Tuesday, January 28, 2014

Jangan Tertipu , Dun Kajang Bukan Untuk Anwar

Selama ini merekalah yang menuduh kerajaan membazirkan wang rakyat, membazirkan wang negara, mengkhianati amanah rakyat dan bla…bla…bla…Jika air liur pemimpin-pemimpin mereka yang tersembur keluar sewaktu berceramah boleh dikumpul, hari ini sudah pasti ianya setinggi Gunung Kinabalu . 

Kita semua tahu apa yang terjadi semalam. Adun PKR Kajang meletak jawatan tanpa sebarang sebab. Sedangkan PRU baru berlalu tidak sampai setahun. Sekarang SPR terpaksa menguruskan satu pilihanraya baru di kawasan berkenaan. Apabila hendak uruskan pilihanraya sudah pasti ianya melibatkan wang yang besar. 

Apakah itu bukan pembaziran wang rakyat yang kamu laung-laungkan selama ini ? 

Apakah meletak jawatan tanpa sebarang sebab dalam masa 9 bulan selepas PRU bukan mengkhianati amanah rakyat ? 

Apa yang terjadi di Kajang ini adalah sebahagian daripada permainan politik sesama PKR. Khalid Ibrahim diminta untuk meletak jawatan sebagai MB selewat-lewatnya hari Rabu, 29 Januari 2014. Mereka mencanangkan Anwar mengambil alih jawatan berkenaan dan satu PRK akan diadakan, untuk terus memberi tekanan kepada Khalid. Dengan harapan Khalid akan berundur pada hari Rabu. 

Untuk menunjukkan kepada Khalid bahawa cerita-cerita yang tersebar adalah betul dan dalam masa yang sama untuk memberi tekanan kepada Khalid, lalu Adun Kajang dibawa masuk sebagai pelakon utama untuk menjayakan drama politik PKR Selangor. 

Ada satu sumber PKR memberitahu saya bahawa PRK akan berlaku di dua tempat di Selangor. Satu di Kajang dan satu lagi di Pelabuhan Klang. Selain meletak jawatan sebagai MB, Khalid juga difahamkan akan meletak jawatan sebagai Adun. Itu kata mereka….

Namun saya merasakan…Khalid tidak akan meletak jawatan sebagai Adun walaupun PKR memecat keahliannya dan beliau tidak boleh menjadi MB lagi. 

Di Kajang pula…mereka dan kita turut canangkan bahawa Anwar akan dipilih sebagai calon PKR di sana. Percayalah cakap saya bukan Anwar calon disana. PKR Selangor akan mencalonkan seorang cina yang menjadi ahli majlis sebuah PBT di Selangor dan pernah bertanding di salah satu kerusi Dun di Selangor dalam PRU 2004. Orang itu bukan orang Kajang atau Hulu Langat. Dia datang daripada daerah atau parlimen lain. 

Apa yang berlaku antara Shamsul Iskandar dengan Azmin Ali yang berbalas kenyataan media malam tadi, hanyalah lakonan semata-mata. Shamsul diminta buat kenyataan AMK sokong Anwar sebagai calon. Sejam kemudian Azmin pula buat kenyataan media membelasah Shamsul supaya jangan campur hal calon. Semua itu drama… Sedangkan Shamsul, Azmin, Anwar, Saifuddin dan yang satu kem dengan mereka semua sudah sepakat bahawa calon yang saya katakan diatas akan dipilih sebagai calon Dun Kajang. 

Apa yang terjadi pada hari ini menunjukkan kepada kita mereka sanggup membuat apa sahaja demi menjayakan permainan politik mereka. Berjuta wang rakyat (pinjam ayat mereka) akan dihabiskan untuk uruskan satu pilihanraya kerana hendak memuaskan politik mereka. 

Dalam penggal yang lalu pun kita lihat bagaimana Adun mereka meletak jawatan satu persatu. Bermula daripada Permatang Pauh dan diikuti dengan Dun Bukit Selambau, kemudian dituruti pula dengan Dun Penanti. Nasib baik BN mengambil keputusan bijak dengan tidak bertanding di kerusi Dun Penanti kerana tidak mahu melayan lagi permainan politik mereka. Jika BN terus melayan permainan mereka, maka setiap bulan mereka akan atur Adun atau MP letak jawatan supaya PRK dapat diadakan agar mereka dapat mengekalkan momentum dan kedaaan sentiasa panas. 

