Thursday, January 17, 2013

Cayalah Tun....

Anugerah tuhan yang original untuk Malaysia
Lihat di Buletin Utama sebentar tadi apabila Tun Dr M ditanya wartawan tentang pemberian kerakyatan kepada warga asing di Sabah semasa era pemerintahannya...

Tun jawab semuanya diberi mengikut peraturan dan undang-undang yang ada....

Ada lagi wartawan yang tak puas hati dan cuba nak gasak Tun....

Sepatah sahaja Tun jawab.....

Zaman Tunku dulu sejuta warga asing diberi taraf kewarganegaraan di Semenanjung, kenapa itu boleh ? 

Perghhhh....satu jawapan yang selamba daripada Tun tetapi dia punya pedih sampai mencucuk hingga ke tulang sum-sum.....

Cayalah Tun....

Ada berani Lim Kit Siang jawab apa yang Tun kata ?

Ada berani Ambiga jawab apa yang Tun kata ? 

39 comments:

Anonymous said...

LOVE you Tun Dr. M!! BarakaAllah fi ka!

Anonymous said...

Zaman Tunku dulu sejuta warga asing diberi taraf kewarganegaraan di Semenanjung, kenapa itu boleh ?
------------------------
ANTARANYA TU YG SKRG DOK MNYALAK MENYALAHKN KJAAN MMBERI KERAKYATAN PADA ORG LEN PULAK...

DASAR XTAU DI UNTONG,,MAKAHAI PUNYER MAKHLOK....

tobeng said...

Aku memang percaya tun boleh jawab punya.Sekali tun jawab selamba je hahaha

Memang tepatlah tu,dulu boleh bagi pada pendatang asing sampai sejuta orang,kenapa sekarang tak boleh?

Yang kecoh2 ni baka2 pendatang yang dapat kerakyatan dengan cara yg sama jugak.

Yang bising2 ni kebanyakannya kafir yg tak senang bila muslim dah jadi majoriti di sabah dengan memberi kerakyatan pada orang Melayu Islam Filipina.Dulu kan bukan Islam yg majoriti..

asifadio said...

Love Dr M!

Anonymous said...

Saudara Pembaca,

Itulah kelebihan TDM yang sangat unik.
Bila diajukan soalan yang dianggap 'soalan maut' oleh mereka yang bertanya, beliau dengan selamba, tepat dan padat menjawab soalan yang terus menembus ulu hati!
Sehingga Sipenaya, terdiam tidak terkata kata!
Syabas TDM, 'you one in the millions!

Anonymous said...

Dah biasa kat msia ni kalau ada benda-benda yang menyebelahi umat Islam mesti ada banyak suara sumbang yang menentang. Tapi selalunya mereka menentang dengan berselindung di sebalik alasan lain. masih terasa bodohnya bila dulu marah sgt dengan Tun sebab ingatkan Anwar tu betul sangat. Kesian dengan Tun terpaksa berdepan dengan tohmahan sebab org yg lagi satu penuh dengan auta mahu menyeret satu Malaya untuk menyelesaikan masalah peribadi sendiri.

Anonymous said...

Itulah TDM... Legenda pemimpin sepanjang zaman. Tiada yang serupa dgn nya. Kalaulah beliau masih dlm umur 40an.

Anonymous said...

RBF,

Akak ada citer nak share, tak ingat umor brapa mungkin awal 80an. Dulu di chow kit ada pejabat pendaftaran skrg ni dah jd balai bomba . ic akak hilang, so kena wat baru. bila spai tempoh akak nak ambik,akak jumpa kerani disitu. dia suroh akak tunggu, x lama pass tuh ada sorang lelaki bkn pekerja jpn jumpa akak kata dia ada ic dan mintak akak bayar rm10 atau rm20. akak ckp nak ambik ic free kenapa nak bayar pulak. lps tu akak pegi jumpa kerani tadi dan bgtau nape orang mintak duit. tp tiba2 dtg sorang kerani lain dan trus bagi ic akak. so pd akak kes pasal bg kerakyatan ni adalah keje org dlm yg tamak.

Anonymous said...

Korang penah dengar tak perkataan 'jus soli'? hehehe... Bapa kepada Tun dapat masa tu le..

Anonymous said...

GELOMBANG HANCURKAN GUAN ENG MEMBARA!!

http://gandasarimerdeka.blogspot.com/2013/01/gelombang-hancurkan-guan-eng-membara.html

Anonymous said...

Anon 10.17 pm

Hang nk komen tapi buta sejarah. Bila wujudnya "jus soli" untuk negara kita? Buat apalah nak tunjuk kebodohan hang kat khalayak ramai, dok diam-diam tak boleh ke?

