Friday, January 4, 2013

Video:Kisah Peneroka Orang Pas Kena Belit


Felda Kemahang ditubuhkan ketika Pas berada dalam BN dan ketika itu juga Presiden Pas, Datuk mohd Asri Muda adalah menteri Menteri Pembangunan Tanah dan Kemajuan Wilayah.

Diringkas cerita, Felda Kemahang dikuasai oleh orang-orang Pas kerana menteri yang bertanggungjawab terhadap Felda pada masa itu dari parti Pas.

Penguasaan Pas dalam Felda Kemahang tidak dapat dinafikan.....senang cerita, itu lubuk mereka......

Tahun 2002 seramai 354 orang peneroka Felda itu dengan bantuan Pas telah menyaman Felda kerana katanya Felda membuat bayaran tidak betul kepada mereka berkait dengan kualiti buah sawit.

Ding...dong....ding....dong....kes berjalan di mahkamah bertahun-tahun, tup....tup....tahun 2010 Mahkamah Tinggi Kota Bharu membuat keputusan agar Felda membayar RM 11 juta kepada 354 peneroka.

Peneroka menang kerana kegagalan peguam Felda hadir ke mahkamah di hari perbicaaan.

Kes dibawa ke Mahkamah Rayuan Putrajaya.....

Di Mahkamah Rayuan keputusan juga berpihak kepada peneroka. Keputusan kekal dan Felda perlu membayar RM 11 juta kepada para peneroka berkenaan.....

Kini hampir tiga tahun berlalu peneroka masih lagi tidak  mendapat hak mereka....

Apa dah jadi ?

Lihatlah video di bawah ini.....

Anda juga boleh baca di sini

Kalau tak belit bukan Pas namanya.....

Kohilal - belit....

Tabung Memali - belit.....

Duit peneroka - pun belit......

Kalau peneroka di lubuk Pas pun dah angin satu badan dengan Pas kerana menipu, anda nak percaya lagi dengan Pas ?

Teruskan Mazlan Aliman.....

Teruskan......

15 comments:

Anonymous said...

Dah lama dah meka kena belit. Dari kes Derma Mangsa Mamali, Skim Kohilal, Ladang Rakyat, Leboh Raya Rakyat, Amanat Haji Hadi, penggunaan Kalimah ALLAH dan duit pampasan Felda. Bukan belit di segi duit saja, agama dan akidah pun di belit juga.

Anonymous said...

pas ni kerana politik, habuan dan jawatan... agama, bangsa dan negara pun sanggup gadai/belit..

Anonymous said...

padan la muka ko... dulu masa nuntutt kemain kerekkk....

makan la air lioqq mazelan nooo....hahahah

sapa suruh pecaya pas...

kalo tak mau felda tu berambuss je laa....

pulang balik pada kjaan... tak pon beri ke aku...

tuan man

Anonymous said...

PAS lebih sibuk menyelak kain orang lain..kudis dan kurap kat kaki dan badan sendiri tak dipeduli. Hakikatnya BN/UMNO yg sering dituduh jahat dapat memperbaiki diri manakala PAS terus bertambah parah dengan lebih banyak skandal dan kerosakan yg dibongkar oleh ahli PAS sendiri.

Anonymous said...

11 juta apa nak dihairan.

RM250 juta pun ada org boleh buat main2 ja.

bela lembu fail
kedai jual daging lingkup
beli pulak kondo mewah
anak beranak pakai kereta mewah..

Ahli parlimen Sabak Bernam Abdul Rahman Bakri buat tuntutan palsu berpuluh ribu.dah kena cekup.

Ketua umno bahagian pandan,Abdul Ghani Ismail songlap RM190ribu.smpai pengsan duduk dalam kandang tertuduh..

bekas MB,dr.khir toyo pun terjebak dgn rasuah.

semua ni disabit bersalah dlm tempoh 2-3 tahun kebelakangan nih.

HIDUP UMNO!!!!SONGLAP SONGLAP SONGLAP

Anonymous said...