Untuk kerusi Dun Kajang ini juga adalah lebih baik BN mengambil ketetapan yang sama sebelum ini. Iaitu BN tidak bertanding di kerusi-kerusi yang dikosongkan kerana wakil rakyat letak jawatan. Biarkan mereka dengan permainan politik mereka. Jangan kita jadi tukang sorong bantal kepada orang yang mengantuk. Ataupun jangan kita pula yang menjadi pelengkap permainan mereka. 

Jika saya berada di tempat Khalid Ibrahim hari ini, apa yang saya buat adalah dengan memanggil satu sidang Dun tergempar untuk diadakan satu undi sulit dikalangan Adun-Adun samada mahu terus mengekalkan beliau sebagai MB atau menolak beliau. Percayalah, Khalid akan mendapat sokongan majoriti adun untuk dikekalkan sebagai MB. Dan saya yakin Adun-Adun BN juga akan menyokong Khalid. 

Jika dulu tanpa majoriti 2/3 di Dun Khalid berani panggil sidang Dun tergembar untuk meminda perlembagaan negeri bagi membolehkan beliau mempunyai kuasa melantik Setiausaha Kerajaan Negeri. Sedangkan semua orang tahu tanpa sokongan 2/3 ahli-ahli dewan sesuatu perlembagaan tidak boleh dipinda. Tapi itulah Khalid….gilanya semacam. 

Sekarang kita tunggu dan lihat samada dia berani atau tidak buat gila untuk panggil sidang Dun tergempar bagi membolehkan satu undian sulit diadakan samada Adun-Adun Selangor masih menyokong atau menolaknya sebagai MB. 

37 comments:

Anonymous said...

Betapa kuatnya pembangkang di Selangor, walaupun parti PKR bermasalah, BN mempunyai peluang yg amat tipis jika PRK diadakan. Najib nak buat apa lagi....

hanizam said...

Pr tak kuat maner sebenarnya...PAS, PKR menang pun atas undi Cinabeng...

sebab tu bila orang kata DAP yang jadi tunjang dalam PR, ada pihak tak boleh terima kenyataan itu...

sebab tu juga, DAP sanggup tabur ape sahaja asalkan pimpinan PAS & PKR sanggup jadi barua mereka...itu hakikat yang kita tak boleh nafikan...

elok juga kalau BN tak masuk bertanding...memang tentu akan kalah, sebab kawasan tu kawasan Cinabeng...

Kita tengok jelah permainan mereka...yang penting melayu terus bertelagah, Cinabeng terus tepuk tangan dan tersenyum permainan mereka menjadi...umpama main catur CINA...

Anonymous said...

Se eloknya BN xpayah bertanding kat kajang sbb bkn apa... khuatir dgn Najib jer.... najib bkn bole dealing dgn cina nnt telor terus masok kedalam....

Nnt xpasal2 org Melayu akan dengar janji bulan bintang Najib dan taburan wang jutaan hengget utk puak vavi yg sememangnya TAK AKAN MENGUNDI BN..... dont trust Najib anymore.....

Anonymous said...

Dah sah la bro Faisal

PETALING JAYA, 28 JAN - Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bertanding di kerusi DUN Kajang mewakili Parti Keadilan Rakyat (PKR), umum Menteri Besar hari ini.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, keputusan itu juga dipersetujui pimpinan parti Pakatan Rakyat (PR) yang dimaklumkan dalam satu mesyuarat awal pagi tadi.

Katanya, dengan penyertaan Ketua Pembangkang Parlimen itu ke negeri Selangor mampu meneruskan kecemerlangan Kerajaan Selangor.

“Ini adalah keputusan bersama bagi menjadikan Pakatan Rakyat lebih kuat.

“Jadi kita akan menumpukan sepenuh perhatian bagi memastikan kejayaan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kajang,” kata Abdul Khalid.

Abdul Khalid membuat pengumuman berkenaan dalam satu sidang media yang turut dihadiri Anwar serta Lim Kit Siang dan Salahuddin Ayub yang diadakan di ibu pejabat PKR di sini, hari ini.

Sementara itu, Anwar pula sekali lagi menolak spekulasi bahawa beliau bakal menggantikan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar.

“Keputusan yang dicapai dalam Pakatan Rakyat ini memberi motivasi kepada saya untuk membantu meningkatkan kecemerlangan pentadbiran kerajaan Selangor,” kata Anwar.

Ghazali said...

