Sunday, February 10, 2013

DAP Bertanggungjawab ke Atas Peningkatan Kadar Jenayah?


Menyorot sejarah kemasukan kaum Cina ketika era perlombongan bijih timah di Perak, turut membawa kita kepada sejarah kongsi gelap atau jenayah tersusun.  Orang Cina telah menubuhkan kongsi-kongsi gelap tidak lama selepas British menduduki Pulau Pinang (1786) dan Singapura (1819). Sejak tahun 1799 lagi kongsi-kongsi gelap Cina mula menentang pentadbiran British di Pulau Pinang. Antara kongsi-kongsi gelap yang terkenal ialah Ghee Hin (Kantonis) dan Hai San (Hakka).  

Antara objektif kongsi-kongsi gelap ini adalah menguasai lombong-lombong bijih timah, perdagangan kuli, perjudian dan pelacuran.  Keadaan menjadi begitu buruk kerana pada tahun 1831, hanya terdapat 18 orang polis sahaja bagi penduduk seramai kira-kira 16000 orang di Singapura. Malahan kakitangan kehakiman juga tidak mencukupi bagi menyelesaikan kes-kes jenayah.  Sehingga tahun 1856 hanya terdapat seorang hakim di Negeri-negeri Selat. Keadaan ini telah menggalakkan perkembangan kongsi-kongsi gelap Cina. 

Sehingga tahun 1867, tiada langkah-langkah positif yang diambil untuk mengawal kongsi-kongsi gelap. Langkah yang diambil oleh kerajaan sebelum tahun 1867 adalah hanya memanggil pemimpin-pemimpin pelbagai puak Cina apabila berlaku kekacauan dan meminta mereka menjaga ketenteraman.

Selepas tahun 1867, beberapa langkah telah diambil untuk mengawal kongsi-kongsi gelap ini antaranya: 

a. Akta Pemeliharaan Keamanan 1867

Pada tahun 1867, Sir Harry Ord, iaitu Gabenor pertama tanah jajahan Negeri-negeri Selat telah meluluskan Akta Pemeliharaan Keamanan. Melalui akta ini, Gabenor mempunyai kuasa untuk membuang negeri orang-orang salah yang mengancam ketenteraman awam tanpa sebarang perbicaraan atau hak kerakyatan. Hukuman dera (Corporal Punishment) dan menembak perusuh-perusuh dibenarkan.

b. Akta Pendaftaran Pertubuhan-pertubuhan 1869

Pada tahun 1869, kerajaan meluluskan Akta Pendaftaran Pertubuhan-pertubuhan yang mewajibkan pendaftaran semua pertubuhan yang terdiri daripada 10 atau lebih orang ahli. Semua pertubuhan dikehendaki memberi nama ahli-ahli yang memegang jawatan dan menyatakan tujuan-tujuan penubuhan mereka.

c. Penubuhan Protektorat Orang Cina 1877


Pada tahun 1877, kerajaan menubuhkan Protektorat Orang Cina yang diketuai oleh W.A. Pickering. W.A. Pickering yang boleh bertutur dalam bahasa Cina teklah mendapat keyakinan kaum Cina.

d. Kelulusan Undang-undang


Dua undang-undang untuk mencegah kuli-kuli serta melindungi pendatang-pendatang Cina telah diluluskan

e. Ordinan Pertubuhan-pertubuhan 1889

Pada tahun 1889, kerajaan meluluskan Ordinan Pertubuhan-pertubuhan yang mengharamkan kongsi-kongsi gelap Cina. Kongsi-kongsi gelap diberi tempoh 6 bulan untuk menghentikan kegiatan mereka. Ordinan tersebut memaksa kongsi-kongsi gelap bergerak secara rahsia atau disusun semula dengan menggunakan nama lain. 

Walau bagaimanapun, langkah-langkah yang diambil oleh Kerajaan Negeri-negeri Selat untuk menghapuskan sama sekali kongsi-kongsi gelap Cina tidak berjaya. Kongsi-kongsi gelap Cina meneruskan kegiatan mereka secara rahsia dan masih wujud hingga hari ini. 

