Friday, January 11, 2013

Jika Tiada Niat Buruk Kenapa Perlu Keluarkan Panduan Berikut ???

Jika mereka tidak ada niat untuk menimbulkan huru-hara kenapa langkah-langkah berikut perlu diajar kenapa pengikut-pengikut mereka. 

Polis dah kata jika semua mengikut peraturan dan langkah-langkah yang telah ditetapkan tidak ada masalah akan timbul dan keselamatan untuk semua terjamin. 

Tetapi nampaknya mereka telah merancang sesuatu yang lebih dari apa yang mereka persetujui dengan polis. 

Kita tunggu dan lihat....



Berikut adalah pesanan daripada penganjur yang disiarkan melalui harakah daily. 


HKR: Panduan penting untuk keselamatan peserta  

KUALA LUMPUR: Peserta Himpunan Kebangkitan Rakyat, Sabtu ini disaran mengikuti garis panduan yang ditetapkan oleh penganjur bagi kelancaran sepanjang himpunan.

APA YANG PERLU DIPAKAI

Pakaian yang selesa untuk bergerak termasuk alas kaki/kasut yang sesuai.

Pakaian bersih dalam beg – untuk ditukar jika terkena bahan kimia.

Baju hujan boleh dibawa dan digunakan untuk melindungi diri dari cecair kimia (jika ada) termasuk pelindung kepala dan cermin mata keselamatan (shatter resistant eye protection).

APA YANG PERLU DIBAWA

Bawa air mineral/minuman secukupnya untuk diminum. Kami mencadangkan 2-3 botol air mineral/minuman 500 ml.

Sapu tangan bersaiz besar atau tuala kecil. Basahkan dan tutup mulut/hidung dengannya sekiranya gas dilepaskan.

Makanan seperti coklat, snek makanan ringan.

Jika anda ada masalah kesihatan serius seperti masalah jantung dan paru-paru, kami menasihati anda mengelakkan diri dari menghadiri perhimpunan ini.

Jika anda ada masalah kesihatan yang terkawal dan mahu menyertai perhimpunan, pastikan bawa ubat-ubatan preskripsi anda untuk bekalan sekurang-kurangnya sehari termasuk alat inhaler untuk pesakit asma.

Topeng muka (surgical mask) boleh dibawa.

Bawalah wang saku yang mencukupi untuk makanan, pengangkutan, telefon dan sebagainya sekadar perlu.

PERKARA YANG PERLU/DILARANG UNTUK DILAKUKAN

Rehat, makan dan minum secukupnya sebelum perhimpunan. Walaupun kita berniat untuk berhimpun secara aman, kita tidak dapat mengagak tindak balas dari mereka yang cuba menghalang perhimpunan.

Sertailah perhimpunan secara berkumpulan dengan rakan/keluarga yang mengenali anda, dan mengetahui masalah kesihatan anda sekiranya ada. Jangan bergerak bersendirian.

Jangan pakai pelembap kulit berasaskan minyak kerana ia boleh mengakibatkan bahan kimia terperangkap lama.

Jangan pakai kanta pelekap (contact lenses) yang juga boleh memerangkap bahan kimia di mata.

PERLINDUNGAN DARIPADA GAS PEMEDIH MATA/BAHAN KIMIA (Jika ada)
Tanda-tanda terkena bahan kimia:

* Pedih di mata, hidung, mulut dan kulit
* Pandangan kabur, dan air mata keluar berlebihan
* Cecair hidung keluar secara berlebihan
* Batuk dan sesak nafas
* Pening

Tanda-tanda di atas hanya sementara. Ketidakselesaan pada mata akibat gas pemedih mata akan hilang selepas 5-30 minit, manakala kesan ‘pepper spray’ memerlukan 20 minit-2 jam.

Bagaimana menghadapinya:

BERTENANG. Jangan panik. Ingat, ia hanya kesan sementara.

Hembus hidung, kumur mulut & elakkan daripada menelan. “JANGAN SAPU MUKA”

Sekiranya gas pemedih mata dilepaskan, cuba elak daripada mengikut arah angin.

Sila dapatkan bantuan sukarelawan ‘Pasukan Perubatan’ yang berada di sekitar kawasan perhimpunan dengan segera sekiranya anda memerlukan bantuan perubatan.

Jika anda seorang pengamal perubatan, bantuan anda kepada yang memerlukan amat dihargai.

* Maklumat ini sekadar panduan kepada peserta. Ia hanya maklumat umum, dan tidak sepatutnya menafikan pandangan pakar perubatan yang merawat anda, atau pakar perubatan yang lain.

Segala risiko kesihatan yang mungkin berlaku semasa perhimpunan adalah atas tanggungjawab anda sendiri.
- Sekritariat HKR

16 comments:

Reverse Gear said...

Separuh dari panduan ni cerita pasal camna nak hadapi gas pemedih mata.. diorang ni memang ada niat nak cari pasal dengan polis & fru!

SMBK-69/74 said...

