Tuesday, March 5, 2013

MNLF Dakwa Ribuan Orang Mereka Belayar Ke Sabah Untuk Bantu Askar Diraja Sulu

Mengikut laporan dari http://globalnation.inquirer.net, MNLF mendakwa ribuan orang mereka belayar ke Sabah untuk menolong askar diraja sulu berperang dengan pihak berkuasa Malaysia.
ZAMBOANGA CITY, Philippines—Thousands of Tausug from Basilan, Sulu and Tawi-Tawi have sailed to Sabah to reinforce members of the so-called royal army of the sultanate of Sulu who are fighting it out with Malaysian security forces, a Moro National Liberation Front official said Tuesday.

“We can no longer prevent our people. We are hurt and many of our people, even the non-combatants, are going to Sabah to help the sultanate,” Habib Hashim Mudjahab, chair of the MNLF’s Islamic Council Committee, told the Philippine Daily Inquirer by phone.

But Lt. Gen, Rey Ardo, chief of the military’s Western Mindanao Command, said they have not monitored reports of reinforcements trying to enter Sabah.

“But we cannot avoid that some residents who have relatives in Malaysia would react to the situation,” he said. 

Saya tak tahu apa pendapat anda, tetapi bagi saya itu lebih kepada gempak untuk menakut-nakutkan kita dan hendak tunjuk kononnya mereka kuat serta mendapat sokongan padu rakyat mereka.

Yang penting saya tetap yakin kepada polis dan askar kita untuk mengawal keadaan.....

28 comments:

Anonymous said...

Modal air liur.
Free semestinya percuma.

he.. he....

Anonymous said...

Kalau seramai tu gi perang dgn tentera pilipin tempohari, rasanya dah lama mereka ni merdeka..

Anonymous said...

Seramai 10,000 tentera sulu yang berlayar menaiki motorboat dan sampan kecil terapong-apong dilautan kerana dilanggar oleh Armada TLDM.

hi.............. ha.........

Anonymous said...

ni semua cara Anuwar cakap...beribu-ribu datang perhimpunan...nak bikin gempak je?

RBF Online said...

Anon 11.19, betul....saya dah nak tulis begitu tadi tapi tak tertulis pula.

Anonymous said...

kalau benar mereka dah diiktiraf sbg penganas dah jd sblm sampai mgkn awal2 dah kena bedil dengan tentera udara serta kereta kebal..apepun kita doakan keselamatan warga tentera serta rakyat sabah yang cintakan negara

Anonymous said...

Kalau macam tu Malaysia pun boleh serang sulu juga....

don't play2 with hornet

Anonymous said...

DALAM DONIA NEH YG PALING AQ BENCI SEKOR MAKHLOK YG BERNAMA ANUwar BABI.....

krn nafsu gedik hadap sgt nak jadi PM ...huru hara negara...

Dia cuma bole jadi PM Puk*Mak...

Anonymous said...

Kalau betul mereka dtg beribu tuk serang Sabah sudah sahlah mereka ini ejen kafir.. mengapa mereka tk serang Filipina yg menindas mereka dan Islam?

Mengapa mau Sabah? atau ini juga permainan Filipina di belakang tabir jahat?

Siap siagalah ATM.. lakukan yg terbaik utk negara..kami rakyat menyokong dan berdoa moga kalian berjaya di perbatasan..amin!

Anonymous said...

suluk sabah menentang keras pencerobohan!!!!

3 tiga minggu dberi masa..rundingan ditolak...

terimalah padahnya!!!

malaysia negara berdaulat!!

Anonymous said...

tentera SPERMA kot...berjuta2 sperma menyeberang ke DUBUR atau JUBUR, TETAPI TERSESAT KERANA TERLALU BANYAK BULU...

Anonymous said...

nur misuari ni sebenarnya dah dipinggirkan oleh MNLF sebab banyak korupsi masa dia jadi gabenor Mindanao dulu, sekarang dia cuba nak menaikkan popularitinya semula... baru2 ni diorang perang dgn Abu Sayyaf padahal dulu satu geng... dgn MILF dia tak berani buat hal sebab MILF kuat dan ramai... sekarang dia hasut org2 sulu pulak serang Sabah...

Anonymous said...

Sdra izin kan saya,


Saya bagi pihak ribuan rakyat tulin Malaysia, yang bukan dari warga impot yang sudah mencecah 3 juta keseluruhan nya ,dan termasuk 889,000 warga berasal dari philipines yang ada di Sabah seru kapada pemerintah malaysia agar belajar lah dari pengelaman sejarah di zaman darurat, konfrontasi, peristiwa 13 5 69.