Anonymous said...

Jawapan yang first class untuk puak2 pendatang yang baru 55 thn jadi rakyat Tanah Melayu!!!

Listen..! Listen..!Listen..!
Itu pun bersyarat:
1)Kuasa Raja2 Melayu jangan dipertikaikan..
2)Islam sebagai agama Persekutuan..
3)Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan..
4)Hak keistimewaan Bangsa Melayu tidak boleh dipersoalkan (sebab orang Melayu yg. baik hati ni bersetuju terima bangsa pendatang sebagai rakyat Tanah Melayu..sebab itulah pra syarat yg.diletakkan British utk. Tanah Melayu Merdeka!!!

Tapi hari ni apa balasan depa!!!
Semuanya diusik..bila dapat reaksi balas..minta maaf sekadar ada..Matlamat utama, pertikai dan terus pertikai..

Lima Bintang..utk Tun.M!

Din said...

Anon 10.17 pm dan geng-geng yang sewaktu dengannya ni memang pun bodoh tahap doraemon!! Mereka ni kalau diberi minum dettol banyak-banyak pun, belum tentu otak mereka dapat dicuci!!

Afiq KLtown said...

Wartawan yang tak puas hati tu mesti wartawan upahan pakatan rakyat yang diupah untuk menimbulkan provokasi untuk merosakkan pemikiran rakyat. Hidup Tun M !!

Anonymous said...

Saya cnp saya punya komen kat GAP..

Bijaknya Tun Dr. Mahathir menjawap segala tohmahan....selalu gak Tun M dapat menjawap segala tohmahan di mana jua Tun berada...tk Tun !!! Cai2 PR selalu tak dapat berfikir dgn rasional apabila ada pe2 isu di Malaysia. Hanya tau maki hamun je !!! yang seronoknya jawapan Tun pasal sempadan filipina tu tak masuk dalam sabah so orang melayu islam dah hampir 20-30 tahun menetap di sabah. logik lah tu dorang mohon ic malaysia...ikut law la tu...bernas sungguh jawapan Tun M !!! Syabas Tun !!q

Anonymous said...

Nape orang tak tanya, rakyat kat sempadan Thailand, Kelantan, Perlis n Kedah ada dua kerakyatan??

Anonymous said...

Dalam RCI tu ada sesuatu yang pelik n ganjil,... takde satu pun disentuh bagaimana orang CINA dari CHINA dapat kerakyatan di Sabah.

Anonymous said...

Kalau si pembangkang plak, dia akan cakap: u dari paper mana?

Anonymous said...

Kalau si pembangkang plak, dia akan cakap: ini semua kerja UMNO hehehe standard mentaliti hasil tarbiyah hamPAS, DAPig & PKR bahalol...cakap tak guna akal, otak simpan bawah kaki untuk senang dipijak.

Anonymous said...

Kalau si pembangkang plak, dia akan cakap: u dari paper mana?
_____________________________________
ade lagi bro...ayat ko xabis nie...:bape umno bayar kt u????ayat sape ek...

Anonymous said...

setuju ape kate tun m...mcm keturunan ustat badrol amin xnk siasat ke???die kn dr sabah gak kn...kate nye dtg masuk dr filipina gak...siasat bro rbf...kite kasi bongkar plak ...

Anonymous said...

Korang penah dengar tak perkataan 'jus soli'? hehehe... Bapa kepada Tun dapat masa tu le..

January 17, 2013 at 10:17 PM

antara jus soli dengan jus sanguine...mana lebih layak?

so kalau dah layak ikut peraturan dan undang2..yang keturunan jus soli sepatutnya tutup mulut. keturunan jus sanguine lebih berhak berbanding sesiapa yang dapat kewarganegaraan berdasarkan jus soli. so para keturunan jus soli sekalian kenalah sedar diri!

Anonymous said...

lagipun..

keturunan2 jus soli skrg kemain lagi nak hentam Sultan..

padahal dulu2 pun jus soli atas ehsan para Sultan dan Raja2..

sekarang ni bahasa melayu pun tunggang langgang..kononnya lahir di malaysia..pelik bukan?

Anonymous said...

Sebenarnya ada cerita disebalik kes di Sabah tersebut.

Bukan saja-saja nak bagi kerakyatan atau untuk memenangkan BN tapi untuk mengimbangi populasi penganut Kristian di situ.

Masa tu PBS sangat kuat dan antara manifesto Joseph Pairin Kitingan adalah nak bawa Sabah kelaur dr Malaysia.

Proses yang hanya memilih orang Islam dan pandai berbahasa kebangsaan adalah untuk menjadikan kuasa orang Islam di Sabah kekal relevan.