Di bawah ordinan darurat 5/69 sebelum ini, pesalah jenayah dan kongsi gelap boleh ditangkap dan ditahan selama 60 hari. Berikutnya dibawah sek. 4 (1) pula boleh dihukum oleh Kementerian Dalam Negeri supaya ditahan di Pusat Pemulihan Akhlak, Pulau Jerejak, Pulau Pinang selama 2 tahun Atau Dibawah sek. 4A (1) Ordinan yang sama boleh diperintahkan kediaman terhad disesebuah tempat oleh Kementerian Dalam Negeri untuk selama 2 tahun. 

Mereka yang tertangkap pula akan berakhir di Pusat Pemulihan Akhlak Simpang Renggam, Muar dan Machang. 

Memahami sejarah pesalah tertangkap di bawah Akta yang disebut di atas, maka kita merasa cukup musykil akan kesungguhan Pembangkang yang memperjuangkan agar Akta-akta ini dihapuskan. 

Malah, pembangkang juga seolah-olah ‘meraikan’ pembebasan tahanan Simpang Renggam setelah Akta tersebut dihapuskan dan digantikan dengan Rang Undang-Undang Baru Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

Seramai 2,664 pesalah dibawah akta itu telah mula dibebaskan secara berperingkat sejak tahun 2010 yang kebanyakannya ialah kaum Cina dan India.  Pembebasan ini diterima oleh rakyat dengan rasa gelisah dan bimbang.   

Ternyata kebimbangan orang ramai adalah berasas sekali gus, menunjukkan yang kemusykilan terhadap motif pembangkang juga tepat apabila hanya sebulan kemudian, kita mula membaca berita bagaimana seorang bekas tahanan Simpang Renggam dibunuh, bermotifkan dendam jenayah lama. 

Tiga bulan kemudian dilaporkann lima bekas tahanan melakukan tiga lagi kes samun. 

Di masa yang sama, kes-kes samun, ragut, rompak, bunuh yang berkaitan Along juga terus meningkat sejajar dengan peningkatan rumah urut dan pusat-pusat maksiat di sekitar Selangor dan Pulau Pinang.  Kesemua jenayah ini adalah berkaitan dan berangkai antara satu sama lain serta bergerak secara tersusun yang menjadikan ia sukar untuk dibuktikan atau dibendung. 

Sememangnya kaum Cina sendiri tidak dapat menafikan bahawa kongsi gelap sudah menjadi ‘budaya’ masyarakat mereka.  Kerana itu, kita melihat akhir-akhir ini sudah ada protes secara terang-terangan dari kaum itu yang menuduh DAP sebagai dalang kongsi gelap, pelacuran, along dan sebagainya. 

Jelas bahawa sudah semakin ramai kaum Cina sendiri yang mula gusar sekiranya DAP berjaya mengambil alih negara melalui Pakatan Rakyat, dan menyebabkan samseng dan kongsi gelap semakin bermaharajalela.  Kegusaran mereka difahamkan ada kena mengena dengan 5 kes pembunuhan yang berlaku dalam jangka masa hanya dua hari sahaja sejak 6 Februari lalu. 

Hakikatnya, hubungan DAP dengan kongsi gelap sudah menjadi rahsia umum, di mana semua orang mengesyakinya tetapi tidak dapat mengesahkannya.  Namun, malangnya, terdapat juga di kalangan kita yang memandang remeh hubungan ini atau yang dengan sengaja memejamkan mata kerana pentingkan diri atau mungkin juga kerana bebal atau jahil. 

Hari ini, PR / DAP telah ‘berjaya membebaskan’ tahanan Simpang Renggam, dan kadar jenayah pun meningkat serta-merta.  Bayangkan, entah siapa lagi yang akan mereka bebaskan jika mereka ditakdirkan berkuasa, dan kadar jenayah juga pastinya akan meningkat berkali ganda. 