Those who fail to learn from history will repeat the mistakes ,lebih kurang.

Saya akui Sabah punya latar belakang bayanyak hal.

Maka, kalau ada ancacaman datu persepsi anacaman , jangan ambil ringan sahaja.
Dont kill thee messengger.
Dont shoot the piano player.


Mungkin anda merupai the last man standing.Saya harap dan doa tidak begitu.

Sudah 8 nyawa pergi, tiada siapa pun buat demo bersertai dengan spanduk dan banting yang nyata kan kesanggupan mereka yang sama bersemangat macam anda, untuk mempertahan kan maruah negara.

Ramai yang buat demo.

Tapi tunjukan kemarahan kapada ahli politik shaja.

Mengapa tak buat demo marah Sultan Sulu dan kuncu nya,
mengapa mereka tidak mahu bakar bendera sultan sulu ?

Adakah belia Malaysia jadi lembik softies pondan dan suka dengan lagu dan nyanyian 1M4U ketawa dan suka ria pakai T shirt dan topi free ?

Atau hanya berani lawan EC dan Lynas dan buat demo bersih 1 2 3 dan HR ?
ada kah mereka dah di lupa di lalai dan di leka dengan hiburan konsert korea Canto pop dan sukan inboard skating di putrajaya dan lihat bola ber jam jam dan berjemur panas demi sorak 100 pelumba basikal ? Himpunan demi himpunan open hse demi open hse semenjaka Hari Raya Aidil Fitri ?
Atau mereka di lalai kan dengan gajet dan media maya yang menjurus kapada cara hidup lembik dan longlai ?
di mana kah semangat konon nya patriotik Khidmat Negara tiga bulan enjoy summer camp dan mana dia Volunterism HUB ?
Mana pergi belia kita dan pemuda kita ?
Pada saya dan anda, mungkin maruah negara sudah pun jual di konsert demo perhumpunan itu dan ini, sukan.
Adakah harga maruah negara sekadar Tshirt topi dan nyanyian.

Kalau saya ada gajet BB ke samsung dan saya ada wifi, saya antar mesej kapada Najib,WAKE UP! BANGUN !
Blue ocean strateji anda gagal,sebab perisikan ada ,tapi tak mau guna.
Buang saja ke laut sulu.

sekarang ni dan bagi saya sampai bila saja,Malaysia sudah berhadapan dengan ancaman perang guerilla sama macam zaman darurat...
Sabah is THE FRONLINE state.

Maka Najib, wake and back to basics, buka balik fail Special branch, pakai teknoloji baru yang ada DASHBOARD warna hijau kuning merah (auditor Jeneral) .
Apa saja ....
Yang penting dan utama, BACK to Basics.
Parabellum.
The price of peace is eternal vigilance.
Tak kan kami orang kampung nak ajar benda asas macam tu.

arjuna waspada
changkat lobak.

aqmir said...

Sejak pembangkang suruh mahsuhkan isa Macam perkara menganggu keamanan... Lebih teruk.. pakatan cakap tidak serupa bikin...

Anonymous said...

Ini propaganda/serangan psikologi. Hakikatnya mereka agak cuak hadapi senjata canggih ATM terutama serangan udara. Jet pengebom F18 Hornet nyata digeruni. Sgt tepat.

Anonymous said...

bro boleh naikan bendera jalur gemilang tak? bagi naik semangat skit

Anonymous said...

Kembalikan ISA... Ini pentingnya dan wajibnya ISA wujud.. sumbat pengkhianat pengkhianat di dalamnya..

Anonymous said...

10 000 tentera Sulu yang daif dan tak cukup makan, hidupnya didoktrin untuk perkara negatif dan perang... Akan mati dipukul ombak yang menterbalikan bot bot kayu kecil mereka... BAHALUL KIRAM BODOH... RAJA PALSU

Anonymous said...

Kt sini aku dh mula pelik ngan parti pas..dia kata pejuang msia yg mati tu syahid,btul la...Abis tu,penceroboh tu bkn mati syahid jgk ker,sbb dia tentang umno yg memerintah msia kn...??? arghhh keliru nye.....

Anonymous said...

