Tuesday, January 15, 2013

Anwar Kecewa Perhimpunan Pembangkang Jadi Kemenangan Najib

Beberapa kesimpulan dapat dirumus daripada 'Himpunan Kebangkitan Rakyat' anjuran parti-parti pembangkang Sabtu lepas.

Pertama, sekalung tahniah kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana mengotakan janji untuk mempastikan perhimpunan tersebut dijamin aman dan tidak berlaku sebarang rusuhan atau kekacauan seperti pengalaman lalu.

Kemenangan besar dan hakiki pada hari Sabtu lalu bukan kepada pembangkang tetapi kepada Perdana Menteri dan kerajaan Barisan Nasional.

Kewujudan Akta Perhimpunan Aman 2012 telah meningkatkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan apabila rakyat mengetahui keselamatan terjamin serta kehidupan mereka tidak lagi terganggu bilamana pembangkang mahu mengadakan sebarang demonstrasi di masa depan.

Ini adalah satu pendekatan inklusif oleh pihak polis yang patut diberi pujian dan penghargaan termasuk pihak pembangkang sendiri.

Sikap keterbukaan Perdana Menteri yang berkata kerajaan pimpinannya sanggup dikritik dan ditegur adalah satu cerminan dasar yang mengutamankan hak dan kebajikan rakyat dan pada masa yang masa menghormati nilai-nilai sistem demokrasi negara ini.

Kedua, perhimpunan yang diuruskan dengan begitu baik oleh PDRM telah menggagalkan sebarang percubaan pihak pembangkang untuk menimbulkan huru hara di jalanan sebagaimana ang mereka telah lakukan pada perhimpunan Bersih 3.0.
 
Sudah tentunya individu yang paling kecewa ialah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang mengharapkan penyokong-penyokong pembangkang dapat digerakkan sekali lagi untuk merusuh dan menimbulkan suasana tegang.

Strategi Anwar supaya berlaku kakacauan ialah supaya media antarabangsa yang membuat liputan berita akan menyebarluaskan gambaran bahawa kerajaan bertindak zalim, kuku besi, diktator dan sebagainya.

Malangnya perkara ini tidak terjadi dan perhimpunan yang diadakan tidak ubah seperti mana-mana ceramah politik pembangkang.

Kerajaan masih menunjukkan sikap prihatin dan berlembut walaupun pembangkang melanggaar beberapa syarat yang telah dipersetujui seperti menghadkan kehadiran peserta perhimpunan kepada 30,000 sahaja dan dilarang membawa bersama kanak-kanak.

Ketiga, ketiadaan Ketua Parlimen Dap, Lim Kit Siang menimbulkan tanda tanya mengapa beliau tidak hadir pada perhimpunan terbesar pembangkang sebelum Pilihan Raya Umum ke 13.

Pembangkang berkata dengan jumlah mereka yang berkerumun di Stadium Merdeka sudah cukup untuk menyampaikan mesej kepada Barisan Nasional bahawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Mungkin penyokong pembangkang penuh yakin berdasarkan semangat membuak-buak mereka pada hari itu namun Kit Siang nampaknya tidak begitu menaruh harapan yang menggunung.

Keempat, melihat kepada kerenah penyokong pembangkang yang mewakili pelbagai ideologi dan politik serta landasan perjuangan yang berbeza-beza menjadi satu persoalan adakah pemimpin dan penyokong mempunyai kesatuan fikrah dan pandangan politik yang sama untuk ke Putrajaya?

Pas dengan baju serba hijau yang gemar melaungkan takbir, kumpulan Bersih dan ant-Lynas pula dengan baju kuning mereka, dan PKR dengan baju biru muda masing-masing bersorak dengan sloganan tersendiri seolah-olah ia hanyalah satu perhimpunan carca marba atau 'motley crue'.

Malah terdapat kumpulan-kumpulan serpihan yang menumpang sekaki untuk bersama perhimpunan itu seperti golongan LBGT, anti-Islam, anti-Melayu, pluralis dan liberalis, cauvinis dan rasis, anti-Raja, pendakwah Kristian dan sebagainya.

Semuanya juga mempunyai impian Anwar aagar memenuhi agenda perjuangan kumpulan mereka jika berkuasa.