Jokiden tetap membantah kehadiran polis, sebab polis akan dikambing hitamkan sebagai pencetus suasana, sekiranya berlaku apa-apa.

Biar mereka sesama mereka menyelesaikan masalah yang timbul.

Jika polis adapun mereka bukannya nak menghormati susah payah polis.

Biar CNN meraung-raung tercari-cari kereta penyembur kimia yang tak ada.

Biar mereka meroyan sebab wajah2 FRU tidak kelihatan di Stadium tu kelak.

MIRA EDORA said...

BAGI AKU SENDIRI MAU IGTLAH KALAU NAK PERGI PERHIMPUNAN ITU SEBAB BAGI AKU KALAU KITA TAK SOKONG MEREKA TAK PERLU TURUN ESOK KE TEMPAT ITU. DUDUK RUMAH DIAM2 LAGI BAGUS

sulaiman Yusof said...

nanti jgn pulak kata polis tak beri amaran pada peserta himpunan itu, jgn buat hal yg bukan2 sudahlah.

Serik berdemo said...

INI JADI BAHAN BUKTI PIHAK POLIS JIKA BERLAKU HURU HARA.
NAMPAK GAYA MEREKA ADA PLAN NAK BUAT KACAU BILAU.
TIADA ARAHAN PUN DI BERI SUPAYA IKUT DAN BERI KERJASAMA KPD PIAK POLIS.......
HARAP ORANG KDN CERDIK SIKIT.

Graduate 75 said...

APA APA PUN.....TANGKAP HISAMUDDIN RAIS DULU.

Anonymous said...

Mudah2an esok petang ribot petir kilat sabung menyabung...cuci kepalo otak pendemo BAGHAL tuh trtama yg sgp gadai kalimah Allah dan juga si tua yg sgp mnggadai tanah di kelantan tuh....

Tula kecik2 xnak mampos..dah tua mnyusahkan agama, bangsa dan negara...

Anonymous said...

Sokong pakat doa ramai2 biar ada kilat dan petir biar kena mampus semua x da lagi pendemo nysahkan org. Ini boleh jadi sebab depa sokong kalimah Allah nak digadai pada kapir

Tukang Karut said...

Manusia merancang, Tuhan yg menentukan.

Mungkin Tuhan nak mengumpulkan baghal2 pengikut dajal ni kesatu tempat dan mrk mati terkejut disambar petir atau sbgnya, siapa tau ...

CIFUT said...

BERSHIT 2 gagal dan telah bagi imej buruk pada vavi2 ni.
Jadi aku dpt rasakan esok mereka rancang sesuatu nak balas dendam pada polis dan kjaan.
Hrp polis malaysia bijak menangani vavi2 ni.
Atau mcm SMBK-69/74 ckp... polis tak payah dtg, ambulance, bomba, DBKL pun tak payah dtg. Klu terjadi apa2 biar mereka tanggung sndri.

Anonymous said...

Sudah pasti mereka akan melakukan provokasi kepada polis. Polis cuma perlu bertindak lebih bijak. Kali ini pastikan tangkap tukang provok ini betul-betul. Rakam semuanya dalam video. Yang pasti bila ada Mat sabu, Hishamudin Rais, Tian chua dan Anwar Ibrahim provokasi akan berlaku, hura-hara akan tercetus. Bukan tak pernah berlaku sebelum ini.

Anonymous said...

Esok Pak Suhardi yang mati hidup semula akan berlakon lagi ke?? Cube cube la cari taktik lakonan lain ye, ubah sikit penampilan diri tu. Ni orang dah kenal sangat dengan Pak Suhardi, muka pun ada rupa sikit macam berok dah.....

Anonymous said...

Dalam apa keadaan pun Polis tetap akan di malukan..itu aja.Bila POlis dimalukan maka kerajaan BN boleh tersungkur..Polis buat kerja pun kena hina..sebla mana pun akan jadikan Polis sebagai kambing hitam demi Politik kedua dua pihak..baik BN atau Pakatan..Perserta himpunan haram bebas..pegawai dan anggota kantaoimkena tuduh atau di kenakan yindakan tatatertib yg mana pangkat jgn harap lah, Menteri amaran akan jadi hero..sebeb apa jika king taik naik jadi PM dia akan balas budi baik menteri amaran..ak gitu ? politik politik...

Anonymous said...

salam,
dalam berita tadi, Ketua Polis KL berkata tiada sekatan jalanraya dan tiada pasukan FRU akan mengawal HKR ni esok...nampak gayanya strategi beruk2 PR ni untuk menghuru-hara/provokasi terhadap PDRM akan gagal...

Anonymous said...

itulah namanya sediakan payung sebelum hujan..bodoh piang punya pencacai taik..bodoh mcm umno..

Anonymous said...

Ala pencacai parti lgbt.x yah sediakan payungla.kalau ALLAH turunkan petir kat korang.time tu dah x leh nak elak gi mana dah.mati katak jugak korang kat situ.hahaha