...

setuju sgt sgt, nak ngundi blk msialh.

mohamad adel said...

setuju 110%

Anonymous said...

Setuju dgn idea tuh....

Puak pemakan babi neh makin bermacam2 karenah lah...lagi kjaan dok layan lagi sgl mala nak depa tuntut...

Cepatla PRU sbb xsabo nak undi dan semoga dapat menguborkn pakatan haram tuh terutama PAS....krn kuasa sgp umat Islam berpecah...



Anonymous said...

FUHHHHH!!!

Powerlah RBF .... saya suka sangat
SOKONG 500%

Anonymous said...

Sabak Bernam?kawasan ahli parlimen songlap duit rakyat.

Ahli Parlimen tersebut adalah dari UMNO.

kahkahkahkah...

(ini adalah unsur perli.jangan ada yang x paham bahasa pulak)..

tp fakta ahli parlimen sabak bernam seleweng duit adalah benar.dah terbukti bersalah....

Hidup UMNO!!!Tipu Duit Rakyat!!!!

Anonymous said...

Itu lh guna ny undi pos,bkn mcm sekarang ni.Tingal di tmpt dia mengundi tp guna undi pos.Utk anon 2:49,cuba ko periksa rekod Menteri Pelancongan yg ada skrg.Prnh memohon PR di Australia bro,blh jd menteri kabinet lg!

Anonymous said...

Anon 3:06,bagaimana pula yg dgn Duta2 dn Pesuruhjaya Tinggi yg berada di luar negara.Begitu jg yg berkhidmat dgn PBB.bagaimana pula dgn anak Melayu yg bermain bolasepak dgn klab Portugal tu?Dato Shake yg berada di France?Knp hak mengundi di beri kn kpd warga asing sprt yg di dedah kn oleh RCI di Sabah?Hak mengundi di nafi kn utk rakyat Malaysia di luar negara tp gelaran Dato di beri kn pd warga asing.Apa punya akai la lu org ada.

Anonymous said...

Anonymous said...
Itu lh guna ny undi pos,bkn mcm sekarang ni.Tingal di tmpt dia mengundi tp guna undi pos.Utk anon 2:49,cuba ko periksa rekod Menteri Pelancongan yg ada skrg.Prnh memohon PR di Australia bro,blh jd menteri kabinet lg!

January 31, 2013 at 5:53 PM

---------------------------------

KO betul-betul ketinggalan zaman rupenye.... isu PR (Pemastautin Tetap) Ng Yen Yen dah lama selesai (17 tahun lepas).

Kalau nak bangkitkan isu ni juga, pergi periksa EXCO Penang yang ada kerakyatan New Zealand. Siap bercuti untuk memperbaharui PR dia pada 22 Jun - 5 Julai 2012. Tak mau bising pasal tu ke??

Anonymous said...

Anonymous said...
Anon 3:06,bagaimana pula yg dgn Duta2 dn Pesuruhjaya Tinggi yg berada di luar negara.Begitu jg yg berkhidmat dgn PBB.bagaimana pula dgn anak Melayu yg bermain bolasepak dgn klab Portugal tu?Dato Shake yg berada di France?Knp hak mengundi di beri kn kpd warga asing sprt yg di dedah kn oleh RCI di Sabah?Hak mengundi di nafi kn utk rakyat Malaysia di luar negara tp gelaran Dato di beri kn pd warga asing.Apa punya akai la lu org ada.

January 31, 2013 at 6:01 PM

--------------------------------

Isu Dato pun ada kene mengena dengan hal mengundi ke??? Ape punye bangang la ko punye komen. Kalau camtu pangkat Dato, Tan Sri, Datok Seri hanya beri pada rakyat Malaysia je la. Kalau individu tu (warga asing) menaikkan nama Malaysia, mereka takde hak langsung untuk diberi pangkat dan gelaran eh?? Wei, Britain pun beri gelaran Sir pada Sultan di Tanah Melayu dulu la BAHALOL....

Isu sekarang, SPR nak buat undang-undang sesiapa yang nak mengundi pada PRU-13 atau mana pilihanraya selepas ni, individu terbabit MESTI pulang ke Malaysia sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh 5 tahun. Baru mereka diberi keistimewaan untuk buang undi diluar negara. Bila SPR buat peraturan tersebut, balaci-balaci PR bising dan kata tak adil.

Wei BAHALOL, duta2, pesuruhjaya2 tinggi, Dato Shake, pemain bolasepak ke, rakyat yang kerja kat PBB ke, pelajar-pelajar ke, mereka pasti pernah balik ke Malaysia dalam tempoh 5 tahun. Jadi mereka layak la. Aku marah bila balaci-balaci BONGOK macam ko tu tak sedar dek untung lagi bila SPR buat peraturan begitu masih bising lagi. Sudah diberi betis nak peha pulak. Tak ke melampau sangat tu....