Malah jika dibilang dengan jari jumlah yang hadir jauh daripada 1 juta yang disasarkan sebelum ini.

Anggaran pihak polis hanya sekitar 40,000 orang yang hadir hanyalah empat peratus dan ini merupakan satu kegagalan besar pihak penganjur.

Di mana 300,000 penyokong yang hendak dikerah oleh Pakatan Rakyat Selangor?

Akhirnya yang datang adalah muka sama yang juga turut menyertai perhimpunan dan demonstrasi jalanan Bersih 1.0, 2.0 dan 3.0, Perhimpunan Anti -Isa, dan Perhimpunan Air Selangor sebelum ini.

Kehadiran penyokong Cina juga amat hambar sekali dikatakan sekitar 8 peratus atau 3,000 sahaja manakala penyokong India kira-kira 2 peratus sahaja.

Ini jelas membuktikan orang Melayu telah dipergunakan oleh Dap untuk menjayakan agenda politik mereka.

Yang tidak faham politik adalah penyokong pembangkang dari kalangan orang Melayu dalam Pas dan PKR yang gagal mengerti bahawa mereka hanyalah keldai tunggangan Dap yang bersikap talam dua muka dan berpura-pura.

Mungkin ini menjadi penyebab mengapa Anwar hanya berucap setakat 20 minit sahaja kerana penyokong sudah meluat dan mula keluar stadium ketika beliau mula berceramah.

Himpunan Shamsidar juga tidak menjadi kerana penyokong Pas dan Dap tidak mahu terbabit menyokong isu peribadi dan moral buruk Anwar.

Hakikatnya 'kebangkitan' yang diharapkan menjelma menjadi kekecewaan yang amat menghampakan.


Beruang Biru

40 comments:

Anonymous said...

dahsyat la.muka2 yang sama..

ada jugak org umno yg rajin buat survey muka.

Anonymous said...

tu laaa..

sepatutnya lebih ramai drpd bersih3.0 tempoh hari sebab kali ni yang join bukan penyokong bersih sahaja..tetapi anti lynas ada, gila royalti ada, penyokong komunis ada, penggiat LGBT pun ada..tidak lupa juga pelajar2 pengajian tinggi yang gagal (tak layak digelar mahasiswa)..secara logiknya mestilah lebih ramai kan..

ini kali memang nuar dah kena main dgn najib dan muhyiddin..

Anonymous said...

Muke tampal kulit BABI mmg xleh lupa nyer...tambah2 yg kuat mnyalak tuh...cakap berdegar2 tapi isi tarak...

Ada muke baru yg nampak ialah Ostazah gersang tgh cari laki..mnggelitis tanpa di temani muhrim...itukah Islam yg di prjuangkn selama ini?

Menudoh UMNO/BN melakukn kemungkaran tapi pihak pr lg bernanah kesyaitonannya..

Anonymous said...

kihkihkih..org umno cakap pasal perjuangan islam.

Isteri PM menari bollywood depan org ramai.perjuangan Islam???

basic keperluan utk jadi pemimpin->jaga isteri,jaga anak,ambil berat hal agama.

UMNO ohh UMNO...

Anonymous said...

menari? hmmmmmm..

bagaimana pulak "ustaz" pakatan rakyat boleh 'kaunseling' di "bilik hotel' dengan "istero orang" pada "pukul 3 pagi" ???? hmmmmmmmmmmm????

perjuangan islam cara pakatan rakyat?

betul sangatlah idiom tun m tuuuuu..

hehehe

Anonymous said...

mana kes kaunseling tu??
mana JAIP smpai skang x dakwa kes khalwat tu??
brapa lama mau tunggu daaaaa...

isteri PM menari,khusyuk ahli UMNO layan...kihkihkihkih.

UMNO oh UMNO...

sambut hari raya,menari ramai2 atas pentas..budaya UMNO ke cara Islam tu?kihkihkihkih..

peluk artis,peluk bukan mahram depan org ramai.kihkihkih.
Umno bela Islam celah mana kalo pemimpin no.1 gagal kawal kelakuan isteri...aduhaiii..