Apa yang berlaku keatas peneroka Felada Kemahang adalah disebabkan mereka mungkin lupa 'bersyukur' dengan nikmat yang Allah SWT beri kepada mereka. Ketaksuban kepada PAS telah memakan diri mereka sendiri. Akhirnya apabila mereka menyedari kesilapan mereka sendiri barulah mereka menyesal sedangkan kekesalan itu sudah terlambat. Krpada peneroka2 Felda yang lain belajarlah dari kesilapan peneroka Felda Kemahang. Wallahualam.

mtk

Anonymous said...

kaji betul2..

sekurang2nya,ada yg dah mendapat hak mereka setelah sekian lama tertipu.

bukannya tidak dapat duit secara keseluruhan.

Anonymous said...

sekurang2nya,ada yg dah mendapat hak mereka setelah sekian lama tertipu.

bukannya tidak dapat duit secara keseluruhan.
...................................................................

Bolehkah ungkapan ini digunakan utk membela kerajaan pula? Sekurang-kurangnya semua rakyat mampu menikmati kesenangan dan kemudahan di bwh pemerintahan BN. Bukannya tidak dapat makan secara keseluruhan.

Anonymous said...

anon 11.54am

sebab itu,blogger RBF perlu betulkan artikel ini.

"Kini hampir tiga tahun berlalu peneroka masih lagi tidak mendapat hak mereka....
Apa dah jadi ? "

ada peneroka yg dah terima,bukan semua x terima.

sekadar nak mengsensasikan isu2 ini.
perang pilihanraya semakin dkt

MIRA EDORA said...

ANON2 INI PANDAI SGT NAK TUDUH UMNO AJE KERJA MEREKA INI TAPI SALAH YG DILAKUKAN OLEH PAS MEREKA TAK NAMPAK KE, JGN MAINKAN AGAMA ISLAM HANYA KERANA KEPENTINGAN PARTI.

sulaiman Yusof said...

harap2 peneroka yg jadi mangsa lps ini pilih parti yg sepatutnya demi menjaga hak msg2 mereka. PAS dah sesat jauh sebenarnya susah nak bawa ke pangkal jalan balik.

Anonymous said...

ada peneroka yg dah terima,bukan semua x terima.

sekadar nak mengsensasikan isu2 ini.
perang pilihanraya semakin dkt
.................................................................

Yup. Sama juga tidak perlu sensasikan isu kesempitan hidup rakyat, krn tidak semua org kesempitan hidupnya. Dan yg kesempitan pun ada badan yg membantu.

Anonymous said...

tu dia cincin... tak hengat...

Anonymous said...

anon 9:47 am

11 juta apa nak dihairan.

RM250 juta pun ada org boleh buat main2 ja.
----------------------------------
Aku sokong kau... Nicky aziz yang dilantik jadi ularmak pun sanggup pecah amanah..gadaikan tanah kepada kafir laknat..pun disokong oleh pengikutnyerr..apa lagi orang UMNO..Kalau Nicky Ajis dah jahil ape lagi pengikutneer...
PAS IS DEAD

Anonymous said...

Kesian pun ada meluat pun ada. Kesian pasal kena kencing dengan peguan. Meluat kerana jadi lembu lama sangat (lebih daripada 20 tahun).

Kalau rakyat kelantan dapat membebaskan diri mereka daripada menjadi lembu ... insyallah selepas PRU 13 ni Nik Aziz tak jadi MB dah dan Pas tak jadi kerajaan di Kelantan.

Rakyat Trengganu memang bijak, dia bagi peluang Hadi Awang jadi MB satu penggal saja, bila mereka nampak lain macam jer ... bungkus Hadi Awang.

Kesimpulan : Rakyat Trengganu 10 kali lebih cerdik daripada rakyat Kelantan.

Jange maghoh ko ambo ... meme betol. Tok cayo acu gi tanyo denge Nik Aziz.

Hj Mansuh