Ini adalah cakap ayah aku yang bertugas di Kem ATM Lok Kawi semasa kami tinggal di bumi Sabah.

Masih ingat kes nak bina Gereja terbesar di Asia oleh Pairin? Sekarang projek itu tidak ada sebab kuasa ditangan orang Islam.

Allahu Akhbar!!!

Anonymous said...

kihkihkihkih...

dah mengaku.bila tanya,adakah sebab pilihanraya??"saya tidak tahu"...

baru kita nampak siapa khianat.boleh pulak salahkan Tunku Abdul Rahman..kihkihkihkih.weh,zaman Tunku Abdul Rahman bila??zaman Tun M bile?

ada yang kata sbb kristian la..kihkihkihkih.pergi tgk,org filipina banyak mana yg islam?yg dpt IC biru pun ramai yg kristian.so,better x yah kaitkan agama.

semua yg dpt sbb politik.for sure ada agreement.i help u.u help me.then vote for BN..kihkihkihkihkih.

semalam org2 umno kt blog nafikan Tun M terlibat.last2,Tun M mengaku..kihkihkihkih.legal katanya.menghancurkan Sabah ada la.penduduk asal sabah terpinggir,org luar conquer semua.kihkihkihkih.hasil balak,org atas sapu.RM40 juta,UMNO balun buat modal..kihkihkihkih.

resultnya-Sabah antara negeri termiskin...kihkihkihkih.

Anonymous said...

yang lagik best,proses nk dptkan IC biru dijalankan di rumah SU Politik Tun M ketika itu,Dato' Aziz Samsudin..kihkihkihkih.

pejabat JPN penuh sesak kot.sampai kena buat keje kat rumah SU Politik..kihkihkihkihkih.

http://www.malaysiakini.com/news/219122

Anonymous said...

Anus 10:02 AM;
Can I fuck u tonite???

Anonymous said...

dah mengaku.bila tanya,adakah sebab pilihanraya??"saya tidak tahu"...
-Tun jawab apa-pun pencacai PR kemahiran diorang ni kuat spin n U-turn.

baru kita nampak siapa khianat.boleh pulak salahkan Tunku Abdul Rahman..kihkihkihkih.weh,zaman Tunku Abdul Rahman bila??zaman Tun M bile?
-Nilah kata orang, nak cakap bodoh marah lak, Zaman Tunku Abdul Rahman n zaman TUN M selepas merdeka. Otak tu pastikan simpan kat dalam kepala ye.

ada yang kata sbb kristian la..kihkihkihkih.pergi tgk,org filipina banyak mana yg islam?yg dpt IC biru pun ramai yg kristian.so,better x yah kaitkan agama.
-Ko dah buat bancian ke? Cakap takde fakta hamPAS tul. Ko asyik nak tengok orang Filipina yang ko tak sedar orang CINA yang datang dari CHINA tu. Mana datangnya? Cuba ko jawab? Orang macam ko ni memang jenis buta sejarah, pi buka buku baca sejarah siapa MAT SALLEH. Cakap jgn main tembak, kang tembak pada diri sendiri.

semua yg dpt sbb politik.for sure ada agreement.i help u.u help me.then vote for BN..kihkihkihkihkih.
-Ko dah pernah gi mengundi ke or ko nilah yg dikatakan spieses pengundi hantu. Undi adalah rahsia. Ko sudah pastikan ke org2 yang ada I.C tu mengundi UMNO?

semalam org2 umno kt blog nafikan Tun M terlibat.last2,Tun M mengaku..kihkihkihkih.legal katanya.menghancurkan Sabah ada la.penduduk asal sabah terpinggir,org luar conquer semua.kihkihkihkih.hasil balak,org atas sapu.RM40 juta,UMNO balun buat modal..kihkihkihkih.
-Tun M memang berani bertanggungjawab, bukan macam pemimpin PR dari bawah sampai atas jawapan standard yang akan diberikan ini semua salah UMNO. Dulu masa PBS memerintah apa yang PBS buat? Janganlah nak cakap nikali lah, aku nak jawab lain kalilah ye. Jangan hidup asyik nak menyalahkan orang lain kalu diri sendiri tak berusaha.Macamana nak berdaya saing dengan bangsa lain kalu diri sendiri tak tahu nak cari rezeki. Soal2 sapu duit oleh UMNO sampailah skang ni aku tunggu bila ko nak kemukakan bukti. Jangan2 ko nak buat macam siNizar lak.

resultnya-Sabah antara negeri termiskin...kihkihkihkih.
-Dulu lagi miskin, NI KALI LAH!!! SORRY, LAIN KALI LAH YE.