Anonymous said...

berapa lama mau tunggu daaaa..apa ko fikir bapak ko punya mahkamah ke? kena lagi perangai musibat anugerah tuhan ko yang suka tunda..nak buat camne? kalau tak tahu prosiding mahkamah, baik diam. nampak sangat bodohnye.

toksah layan mamat tu. dah kantoi isu kalimah Allah, skrg alih isu nak tembak rosmah mansur balik. pejuang islam konon.

Anonymous said...

kihkihkih..

kes syariah,kata cukup saksi dah.tunggu apa lagik daaa...

kihkihkih..ada orang marah tegur rosmah.sayang rosmah.mesti peminat tegar bollywood rosmah.kihkihkih.

Kalimah Allah..kat sabah/sarawak lama dah guna nama Allah.kat sabah umno parti besar,tp ramai ahli bukan islam.kihkihkihkih.so,camne nih?????



Anonymous said...

dahsyat la.muka2 yang sama..

ada jugak org umno yg rajin buat survey muka

----------------------------------
balik-balik muka Tian Chua, Anwar, Hj Hadi, Azmin, Kit Siang..tu yg dikenali lah tak campur muka-muka lain yg tak tahu nama. Tapi memang confirm muka yg sama dok berhimpun macam org bankrap idea.

Anonymous said...

Di Sabah kalau bukan Islam masuk Umno apa yg nak dihairankan..tak usah cakap pasal parti..dalam satu keluarga serumah pun ada yg berlainan agama tapi boleh hidup bersama. Yang penting tahu batas hukum dan pergaulan. Itu lah Sabah.
Orang bukan Islam di Sabah setahu saya tidak pernah menggunakan kalimah Allah dan mengakui itu tuhan mereka. Apa yg berlaku adalah mereka menggunakan Bible terjemahan bahasa Indonesia yg menggantikan Lord/GOD kepada Allah. Tapi mereka telah diajarkan bahawa tuhan mereka adalah Tuhan bapa, Tuhan Anak dan Roh Suci.
Isu ini tercetus hanya kerana ada pendakwah kristian dari Semenanjung yg mengeksplotasikan hal ini untuk kepentingan mereka dalam menyebarkan ajaran Kristian di semenanjung. Manakala pemimpin PR menggunakan kesempatan ini untuk memancing undi bukan Islam.

Anonymous said...

kes setat badrol amin ni kena tunggu la.tak lama lagi lah tu. kertas siastan dah settle dah tu.

"gambar2 dia lebam sini sana sebab kena balun oleh 30 makhluk pun ada. kan dah masuk wad 3bulan sebab patah riuk tempoh hari. baju2 dan tuala dia yang penuh darah pun masih disimpan dgn baik sbg bahan bukti. cctv hotel pun ada tunjuk 30ekor makhluk datang belasah dia"

jangan risau. nanti mahkamah akan putuskan. tunggu je.

mmmmuahahahahaha


Anonymous said...

EH? CERITA PASAL OSTAT BAD KE?

HAA INI AKU C+P UNTUK KORANG DARI BLOG FLYINGKICK : HEHE

SMS yang sampai kepada kami, mengatakan pemimpin PKR yang memberi kaunseling kepada isteri orang dalam sebuah bilik hotel di Kuantan pada jam 3:00 pagi, Badrol Amin Baharom, telah melafazkan cerai terhadap isteri keduanya yang dikenali sebagai INA pada 13 Februari 2013 jam 9:00 pagi di Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat, Kajang.

Isteri kedua Badrol Amin Baharom itu lebih dikenali sebagai Inafiona dan dikatakan enggan menemani Badrol Amin ketika pemimpin PKR yang gemar berlagak sebagai ustaz dan orang alim-alim itu disiasat JAIP kerana berkhalwat dengan isteri orang.

Pada Februari 2012, Badrol Amin telah menggemparkan negara apabila mendakwa dia telah diperangkap oleh UMNO sehingga tertangkap khalwat dengan seorang wanita berstatus isteri orang di sebuah hotel mewah di Kuantan. Menurutnya lagi, tangkapan tersebut turut membabitkan suami kepada wanita yang berada di dalam bilik hotel bersama-samanya pada jam 3:00 pagi.

Dalam insiden terbabit, Badrol Amin mendakwa dia telah ditampar dan diterajang, meskipun tiada sebarang kesan lebam atau kecederaan padanya.