Di Kajang pula…mereka dan kita turut canangkan bahawa Anwar akan dipilih sebagai calon PKR di sana. Percayalah cakap saya bukan Anwar calon disana. PKR Selangor akan mencalonkan seorang cina yang menjadi ahli majlis sebuah PBT di Selangor dan pernah bertanding di salah satu kerusi Dun di Selangor dalam PRU 2004. Orang itu bukan orang Kajang atau Hulu Langat. Dia datang daripada daerah atau parlimen lain.

Anonymous said...

Selagi Haramjadah ULarmamak yg bernama Mahathir Kuti hidup, selagi itulah Pembangkang kena main permainan utk menjinakan ular yg berbisa tu. Kalau tidak kenalah patukan maut.

Anonymous said...

Bro .1.29 ..
jangan libatkan mantan pm..
rumah tangga PR .. selesaikan lah sendiri..
nak Terjun @ berenang..

Anonymous said...

Akhirnya haram jadah pukimak anwar aljuburi menjadi calon DUN Kajang. Lepas menafikan dalam banyak media massa, dengan muka tak tau malu nak jadi calon PRK pulak. Gila kuasa, gila duit, gila glamer dan gila puki... haram jadah..

Anonymous said...

bro 1.29.....bodoh tahap apa ko ni????ptuihhhh.....

Anonymous said...

Undang-undang Tubuh Negeri Selangor

LXIV (1) Tertakluk kepada peruntukan-peruntukan Perkara ini seseorang hilang kelayakan untuk menjadi ahli Dewan Negeri jika: (e) dia telah disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah dalam Persekutuan dan dijatuhi hukuman pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau dendan tidak kurang daripada RM2,000.00 dan di belum mendapat pengampunan penuh

Anonymous said...

hahahahaha... korang jangan termakan sangat dengan sandiwara anwar tu. Drama king sedang beraksi dengan baik... jangan tertipu pulak. Yang diorang sebenarnya nak letak jadi calon orang lain, bukan anwar... bukan...

Kita tunggu lepas raya cina ni, drama king punye lakonan memang tahap world, tapi kesiannya tak reti nak isi borang visa... muahahahahaha

Anonymous said...

bro 1.29.

kau mengigau ke jalu!!!!!

Anonymous said...

Udah-udah.. biar la sape pun jadi calon kat PRK Kajang tu. Aku harap kali ni tak payah blogger-blogger pro kerajaan highlightkan pasal kehebatan calon BN. Biar Pengerusi Media Baru UMNO yang baru buat kerja dia sorang2. Korang duduk diam perhati dari jauh cukup. Takkan nak biarkan si Ibdil lifestyle tu makan gaji buta tak buat kerja je... udah-udah.

Kalau calon PR menang pun tak mengubah landskap politik Malaysia ni la.. biarkan mereka dengan angan-angan tak sudah mereka...udah-udah.

Anonymous said...

KALAU ANWAR IBRAHIM DI LETAK SEBAGAI CALUN PRK DUN KAJANG DAN MENANG..IANYA TIDAK ADA APA APA KEJUTANKEPADA BN..TAPI MAHUKAH RAKYAT NEGERI SELANGOR SEORANG BEKAS BANDUAN MENJADI MENTERI BESARNYA..TAK MALU KAH ORANG-ORANG SELANGOR. TAK ADAKAH ORANG DARI NEGERI SELANGOR SENDIRI YANG LAYAK MENJADI MENTERI BESAR. ANWAR IBRAHIM BUKAN RAKYAR ASA NEGERI SELANGOR, DIA ORANG PULAU PINANG. SEBENARNYA ANWAR IBRAHIM PATUT ISYTIHAR SALAH SATU DUN DI PULAU PINANG SEBAGAI KOSONG DAN DIA BERTANDING, JIKA MENANG DIA BOLEH GANTI LIM GUAN ENG SEBAGAI KETUA MENTERI..ITU BARU BETUL SEBAB LIM GUAN ENG BUKAN ORANG PULAU PINANG.

Anonymous said...

Gua nak tgk chua soi lek atau wee ka siong brentap dgn nuar brhim...MELAYU vs CINA.

Anonymous said...

kalau anwar boleh bertanding, kebarangkalian untuk menang sangat tinggi.rakyat selangor sayangkan pakatan rakyat.selama hari ni kita dapat lihat penasihat ekonomi negeri selangor rm1 bagi nasihat.selangor melangkah lebih maju dari sebelum ni ye tak.jadi untuk lebih memuaskan hati rakyat selangor,perlulah pastikan pulak penasihat jadi mb barulah lebih lebih dan lebih maju.rasa nak muntah lak komen camni

Anonymous said...

JANGAN RISAULAH.