January 18, 2013 at 9:35 AM

Anonymous said...

yang aku hairan pendatang-pendatang yang diberi keraayatan zaman tengku dulu melaysia cakap pun tatat betul oii....

Anonymous said...

Dari dahulu sampai sekarang TDM tidak pernah melatah bila diajukan sebarang soalaan. Media asing, termasuk BBC pun pernah banyak kali terkedu bila cuba memerangkap TDM dengan soalan2an berbentuk provokasi. Pada usia 87 tahun TDM masih segar mindanya dan masih gagah fizikalnya, sedangkan banyak pemimpin2 yang jauh lebih muda dari TDM amat bercelaru pemikiran mereka sehingga memperlihatkan seolah2 mereka telah menghidapi sindron nyanyok. Satu ketika dahulu pemimpin2 pembangkang pernah melabelkan TDM sebagai orang tua nyanyok. Hari ini pemimpin2 tersebutlah yang nyanyok. Hari ini cakap lain esok cakap lain.

Apa pun perlu dingat TDM pernah diberi izin oleh Allah SWT untuk memasuki ruang dalam ka'abah. Tidak ramai yang Allah beri kesempatan untuk merasai suasana disdalam ka'abah. TDM tidak pernah menceritakan pengalaman beliau ketika berada didalam ka'abah apalagi mendabik dada. Semoga Allah SWT terus memberi RahmatNya keatas TDM. Wallahualam.

mtk

Anonymous said...

semalam org2 umno kt blog nafikan Tun M terlibat.last2,Tun M mengaku..
________________________________
bile plak puak2 umno dlm blog nie nafi kn Tun M terlibat...yg dipersoal kn cerita saksi2 nie yg kate wat ic kt umah SU Tun M...aziz samsudin...Tun M dh ckp yg dpt ic tu yg layak dapat...bkn suke2 je bagi...paham kn la sket ape yg tun M ckp kn...xyah la nk spin..

Anonymous said...

Timbalan presiden PKR Azmin Ali mendakwa parti itu menerima maklumat bahawa terdapat cubaan pihak tertentu untuk mengaitkan siasatan suruhanjaya siasatan diraja (RCI) berhubung isu pendatang tanpa izin Sabah dengan ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Menurutnya, PKR sudah menjangka bahawa perkara itu akan ditimbulkan kerana ia didakwa satu jalan mudah bagi Umno dan BN untuk mengatasi isu berkenaan.

"Kita sedang meneliti perkembangan ini, saya dapat maklumat-maklumat akhirnya akan dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim... Semua masalah dalam negara akan dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Azmin.

_________________________________
kan aku dh kate kalo puak2 pr nk kene kn tun m kes2 90an...dh tentu anwar terpalit same...padan muke tu la suke sgt...

Anonymous said...

kah kah kah caya laa tun

Anonymous said...

kihkihkihkih..

sapa yang dok kata undi adalah rahsia tu?

parti mana yang hantar surat ucapan terima kasih lepas undi BN masa PRU12 dulu.kihkihkihkih..SPR kawan baik umno.lagik mau menipu rakyat.SPR yang arahkan beri IC dulu.kihkihkihkihkih.

kihkihkihkih.study dulu kes ni.layak dapat??sampaikan ada yg kena tangkap pun,senang2 lepas dpt IC biru..kihkihkihkih.makin dekat PRU,makin banyak cite panas.

Tun M kata kerajaan BN bawah najib lemah skang ni??korang x nak support ke statement tuh..kihkihkihkihkih.


Penggal PRU12 dah nak tamat.5 tahun lepas,rakyat dah dapat bantuan dari pihak BN dan PR.sesuatu yang jarang2 berlaku dalam tempoh 50 tahun.ada elok jugak mempunyai pembangkang yang kuat,xde la kerajaan goyang kaki tindas rakyat...kihkihkihkihkih.

Anonymous said...

OMH LOVE YOU TUN ! sememangnya anugerah ALLAH pada dunia ISLAM.

anwar peliwat pula satu kecelakaan pada dunia ISLAM !

Anonymous said...

..cina betina kapiaq yg gemok mcm khinzir tu mmg cukup kurang ajar..

Anonymous said...

jadi jawab lah apecer pulak ostat kaunseling dan ketua pemuda pas tuuuuuuuu...orang BN ke tuuuuuuuu?

Anonymous said...

aku yakin anon 3.00pm ni orang yang sama meroyan sebelumnya

Inilah typical totok cai cai macai .. PAS PKR

Nak layan nanti aku ikut sama jadi cai cai..

So kesimpulan aku .. cai cai macai ni otak dah senget terlampau banyak terhidu bau kunyit hangit ..

Anonymous said...

Menjawab soalan dengan soalan,itu tidak menjawab soalan,bodoh!!