Kalau peraturan camtu pun tak mau diikut. Lebih baik tak payah mengundi terus. Duduk je diam-diam kat luar negara tu....

Aku ingat ko ni tak paham isu sebenar la... tu yang BODOH tak kene tempat...!!!!!!!

Anonymous said...

SPR baik hati sangat. Kalau nak beri pun dia patut ikut Singapore... at least 90 hari dalam 5 tahun. 30 hari mana cukup?

Nak lantik MP untuk negara tapi cuma tinggal kat Malaysia kurang dari seminggu setahun? If dia org lantik somebody stupid, bukan dia orang yg suffer.. the locals yg suffer.

SPR patut letak condition at least 30 hari dalam setahun mesti ada di Malaysia.. so 150 days in 5 years!

Anonymous said...

January 31, 2013 at 7:05 PM... salah satu cadangan yang baik bro...

Anonymous said...

Pr tak sabar nak dpat undi dari org singapork yg perasan malaysia ni dia punye...

Anonymous said...

Mb selangor acah-acah je la..haha bleh lak main2 psl negeri... Xde respect lgsung,btul la xsedar diri.. Janji yg wt dulu pun acah-acah je,sj suka2..pdn muke! Cakkk!!

Anonymous said...

Dah nampak trend sekarang apa yang bukan Melayu mintak, mesti dapat. Saya sokong RBF. Kalau ya pun nak tunaikan hajat orang, berpada-padalah. Jangan sampai tergadai negara. Kenala juga buat kajian dulu.

Anonymous said...

Pun sama keadaan dgn yg dok kl tapi mengundi di kelantan.
Ambo hok dok kelate pun tak puashati sbbnya:
1) bila pru, baru sibuk nk kelik. Mak bapakpun ada yg 1-2 kali setahun dijengok
2) bila balik, main sedap pangkah ikut sentimen di kl
3) lps pangkah , yg merananya org spt ambo, hak duduk lebih 22 tahun bawah lambang bulan.
4) puok2 tu lps pangkah, kelik smula ke kl. siap menyohor ke saing2.

Ibn rush

Anonymous said...

Gud idea rbf.spr patut pikir ni.takut sgt ngan sepet ni.atau spr pun ada agenda tersendiri?nak kasi msia ke tangan yg x betul?nape nak di sibukkan org yg tinggalkan msia.pikir yg menetap di msia la.

Bodoh bebenar spr ni

Anonymous said...

NAH! ORANG2 MELAYU DAH MULA MENUNTUT.

KERAJAAN PATUT TAKE NOTE!

ASYIK2 NAK LAYAN TUNTUTAN ORANG LAIN JE. SKRG NI ORANG MELAYU DAH MULA MENUNTUT ITU INI..

JANGAN MAIN2..

Anonymous said...

setuju sangat sangat. SOKONG!!

Anonymous said...

What is their contribution to Malaysia?
We live here.... therefore only we decide!!!
Kalau tak faham tak payah jadi rakyat Malaysia... kami pun tak hingi....lol!!!
Hidung tak mancung pipi pulak tersorong2.... sebenarnya negara tempat mereka tinggal tak nak terima mereka jadi warga negara... kalau dah terima... depa dah bye..bye..hi..hi kat Malaysia... so buat apa layan rakyat yang tak berjasa macam ni.... takde pun tak merugikan Malaysia...kahkahkah

Anonymous said...

Hidup Melayu... membujur lalu melintang patah.... orang Melayu hanya ada negara Malaysia... kalau dah terlepas nak pergi mana kita ni.... nak melukut ditepi gantang macam sesetengah Melayu tu?

noorazli said...

Huihhh.. Kampung den tu Tanjung Sepat.. Lepas ni 1 Malaysia tau Tanjung Sepat.. Terbaikk

Anonymous said...

bagus.spr kena karas skit.jgn berlembut cam menteri kdn.baru ada akai..

min said...

ye betul...saya rakyat Malaysia yg menetap berpuluh tahun diLondon atas sebab perkahwinan tapi saya tetap tunaikan tanggungjawab saya dan balik Malaysia setiap kali PRU dan sgt setuju macam yg penulis kata, kalau nak mengundi Balik Malaysia..

min said...

BTW.... saya balik Malaysia tiap2 summer break, so mmg xde masaalah kalau nak mengundi dari luar negara but still, saya lebih puas hati mengundi diMalaysia.