Menurut SMS itu lagi, adalah difahamkan, Badrol Amin terpaksa menceraikan Inafiona bagi membolehkan dia menikah dengan Zati Iwani, isteri orang yang ditangkap khalwat dengannya di Kuantan Februari 2012.

Anonymous said...

CUMA AKU DAH TEGUR TARIKH TU 13 FEBRUARI 2013. TYPING ERROR KOT? TUNGGU JE LAH PEMBETULAN.
PASAL KES NI,TUNGGU JE LA TARIKH BICARA. HERAN JUGAK,YANG NI NAK CEPAT. TAPI KES2 LAIN SANGGUP PULA TUNGGU DAN TUNDA.

Anonymous said...

Apa pun bila Nik Aziz kata, " mengarut lah kristian nak guna nama Alllah ", sah lah dia sorang ulamak yang munafik lagi fasiq sebab sebelum ni dia yang mati2 sokong.

Hadi Awang dah lari pi sembunyi kat mana, tak ada siapa yang tahu ?

Ada sekor lagi, pakai serban lagi besor dari serban Hadi Awang, pun senyap sepi hilang tah kemana. Aku dah lupa nama dia la, siapa tahu tolong habaq mai sat.

Itu lah tiga nama besor dalam Pas yang sanggup mati demi memastikan nama Allah dibenarkan guna oleh penganut kristian.

Dulu mereka lah orangnya yang kata UMNO KAFIR tapi hari ini nampaknya mereka lah BAPAK KEPADA SEGALA KAFIR.

Tak berdosa kut Hj kata macam tu kat depa.

Hj Mansuh

Anonymous said...

isteri PM menari,khusyuk ahli UMNO layan...kihkihkihk
_________________________________
anak nuar nurul izah menari tarian org sabah tu xpe plak...anuar menari tarian keling xpe plak..udah2 la hipokrit ko nie..

Anonymous said...

kat sabah umno parti besar,tp ramai ahli bukan islam.kihkihkihkih.so,camne nih?????
_________________________________
ape la lu nie kecoh...kt dlm pas pn dh ade DHPP..tu cine keling dh masuk pas ko xnk heboh ke???tu sume yg jd ahli DHPP tu kn kafir gak...bodo nk mampos

Anonymous said...

Dewan Himpunan Penyokong PAS terdiri drpd org2 bukan islam..yg nie ko xnk ulas ke anon bodo oii...len kali tgk dl parti ko br komen parti org...

anak sabah said...

kan umno untuk melayu dan bumiputera.apa ko fikir bumiputera di sabah ni semua muaslim kah?

palui punya anon pakatan rakyat kih kih kih.

Anonymous said...

Oppsss..bakal PM hang lg teruk..peliwat dan penzina..

Anonymous said...

kihkihkih..


listen listen listen listen.

parah lagik umno.kimma sekutu rapat umno kata najib.

sharifah zohra ikon baru umno..kihkihkihkihkih.

listen listen listen dah femes satu malaysia.betapa angkuhnya seorang peneraju badan Suara Wanita 1Malaysia ini mengherdik seorang pelajar...kihkihkihkihkih.

makin panas dan meluat org dgn puak2 angkuh ini.

Anonymous said...

Kes si Sharifah Zohra ni pun nak salahkan UMNO juga ke??? Dia bukan ahli Umno dan dia dilantik pun bukan mewakili Umno. Sikapnya memang tidak disokong tapi bagi saya itu lebih bercirikan peribadi seseorang itu. Dalam badan NGO yg mewakili kerajaan bukan semuanya ahli politik atau menyokong BN sepenuhnya.
Kes seperti ini sengaja diperbesarkan hanya untuk mengalihkan perhatian org ramai terhadap isu besar PAS dan PR sekrg berhubung kalimah Allah ini.
Tapi tak mengapalah penyokong PR memang akan mengalihkan isu bila sudah tersepit.

Anonymous said...

biar la umno di panggil bongok.. bodoh.. bangang dan sbgnya... asal tak flip flop dan tak gadai kalimah Allah kira dah cukup bagus... asal Umno tak jadi pendayus agama sudah la kan...