Artikel sumbangan Beruang Biru

10 comments:

kakbedah said...

hakikatnya cina sial yg berada kat negara kita hari ini semuanya mempunyai darah daging komunis yg kita tau puak yg tidak mengenal erti perikemanusiaan demi mencapai apa yg dikehendaki... cth skang ni mcm guan eng.. dia sanggup menghalau bangsa2 melayu di penang tue semata2 nak bagi bangsa dia penempatan......

Anonymous said...

Ada benarnya jika dilihat dgn tindakan DAP hari ini yg terang-terang ingin menentang dan melawan undang2. Ketika BN ingin menjemput rakyat P.Pinang ke rumah terbuka, disuruhnya rakyat berdemonstrasi. Ketika kerajaan ingin menguatkuasakan undang2 jalanraya dgn AES disuruhnya rakyat jgn membayar saman. Ketika polis bertugas mengawal keselamatan disuruhnya rakyat membuat provokasi..Ketika JAIS merampas arak diarahkan pegawainya untuk memulangkannya semula..
Banyak lagi tindakan2 samseng dan biaDAP yg sudah kita lihat. Apa akan berlaku sekiranya mereka benar2 memegang kuasa mutlak persekutuan kelak??????

Anonymous said...

Parti yang cukup2 kurang ajaq dekat orang melayu, raja2 melayu, ugama islam dan tuhan orang islam ... itu lah parti yang Ulamak Mughalzah dalam Pas minta para ahlinya undi pada PRU13 nanti. Undi Umno dapat bala, undi DAP dapat pahala kerana DAP rakan pakatan Pas ... itu lah fatwa Ulamak Mughalazah yang memimpin Pas kepada para pengikutnya.

Ulamak macam tu pun orang Pas masih pakai cakapnya. Entah lah ..

Anonymous said...

Dap parti cina extremist. Pas party pimpinan tua yg extremist dan pkr party pimpinan bebas extremist. Campur semua hancur negara.

Anonymous said...

nk tanya pencacai taik umngok..MCA tu parti apa? bangsa apa diaorang tu? jawab la.....kah kah kah...

Anonymous said...

Cina babi yang tunjuk isyarat lucah kat Pemaisuri Agong kena denda 8 ribu dan penjara 1 bulan. Tak cukup. Patutnya dihukum gantung dan lepas tu bangkai dia dicampak ke tempat pembuangan sampah saja.

Macam tu punya keadaan pun orang Pas masih nak dengar seruan para Ulamak Mughallazah mereka supaya undi DAP pada PRU 13 nanti. Betul2 khinzir la para pengikut Pas ni.

Anonymous said...

Pengerusinya Pukimak Singh membela semua penjenayah besar di mahkamah. Ini jadi ikutan pwguam2 lain. Haramkan je parti ni.

Anonymous said...

ya mereka ini semua keturunan samseng

Anonymous said...

Anon 1:59
MCA adalah salah satu parti komponan dalam Barisan Nasional ..
Ramai dikalangan China menentang Komunis pada waktu itu kerana dasar ganas mereka.. dan Cina cina ini banyak dalam MCA ...mereka telah bersama sama menentang kebangkitan komunis pada waktu itu... mereka ini adalah golongan yang lebih suka perdamaian dan kesederhanaan . berbanding DAP yang terang terang memusuhi Melayu dan Islam .. tragedi 1969 adalah bukti terpampang kebencian mereka kepada Melayu .... DAP merupakan k,lon peninggalan PAP Singapurta yang tak perlu dijelskan akan tahap perkauman mereka terhadap melayu ... rasanya cukuplah setakat itu sebab saya yakin cerita panjang pun tak mungkin boleh menyedarkan puak sdr ...

Anonymous said...

berani datanglah oi
berlagak macam hero,chibai
nantikan kami
pancung kepala macai-macai UMNO
jibai mamak,indon,filipino,pui!