Kalau anwar sekalipun yg jadi calon, PR pasti akan putih mata, akan tetap hilang satu kerusi DUN.

anwar mana tau ISI BORANG ....

hahhaaahhhhhaaaa ....

Anonymous said...

Anon January 28, 2014 at 9:20 PM,

Lu memang terbaik lah. Nak pegi Jepun pun borang tak lengkap inikan pulak nak jadi calon. Kah kah kah...

Tapi kali ni dia akan pastikan ada macai tukang isi borang untuk dia.

anakbochek.

Anonymous said...

Kerajaan Patut Sokong Calon BEBAS seperti Utz Hassan Ali jadi calon PRK Kajang.... Lagipun Utz Hassan ramai Penyokongnya disana..

hasnul rahman said...

Assalammualaikum wmt,
Anwar tentu menang di DUN Kajang nanti dan akan jadi MB Selangor atas sokongan kuat kaum imigran Cina, terutamanya tauke-tauke rumah urut dan rumah pelacuran yg membekalkan khidmat China-doll.
Sebabnya?
Kerana bakal MB itu nanti adalah pelanggan utama perkhidmatan seperti itu....
Nasib orang Selangor nak jadi macam tu... nak buat macam mana?
Jangan salahkan ibu mengandung, salahkan diri sendiri.
Sendiri bikin, sendiri tanggung!

Anonymous said...

umno kangkong, baruax umno kongkang bodoh.

umno memang kangkong dulu kini dan selamanya kangkong.

sedar lah melayu umno kangkong. najib buat filem lucah.

Anonymous said...

Anwar akan jadi ADUN Kajang yang baik kerana dia tetap berada dekat dgn pengundi disitu. Apa fasal dia pilih Kajang? Macam dah tau akan dihantar ke PENJARA KAJANG..... HA...ha...ha.....

Anonymous said...

bn masuk tandign lagi dlm kawasan ramai cinabeng!????
strategik lapuk meraih undi cinabeng bakal dipraktik sekali lagi. cinabeng akan mendapat durian runtuh!! hooohooo..hadiah tahun baru mahh...

tak ada strategi lain ker bn? takkan asyik nak guna cara lama dlm meraih undi.berubah!!!!!!!!!

Anonymous said...

BN tak payah menggatal bertanding di Kajang nanti tak pasal2 si muhyiddin umum nak bagi juta2 kat "sekolah jenis2 cinabeng bagi melayu makan rumput" macam dia umum masa PRK Sungai Limau di Kedah hari tu.

Dah elok2 semua orang melayu sungai limau nak sokong BN lepas muhyiddin umum bantuan kepada sekolah perkauman jenis tu terus undi melayu dapat kat PAS. BODOH masih tak belajar lagi!! ini GAME cinabeng untuk melayu bengong lah!

Anonymous said...

Bila masanya Mat Sembab tu cerdik? Masa dia bagi projek e- bistari bernilai RM1.7 billion kepada YTL dan sedekah jariah kepada sekolah Cinabeng. Inilah TPM yang paling tak guna.

Anonymous said...

Menarik dalam PRK Kajang

Umno minat nak letak calon. Yang cakap tu pemimpim Umno yang biasa-biasa saja. Alasan dia kerana DUN Kajang pengundi melayu majoriti. Sedangkan Najib dengan Muhyidin sepatah apa pun tak cakap.

Tiong Lai dah cakap MCA akan letak calon sebab sejak berzaman Kajang itu dah jadi gelanggang MCA, kalah atau menang itu cerita lain.

Kepada pemimpin Umno yang biasa-biasa suka lah saya nak nasihatkan Tak Usah Lah Korang Nak Memandai-Mandai sebab saya dah boleh agak parti mana yang akan bertanding. Bukan apa, takut nanti tak pasal-pasal ada yang masuk hospital kena sakit jantung sebab terlalu keciwa.

Korang kena faham ini. Adakah Tiong Lai nak dengar cakap Najib dan Muhyidin ATAU Najib dan Muhyidin yang terpaksa kena dengar cakap Tiong Lai. Korang jawab lah sendiri untuk mententeramkan perasaan korang. Anyway I have got the answer already.

Clue nya adalah : Yang sedikit jangan di sangka lemah, yang ramai jangan perasan kuat KERANA yang sedikit membulat kata, sedangkan yang ramai caca merba sesama saudara.

Non Partisan

Anonymous said...

Pas haramjadah mana senyap jer...anjing peliharaan Dap duk diam diam yer khalifah Lim guan eng sudah bg tulang,jilat jngn x jilat.

Anonymous said...