Kalau diingatkan balik peristiwa askar2 Indonesia yg mendarat dengan payung terjun di Kesang, Johor, zaman konfrontadi dulu,mereka kalah kerana kebulur tak makan, pitam selepas meratah nasi atas padang....
lebih kecewa bila terjaga rupanya musuh yg nak diserang adalah saudara-mara mereka sendiri....
Yang kes Sulu ni pulak mereka yg gelojoh sangat nak serang Sabah mungkin dah dihasut dek Anuwar Celeng...rasa2nya sebahagian mereka akan terapung di Laut Sulu dirempuh kapal selam TLDM....apa dia orang fikir kita ni orang tak bertamadun macam org zaman batu ke??? Bodoh2......

Anonymous said...

MALAYSIA HARUS BUAT PERJUMPAAN ASEAN DAN NEGARA2 ASIA YANG LAIN
MENUNTUT SUPAYA FILIPINA DIPULAUKAN DAN MEMANGGIL ATAU MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP ANGGOTA PENCEROBOH YANG BERADA DI FILIPINA SEKARANG INI
SUPAYA DENGAN INI MEREKA AKAN KEMBALI SEMULA KEPANGKUAN NEGARA SENDIRI
ATAU MUNGKIN MALAYSIA PATUT MEMBUKA SEMULA BUKU PERJANJIAN DAN SEJARAH YANG TELAH TERMAKTUP KE JAWATAN KUASA PBB
SUPAYA MEREKA BUKA MATA DAN MENGHALANG KERAJAAN U.S. YANG SENTIASA MENCARI JALAN UNTUK MASUK CAMPUR DALAM URUSAN MALAYSIA
YANG MANA SELAMA INI MEREKA TELAH BYK KALI GAGAL UTK BERBUAT DEMIKIAN

Anonymous said...

RBF

Sama ada mereka saja nak gempak kita atau sungguh2, kita jangan ambil mudah. Kawalan di persisiran pantai Sabah perlu diperketatkan.

Penyusupan peceroboh berlaku kerana anggota keselamatan kita sebelum ini bekerja sambil lewa atau mungkin sudah terlalu kemaruk dengan rasuah.

Jika polis, tentera dan imigresen kita melaksanakan tugas mengikut SOP yang ditetapkan oleh jabatan masing2, mustahil penceroboh boleh meloloskan diri, mustahil senjata api dapat diseludup masuk.

SOP memang ada, tapi rasuah telah menggelapkan mata, akhirnya maruah negara sampai ternoda.

Anonymous said...

Jangan ambil ringan apa yang berlaku. Pencerobohan diSabah adalah permulaan dari perang yang lebih besar. Bersiap sedia lah untuk segala kemungkinan.

sultan sos tiram adabi said...

kawasan pesisir pantai sabah amat panjang.... susah nak kesan bot kecil

Anonymous said...

apa dia fikir rakyat sabah hanya duduk diam sajakah?

tu satu orang sudah mati dibelasah beramai2 di semporna.

datang tempat orang bikin kacau. kalau gian sangat mau berperang, baik kamu semua Taugsug pigi Israel sana perang jihad.. bodoh!!!

Anonymous said...

10ribu ke 1juta ke ..u datang i tembak..
cerita banyak takda..
u ulang i saman..terbaik..

Haras Sandakan Sabah said...

bro mereka ni tak tempat kubur di philipin jadi dia kata kalau tak dapat tanah sabah khususnya malaysia, tak mengapalah janji aku rakyat malaysia sebab kuburku di malaysia hahaha. macam-macam ada gelagat keturunan sultan sulu. minta kerajaan pembangkang nak ikhtirafkan tenteranya sebagai tentera kesultanan sabah sulu bodoh betul si mamat ni?lagi satu dia minta supaya rakyat nya tidak di hantar pulang ke negara asalnya kononnya dia tu warganegara malaysia. tak sedar diri dah lah masuk sabah tak ada pasport cuma gambar-gambar ja yang ada pala hotak kau lah telengong.orang disini berabis dan berhempas pulang hantar rakyat sultan sulu balik ke negara asalnya dia pula nak terus jadi rakyat malaysia dengan di tabalkan dirinya sendiri kononnya sebagai rakyat malaysia. adui pulau korang tu nak bikin apa? kilang kubur bakar mayat ke? atau ko nak kerakyatan perkuburan rakyat malaysia.

Haras Sandakan Sabah said...

bro kerajaan malaysia boleh ikhtiraf tentera mereka ...tapi di ikhtiraf tentera penganas dan lanun jual si abu,ais krim,dan batu pun dia makan. palui punya org.