Anonymous said...

kesian aku tengok parti yg konon nya pejuang Islam... kalau pejuang Islam atas nama politik aku percaya 2000%.. kesian... kesian...

Anonymous said...

lg bertambah la bodoh puak2 pencacai taik umno ni...dah xleh nk pikir..tu la psl..asyik kena spin je..sokong lg umno..lg nmpk kebodohannya..mmg umno tu bodoh...bodoh mcm umno...kah kah kah kah...

Anonymous said...

aku cakap nanti kecik ati.... tapi orang utara kata "bodo piang" kira tahap baghal la kan... kira bodo 7 petala bumi punya.... pemimpin sendiri yg bagi kenyataan putar belit... kejap sokong ... kejap bantah... dah lacurkan kalimah Allah lepas tu nak spin salahkan org lain... ni kalau mati baik ko kapan dan tanam sendiri la jenazah ko...

Anonymous said...

Wahai puak-puak pakatan haram. tok sah dok tengok orang la. aku rasa paling busuk dalam mana-mana dunia pun ialah peliwat dan pelanggan pelacor ( berzina la tu) tambah lagi hantam bini orang pulak tu. Dosa ni lah hukumnya hudud kalau nak tau. dok kata orang menari bolywood. yang anuwar tu dok menari dengan anak toke cina lama dah. aku tak kesah sangatlah pasai menari dan tudung. memanglah tak baik dan berdosa tapi mana bersaq dosa itu berbanding peliwat, penzina dan skandal dengan bini orang. aku dah tanya tok guru pun. itulah jawabannya.

Anonymous said...

bodoh mcm umno...bodohnya ayat ni hahaha...nak tahu kenapa time dia jadi bodoh dah jadi orang UMNO...ngok betul orang komen ni..jangan marah kang jadi UMNO lak hahahaha

Anonymous said...

kihkihkih..org umno cakap pasal perjuangan islam.
sekurang-kurangnya ada gak orang nak cakap pasal perjuanagan Islam..terima kasih sekurang-kurangnya sedikit sebanyak ko iktiraf gak UMNO ni cakap soal perjuangan Islam.

Isteri PM menari bollywood depan org ramai.perjuangan Islam???
Dosa tanggung sendiri bro..


basic keperluan utk jadi pemimpin->jaga isteri,jaga anak,ambil berat hal agama.
No wonderlah , Anuar, LGE, Mat Sabu jaga yang teramat sangat isteri mereka...fikir sendir lah yea..

Anonymous said...

La...anjing pas parti keldai ni x sudah2 nak salahkan rosmah apehal?father nik bawang ko dgn father niki najis ko yg flip flop kejap bg kristian pakai kalimah ALLAH dlm bible kejap x boleh pulak... yg tu pun da tunjuk mengajak org jd kafir.amanat bangang hadi bawang kafirkan umno.ko x nmpak plak ye anjing?sialla ko ni.nak tutup kesalahan tok guru ko ke?ko nimmg sejak azali bodoh bahlul bengap gamaknye.dr komen ko maybe ko akan bodoh jd anjing mcm tu smpai mati.hahaha.

Anonymous said...

latipah koya herdik penjawat awam xnk lak puak2 pr nie heboh...ape dah..penjawat awam pn pengundi gak tau...student bkn sume nye bole ngundi yop...pikir2 kn la..

Wanjah said...

aku sokong penuh BN/UMNO, tapi just nak bagi tau lim kit siang tu ada je aku tgk dtg HKR..aku tgk dekat video anwar berucap, nmpak dia duduk dekat belakang..jgn tipu2 lah..fitnah buat dosa je..

Hilmi said...

Bro, baik lu remove gmbr laki yg pegang bendera israel yg kononnye die sokong israel tu n letak gmbr die yg betul (bendera israel dipangkah merah menunjukkan die anti israel) sebab gmbr hanya akan menyebabkan fitnah berlaku...nk letak letak la gmbr yg betul bukan gmbr yg dh di edit...laki tu member gua bro...nak sokong BN or PR tu hak masing2 cume jgn smpai kite menyebarkan fitnah...thank you bro...

Anonymous said...