Bila tarikh prk?? Unit amal pas(anjing gila) nak menyalak ni....x sabar rasa nyer......

Anonymous said...

Kita beri kemenangan percuma kepada Anwar di PRK Kajang. Berjuta-juta RM wang rakyat dapat diselamatkan.

Anonymous said...

Tolak anwar....asal bukan anwar ibrahim....jangan bagi dia menang

Anonymous said...

Selagi Haramjadah ULarmamak yg bernama Mahathir Kuti Mamak Malabari hidup, selagi itulah Pembangkang kena main permainan yg licik utk menjinakan ular yg berbisa tu. Kalau tidak kenalah patukan maut. Tok Malabari Cakapnya sikit itu, tapi amat berbisa walaupun pakai gigi palsu.

Anonymous said...

Selagi Haramjadah ULarmamak yg bernama Mahathir Kuti Mamak Malabari hidup, selagi itulah Pembangkang kena main permainan yg licik utk menjinakan ular yg berbisa tu. Kalau tidak kenalah patukan maut. Tok Malabari Cakapnya sikit itu, tapi amat berbisa walaupun pakai gigi palsu.

Anonymous said...

Terdapat pendapat dan bayangan sokongan dari pemimpin umno sendiri iaitu khairy jamaludin dan zahid hamidi sekiranya calon BN di dun kajang adalah merupakan orang melayu. (rujukan: http://m.utusan.com.my/Politik/20140131/po_08/Sokong-calon-Melayu-tanding-DUN-Kajang). Mereka meminta pucuk pimpinan parti tidak terikat dengan sistem pembahagian kerusi mengikut kawasan tradisi sesebuah parti. Umumnya diketahui bahawa kerusi dun kajang secara tradisinya menjadi milik MCA.. Bagi mereka kemenangan parti adalah lebih penting.. Mereka juga berpendapat oleh kerana PKR meletakkan calon melayu.. Maka, dewan tertinggi BN harus memberi pertimbangan sewajarnya terhadap permintaan pergerakan pemuda umno.

Oleh hal demikian, saya selaku rakyat biasa sekadar ingin memberikan pendapat agar UMNO jangan lah menjadi terlalu hipokrit. Kenapa?

Pertama: Kenapa terlalu tidak yakin pada MCA..? Mereka sudah tukar pemimpin.. Jadi bagi lah peluang kepada mereka.. Sekiranya kalah pun kita tak terjejas teruk walaupun pada hakikatnya kita inginkan kemenangan.

Kedua: Bagaimana BN nak mengambil hati kaum cina kalau umno sendiri tidak yakin dengan parti komponen sendiri..? Memang betul MCA ada masalah dalaman, tetapi ini bukanlah pru.. Ini hanya prk yg tidak terlalu menjejaskan BN sekiranya BN kalah pun..

Ketiga: Kenapa harus ikut rentak pembangkang..? Sewaktu prk dun penanti, BN melalui najib telah membuat keputusan untuk tidak meletakkan calon kerana BN berpandangan bahawa tidak perlu mengikut rentak pembangkang ketika itu..Selain dapat menjimatkan kos, maruah kita juga terjaga.. Jadi kenapa dalam isu dun kajang nie.. macam lain macam jer..?!

Keempat: Sekiranya BN ingin tetap meletakkan calon.. biar lah calon dari MCA.. BN kena buktikan semangat setia kawan dan hormat menghormati antara parti komponen.. bukan main langgar sana sini.. jika ini adalah pru mungkin corak permainan BN harus lain sedikit.. namun ini hanyalah prk sahaja.. tambahan pula dulu kawasan dun kajang adalah kawasan BN yang dimenangi oleh MCA.. jikalau UMNO selalu bersemangat untuk mbuktikan sesuatu kepada rakyat.. kenapa tidak diberikan peluang dan semangat yg sama kepada MCA untuk membuktikan keupayaan mereka kepada rakyat juga..? BN adalah parti pelbagai bangsa dan agama dan bukannya UMNO sahaja.. Fikir-fikirkan..

Anonymous said...

Gaji MB Selangor kan dah naik..setakat jadi punahsihat ekonomi gaji seringgit mana cukup..masa ni la nak ngap apa yg boleh.

Anonymous said...

"Anwar have created enough trouble to the country"

Anonymous said...

Najib blm ada filem lucah tapi al juburi yg kau sanjung tu
Dah melambak filem lucahnya..

Anonymous said...

Redbin dgn misi mhsncurkn pemimpin melayu yg plg dtakuti cinabeng