DS Najib telah meletakan tanda aras yang tinggi. Transfomasi Politik yang DS Najib lakukan telah menampakkan hasil dan impak yang baik. Pembangkang pula mula merasai bahang dari perbuatan tranfomasi politik yang diperkenalkan oleh DS Najib. Anwar Ibrahim sendiri mula merasa kecewa apabila sambutan keatas perhimpunan tetsebut ternyata hambar.

Perhimpunan terbaru pembangkang adalah juga bukti bahawa perhimpunan2 ganas sebelum ini berpunca dari pembangkang yang sememangnya mahu melihat huru hara berlaku. Mereka akan menuduh pihak berkuasa yang memulakan provokasi untuk mengelirukan rakyat.

Nampaknya Anwar Ibrahim semakin pening kepala untuk mencari idea bagaimana untuk mencetuskan huru hara selepas ini. Wallahualam.

mtk

Anonymous said...

kihkihkihkih..

hidop la dgn parti perjuangkan bangsa melayu.perjuangan umno dulu dan skarang jauh beza.skarang umno kejar dunia dunia dunia.

bila MCA hina islam,sorang2 umno x berani menjawab.sebab apa?umno parti melayu.islam no.2...sebab tu bila tgk program ibadah kerajaan PR,UMNO panas hati.siap hina org solat as lembu,salah kiblat laa,macam2 laa..kihkihkihkih.


mahathir pun cakap,hukum hudud xdak dalam Quran..kihkihkihkih.ahli2 umno angguk2 paham.kalau x angguk,susah dapat projek.

nak dekat2 pilihanraya nih,mari ramai2 kita tengok orang2 UMNO rajin pergi surau,pergi masjid.macam2 buah tangan orang umno bawak.lepas pilihanraya,hilang semua...kihkihkihkihkih..skrip berpuluh tahun umno...




Anonymous said...

kihkihkih..

transformasi najib berjaya???
kihkihkihkih..

hutang kerajaan pada tahap tertinggi dalam sejarah Malaysia.PM najib tabur wang sana sini.kihkihkihkihkih..

dan yang pasti:

“Hutang kerajaan pusat adalah hutang yang terpaksa ditanggung bersama oleh orang awam seperti anda semua”.

nak lagik details:
http://beritasemasa.com/hutang-negara-malaysia-2012


ada masuk utusan?kihkihkihkih.hancur malaysia dapat menteri kewangan mcm najib.

orang umno apa kisah.asalkan projek masyuk.company dia la tar jalan,company dia la pasang signboard,company dia la cat tandas awam...kihkihkihkihkih..

Anonymous said...

PM najib tabur wang sana sini.kihkihkihkihkih..
___________________________________
NAJIB TABUR DUIT KO AMIK GAK...BLAH LA WEI..MUKE XMALU...DH BERPULUH TAHUN AKU DGR KERAJAAN NK BANKRAP TP SMPI SKRG XBANKRAP PN..UDAH2 LA NK MEMBOHONG...

Anonymous said...

kihkihkih.

cara kerja najib memeningkan kementerian kewangan.tabur tabur tabur dan tabur.

xdak duit,kita tabur beras ngn tepung.biar rakyat berebut2 macam dkt negara2 afrika.biar rakyat pengsan bergasak2 nk beras.kihkihkihkih.

sebab itu najib berusaha habis-habisan utk menang PRU13.kalau kalah???habis la,semua rekod urusan perbelanjaan akan didedahkan...kihkihkihkihkih.

macam rakyat selangor x sedar pun entah bila khor toyo jalan2 gi disneyland...kihkihkihkihkih.urusan kerja di disneyland...kihkihkihkihkih.

Anonymous said...

ok la najib tabur tabur tabur...yg anwar lak tabur janji merata tempat...penasihat ekonomi selangor turun kg pn xnk...

Anonymous said...

TABUR TABUR PUN..RAKYAT JUGA DAPAT..

NUAR TABUR JANJI...HABIS KG PALA..

NUAR TABUR SPERM...RIUH RENDAH PENCACAI BACKING..SAMPAI ADA TISU TERBANG LAH...VIDEO ITU BESI LAH.. PERUT BUNCIT LAH..BLA BLA BLA

Sign Companies in Florida said...

Thank you for sharing excellent informations. Your website is so cool. I am impressed by the details that you’ve on this blog. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for more blogs.